Witam Szanownych!
Czy mozecie podzielić się doświadczeniem, w jaki sposób obrobić głos lektora, aby brzmiał "grubo" i tłusto, jak w reklamach hehe.
Dodam, że głos tego lektora naturalnie brzmi już w miarę grubo, nie chcę więc z falsetu uzyskać basa :).
Drugie pytanie dotyczy stawki za godzinę lektorki (ile bierze lektor za godzinę czytania albo może inny przelicznik - za ile stron A4 bierze ilę kasy)
Trzecie pytanie - w jaki sposób napisać umowę o przekazanie praw do emisji nagrań z moim lektorem, aby ten lektor mógł dalej w innych reklamach występować a jednocześnie by zleceniodawca był zadowolony, że może już po uiszczeniu jednorazowej opłaty używać nagrania do woli.
wielkie dzięki za wszelkie sugestie, pozdrawiam!
Głos lektora
Re: Głos lektora
Mocna kompresja i dodać duzo dołu. Ja tak robiłem jak montowałem kiedyś jakieś spoty.
Re: Głos lektora
dodaj duzo dolu, a na pewno w telewizji glos bedzie zmulony, cichy i malo energetyczny... albo lektor ma naturalny dol, albo go nie ma - sztucznie nic nie osiagniesz, strata czasu i atlasu
po kolei:
co do glosu lektora (rozumiem ze mowimy o TYPOWEJ sytuacji pt. "lektor w reklamie")- bardzo mocna kompresja (maksymalne zawezenie dynamiki) +brickwall limiter, do tego mocne wyciagniecie (nawet +6- +8 dB) pasma od mniej wiecej 3khz w gore, dol podciety do mniej wiecej 50Hz. Wazny jest tez sam sposob nagrania - wielce pozadany tzw "proximity effect", czyli po naszemu mniej wiecej - efekt zblizeniowy. mowiac prosciej - blisko mikrofonu ;) i dobry pop filtr.
no i trzeba pamietac, ze w reklamie nie ma miejsca na eksperymenty w tym temacie - slowo zawsze najwazniejsze, bo to ono sprzedaje.
[ewentualnych krytykow brzmienia reklam w TV czy radiu prosze o wyrozumialosc - pytanie bylo o to, jak uzyskac brzmienie slyszane OBECNIE w reklamach, a nie o to, jak bysmy CHCIELI, zeby brzmialy - ja tez nie jestem zadowolony z istniejacych standardow {w zasadzie to jest bardziej karykatura standardow}, ale media i reklama to nie miejsce dla bojownikow o duza dynamike i miekkie brzmienie, niestety...]
co do umow - nie jestem w tej materii specem, wszystkim zajmuja sie producenci/-tki, ale przyjelo sie podpisywac umowy z lektorami na rok(liczac od daty pierwszej emisji), na okreslony produkt. czyli np. do filmu 30sekundowego. jesli powstaje skrot z 15 sekund, a umowa juz tego nie obejmuje, to kesz sie mu nalezy dodatkowy (zwyczajowo 50%)
kwestia wylacznosci - czasami sie zdarza (branzowo, czyli np. lektor nie moze czytac reklam innych piw czy samochodow; wylacznosc na tylko jednego klienta zdarza sie BARDZO rzadko [znam jeden taki przypadek]), ale sa to rzeczy platne extra, i to sporo (najczesciej ryczalt za okreslony okres, a oprocz tego normalne stawki za pojedyczne nagrania)
CO do stawek zwyczajowych, to (nadal mowie TYLKO o reklamach do emisji w TV, Radio, kinie czy internecie) nie ma przelicznika na ilosc znakow, stron, itp. tyle samo dostaje lektor za przeczytanie dwoch slow hasla na koncu, jak za zagranie roli (postsynchrony lub scenka radiowa). Cena (bedac przeciez w wiekszosci kosztem udzielenia przez lektora licencji do wykrozystania jego glosu w okreslonej reklamie) uzalezniona jest od: zasiegu (np TV ogolnopolska czy lokalna), czasu trwania kampanii (moze byc 3 miesiace, 2 dni, rok, na zawsze), mediow (tylko TV czy rowniez radio
lub kino - mowimy o tym samym nagranym tekscie) itd.
Ceny (warszawskie) ksztaltuja sie na poziomie mniej wiecej 1200-1500 zl za jeden glos w reklamie TV ogolnopolskiej, 700-900 zl za radiowa ogolnopolska, czas udzielenia licencji - 1 rok. w zaleznosci od czynnikow podanych przez mnie wyzej, moga byc mniejsze lub wieksze (nawet do kiludziesieciu tys zl za np powiedzenie hasla w jinglu dla firmy z udzieleniem licencji na zawsze i na wszystkie pola eksploatacji). oczywiscie nie ma zadnego cennika oficjalnego, wszystko jest umowne srodowiskowo, ale tak to sie przyjelo od jakiegos czasu.
no i oczywiscie zupelnie inne sa stawki tzw znanych twarzy, ale to juz jest kwestia indywidualnych negocjacji z ich agentami.
w razie pytan sluze pomoca
po kolei:
co do glosu lektora (rozumiem ze mowimy o TYPOWEJ sytuacji pt. "lektor w reklamie")- bardzo mocna kompresja (maksymalne zawezenie dynamiki) +brickwall limiter, do tego mocne wyciagniecie (nawet +6- +8 dB) pasma od mniej wiecej 3khz w gore, dol podciety do mniej wiecej 50Hz. Wazny jest tez sam sposob nagrania - wielce pozadany tzw "proximity effect", czyli po naszemu mniej wiecej - efekt zblizeniowy. mowiac prosciej - blisko mikrofonu ;) i dobry pop filtr.
no i trzeba pamietac, ze w reklamie nie ma miejsca na eksperymenty w tym temacie - slowo zawsze najwazniejsze, bo to ono sprzedaje.
[ewentualnych krytykow brzmienia reklam w TV czy radiu prosze o wyrozumialosc - pytanie bylo o to, jak uzyskac brzmienie slyszane OBECNIE w reklamach, a nie o to, jak bysmy CHCIELI, zeby brzmialy - ja tez nie jestem zadowolony z istniejacych standardow {w zasadzie to jest bardziej karykatura standardow}, ale media i reklama to nie miejsce dla bojownikow o duza dynamike i miekkie brzmienie, niestety...]
co do umow - nie jestem w tej materii specem, wszystkim zajmuja sie producenci/-tki, ale przyjelo sie podpisywac umowy z lektorami na rok(liczac od daty pierwszej emisji), na okreslony produkt. czyli np. do filmu 30sekundowego. jesli powstaje skrot z 15 sekund, a umowa juz tego nie obejmuje, to kesz sie mu nalezy dodatkowy (zwyczajowo 50%)
kwestia wylacznosci - czasami sie zdarza (branzowo, czyli np. lektor nie moze czytac reklam innych piw czy samochodow; wylacznosc na tylko jednego klienta zdarza sie BARDZO rzadko [znam jeden taki przypadek]), ale sa to rzeczy platne extra, i to sporo (najczesciej ryczalt za okreslony okres, a oprocz tego normalne stawki za pojedyczne nagrania)
CO do stawek zwyczajowych, to (nadal mowie TYLKO o reklamach do emisji w TV, Radio, kinie czy internecie) nie ma przelicznika na ilosc znakow, stron, itp. tyle samo dostaje lektor za przeczytanie dwoch slow hasla na koncu, jak za zagranie roli (postsynchrony lub scenka radiowa). Cena (bedac przeciez w wiekszosci kosztem udzielenia przez lektora licencji do wykrozystania jego glosu w okreslonej reklamie) uzalezniona jest od: zasiegu (np TV ogolnopolska czy lokalna), czasu trwania kampanii (moze byc 3 miesiace, 2 dni, rok, na zawsze), mediow (tylko TV czy rowniez radio
lub kino - mowimy o tym samym nagranym tekscie) itd.
Ceny (warszawskie) ksztaltuja sie na poziomie mniej wiecej 1200-1500 zl za jeden glos w reklamie TV ogolnopolskiej, 700-900 zl za radiowa ogolnopolska, czas udzielenia licencji - 1 rok. w zaleznosci od czynnikow podanych przez mnie wyzej, moga byc mniejsze lub wieksze (nawet do kiludziesieciu tys zl za np powiedzenie hasla w jinglu dla firmy z udzieleniem licencji na zawsze i na wszystkie pola eksploatacji). oczywiscie nie ma zadnego cennika oficjalnego, wszystko jest umowne srodowiskowo, ale tak to sie przyjelo od jakiegos czasu.
no i oczywiscie zupelnie inne sa stawki tzw znanych twarzy, ale to juz jest kwestia indywidualnych negocjacji z ich agentami.
w razie pytan sluze pomoca
fan dobrego brzmienia ;)
Re: Głos lektora
Lektora do reklam dobrze smaży się kompresją pasmową - najpierw zwykły kompresor 3:1, potem pasmowy z mocniejszą kompresją basów i jeszcze mocniejszą góry od 3kHz, potem podbicia tych zakresów i na końcu limiter. Trzeba wyciskać każdą kroplę soku z ziarna głosu ;)
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2