Leslie?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00
Re: Leslie?

Post autor: jarekz » czwartek 31 sty 2008, 13:13

...Patrząc na ten kod nie widzę w ogóle symulacji 4 głośników grających na 4 strony świata
Skąd te 4 głośniki? Najczęściej symulowałem 10 do 20.

z uwzględnieniem ich charakterystyk kierunkowych
He, he! I może jeszcze dzielenie się membran? A któż miałby napisać taką symulację? Ja na pewno nie, bo nie mam na to czasu. Pracuję, wykańczam domek i wychowuję małe dziecko. Program napisałem w nielicznych wolnych chwilach. Uproszczenia, które zawiera, nie dyskwalifikują go - a przynajmniej na razie nikt tego nie wykazał.

z uwzględnieniem różnicy faz interferującego dźwięku emitowanego przez kolejne głośniki.
Zapewne masz na myśli różnicę faz wynikającą z różnych opóźnień między poszczególnymi głośnikami a słuchaczem. Otóż informuję, że mój program przede wszystkim właśnie to symuluje.

Zamiast tego, widzę tutaj po prostu linię opóźniającą o 20 elementach z ruchomym odczepem, gdzie sygnał wyjściowy jest pobierany z jednego odczepu z miękką obwiednią, a pętla po kolei zmienia odczep raz w jedną raz w drugą stronę, w ten sposób zmieniając opóźnienie.
Tak jest! Doskonale załapałeś! Przełączanie głośników znajdujących się w różnych odległościach od słuchacza to też jakby "zmiana odczepów linii opóźniającej". Z tym, że w warunkach rzeczywistych tych odczepów jest nieskończenie wiele.

Uważam, że miałem rację z góry powątpiewając w wiarygodność tej "symulacji".
Tego nie zrozumiałem. A na czym ma polegać niewiarygodność mojej symulacji?

Dlaczego od razu nie wziąłeś 1024 "głośników" rozstawionych co parę milimetrów? Bo wtedy od razu byłoby widać, że to nie jest żadna symulacja układu "niby-Leslie", tylko czegoś zupełnie innego.
Moim celem było wykazać za pomocą prostej symulacji, że przełączanie głośników znajdujących się w różnych odległościach od słuchacza powoduje zmianę częstotliwości dźwięku, który ten słuchacz słyszy, mimo iż nie występuje tu fizyczny ruch. Koniec kropka.
Zupełnie abstrahuję tu od tego, czy uzyskany efekt - czy to w wyniku symulacji, czy w warunkach rzeczywistych - lepiej lub gorzej przypomina "efekt Leslie" (wirujący głośnik lub przesłona).

(patrz: 20-metrowe rozmiary urządzenia)...
Skąd wytrzasnąłeś te 20 metrów?

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: MB » czwartek 31 sty 2008, 13:50

Moim celem było wykazać za pomocą prostej symulacji, że przełączanie głośników znajdujących się w różnych odległościach od słuchacza powoduje zmianę częstotliwości dźwięku, który ten słuchacz słyszy, mimo iż nie występuje tu fizyczny ruch. Koniec kropka.
**********************
wykazałeś dość oczywistą rzecz, że jeśli zamiast poruszać jednym głośnikiem rozstawi się bardzo gęsto linię złożoną z dużej liczby głośników uzyska się podobny efekt. Absolutnie nie wykazałeś, że ruch na linii pomiędzy dwoma głośnikami można zastąpić panoramowaniem między nimi. Doświadczenie Matiza pokazuje, że nie można. To doświadczenie nie wymaga pisania skomplikowanych symulacji i drapania się po głowie czy na pewno ten uproszczony model oddaje rzeczywistość. Tutaj czarno na białym widać jak jest naprawdę.


(patrz: 20-metrowe rozmiary urządzenia)...
Skąd wytrzasnąłeś te 20 metrów?
...
**********************
20głośników x 1m odległości = 20m

Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: synt » czwartek 31 sty 2008, 16:28

Doświadczenie Matiza pokazuje, że nie można.
********************************

To jest całkowita zmiana założeń pierwotnych, które padły w tym poście.
Doswiadczenie Matiza nie ma związku z tematem. MIkrofon umieszczony przy jedej kolumnie, co mógł udowodnić(?) , tylko zaistnienie tremolla i to z obcietym półokresem czestotliwosci 'przemiatającej' panoramę. (trzeba zrobic plytke z czteroma VCA sterowanymi napieciem , prosty demultiplex.(4bitowy), a dla plynnego kluczowania ustawić proste obwiednie (dobrac stala czasową dla LFO 3.5 Hz)...i to wszystko nagrac-przeanalizowac.
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
ast
Posty:621
Rejestracja:środa 03 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: ast » czwartek 31 sty 2008, 16:42

... Doświadczenie Matiza pokazuje, że nie można.
********************************

To jest całkowita zmiana założeń pierwotnych, które padły w tym poście.
Doswiadczenie Matiza nie ma związku z tematem. MIkrofon umieszczony przy jedej kolumnie, co mógł udowodnić(?) , tylko zaistnienie tremolla i to z obcietym półokresem czestotliwosci 'przemiatającej' panoramę. (trzeba zrobic plytke z czteroma VCA sterowanymi napieciem , prosty demultiplex.(4bitowy), a dla plynnego kluczowania ustawić proste obwiednie (dobrac stala czasową dla LFO 3.5 Hz)...i to wszystko nagrac-przeanalizowac.
...
*********************
Cały czas nie dociera do ciebie różnica pomiędzy ruchem głośnika, a ruchem źródła pozornego - który odbywa się tylko w umyśle słuchacza....
Ja jestem tylko zwykłym grajkiem...

Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: synt » czwartek 31 sty 2008, 17:00

...... Doświadczenie Matiza pokazuje, że nie można.
********************************

To jest całkowita zmiana założeń pierwotnych, które padły w tym poście.
Doswiadczenie Matiza nie ma związku z tematem. MIkrofon umieszczony przy jedej kolumnie, co mógł udowodnić(?) , tylko zaistnienie tremolla i to z obcietym półokresem czestotliwosci 'przemiatającej' panoramę. (trzeba zrobic plytke z czteroma VCA sterowanymi napieciem , prosty demultiplex.(4bitowy), a dla plynnego kluczowania ustawić proste obwiednie (dobrac stala czasową dla LFO 3.5 Hz)...i to wszystko nagrac-przeanalizowac.
...
*********************
Cały czas nie dociera do ciebie różnica pomiędzy ruchem głośnika, a ruchem źródła pozornego - który odbywa się tylko w umyśle słuchacza.......
********************
doskonale to wiem(juz od dziecka), ale nie chodzi mi o te przekomarzanki!!!!
--- zmienna kieunkowość, odbcia, interferencja fali, zakrzywienia fazy
czas ucieczki i wyprzedzania--przeciez to wszystko zapewniaja dragające , stacjonarnie umieszczone głośniki, ale "miotające dzwiekiem" na "cztery strony" i to plynnie
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: MB » czwartek 31 sty 2008, 17:20

To jest całkowita zmiana założeń pierwotnych, które padły w tym poście.
Doswiadczenie Matiza nie ma związku z tematem. MIkrofon umieszczony przy jedej kolumnie, co mógł udowodnić(?)
**********************
Doświadczenie matiza pokazuje, że nie ma zmiany częstotliwości przy zwykłym panoramowaniu.

Częstotliwość to nie jest złudzenie psychoakustyczne tylko fizyczna wielkość, którą można zmierzyć i nie potrzeba do tego pomiaru ani paru uszu ani paru mikrofonów, wystarczy dokładnie jeden, nieważne gdzie ustawiony.

Bardzo ciężko się z Tobą dyskutuje, bo cały czas produkujesz zdania, które dla człowieka znającego fizykę i akustykę są delikatnie mówiąc pozbawione sensu. Terminologia typu "obcięty półokres częstotliwości", albo "zakrzywienie fazy" nie istnieją w słowniku pojęć, którymi posługuje się fizyka, niestety jest to bełkot.

Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: synt » czwartek 31 sty 2008, 18:02



Bardzo ciężko się z Tobą dyskutuje, bo cały czas produkujesz zdania, które dla człowieka znającego fizykę i akustykę są delikatnie mówiąc pozbawione sensu. Terminologia typu "obcięty półokres częstotliwości", albo "zakrzywienie fazy" nie istnieją w słowniku pojęć, którymi posługuje się fizyka, niestety jest to bełkot....
**********************
*jezeli dodatnia czesc przebiegu fali w okresie , generatora sterujacego panoramowaniem ,otwiera L głosnik
to ujemna PRAWY głosnik. (dlatego mikrof. w doswiadcz. Matiza zarejestrował tylko zmiany natezenia)Przy idealnie taki samych głosnikach, wzmacniaczach i ustawionym mikrofonie na srodku. Po nagraniu nie ma prawy być słyszalna zmiana natezenia jedynie f o ile jest to mozliwe i to jest tematem dyskusji.
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
winnicki
Posty:374
Rejestracja:czwartek 11 sie 2005, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: winnicki » czwartek 31 sty 2008, 18:13

hehe, nawet wtedy zalezaloby to od tzw. 'stereo pan law' :P, czyli znowu pudlo :)

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Leslie?

Post autor: matiz » czwartek 31 sty 2008, 18:16

*jezeli dodatnia czesc przebiegu fali w okresie , generatora sterujacego panoramowaniem ,otwiera L głosnik
to ujemna PRAWY głosnik. (dlatego mikrof. w doswiadcz. Matiza zarejestrował tylko zmiany natezenia)Przy idealnie taki samych głosnikach, wzmacniaczach i ustawionym mikrofonie na srodku. Po nagraniu nie ma prawy być słyszalna zmiana natezenia jedynie f o ile jest to mozliwe i to jest tematem dyskusji.


Ja mysle, ze nie czytasz dokladnie... Trudno, nie bede sie powtarzal.

Awatar użytkownika
ast
Posty:621
Rejestracja:środa 03 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: ast » czwartek 31 sty 2008, 18:31

jedynie f o ile jest to mozliwe i to jest tematem dyskusji....
**********************
Nie jest możliwe. Gdyby było możliwe, to nie zależało by od umieszczenia punktu obserwacji. To co napisał MB jest bardzo ważne - efekt Dopplera nie jest zjawiskiem psychoakustycznym, jest RZECZYWISTĄ zmianą częstotliwości. Natomiast ruch źródła pozornego przy panoramowaniu jest złudzeniem psychoakustycznym, i nie powoduje ani płynnej zmiany opóźnienia, ani częstotliwości.
Ja jestem tylko zwykłym grajkiem...

ODPOWIEDZ