SMPTE na planie filmowym...?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
olearnik
Posty:130
Rejestracja:środa 08 paź 2003, 00:00
Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: olearnik » wtorek 01 lut 2005, 23:59



**********************

Mysle ze oprocz forum, EiS powinna poswiecic kilka rzeczowych artykułów na ten temat. Powtarzam rzeczowych bo jakoś chyba w 2003 roku pojawił się artykuł na temat zgrywania dzięku surround w kinie ale byl on jedną wielka pomyłką. Pamietam, że autor dosłownie cytował white paper Dolby bez zaznczania ze to cytaty a w połączeniu z jego ewidentną niewiedza praktyczną i teoretyczną na ten temat stworzyło to istną mieszankę wybuchową nonsensów i przekłaman. Po tym artykule chciałem przestac kupowac EiS.

natomiast na samym poczatku w pierwszych latach działanosci Eis pojawiło sie kilka artukółw, niestety nie pamietam autora a nie mam pod reka starych rocznikow, o formatach dzwieku kinowego, technologiach synchronizacji itp. Te artukuły byly bardzo kompetentne choc z naciskiem głównie na teorie.

Teraz przydałoby sie połączyc zagadnienia teoretyczne z praktycznymi i wyjasnic pare spraw dotyczących dzwieku w filmie, bo na tym polu dochodzi czesto do nieporozumien. poza tym mysle ze muzykom i realizatorom ze swiata muzyki tez przydadza sie informacje z dziedziny filmu i broadcastu poniewaz moga spotkac sie w swojej pracy z urzadzeniami typu betacam, pojeciami dzwieku 5.1, Dolby Sr itp.



pzdr

ts...

**********************

Popisuje się pod tym obiema rękami, tym bardziej że w prasie zachodniej piszę się dużo na ten temat.



Mam jeszcze tylko dwa pytania:

z jakim poziomem należy nagrywać SMPTE żeby później np.Timepiece potrafił go odczytać?

-czy jest jekieś tańsze urządzenie do zamiany LTC na MTC??



Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam Olearnik


paul
Posty:299
Rejestracja:piątek 12 kwie 2002, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: paul » środa 02 lut 2005, 00:06



-czy jest jekieś tańsze urządzenie do zamiany LTC na MTC??





**********************



Mam jakis konwerter Midimana. Jak jestes zainteresowany - pisz na priv...

Awatar użytkownika
tomak
Posty:176
Rejestracja:czwartek 11 kwie 2002, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: tomak » środa 02 lut 2005, 00:23

...

-czy jest jekieś tańsze urządzenie do zamiany LTC na MTC??





**********************



Mam jakis konwerter Midimana. Jak jestes zainteresowany - pisz na priv......

**********************

Tak dokladnie, Midiman robi takie maszynki za stosunkowo niewielkie pieniadze, sam uzywalem takiego na samym poczatku swojej przygody z filmem. Co ciekawe mialem film nagrany na VHS gdzie na sciezce audio byl wgrany TC i to wyjsciem audio ze zwyklego playera VHS Samsung wchodzilo na Midimana. Tak wiec posrednio jest to odpowiedz na twoje pytanie, nawet na tak marnym nosniku jak VHS TC zachowuje sie w miare stabilnie. Oczywiscie nie polecam VHSa to byly jescze czasy gdy komputer nie mogl uciagnac naraz strumieni audio i video. Mysle ze jak zagrasz zwyklym nie za glosnym poziomem do -6 db powinno byc dobrze, przesterowany dzwiek moze znieksztalcac sygnal. Najlepiej wyprobowac wczesniej, jakosc sygnalu zalezec tez moze od jakosci kabla itp.

jesli jestes z warszawy pisz na priva tez moge Ci jakos pomoc, jesli nie jestes tez mozesz napisac z jakimis szczegolowymi pytaniami dotyczacymi produkcji filmowych.



pzdr

ts

Awatar użytkownika
olearnik
Posty:130
Rejestracja:środa 08 paź 2003, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: olearnik » środa 02 lut 2005, 16:15

...A ja mam takie pytanie.

Jest rejestrator EDIROL R4 i on ma gniazdo LANC, podobno służy ono do synchornizacji z kamerą Jak taka współpraca wygląda? Załaczam REC w kamerze i rejestrator sam startuje? Po tym złączu LANC idzie jakiś sygnał do synchronizacji?

...

**********************

Całkiem fajne urządzonko, szkoda że poskąpili...wyjścia RCA nie za bardzo nadają się do pracy w terenie, gdzie łatwo o rozłączenie gniazda z wtykiem nie ma też nic napisane o szumach. Już miałem nadzieje że sprawdzi się jako mikser, 1000 Euro zamiast 2999Funtów za takiego 4-kanałowego SQNa to byłaby okazja + nagrywanie gratis.

POZDRAWIAM

3Head
Posty:433
Rejestracja:środa 28 lip 2004, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: 3Head » środa 02 lut 2005, 16:26

Sorrki ale czemu beta jest paskudnym formatem?. Tzn. jesli sie kreci nią filmy to rzeczywiscie (choc istnieja sposoby zeby uszlachetnic obraz). Nie ta głębia obrazu, kontrast i rozdzielczość co taśma 35 mm. Ale jesli przetranferujemy obraz z tasmy na bete jakosc jest bardzo dobra i do TV wystarczy. Zreszta wszystko co jest w TV łącznie z filmami jest puszczane z bety.

*******************************

Beta jest dla mnie osobiscie nieciekawym formatem . Nie podoba mi sie jej obraz . W tej klasie cenowej bije ja na glowe Sony IMX . O HD nie wspomne . Jesli zrobimy transfer z tasmy na bete , to bedzie ok, ale chodzi mi o sytuacje gdy material jest nagrywany na planie na becie ( produkcje TV etc. ) . Formatem do wiekszych produkcji nie jest beta . A to , ze beta jest standardem w kazdej tv wiem .





Wiec to tez cyfra.

*************************************

No tak , przeciez nie mowie o obrobce dzwieku na tasmach . Chodzi mi o to , ze Avid nie jest jedyna platforma do tego typu prac .





To ze czasami - zresztą ze szkodą dla sztuki fimowej - nagrywa sie 100% dzwięku w postrpodukcji nie znaczy ze nie musi byc dzwieku pilotowego z planu. Bez niego trudno zmontowac rezyserowi film a pozniej aktorom nagrac postsynchrony.

*************************************

Ze szkoda dla sztuki , bo nie zawsze jest to robione na odpowiednim poziomie . A jesli chodzi o dzwiek oryginalny , przeciez to logiczne , ze bez niego montaz jest trudny - nie pisalem o jego braku .





70-80% dialogow w filmie to nagrania 100%, reszta to postsynchrony nagrane z powodow technicznych(zle warunki nagrywania) badz aktorskich (poprawa interpretacji)

**********************

Zalezy od produkcji . Czasem 100% dialogow - a czasem ogolnie 100% dzwieku w filmie - to robota postprodukcyjna .

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: matiz » środa 02 lut 2005, 17:36

z jakim poziomem należy nagrywać SMPTE żeby później np.Timepiece potrafił go odczytać?



Niezbyt wysokim, zreszta zalezy na co. Generalnie nie musi byc duzy, szumy mu nie straszne, za to znieksztalcenia tak (mimo, ze to w sumie prostokat).



czy jest jekieś tańsze urządzenie do zamiany LTC na MTC??



Moze sa i tansze, ale jezeli mowimy o filmie a nie o reklamowkach to takie urzadzenie musi miec jeszcze wordclock (MTP AV ma). No i oczywiscie hardware w komputerze musi miec wejscie tego wordclocka, albo ewentualnie mozna jakos kombinowac z zamiana tego na s/pdif i synchronizowac tym karte w komputerze, ale to klopot i naokolo.

To, co chcialem napisac, to to, zeby pamietac, ze MTC to tylko miejsce w czasie - zeby zapewnic prawdziwa synchronizacje, potrzebna jest tez synchronizacja predkosci odtwarzania, co wlasnie wordclock zapewnia. Bez tego mamy do czynienia z "synchronizacja" freewheel, czyli "ruszamy razem, a potem kazdy sobie swoim zegarem". Jak zegary sa stabilne, to sie uda, ale raczej przy krotszych formach.

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: szkudlik » środa 02 lut 2005, 17:55

... z jakim poziomem należy nagrywać SMPTE żeby później np.Timepiece potrafił go odczytać?



Niezbyt wysokim, zreszta zalezy na co. Generalnie nie musi byc duzy, szumy mu nie straszne, za to znieksztalcenia tak (mimo, ze to w sumie prostokat).



czy jest jekieś tańsze urządzenie do zamiany LTC na MTC??



Moze sa i tansze, ale jezeli mowimy o filmie a nie o reklamowkach to takie urzadzenie musi miec jeszcze wordclock (MTP AV ma). No i oczywiscie hardware w komputerze musi miec wejscie tego wordclocka, albo ewentualnie mozna jakos kombinowac z zamiana tego na s/pdif i synchronizowac tym karte w komputerze, ale to klopot i naokolo.

**********************



EMU 1820m albo 1820 + synchro card to chyba najtansza opcja z czytnikiem SMPTE.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: matiz » środa 02 lut 2005, 18:01

EMU 1820m albo 1820 + synchro card to chyba najtansza opcja z czytnikiem SMPTE.



Ja tam sie na tych nowoczesnych kartach slabo wyznaje, ale mam watpliwosci, czy wejscie i wyjscie SMTE gwarantuje zmiane czestotliwosci probkowania... zwykle tak nie jest, i tu jest problem - zreszta do tego jest word clock.

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: szkudlik » środa 02 lut 2005, 18:20

...EMU 1820m albo 1820 + synchro card to chyba najtansza opcja z czytnikiem SMPTE.



Ja tam sie na tych nowoczesnych kartach slabo wyznaje, ale mam watpliwosci, czy wejscie i wyjscie SMTE gwarantuje zmiane czestotliwosci probkowania... zwykle tak nie jest, i tu jest problem - zreszta do tego jest word clock....

**********************



ZADNE wejscie SMPTE nie gwarantuje czestotliwosci probkowania!

W koncu nie od tego to jest.



SMPTE to przeciez niz innego tylko Midi Time Code zapisane w postaci analogowej sciezki. I to wszystko. Przekazuje toto tylko i wylacznie 30 razy na sekunde (lub odpowiednio inaczej - 27fps itd.) informacje w postaci: godziny:minuty:sekundy:ramki, czyli inaczej mowiac czas jaki uplynal od okreslinego momentu (powiedzmy - 1 wlaczenia kamery konkretnego dnia).



EMU dekoduje po prostu SMPTE do Midi Time Code i w tej postaci przekazuje te informacje sekwencerowi. Co zrobi z tym sekwencer... to juz inna sprawa. Oczywiscie nie mozna w ten sposob zsychronizowac zegarow - do tego sluzy WordClock (z reszta EMU tez ma takie wejscie).




[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
olearnik
Posty:130
Rejestracja:środa 08 paź 2003, 00:00

Re: SMPTE na planie filmowym...?

Post autor: olearnik » środa 02 lut 2005, 18:51

To, co chcialem napisac, to to, zeby pamietac, ze MTC to tylko miejsce w czasie - zeby zapewnic prawdziwa synchronizacje, potrzebna jest tez synchronizacja predkosci odtwarzania, co wlasnie wordclock zapewnia. Bez tego mamy do czynienia z "synchronizacja" freewheel, czyli "ruszamy razem, a potem kazdy sobie swoim zegarem". Jak zegary sa stabilne, to sie uda, ale raczej przy krotszych formach....

**********************



A czy nie można wciągać materiału (dźwięk mam na myśli ) z przerwami, np. scena po scenie czy to by nie zmniejszało ryzyka ew. "rozjazdu". I jak to technicznie wykonać?



Drugie pytanie to jak reaguje np. MTPiece na przerwę w odtwarzaniu SMPTE lub jeśli komuś np. operatorowi wstuka się inny kod czasowy w kamerę przy kolejnym ujęciu. Czy przeskoczy błyskawicznie do nowej lokalizacji.



Pozdrawiam

ODPOWIEDZ