Analiza częstotliwości nagrania

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00
Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: Zbynia » czwartek 25 paź 2012, 10:23

...
...
Przesadzasz - to właśnie średnia i jak najbardziej ma odniesienie - do sredniej :)




a że nieraz wyjda dziwadła?to jest właśnie średnia wszystkich częstotliwości występujących w materiale - niby czym innym miałaby być?...
 

Czyli jeżeli w minutowym pliku jest 54 sekundy ciszy i 6 sekund 1kHz to "średnia wszystkich częstotliwości występujących w materiale" wynosi 100Hz?




Dokładnie Matiz - tak to działa w Soundforge - sprawdziłem przed chwilą - 100Hz :)


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: MB » czwartek 25 paź 2012, 10:25

...Moim zdaniem większość analizerów zrobi to co chcesz. Włączona funkcja AVG i badanie w dłuższym czasie da w efekcie wykres średni dla każdej z mierzonych częstotliwości od 20Hz do 20kHz. Tyle tylko, że to będzie średnia poziomu głośności z jaką dana częstotliwość występowała w tym czasie i wcale nie jestem pewny czy to właśnie jest czynnikiem decydującym o tym czy dana częstotliwość jest "osobista" czy nie. Może jest tak, że częstotliwość jest obiektywnie "osobista", bez względu na to czy pojawia się w materiale audio cały czas, czy tylko sporadycznie, albo głośno lub cicho, a co z akustyką pomieszczenia? Ma wpływ na częstotliwość "osobistą" czy nie? To tylko teoria i pachnie mi jakimś akustycznym voodoo.
********************
Podzielam obiekcje spikera odnośnie merytorycznej sensowności tej analizy, ale powiedzmy, że moje zdanie na ten temat jest nieistotne, wypowiem się o analizie częstotliwości z punktu widzenia inżyniera:

Analiza fourierowska pokaże w rezultacie widmo, gdzie dla poszczególnych częstotliwości będzie wartość oznaczająca intensywność, z jaką oscylacje o danej częstotliwości wystąpiły w całym fragmencie sygnału objętym tą analizą. (Na marginesie: nieprawda, że w Audition ta analiza jest tylko chwilowa, wystarczy, że zaznaczysz cały plik lub jego dłuższy fragment i wtedy wynik jest pokazywany dla tego całego zaznaczenia). Jeśli w ustawieniach analizy wybierzesz odpowiednią długość transformaty FFT, to dostaniesz dokładność równą częstotliwości próbkowania / FFT size, na przykład 44100/65536=0,67Hz.

Sęk w tym, że klasyczne widmo fourierowskie pokazuje intensywność drgania w funkcji częstotliwości, a dla dłuższego fragmentu jest to po prostu energia tej składowej zakumulowana w ciągu całego nagrania. Zatem bardzo krótki, ale bardzo silny dźwięk o częstotliwości F1 da wyższy pik w widmie niż długi ale cichy dźwięk o częstotliwości F2. Co więcej, występuje problem nieoznaczoności czasowo-częstotliwościowej: jeśli częstotliwość dźwięku zmienia się w sposób płynny (a tak niewątpliwie jest w głosie ludzkim), to jak zliczać czas trwania oscylacji? Np. jeśli częstotliwość liniowo zmieni się od F1 do F2 na odcinku 1s, to znaczy, że czas występowania każdej częstotliwości z przedziału F1..F2 jest taki sam i jest on nieskończenie bliski zero. Piszę o tym, bo sygnalizowałeś, że zależy Ci na bardzo dokładnym pomiarze częstotliwości, jak sam widzisz takie wymagania prowadzą do niepraktycznych wniosków. Możesz skwantować oś częstotliwości i zliczać je w pewnych przedziałach, i analiza FFT właśnie to robi. Ale, jak już napisałem, tam jest analizowana energia, a nie czas trwania. Do tego ostatniego trzeba by się było posłużyć specjalnie napisanym oprogramowaniem.

Awatar użytkownika
spiker
Posty:1211
Rejestracja:czwartek 17 paź 2002, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: spiker » czwartek 25 paź 2012, 10:37

Gdelfin "W książce „Rola muzyki XXI” wieku Maman daje sugestie jak szukać osobistego dźwięku. Musimy dokonać tego w ustronnym i cichym miejscu. Po chwili wyciszenia i koncentracji należy zaśpiewać kolejne dźwięki gamy z rozmaitymi głoskami. Kii, keej, ho, a, o (itp) i wybrać najbardziej odpowiadającą. Po kilkunastu takich próbach nadejdzie moment kiedy gdy zaśpiewa się dźwięk który spowoduje, że znajdziemy się jakby w rezonansie z naszym wnętrzem i z otoczeniem o kilku minutach śpiewania własnego dźwięku nie będziemy w stanie powiedzieć czy to my wydajemy go siebie czy to otoczenie .śpiewa. Poczujemy że wypełni nas w całości. Co wrażliwsi odczują mrowienie, lub drganie ciała. Jeśli śpiewamy właściwy ton, powinniśmy słyszeć również o kwintę, pięć tonów niżej jako delikatne echo. To echo stanowi podstawowa wibrację osobistego pola energetycznego – aury i wiąże się z energetycznym wzorcem otrzymanym przez naturę, który jest jakby stroikiem naszego organizmu. Dźwiękiem pozwalającym dostroić sie do wszechświata."

khm. khm.....jaki to dział fizyki?
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...

Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: Kyle » czwartek 25 paź 2012, 10:48



to znam, dzięki, ale tu jest tylko wskazanie chwilowe (w czasie odtwarzania)
...
 




... no inaczej sięza bardzo nie da (chyba że by jakiś probram zrobił statystykę). Wartosć średnia z całego utworu nie da Ci nic. Tak więc przeglądnięcie całego nagrania jest chyba najprostszym i najlepszym rozwiązaniem ... no chyba że robisz to masowo to faktycznie przydała by sięjakaś statystyka).


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: MB » czwartek 25 paź 2012, 10:50

... no inaczej sięza bardzo nie da (chyba że by jakiś probram zrobił statystykę). Wartosć średnia z całego utworu nie da Ci nic. Tak więc przeglądnięcie całego nagrania jest chyba najprostszym i najlepszym rozwiązaniem ... no chyba że robisz to masowo to faktycznie przydała by sięjakaś statystyka).
************
Transformata Fouriera to _jest_ statystyka.

Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: Kyle » czwartek 25 paź 2012, 10:58


Transformata Fouriera to _jest_ statystyka....
 


Tak, czy inaczej i tak wyjaśniłeś, że nawet to się nie sprawdzi (długi cichy, moze dać to samo co krótki głośny). ... najlepiej prześcledzić cały utwór .


gdelfin
Posty:9
Rejestracja:wtorek 23 paź 2012, 00:00

Re: Analiza częstotliwości nagrania

Post autor: gdelfin » czwartek 25 paź 2012, 11:37


Sęk w tym, że klasyczne widmo fourierowskie pokazuje intensywność drgania w funkcji częstotliwości, a dla dłuższego fragmentu jest to po prostu energia tej składowej zakumulowana w ciągu całego nagrania. Zatem bardzo krótki, ale bardzo silny dźwięk o częstotliwości F1 da wyższy pik w widmie niż długi ale cichy dźwięk o częstotliwości F2. Co więcej, występuje problem nieoznaczoności czasowo-częstotliwościowej: jeśli częstotliwość dźwięku zmienia się w sposób płynny (a tak niewątpliwie jest w głosie ludzkim), to jak zliczać czas trwania oscylacji? Np. jeśli częstotliwość liniowo zmieni się od F1 do F2 na odcinku 1s, to znaczy, że czas występowania każdej częstotliwości z przedziału F1..F2 jest taki sam i jest on nieskończenie bliski zero. Piszę o tym, bo sygnalizowałeś, że zależy Ci na bardzo dokładnym pomiarze częstotliwości, jak sam widzisz takie wymagania prowadzą do niepraktycznych wniosków. Możesz skwantować oś częstotliwości i zliczać je w pewnych przedziałach, i analiza FFT właśnie to robi. Ale, jak już napisałem, tam jest analizowana energia, a nie czas trwania. Do tego ostatniego trzeba by się było posłużyć specjalnie napisanym oprogramowaniem....
 


 


dziękuję, to są dla mnie cenne informacje


może rzeczywiście muszę poszukać jakiegoś programisty i poprosić o napisanie specjalnego skryptu, o ile to możliwe


---


dziękuję Wam za odpowiedziSmile


ODPOWIEDZ