Stereofonia fazowa
hej !
czy ktoś jest w stanie przybliżyć na forum ten temat ?? z tego co wiem to jest to stereofonia kreowana głównie za pomoca przesunieć fazowych. chodzi mi głównie o zastosowanie jej w samym miksie ... w jakich sytuacjach jest ona najczęściej wykorzystywana i do usteroefonizowania jakich sladów ??
Pozdr!
Re: Stereofonia fazowa
...
hej !
czy ktoś jest w stanie przybliżyć na forum ten temat ? z tego co wiem to jest to stereofonia kreowana głównie za pomoca przesunieć fazowych. chodzi mi głównie o zastosowanie jej w samym miksie ... w jakich sytuacjach jest ona najczęściej wykorzystywana i do usteroefonizowania jakich sladów ?
Pozdr!...
**********************
cos mi się przypomina że tego typu tworzy wtyczka PSP PseudoStereo. Tematu nie znam na tyle zeby sie wypowiadać ale myslę że jak sciągniesz se strony PSP instrukcję do tej wtyczki (lub Stereo pack'a) tam powinieneś znaleźć jekieś konkretne informacje na temat(in English only).
hej !
czy ktoś jest w stanie przybliżyć na forum ten temat ? z tego co wiem to jest to stereofonia kreowana głównie za pomoca przesunieć fazowych. chodzi mi głównie o zastosowanie jej w samym miksie ... w jakich sytuacjach jest ona najczęściej wykorzystywana i do usteroefonizowania jakich sladów ?
Pozdr!...
**********************
cos mi się przypomina że tego typu tworzy wtyczka PSP PseudoStereo. Tematu nie znam na tyle zeby sie wypowiadać ale myslę że jak sciągniesz se strony PSP instrukcję do tej wtyczki (lub Stereo pack'a) tam powinieneś znaleźć jekieś konkretne informacje na temat(in English only).
Re: Stereofonia fazowa
cos mi się przypomina że tego typu tworzy wtyczka PSP PseudoStereo. Tematu nie znam na tyle zeby sie wypowiadać ale myslę że jak sciągniesz se strony PSP instrukcję do tej wtyczki (lub Stereo pack'a) tam powinieneś znaleźć jekieś konkretne informacje na temat(in English only). ...
**********************
spox ... lookne moze tam znajde co nieco .. ogolnie trudno o takie wiadomosci w jezyku polskim na sieci :/ .. na forum z tego co zauwazylem to dosc popularny temat ( odwarcanie fazy, czym jest faza itp ) ale nigdzie nie znalazlem jakis konkertnych informacji w jakich sytuacjach najlepiej stosowac wlasnie stereofonizacje fazowa ( no procz paru wzmianek o wokalu ) ...
Re: Stereofonia fazowa
w jakich sytuacjach najlepiej stosowac wlasnie stereofonizacje fazowa
**********************
Najlepiej unikać takich rzeczy i starać się używać naturalnego stereo.
Takie zabawki psują dźwięk a miks który się takimi specyfikami "uprzestrzennia" robi się totalnie niezgodny z mono i przy odsłuchu w takim trybie może ci połowa kawałka zniknąć. W zasadzie nie tylko gdy się odsłuchuje w mono, gdy pomieszczenie w którym jest odtwarzany kawałek jest małe fazy będą się znosić w powietrzu. Jeśli masz za mało przestrzeni w kawałku to lepiej pokombinować z odpowiednim rozmieszczeniem tracków w panoramie lub/i ewentualnie nagrać niektóre partie dwa razy i rozsunąć skrajnie na boki. Takie jest moje skromne zdanie....
Pozdrawiam
**********************
Najlepiej unikać takich rzeczy i starać się używać naturalnego stereo.
Takie zabawki psują dźwięk a miks który się takimi specyfikami "uprzestrzennia" robi się totalnie niezgodny z mono i przy odsłuchu w takim trybie może ci połowa kawałka zniknąć. W zasadzie nie tylko gdy się odsłuchuje w mono, gdy pomieszczenie w którym jest odtwarzany kawałek jest małe fazy będą się znosić w powietrzu. Jeśli masz za mało przestrzeni w kawałku to lepiej pokombinować z odpowiednim rozmieszczeniem tracków w panoramie lub/i ewentualnie nagrać niektóre partie dwa razy i rozsunąć skrajnie na boki. Takie jest moje skromne zdanie....
Pozdrawiam
Re: Stereofonia fazowa
czy ktoś jest w stanie przybliżyć na forum ten temat ? z tego co wiem to jest to stereofonia kreowana głównie za pomoca przesunieć fazowych.
**********************
nie ma czegoś takiego jak "stereofonia fazowa". Nie wymagaj, żeby ktoś pisał elaboraty na temat, który sobie wymyśliłeś. Różnica faz jest jedną z przesłanek słyszenia przestrzennego i można ją częściowo wykorzystywać do pozycjonowania pozornego w przestrzeni, i tyle
chodzi mi głównie o zastosowanie jej w samym miksie ... w jakich sytuacjach jest ona najczęściej wykorzystywana i do usteroefonizowania jakich sladów ?
**********************
nie ma czegoś takiego jak "ustereofonizowanie".
Stereofonia wynika z tego, że jest wiele źródeł, które zajmują różne miejsca w pozornej przestrzeni akustycznej i jest jeszcze przestrzenna odpowiedź pogłosowa naturalnego lub wirtualnego pomieszczenia. Stereofonia nie bierze się z tego, że ktoś na źródło mono nałożył jakiś "efekt". Jeśli chcesz mieć prawidłowy miks stereofoniczny to opanuj umiejętność operowania w mikserze pokrętłami panoramującymi na poszczególnych śladach, bo do tego one służą.
**********************
nie ma czegoś takiego jak "stereofonia fazowa". Nie wymagaj, żeby ktoś pisał elaboraty na temat, który sobie wymyśliłeś. Różnica faz jest jedną z przesłanek słyszenia przestrzennego i można ją częściowo wykorzystywać do pozycjonowania pozornego w przestrzeni, i tyle
chodzi mi głównie o zastosowanie jej w samym miksie ... w jakich sytuacjach jest ona najczęściej wykorzystywana i do usteroefonizowania jakich sladów ?
**********************
nie ma czegoś takiego jak "ustereofonizowanie".
Stereofonia wynika z tego, że jest wiele źródeł, które zajmują różne miejsca w pozornej przestrzeni akustycznej i jest jeszcze przestrzenna odpowiedź pogłosowa naturalnego lub wirtualnego pomieszczenia. Stereofonia nie bierze się z tego, że ktoś na źródło mono nałożył jakiś "efekt". Jeśli chcesz mieć prawidłowy miks stereofoniczny to opanuj umiejętność operowania w mikserze pokrętłami panoramującymi na poszczególnych śladach, bo do tego one służą.
Re: Stereofonia fazowa
Jest stereofonia fazowa i natężeniowa.
Fazowa to system AB, a natężeniowa to XY.
Natęzeniowa to taka w której lokalizujemy dźwięk na podstawie różnicy natężeń, a fazowa różnicy faz.Jak trzeba to więcej powiem, ale lepiej sięgnąć do książek.
Fazowa to system AB, a natężeniowa to XY.
Natęzeniowa to taka w której lokalizujemy dźwięk na podstawie różnicy natężeń, a fazowa różnicy faz.Jak trzeba to więcej powiem, ale lepiej sięgnąć do książek.
reżyser dźwięku, rencista
Re: Stereofonia fazowa
w której lokalizujemy dźwięk na podstawie różnicy natężeń, a fazowa różnicy faz.Jak trzeba to więcej powiem, ale lepiej sięgnąć do książek....
**********************
Poprawniej byłoby stwierdzić, że nie chodzi o różnicę faz a różnicę czasu. Tak, różnica czasu przekłada się na różnicę fazy sygnały periodycznego, lecz dla danego położenia w przestrzeni (dokładniej: azymutu, bo mówimy o lokalizacji w płaszczyżnie poziomej) źródła dźwięku międzyuszna różnica czasu nie zależy od częstotliwości, natomiast międzyuszna różnica fazy zależy oczywiście zależy (bo okres fali się zmienia).
To dotyczy istnienia różnicy, natomaist z jej percepcją jest bardziej zawile. Międzyuszna różnica czasu dla czystych tonów (będąca tu oczywiście wyłącznie różnicą fazy bo ton jest idealnie okresowy) jest słyszalna tylko dla niskich tonów o częstotliwości do około 1 kHz. Jednak różnica czasu pojawienia się transjentów jest słyszalna nawet gdy transjenty są wyłącznie wysokoczęstotliwościowe.
Z kolei druga główna wskazówka lokalizacji w płaszczyźnie poziomej, czyli międzyuszna różnica natężeń istnieje tylko dla wysokich dźwięków - niskie dźwięki ze względu na dużą długość fali ulegają dyfrakcji na głowie i nie powstaje cień akustyczny konieczny do powstania międzyusznej różnicy natężeń.
Jedyna sytuacja kiedy istnieje międzyuszna różnica natężeń dla niskich dźwięków to położenie źródła dźwięku bardzo blisko jednego ucha. Wtedy różnica powstaje nie ze względu na cień akustyczny, a ze względu na różnicę dróg od źródła do każdego ucha i spadek natężenia z odległością. Ma to znaczenie praktyczne, bo instrumenty w panoramie rozmieszcza się zwykle natężeniowo. Twardy panning nisko brzmiacego instrumentu powoduje dziwny efekt jakby instrument siedział w uchu gdy słucha się tego przez słuchawki. W dobie powszechnego używania przenośnych odtwarzaczy nalezy to mieć szczególnie na uwadze.
**********************
Poprawniej byłoby stwierdzić, że nie chodzi o różnicę faz a różnicę czasu. Tak, różnica czasu przekłada się na różnicę fazy sygnały periodycznego, lecz dla danego położenia w przestrzeni (dokładniej: azymutu, bo mówimy o lokalizacji w płaszczyżnie poziomej) źródła dźwięku międzyuszna różnica czasu nie zależy od częstotliwości, natomiast międzyuszna różnica fazy zależy oczywiście zależy (bo okres fali się zmienia).
To dotyczy istnienia różnicy, natomaist z jej percepcją jest bardziej zawile. Międzyuszna różnica czasu dla czystych tonów (będąca tu oczywiście wyłącznie różnicą fazy bo ton jest idealnie okresowy) jest słyszalna tylko dla niskich tonów o częstotliwości do około 1 kHz. Jednak różnica czasu pojawienia się transjentów jest słyszalna nawet gdy transjenty są wyłącznie wysokoczęstotliwościowe.
Z kolei druga główna wskazówka lokalizacji w płaszczyźnie poziomej, czyli międzyuszna różnica natężeń istnieje tylko dla wysokich dźwięków - niskie dźwięki ze względu na dużą długość fali ulegają dyfrakcji na głowie i nie powstaje cień akustyczny konieczny do powstania międzyusznej różnicy natężeń.
Jedyna sytuacja kiedy istnieje międzyuszna różnica natężeń dla niskich dźwięków to położenie źródła dźwięku bardzo blisko jednego ucha. Wtedy różnica powstaje nie ze względu na cień akustyczny, a ze względu na różnicę dróg od źródła do każdego ucha i spadek natężenia z odległością. Ma to znaczenie praktyczne, bo instrumenty w panoramie rozmieszcza się zwykle natężeniowo. Twardy panning nisko brzmiacego instrumentu powoduje dziwny efekt jakby instrument siedział w uchu gdy słucha się tego przez słuchawki. W dobie powszechnego używania przenośnych odtwarzaczy nalezy to mieć szczególnie na uwadze.
Re: Stereofonia fazowa
...Jest stereofonia fazowa i natężeniowa.
Fazowa to system AB, a natężeniowa to XY.
Natęzeniowa to taka w której lokalizujemy dźwięk na podstawie różnicy natężeń, a fazowa różnicy faz.Jak trzeba to więcej powiem, ale lepiej sięgnąć do książek....
**********************
Trochę się wkradło tutaj zamieszania. Usystematyzujmy:
- stereofonia to inaczej (jak ktoś już wcześniej tu napisał) pozorny obraz akustyczny który tworzy się w naszych wyższych piętrach słuchowych poprzez słyszenie w dwóch uszach pewnych sygnałów:P
- te pewne sygnały można uzyskać w różnoraki sposób:
I nagrania stricte stereo:
a) nagrywając zdarzenie akustyczne na sztucznej głowie
b) nagrywając materiał za pomocą wyżej wspomnianych metod AB lub XY(lub też paru innych - bo są jeszcze pokrewne metody) czyli mając dwa mikrofony(w AB starczy jeden mikrofon z dwoma wkładkami ustawionymi pod odpowiednim kątem) w odpowiednich miejscach.
II nagrania w których stereo uzyskuje się za pomcą mixu scieżek mono - czyli odpowiednie umiejscowienie ich w panoramie.
Czy za pomocą przesunięć fazowych można uzyskać stereofonię? - tak można - pawelq wspomniał że stereo jest tworzony przez pewne czynniki psychoakustyczne jak różnica drogi fali od źródła do ucha lewego i prawego, przesunięć fazowych itd. itp. Istnieje tu właśnie pewna analogia pomiędzy nagrywaniem stereo a mixem stereo. Jednak chyba po prostu stereofonia uzyskiwana na podstawie różnicy natężeń danych śladów jest po prostu łatwiejsza do uzyskania i kontrolowania.
Jednak jak mówią - chcieć to móc. Yamaha uzyskuje za pomocą odbić, przesunięc fazowych i różnic czasu efekt surround:) http://www.yamaha.com/yec/YSP1/idx_concept.htm
Fazowa to system AB, a natężeniowa to XY.
Natęzeniowa to taka w której lokalizujemy dźwięk na podstawie różnicy natężeń, a fazowa różnicy faz.Jak trzeba to więcej powiem, ale lepiej sięgnąć do książek....
**********************
Trochę się wkradło tutaj zamieszania. Usystematyzujmy:
- stereofonia to inaczej (jak ktoś już wcześniej tu napisał) pozorny obraz akustyczny który tworzy się w naszych wyższych piętrach słuchowych poprzez słyszenie w dwóch uszach pewnych sygnałów:P
- te pewne sygnały można uzyskać w różnoraki sposób:
I nagrania stricte stereo:
a) nagrywając zdarzenie akustyczne na sztucznej głowie
b) nagrywając materiał za pomocą wyżej wspomnianych metod AB lub XY(lub też paru innych - bo są jeszcze pokrewne metody) czyli mając dwa mikrofony(w AB starczy jeden mikrofon z dwoma wkładkami ustawionymi pod odpowiednim kątem) w odpowiednich miejscach.
II nagrania w których stereo uzyskuje się za pomcą mixu scieżek mono - czyli odpowiednie umiejscowienie ich w panoramie.
Czy za pomocą przesunięć fazowych można uzyskać stereofonię? - tak można - pawelq wspomniał że stereo jest tworzony przez pewne czynniki psychoakustyczne jak różnica drogi fali od źródła do ucha lewego i prawego, przesunięć fazowych itd. itp. Istnieje tu właśnie pewna analogia pomiędzy nagrywaniem stereo a mixem stereo. Jednak chyba po prostu stereofonia uzyskiwana na podstawie różnicy natężeń danych śladów jest po prostu łatwiejsza do uzyskania i kontrolowania.
Jednak jak mówią - chcieć to móc. Yamaha uzyskuje za pomocą odbić, przesunięc fazowych i różnic czasu efekt surround:) http://www.yamaha.com/yec/YSP1/idx_concept.htm
Pracuję w studiu postprodukcji filmowej...