Leslie?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00
Re: Leslie?

Post autor: synt » czwartek 31 sty 2008, 18:43

... jedynie f o ile jest to mozliwe i to jest tematem dyskusji....

**********************

Nie jest możliwe. Gdyby było możliwe, to nie zależało by od umieszczenia punktu obserwacji. To co napisał MB jest bardzo ważne - efekt Dopplera nie jest zjawiskiem psychoakustycznym, jest RZECZYWISTĄ zmianą częstotliwości. Natomiast ruch źródła pozornego przy panoramowaniu jest złudzeniem psychoakustycznym, i nie powoduje ani płynnej zmiany opóźnienia, ani częstotliwości....

**********************

nie zapominajcie Panowie,że V~~300m/s, wiec przy wiekszych odległościach glosników, zreszta to juz poruszalismy.

A gdyby nawet przy wirowaniu czterech kolmn nie doszło do wyraźnych zmian f to włącze dodatkowo sobie vibratto w organach sterowane generatorem wirujacym głosniki
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Leslie?

Post autor: matiz » czwartek 31 sty 2008, 19:09

Ja jednak czegos nie rozumiem... Przeciez rozwiazanie rozpatrywanego zagadnienia znajduje sie na poczatku watku! Zauwazcie, ze nie jest zadnym problemem nagranie Leslie dwoma (czy tradycyjnie trzema) mikrofonami - i nikt nie ma watpliwosci, ze to prawdziwy leslie, nawet w mono. A watek zaczal sie od tego, ze trudno zrobic symulacje tego efektu... Na potrzeby eksperymentu myslowego zatkajcie sobie jedno ucho - leslie nadal dziala i wytwarza efekt dopplera, ale przemiatanie panorama nie daje juz nic...

Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: synt » czwartek 31 sty 2008, 22:09


Na potrzeby eksperymentu myslowego zatkajcie sobie jedno ucho - leslie nadal dziala i wytwarza efekt dopplera, ale przemiatanie panorama nie daje juz nic......
**********************
nikt tego nie kwestionuje, przyklad ze sztuczną głową podałem po aby zarejestrowac wszelkie niuanse przestrzenne zdarzen dzwiekowych.
zmiany f dzwieku -w słuchaniu mijanego samochodu nawet zarejsestrowane starym monofonicznym mikrofonem węglowym- będą miały miejsce, Jest to zjawisko fizyczne nie ułuda.

(rzeczywscie przepraszam za chaotyczne pisanie przeze mnie. Pisze na emocjonalnie na gorąco.Oczywiscie chodziło mi o przesuniecia fazowe a nie zakrzywienia fazy)
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: jarekz » czwartek 31 sty 2008, 22:49

jarekz, czy możesz przedstawić nam tutaj w miarę dokładny algorytm (nie kod) Twego programu? Tak dla ciekawości.
Służę. Może trochę nieskładnie, bo jestem zmęczony.
Przyjąłem takie założenia:
- głośniki to punktowe źródła dźwięku;
- głośniki promieniują bezkierunkowo;
- głośniki są rozmieszczone w różnych odległościach od słuchacza: głośnik
pierwszy w odległości 10m, odległość do następnych jest liniowo zależna
od numeru głośnika (odległość maksymalna to 11m);
liniowa zależność jest uproszczeniem; głośniki lepiej by było „rozmieścić”
np. na okręgu, co jest wyłącznie kwestią zaimplementowania innej
zależności funkcyjnej w podprogramie Initialize();
- odległość między głośnikiem a słuchaczem jest reprezentowana przez
opóźnienie, po jakim sygnał dotrze do słuchacza;
- ewentualne odbicia dźwięku są związane indywidualnie z każdym z
głośników; w tej chwili są dla każdego identyczne, ale można ustawić
różne ich czasy i amplitudy.

Symulacja przebiega następująco:
(a) Dźwięk u słuchacza jest superpozycją (sumą) dźwięków wytworzonych przez każdy z głośników - patrz pętla s = 0 .. Nspeaker-1 w podprogramie GenerateWAV();
(b) Wytworzenie dźwięku każdego z głośników polega
- po pierwsze: na symulacji zjawiska przełączania (podprogram
SoundSource()), czyli: każdy głośnik jest aktywny przez odcinek czasu
wynoszący 1/Nspeaker, a poza tym odcinkiem natężenie narasta i opada
liniowo;
- po drugie: na uwzględnieniu opóźnienia, przypisanego do owego
głośnika, ii ewentualnych dalszych opóźnien związanych z odbiciami
(tablica ReflDelay).

W gruncie rzeczy program realizuje linię opóźniającą z odczepami, a do wyjścia trafia suma ważona sygnałów z odczepów. Przy czym: czasy opóźnień związane z odczepami są NIEZMIENNE, natomiast zmienne są proporcje w sumie wyjściowej. A częstotliwość sygnału się zmienia. I to właśnie chciałem wykazać.
Nie eksperymentowałem zanadto z różnymi ustawieniami. Znalazłem takie, które powodują dobrze słyszalny efekt. W szczególności nie sprawdzałem, co można „wycisnąć” z układu złożonego tylko z 4 głośników. Czy znajdzie się jakiś eksperymentator?
Pozdrawiam i dobranoc.

Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: jarekz » piątek 01 lut 2008, 12:43

Analizuję TEORETYCZNIE przypadek "2 głośniki". Trochę to jeszcze potrwa. Wydaje mi się jednak, że już wiem, dlaczego prawie nigdy nie słychać zmiany częstotliwości przy panoramowaniu dźwięku od jednego do drugiego głośnika. Wszystkich zainteresowanych tematem proszę o trochę cierpliwości.

Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: jarekz » piątek 01 lut 2008, 21:32

a moglbys zaprezentowac fale "zrodlowa" i taka, ktora wychodzi po drugiej stronie przy parametrach 'zerowych'? (tzn, bez obrotow, bez odbic, 1 glosnik itd)......
Parametry symulacji: 4 głośniki, reszta jak w poprzednich przykładach:
odzywa się tylko jeden z 4 głośników
odzywa się co drugi z 4 głośników
odzywają się wszystkie 4 głośniki
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
synt
Posty:110
Rejestracja:poniedziałek 08 maja 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: synt » piątek 01 lut 2008, 22:29

...a moglbys zaprezentowac fale "zrodlowa" i taka, ktora wychodzi po drugiej stronie przy parametrach 'zerowych'? (tzn, bez obrotow, bez odbic, 1 glosnik itd)......
Parametry symulacji: 4 głośniki, reszta jak w poprzednich przykładach:
odzywa się tylko jeden z 4 głośników
odzywa się co drugi z 4 głośników
odzywają się wszystkie 4 głośniki
Pozdrawiam...
**********************
i wszystko jasne. Wyraźne Vibrato jest w 2 i 3 próbce. tak jak podejrzewałem. To nie antycypowanie (ani intuicjonizm). ponad 10 lat temu robiłem takie uklady i pamietam ,ze było wyczuwalne na ucho vibrato. Bedzie cieplej pojade na działkę za miasto z 4 kolumnami i z całym osprzetem- przeprowadzę praktyczne doswiadczenia( chyba ,ze ktos zrobi przede mną nawet bym wolał)
Piękna robota Jarekz--GRATULUJĘ!!!
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: MB » sobota 02 lut 2008, 00:06

i wszystko jasne. Wyraźne Vibrato jest w 2 i 3 próbce. tak jak podejrzewałem. [...]
**********************
to nie jest żadne vibrato tylko tremolo, czyli zmiana wyłącznie amplitudy! W tych próbkach częstotliwość się nie zmienia. Jeśli ktoś ma problemy, żeby usłyszeć, że nie ma zmiany częstotliwości (choć - jeśli rzeczywiście ma problemy to można się zastanawiać jakim cudem zajmuje się dźwiękiem), to może wziąć dowolny analizator widma. Ja wziąłem Audition i widzę serię krótkich tonów o częstotliwości stabilnej co do centa.

Awatar użytkownika
jarekz
Posty:245
Rejestracja:niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: jarekz » sobota 02 lut 2008, 08:52

MB i inni: bądźcie tacy dobrzy, sprawdźcie i napiszcie, czy w tym pliku występuje modulacja częstotliwości.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Leslie?

Post autor: MB » sobota 02 lut 2008, 12:23

...MB i inni: bądźcie tacy dobrzy, sprawdźcie i napiszcie, czy w tym pliku występuje modulacja częstotliwości....
**********************
Sprawa nie jest oczywista, bowiem ten sygnał jest efektem modulacji, która ma niejednoznaczną interpretację. Zrobiłem analizę tego sygnału przy pomocy zaawansowanej techniki o nazwie time-frequency reassignment dostępnej w środowisku Matlab. Mamy tutaj sygnał odkształcony (nie-sinusoidalny, o wielu prążkach widma), który można interpretować jako produkt FM, ale niestety zmiana częstotliwości jest zbyt szybka, by zauważyć ją słuchem - to dokładnie ten sam efekt, na którym opiera się synteza FM.

ODPOWIEDZ