Technika double M-S

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
lyrb
Posty:76
Rejestracja:środa 08 lis 2006, 00:00
Technika double M-S

Post autor: lyrb » środa 28 lut 2007, 00:42

Czy ktos z Was stosowal technike double M-S przy rejestracji 5.1 ? Nie mam odpowiedniego dekodera do tej techniki, ale przy technice stereo M-S mozna w prosty sposob zrobic "kodowanie" (metoda trzech sladow/suwakow). Jakie podejscie zrobic w double M-S ? Na poczatku zrobic miks z mikrofonu przedniego i osemki i podac na przednie kanaly, potem to samo zrobic z tylnym mikrofonem i podac na tylne kanaly? Czy moze jest jakis prostszy i bardziej poprawny sposob?

Pozdrawiam!

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Technika double M-S

Post autor: mellodeque » środa 28 lut 2007, 08:38

do 5.1 proponuje klasycznie tylko 4 mikrofony - ustawione jak chcesz - może być doble AB, double XY czy ORTF. Generalnie z M-S też sie da - ale po co dublować?

Mozna oczywiscie łączyć poszczególne techniki. np M-S dla przodu, oraz np XY dla tyłu, trzeba tutaj kombinować, bo co jedno dobre dla miejsca A to bedzie złe dla miejsca XY.

gneralnie nie polecałbym kombinacji z 2xM-S bo nie ma to najmniejszego sensu - zależy też co chcesz nagrać dokładnie.

Ja w nagraniach 5.1 stosuje tylko 4 mikrofony. kanał Centralny pomijam (lub potem z FR i FL przenosze czesc syngału do centrum, a kanał LFE zbieram ze wszystkich 4 naraz.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Technika double M-S

Post autor: Richi_TDI » środa 28 lut 2007, 08:46

Ja właśnie podchodzę do double MS. Dlaczego? Głównie dlatego, że na 3 śladach da się zapisać do 6 kanałów. Drugą zaletą jest mniejsza ilość mikrofonów, choć tu pojawia się problem bo na produkty Schoeps'a mnie nie stać, a nie bardzo wiem jakie inne trio mikrofonowe sprawdziłoby się w tym układzie. Może Mell umiałbyś coś polecić?

Co do dekodowania sygnału z DMS (double MS) to przygotowałem sobie odpowiednią sesję w Adobe Audition i działa to bardzo fajnie (testowałem z pliczkami zamieszczonymi na stronie Schoeps'a).

Schoeps udostępnia darmowy plugin do dekodowania 5.1 z DMS, jednak nie działa on z Audition (podobno działa z Cubase lecz tegoż nie posiadam).

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Technika double M-S

Post autor: mellodeque » środa 28 lut 2007, 08:53

poszukaj w necie MS Matrix - na 100% znajdziesz darmową wtyczkę encode/decode M-S

do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.

M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.

fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.

skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.

jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Technika double M-S

Post autor: Richi_TDI » środa 28 lut 2007, 09:34

...poszukaj w necie MS Matrix - na 100% znajdziesz darmową wtyczkę encode/decode M-S

do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.

M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.

fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.

skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.

jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można....
**********************

Ja właśnie potrzebuję tej techniki głównie na plan. Wg. Schoeps do double MS wystarczają 3 mikrofony - całkowicie się z tym zgadzam. ;) I ja właśnie coś takiego chcę sobie zmajstrować, tylko mam problem z wyborem mikrofonów. :(

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Technika double M-S

Post autor: mellodeque » środa 28 lut 2007, 10:00

zapewniam Cię, ze 3ma mikrofonami uzyskasz mniej przestrzennosci niz 4ema, no ale liczą sie gabaryty.

skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

Richi_TDI
Posty:25
Rejestracja:piątek 26 sty 2007, 00:00

Re: Technika double M-S

Post autor: Richi_TDI » środa 28 lut 2007, 10:08

...zapewniam Cię, ze 3ma mikrofonami uzyskasz mniej przestrzennosci niz 4ema, no ale liczą sie gabaryty.
**********************

Tak, masz rację i zgadzam się z tym co piszesz. Jednak właśnie o te gabaryty i mobilność w moim przypadku chodzi. Może w innych warunkach, gdy nie będzie ograniczał mnie czas popróbuję innych technik omikrofonowania.

skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników....
**********************

A mógłbyś napisać jakich Ty używasz mikrofonów przy rejestracji 5.1 w technice XY czy ORTF?

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Technika double M-S

Post autor: mellodeque » środa 28 lut 2007, 10:18

Róznie, w zależności od tego co mam pod ręką, generalnie w 5.1 staram sie nie nagrywać, wole nagrywać w stereo, bo do moich potrzeb (udźwiekawianie różnych filmów, animacji itp) - i tak pozycjonuje sobie 5.1 ręcznie.

Genralnie sprzęt poleciłbym Ci - jakies dobre paluszki - rode NT5, czy Oktavy, ewentualnie juz Shotgunki (NTG-2, czy AT815) czasami nawet brało sie w teren zwykłe SP B1 (ale jak naprawde zero wiatru było)

nawet tanimi Behringerami C2 można spokojnie ponagrywać (lecz niestety nie nadają sie z uwagi na parametry) do pracy z cichymi dźwiękami - ale do 5.1 Fabryki jak złoto.

Ja używałem to co miałem pod ręką, lub to co aktualnie na stanie było. Generalnie najmilej mi sie podróżuje z Shotgun'ami (no ale moje potrzeby są pewnie inne niż twoje)

Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

mellodeque
Posty:573
Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Technika double M-S

Post autor: mellodeque » środa 28 lut 2007, 10:24

Nie miałem do czynienia z tym
http://www.topdrummer.pl/news/mikrofon_superlux_s-241_u3_juz_w_sprzedazy.html

ale ten SuperLux s241/U3 wydaje sie byc dobrym rozwiazaniem do Twoich potrzeb, nie polece jednak, gdyż nie miałem w łapach, a to co w specyfikacji producent pisze to wierzyć czasami nie można.

Typ: mikrofon pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna
Pamo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
Czułość: -35 dBV/Pa (17,8 mV/Pa)
Impedancja: 200Ω
Poziom szumów: 16 dB
Stosunek sygnał-szum: 78 dB
Max. SPL (T.H.D.≤1% 1000Hz): 143 dB
Dynamika: 112 dB
Zasilanie: Phantom Power (48V ą4 V)
Złącze: XLR 3-pinowy
Wymiary: Ř 22 x 155 mm
Waga: 220 g


niby 17mV/Pa (ale dokładnie nie wiadomo w jakich warunkach)


Z chęcią bym usłyszał zdanie o tym mikrofonie kogoś kto ma/miał NT5 - bym miał porównanie, bo cena zauważywszy na parametry - jest ciekawa - ale póki nie sprawdzę nie uwierzę.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/

ODPOWIEDZ