Rozdzielczość bitowa

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00
Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: WG » sobota 10 mar 2007, 02:14

Czyżby to znaczyło, że dalej upierasz się przy swoim

Cezex: ... miks w domenie cyrowy bardzo zależy od rozdzielczości bitowej materiału na którym pracujesz ...


WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: WG » sobota 10 mar 2007, 02:42

Cezex:
... Zmiennoprzecinkowe pozdrowienia dla naiwnych nabywców produktów firm produkujących hardware i software w coraz wyższych rozdzielczościach bitowych ...

To nie jest naiwność tylko takie są fakty. Co więcej za kilka lat będzie arytmetyka jeszcze większa bo taki jest postęp i tyle.

DOKŁADNOŚĆ DODAWANIA śladów calbo inaczej DOKŁADNOŚĆ SUMOWANIA śladów w mikserze w domenie cyfrowej np. w takim Cubase nie zależy od rozdzielczości bitowej plików na których pracujemy.

Kilka moich poprawek dla uratowania sensu tej dyskusji !

Dokładność miksu w domenie cyfrowej (o ile taki program pracuje na liczbach zmiennoprzecinkowych a teraz wszystkie tak pracują) NIE ZALEŻY od rozdzielczości sygnału.

Programy rejestrujące operują na liczbach zmiennoprzecinkowych i dla dokładności miksu nie ma znaczenia jaki plik obrabiają może to być 8-bit, 16-bit a może to być 40-bit.


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 11:23

Zeby sprecyzowac, nie zgadzam sie z tym pierwszym stwierdzeniem Cezexa:

Mix polega na dodawaniu tych liczb i wynik zapisywany jest z taką samą precyzją.

Tego sie trzymasz, ale to tylko Twoja teza, w dodatku niestety nieprawdziwa. Mix zapisywany jest z dowolna rozdzielczoscia i rozdzielczosc plikow w sesji nie ma z tym zadnego zwiazku. Dalej to juz wnioski z blednych zalozen...


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 11:29

Spryciarz

No

Ale musze sprostowac kilka spraw:

Jeżeli 0 4 to tłumik taki pracuje w zakresie -oo do +24 dB biorąc pod uwagę ten powyższy zakres 0.0 .. 4.0 wirtualnych wartości.

0-4 to jest 12 a nie 24 dB.

Ech, szkoda gadać. Tutaj skopali ewidentnie sprawę. +6 dB to stanowczo za mały headroom, minimum to +12 dB. Aż dziw bierze, że do tej pory nie zostało to zwiększone. Nawet do clipów to czasami ten +6dB to za małe wzmocnienie i brakuje niekiedy.

To nie jest headroom! Headroom to odstep od przesteru, a tu mowimy o wzmocnieniu hebla.

Tyle

WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: WG » sobota 10 mar 2007, 15:06

0-4 to jest 12 a nie 24 dB.
**********
Fakt. Dzięki.
Mea culpa.

To nie jest headroom! Headroom to odstep od przesteru, a tu mowimy o wzmocnieniu hebla.
**********
Dlatego dodałem adnotację, że headroom nie jest adekwatnym określeniem dla "wirtualnych" tłumików.

Jeszcze do pana Cezex:

Proszę sobie miksować jak panu wygodnie. Jeżeli technologia wirtualnego miksowania jest dla pana za mało dokładna i uzyskuje pan lepszy rezultat swojej pracy w domenie analogowej to wnioski są oczywiste - omijać wirtualia.

cezex
Posty:228
Rejestracja:wtorek 31 maja 2005, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: cezex » sobota 10 mar 2007, 16:13

...Zeby sprecyzowac, nie zgadzam sie z tym pierwszym stwierdzeniem Cezexa:

Mix polega na dodawaniu tych liczb i wynik zapisywany jest z taką samą precyzją.

Tego sie trzymasz, ale to tylko Twoja teza, w dodatku niestety nieprawdziwa. Mix zapisywany jest z dowolna rozdzielczoscia i rozdzielczosc plikow w sesji nie ma z tym zadnego zwiazku. Dalej to juz wnioski z blednych zalozen...

...
**********************
Nie wystarczy powiedzieć "nieprawda". Proszę to jeszcze uzasadnić.

pawelq
Posty:347
Rejestracja:piątek 19 sie 2005, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: pawelq » sobota 10 mar 2007, 18:35

MB:
Stawiasz śmiałe tezy, ale mijasz się z prawdą. Powyższa zależność nie ma miejsca, podobnie jak nieprawdą jest fakt, że sumowanie w mikserze cyfrowym polega wpierw na zmiejszeniu amplitudy sygnału (a więc i na zmniejszeniu wykorzystanej liczby bitów) a potem zsumowaniu. W rzeczywistości kolejność jest odwrotna....
**********************

Są dwie bardzo ważne zalety pracy z zapisem 32-bitowym zmiennoprzecinkowym w porównaniu z 24 bit stałoprzecinkowym.

1. Jeśli na etapie pośrednim obróbki nastąpi przekroczenie 0 dBfs, (np w przykładzie MB między sumowaniem a zmniejszeniem aplitudy), wtedy dane 24 bit integer ulegną clippingowi, zaś dane 32-bit float nie - bo jest tam możliwość reprezentacji sygnału powyżej 0dBfs.

2. W językach programowania wewnętrzne procedury dostępu do pamięci, obliczeń itd, działają lepiej na liczbach bajtów bedących wielokrotnością 2. Standardowe typy danych tez mają zwykle wielkość 4, 8 bitów. 24-bit to 3 bajty, 32-bit - 4.
Czyli pisząc procedurę pracującą na audio 24-bit trzeba albo zrezygnować z szykości i wygody, ale wewnętrznie reprezentować 24-bit na 32 bitach.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: matiz » sobota 10 mar 2007, 20:03

......Zeby sprecyzowac, nie zgadzam sie z tym pierwszym stwierdzeniem Cezexa:

Mix polega na dodawaniu tych liczb i wynik zapisywany jest z taką samą precyzją.

Tego sie trzymasz, ale to tylko Twoja teza, w dodatku niestety nieprawdziwa. Mix zapisywany jest z dowolna rozdzielczoscia i rozdzielczosc plikow w sesji nie ma z tym zadnego zwiazku. Dalej to juz wnioski z blednych zalozen...

...
**********************
Nie wystarczy powiedzieć "nieprawda". Proszę to jeszcze uzasadnić. ...
**********************

Specjalnie zacytowalem wszystko, zebys mogl sobie przeczytac. Jak przeczytasz, to zauwazysz, ze uzasadnilem. Jezeli nadal twierdzisz, ze miks mozna zapisac tylko z rozdzielczoscia plikow w sesji, a nie dowolna z rozwijanego menu , to pora na instrukcje obslugi Cubase (i paru innych programow, ale w tym watku jest o kubusiu) albo przynajmniej na dokladniejsze ogledziny okna eksportu.

Awatar użytkownika
Lalone
Posty:143
Rejestracja:piątek 14 maja 2004, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: Lalone » sobota 10 mar 2007, 20:18

Panowie, na temat, na temat... bo dyskusja sie razlazi, dziesiatki watkow pobocznych... zaraz, nie daj boze, przerodzi sie to jeszcze w spor: miksowanie analogowe vs. cyfrowe (pt. IV, juz chyba na tym forum)

czlowiek pytal o rozdzielczosc bitowa i czestotliwosc probkowania ustawiana w DAW/ w interface audio.
otoz, w swietle moich doswiadczen sprawa wyglada tak:

1. Nie ma sensu pracowac w DAWie na 96kHz (chyba ze nagrywa sie klasyke i posiada sprzet za min. $100.000), jesli nosnikiem wynikowym jest CD, to 44.1 zupelnie wystarcza;

2. Rejestracja w 24 bitach - zdecydowanie tak. w 32 - nie. bo i po co, skoro przetworniki AD to obecnie w wiekszosci max 24 bity? zreszta, strumien audio i tak jest upsamplowany do conajmniej 32 bitow w celu obrobki/miksu, we wszystkich chyba aktualnych i liczacych sie obecnie DAWach.

3. Mixdown w 32 bitach - zdecydowanie tak.


Co do innych kwestii:
czy przesterowywanie wirtualnych tlumikow jest zupelnie 'bezkarne'? chyba jednak nie. sygnal jest wowczas obcinany/limitowany, najczesciej w niezbyt przyjemny sposob.


GREMBO:
Po skonczonej pracy wlaczam Anthony Hamilton (amerykanski soul) , te same ustawienia miksera - mp3,...... myslalem ze mi bebenki pekna!!!! Wzialem do DAW do analizy a tam -10 db RMS - mala roznica.... Zastanawialem sie caly dzien o co chodzi...

Ja tez to zauwazylem i sporo sie nad tym zastanawialem. Czasem nawet RMS jest na podobnym poziomie, a nagranie potrafi byc odczuwalnie sporo (!) glosniejsze.
(BTW, wiadomo ze nie ma super skutecznych metod pomiaru glosnosci stumienia audio i RMS tez ma swoje ulomnosci).


Ale mam jeszcze jedna kwestie i ciekaw jestem co myslicie.
Ostatnio bawie sie w tracking VSTi. wypuszczam sygnal po analogu i wracam cyfra do DAWa. moje urzadzenie do trackingu moze pracowac w trybach do 24/96. nagrania dokonuje w 24/44.1 i teraz dylemat: czy ustawic zegar tego urzadzenia na 24/44.1 czy jednak na 24/96 + konwersja na wyjsciu cyfrowym do 44.1 (bo jest taka opcja). jakie jest Wasze zdanie?

Awatar użytkownika
Boono
Posty:145
Rejestracja:czwartek 22 lut 2007, 00:00

Re: Rozdzielczość bitowa

Post autor: Boono » sobota 10 mar 2007, 20:41

2. Rejestracja w 24 bitach - zdecydowanie tak. w 32 - nie. bo i po co, skoro przetworniki AD to obecnie w wiekszosci max 24 bity? zreszta, strumien audio i tak jest upsamplowany do conajmniej 32 bitow w celu obrobki/miksu, we wszystkich chyba aktualnych i liczacych sie obecnie DAWach.

3. Mixdown w 32 bitach - zdecydowanie tak.

**************************

Dzięki za odpowiedż .Tylko jeszcze jedno:
- jeśli nagrywanie w 24 , to czemu mixdown w 32 ?
Magister Sztuki

ODPOWIEDZ