Strona 1 z 4

Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 01:02
autor: CM
Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..

Wiem, że stosując pogłosy można oddalić lub przybliżyć dany instrument. Próbowałem nie raz - takich efektów nie mogę uzyskać.

Może ktoś coś podpowie?

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 01:29
autor: BigGuns
...Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..

Wiem, że stosując pogłosy można oddalić lub przybliżyć dany instrument. Próbowałem nie raz - takich efektów nie mogę uzyskać.

Może ktoś coś podpowie?...

**********************

"stara szkoła" (np. Alan Parsons) nie używała nic oprócz eq+pan+reverb+kompresja. Dzisiaj to najczęściej kwestia posiadania odpowiedniego narzędzia, czyli convolution reverb'a. działa na impulsach nagranych w jakich tylko chcesz pomieszczeniach przez specjalne mikrofony, lub generowanych sztucznie, co umożliwia póżniejszą symulację owego pomieszczenia.



z płatnych mówi się że na PC najlepszy jest IR1



chociaż są dostępne również darmowe, na przykład SIR



wadą ich jest to że mają ogromny apetyt na CPU, no i niektóre (jak SIR) mają opóźnienia.

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 09:32
autor: Zbynia
to jest kwestia odpowiedniego panoramowania i glosnosci oraz poziomu poglosu - pobaw sie automatyka - mozesz osiagnac jeszcze lepsze efekty - i nie potrzeba tych poglosow impulsowych.....

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 10:02
autor: fabian
sadze, ze autorowi chodzi jeszcze o cos innego..

przyklad:

w cubase jest taki prosty plugin: stereo expander - sprobuj zapiac dwa razy na dana sciezke i zobacz co sie stanie z dzwiekiem..

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 10:17
autor: CM
...sadze, ze autorowi chodzi jeszcze o cos innego..

przyklad:

w cubase jest taki prosty plugin: stereo expander - sprobuj zapiac dwa razy na dana sciezke i zobacz co sie stanie z dzwiekiem.. ...

**********************



Nie chcę przesadzać z tymi expanderami bo pózniej to się źle monofonizuje..ale sprawdzę.


Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 18:41
autor: tigergold
Na dobrej wtyczce czy kamerze pogłosowej można uzyskać to czego chcesz. Nie trzeba do tego pogłosu impulsowego. Musisz tylko dobrze kręcić tak żeby ukręcić te wrażenia "z tyłu", "w dole" itd. Pogłos to nie koniecznie ciągnący się ogon. Z programowych używam TrueVerb Waves'a - dobry jest :)
[addsig]

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 19:11
autor: JoachimK
...Jak to robią świetni realizatorzy? Słyszę instrument nizej lub wyzej - dalej lub bliżej, nawet jakby z tyłu głowy..



Generalnie na efekt odpowiedniego umiejscowienia w planie dzwiekowym odpowiada wszystko w miksie oraz pewne wspolzaleznosci pomiedzy skladnikami miksu. Tym samym, jakis slad brzmiacy w jednym miksie daleko, moze w innym zabrzmiec dalej lub blizej.



Na taki efekt sklada sie wszystko, poczawszy od barwy dzwieku (zauwaz, ze nawet w srodowisku, gdzie nie ma poglosu, np. na polu, inaczej brzmi osoba krzyczaca z daleka, a inaczej krzyczaca metr od ucha), oraz relacji wstepnych odbic z predelayem (early reflection) oraz samego poglosu wzgledem glosnosci zrodla dzwieku.



Podobnie jest z efektami "wychodzacymi" poza baze stereo glosnikow, jednak tu dochodzi jeszcze taka manipulacja powyzej wspomnianych efekto oraz dzwieku bezposredniego, by sygnal stereo w roznym czasie docieral do kazdego ucha. Jednoczesnie nalezy zadbac o odpowiednie relacje fazowe sygnalow. Jednak te efekty troche inaczej sie realizuje dla odsluchu na glosnikach, a nieco inaczej, jesli by sie chcialo miec wzmozony tego typu efekt na sluchawkach. W pierwszym przykladzie (glosniki) dochodzi przeciez ten problem, ze dzwiek z glosnika lewego dotrze takze dla ucha prawego i analogicznie dzwiek z glosnika prawego dotrze do ucha lewego. To komplikuje sprawe. Odsluchujac na sluchawkach tego problemu nie ma.

Juz kilkanascie lat temu zostaly skonstruowane specjalne procesory DSP dbajace o to, by znosic krzyzujace sie tak sygnaly na odlsuchu glosnikowym, jednak ta technologia sie zbytnio nie przyjela.

W przypadku przesuwania zrodla trzeba takze zadbac o wprowadzenie zjawiska Dopplera.



Sa specjalne procesory do tworzenia takich efektow (np. Roland RSS). W ostatnim czasie pojawilo sie kilka wtyczek, mogacych symulowac takie procesy (choc nie w takim stopniu jak wspomniany dla przykladu RSS)



Jednak dla "normalnych" planow dzwiekowych wystarczy zadbac o to, zeby miks mial odpowiednie zaleznosci miedzy proporcjami, barwa dzwieku poszczegolnych skladnikow oraz odpowiednio dobrane poglosy i echa.

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 19:36
autor: JoachimK
[...]relacji wstepnych odbic z predelayem (early reflection)[...]



Mialo byc: relacji wstepnych odbic z predelayem (oraz early reflection)

Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 23:08
autor: CM
...Na dobrej wtyczce czy kamerze pogłosowej można uzyskać to czego chcesz. Nie trzeba do tego pogłosu impulsowego. Musisz tylko dobrze kręcić tak żeby ukręcić te wrażenia "z tyłu", "w dole" itd. Pogłos to nie koniecznie ciągnący się ogon. Z programowych używam TrueVerb Waves'a - dobry jest :)

...

**********************

Nie wiem czy TrueVerb da rady z taką przestrzenią...zaprzyjażniłem sie kiedyś z tą wtyczką, ale coś ostatnio nie podchodzi mi jako pogłos.


Re: Zbliżenie i oddalenie w panoramie...

: wtorek 06 gru 2005, 23:29
autor: Kurz
Generalnie na efekt odpowiedniego umiejscowienia w planie dzwiekowym odpowiada wszystko w miksie oraz pewne wspolzaleznosci pomiedzy skladnikami miksu. Tym samym, jakis slad brzmiacy w jednym miksie daleko, moze w innym zabrzmiec dalej lub blizej.



**********************

W ciekawy sposób tę problematykę porusza "Art Of Mixing: Visual Guide To Recording, Engineering And Production", autor - David Gibson.