Terratec DMX Fire instrukcja?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00
Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: WG » niedziela 14 gru 2003, 13:19

Quote:
......A co z DLS , jest to ponoć odpowiednik SF Samblastera.






DLS (Downloadable Sound Level) obecnie w wersji 2 jest formatem który pozwala na przechowanie próbkek w różnej postaci (wave, aiff, mp3) i scala je jako jedną barwę, zestaw barw (bank) lub zestaw multipróbkek.

Sens jego istnienia jest całkiem inny jak tu niektórzy sądzą. Przede wszystkim powstał dla producentów gier i multimediów a nie do szeroko pojętego audio. Używanie DLS do celów audio to raczej eksperymenty i nie tędy droga.

DLS ma dużo wspólnego z formatem SoundFont pod względem zaprojetkowanej architektury ale to nie oznacza, że brzmi tak samo.

Syntezator, który potrafi odtwarzać te próbki jest zawarty w pakiecie DirectX i nazywa się Microsoft Synthesizer.



Zależnie od wersji posiadanego DirectX wspiera on format DLS 1 albo DLS 2.



Jak każdy pewnie zauważył Windows 2000/XP udostępnia nam coś takiego jak Microsoft GS Wavetable SW Synth (przy wyborze portu Midi Out) dzięki czemu możemy posłuchać plików MIDI nie uruchamiając sekwencera i nie korzystając z dedykowanej karty jak Live, Audigy. Ale niestety bank który służy do odtwarzania tych plików MIDI jest to bank Rolanda i na dodatek w wersji DLS 1.0. Niesie to za sobą spore ograniczenia i kiepską raczej jakość. Próbki mono i jedna warstwa, brak filtrów Za to format DLS 2 został bardzo dobrze rozszerzony i jego lista parametrów jest prawie identyczna jak w SF2

DLS 2 obsługuje próbki stereo, wiele warstw, filtr Low-Pass.



Można pokusić się o wymianę tego banku aby odtwarzanie plików MIDI przez ten port zabrzmiało nieco lepiej. Wystarczy podmienić plik GM.DLS, który znajdziemy w katalogach systemowych Windowsa. Ale trzeba pamiętać o tym, że jest to kosztem pamięci RAM. Jeżeli ktoś się interesuje tym tematem to może spróbować przekonwertować jakieś banki w formacie SF2 do formatu DLS (Extreme Sample Converter). Oryginalne oprogramowanie służące do edycji, tworzenia tych banków zawarte jest w pakiecie Direct Music Producer (obecnie w wersji 9), które umożliwia nawet na tworzenie całej aranżacji bo jest to dosyć obszerny pakiet.

Jego koncepcja jest troche podobna do typowego programu sekwencerowego ale ogólnie pakiet "ciężko strawny dla muzyka".



Mając dowolną kartę dźwiękową jesteśmy w stanie korzystać z tego microsoft-owego syntezatora dzięki sterownikom DirectX. Ale są jeszcze karty muzyczne, które sprzętowo obsługują format DLS i posiadały tzw. DLS accelerator. O ile sie nie mylę na stan dzisiejszy chyba już nie produkowane. Kiedyś były to karty Gravis UltraSound, S3 SonicVibes.



A teraz odnośnie DMX 6 fire. Niestety nie posiadam tej karty ale czytając jej instrukcję wygląda to następująco. Sama karta nie ma żadnego sprzętowego syntezatora. Natomiast można do niej chyba dokupić sprzętowe rozszerzenie w postaci jakiegoś syntezatora wavetable np. microWAVE PC, DXR czy DXF.



To garść informacji na temat DLS.

Mam nadzieję, że ten krótki materiał pomógł w rozeznaniu się co jest co.







Quote:
Jackart:

... jakim jest dedykowana ilość pamięci ( W SB Live było to 32MB)





Zapewne miałeś na myśli Sound Blaster AWE.

W kartach SB Live! można przeznaczyć połowę pamięci RAM na SoundFonty. A dzięki pewnemu trickowi w rejestrze bez ograniczeń

Co do efektów w SBLive! sa dwa efekty tzw. systemowe.

W Audigy ich liczbę rozszerzono do czterech jednocześnie. Brak insertów i mała liczba efektów w porównaniu z możliwościami dzisiejszych sample-playerów i samplerów to są faktycznie już słabe możliwości.



Quote:
Jackart:

... Przy tym można było korzystać jednocześnie z soundfontów (z poziomu wspomagania sprzętowego oczywiście) i z dobrodziejstw wynikających z ASIO ( niska latencja)





A czy wiesz jaka jest latencja w SoundFontach, na sprzętowym układzie EMU10K1 czy EMU10K2. Zdziwisz się jak powiem ci, że to max. 2 ms. Tak wydajny jest ten układ. Jeszcze jakiś czas temu żadna karta nie mogła się z tym równać pod względem opóźnienia. Oczywiście jest to jeszcze zależne od ilości aktualnych głosów polifonii, których może być co najwyżej 64. Dzisiaj sytuacja się już zmieniła gdy możemy sięgnąć po latencję poniżej 1 ms i są w miarę szybkie już procesory.


Awatar użytkownika
yaniki
Posty:488
Rejestracja:niedziela 03 sie 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: yaniki » niedziela 14 gru 2003, 19:20

źle mnie zrozumiałeś - nie zarzucam Ci braku wiedzy -

**********************

Ależ wcale Twojego posta nie odebrałem w taki sposób. Przeciwnie, właśnie bardzo mi się podoba to co piszesz - przecież to bardzo ciekawa dyskusja.



natomiast twoje domniemania o istnieniu jakiejś aplikacji, która umozliwała by zarządzanie DLS w sposób zbliżony do tego jak się zarządza SF w SB Live czy Audigy to fikcja. Uwierz mi to co piszę to nie teoria. Miałem do czynienia zarówno z SB Live, Audigy jak i DMX fire.

**********************

Wierzę, wierzę. Zresztą poszperałem jeszcze w innych miejscach w sieci, bo temat mnie zainteresował: nigdzie indziej nikt się nie zająknął o syntezatorze obsługującym DLS dla DMX.



Piszesz że brzmienia w formacie DLS jakościowo dorównują SF - ale zapominasz o jednym istotnym czynniku - jakim jest dedykowana ilość pamięci ( W SB Live było to 32MB)

**********************

Sam format DLS chyba nie narzuca jakichś istotnych ograniczeń wielkości banków, podobnie microsoftowy syntezator. Co do sprzętowych syntezatorów pracujących w tym standardzie, to ilość udostępnionej pamięci pewnie zależy to od konkretnego modelu, ale podejrzewam, zresztą zgadzając się z Tobą i WG, że wobec małej ilości sprzętowych implementacji raczej nie ma co liczyć na użycie dużych banków brzmieniowych w kartach pracujących z DLS.



No chyba że potraktujemy całą tę zabawę z edytowaniem DLS ( i następnie pracę na nich w sekwencerze z wykorzystaniem np sterowników DirectX jednoczesnym opóźnieniem na wtyczkach VST około 0,2s ) jako ciekawe doświadczenie bez praktycznego znaczenia - wtedy zgoda.

**********************

Latencję można w pewnym stopniu zredukować, jednak DLS i VST to faktycznie nie jest najlepszy pomysł. Tak jak napisał WG a i ja wcześniej wspominałem DLS/DirectX ma trochę inne zastosowania od VST. Raczej nie praca z programem sequencerowym i instrumentami sprzętowymi i wirtualnymi, ale gry i aplikacje multimedialne, a do tego oprogramowanie do sterowania gesturalnego (jeden z najlepszych programów tego rodzaju, jaki widziałem - EyeCon - syntetyzuje dźwięk poprzez DirectX/ DLS).



(jeśli widziałeś kiedyś może w tv jak można zostać mięśniakiem używająć ABDŻYMNIK to wiesz What I mean )

**********************

O , tu mnie zaskoczyłeś, nie mam pojęcia co to ABDŻYMNIK, ale nazywa się bosko.

Awatar użytkownika
Jackart
Posty:63
Rejestracja:środa 14 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: Jackart » niedziela 14 gru 2003, 22:42

Drogi Włodku!



Wprawdzie podziwiam Cię za Twoją znajomość tematu "Sample formaty samplery" itp, ale na miłość Boską nie rób ze mnie idioty.



1. skoro piszę że używałem każdej z kart o których tu mowa to chyba zdążyłem dokonać tego niezwykłego odkrycia że korzystając z SF2 czy Microsoft GS Wavetable SW Synth można grać w czasie rzeczywistym więc nie tyle dziwiły mnie niskie latencje co Twoja uwaga, po której z nerwów wypiłem pół butelki relanium.



2. JESZCZE RAZ: DMX fire to nie Soundblaster. Ustawiając w hoście sterownik ASIO, czegoś takiego jak Microsoft GS Wavetable SW Synth czy jakiegokolwiek sprzętowego samplera nie ma w polu wyboru sekwencera (mówimy o DMX fire)



3 Ustawiając sterownik w hoście na Direct X możemy korzystać wprawdzie z Microsoft GS Wavetable SW Synth ale wtedy opóźnienie na protokole VST uniemożliwia grę na żywo - więc chyba nie warto zwłaszcza że nikt poważny nie komponuje chyba swoich utworów na brzmieniach SW Synth(chyba że komponuje nowy dzwonek na komórkę)



4 Ja nie przeczę że można coś tam sobie wyedytować w tajemniczej aplikacji Microsoftu - może i tak jest, ale przyznaję nigdy nie zajmowałem się edytowaniem np g....ego saxofonu z Wavetable SW Synth aby uzyskać mniej lub bardziej g....e brzmienie również do saxofonu niepodobne



5. Co do soundfontów sprawa wygląda faktycznie inaczej - tutaj wszystko zależy od materiału źródłowego - i mając dobre próbki np saxu ze wszelkimi niuansami można się pokusić o "oszukanie słuchacza"



6. Sadzę że że z tą pamięcią (połowa dostępnego RAMU dla SB Live!) dla SF2 masz rację. Mój błąd wynika z faktu że nie używam tej karty od kilku lat i nieco zapomniałem "jak to tam było w tej konfiguracji"



7. Swego czasu kupiłem Audigy ale po krótkim czasie kiedy wymieniłem procesor i moc CPU pozwala mi się oprzeć na rozwiązaniach programowych.

Zrezygnowałem z rozwiązania "mieszanego" czyli wspomaganie sprzętowe + wtyczki z uwagi na niedogodności, o których napisałem wcześniej



8. Zdaję sobie sprawy że temat zarówno dla Ciebie jak i dla Yaniki jest banalny - wyobraź sobie że dla mnie też - naprawdę - chciałem tylko pomóc koledze Schilingowi i wyprostować pewne tezy Yaniki, który podobnie jak Ty kartę DMX zna tylko z podań ludowych nieautoryzowanych instrukcji i innego bajania.







YANIKI- jeszcze słówko do Ciebie - chciałeś wiedzieć co to takiego ABDŻYMNIK?



To takie cudowne urządzenie reklamowane w TV Markecie. W największym skrócie zakłada się to na siebie - przy czym bez opamiętania jedząc chipsy i golonkę, po tygodniu czy dwóch (jak głosi reklama i instrukcja) wygladasz jak obecny gubernator stanu California w latach młodości - a wszystko to nie ruszając się z fotela!!!



Więcej rezerwy do tego co widzisz i czytasz - ja nie raz widziałem w telewizji jak KING KONG całe miasto rozp!@@##%$ ( w kinie też to pokazywali).... ...i co z tego ?



PS

Drogi Włodku sorry za prywatę - ale czy za twój co tu kryć świetny konwerter można zapłacić przelewem internetowym ? Na twojej stronie zeskanowałeś jakiś świstek z poczty a przyznam Ci, że perspektywa stania w kolejce do okienka skutecznie mnie od kilku miesięcy powstrzymuje przed dokonaniem zakupu... ...a może powinienem poczekac na rewolucyjne zmiany które nadejdą z wersją 2.0 ?



Pozdrawiam.






Awatar użytkownika
yaniki
Posty:488
Rejestracja:niedziela 03 sie 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: yaniki » niedziela 14 gru 2003, 23:01

YANIKI- jeszcze słówko do Ciebie - chciałeś wiedzieć co to takiego ABDŻYMNIK?

To takie cudowne urządzenie ...

**********************************

O Jezu, chyba muszę kupić sobie telewizor, bo czuję, że coś mnie omija.



A poza tym, to był bardzo ciekawy wątek. Muszę przyznać, że naciąłem się na tym znalezionym w sieci opisie DMX.

Przy okazji: myślę od jakiegoś czasu nad napisaniem prostego instrumentu VSTi ładującego DLSy i obsługującego niektóre specyficzne dla directMusic możliwości (np. sterowanie przez skrypty VB) - taki freeware'owy drobiazg dla eksperymentatorów. Czy bylibyście zainteresowani?

Awatar użytkownika
Jackart
Posty:63
Rejestracja:środa 14 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: Jackart » niedziela 14 gru 2003, 23:12

... YANIKI- jeszcze słówko do Ciebie - chciałeś wiedzieć co to takiego ABDŻYMNIK?

To takie cudowne urządzenie ...

**********************************

O Jezu, chyba muszę kupić sobie telewizor, bo czuję, że coś mnie omija.



A poza tym, to był bardzo ciekawy wątek. Muszę przyznać, że naciąłem się na tym znalezionym w sieci opisie DMX.

Przy okazji: myślę od jakiegoś czasu nad napisaniem prostego instrumentu VSTi ładującego DLSy i obsługującego niektóre specyficzne dla directMusic możliwości (np. sterowanie przez skrypty VB) - taki freeware'owy drobiazg dla eksperymentatorów. Czy bylibyście zainteresowani?...

**********************

Żałuj ( to jeśli chodzi o ABDŻYMNIK).



jeśli chodzi o wtyczkę - próbuj - chociaż....



...jak wspominałem RGC wypuściło niedawno free VSTi czytające SF2 ( nie mówię już o wtyczkach komercyjnych typu Halion czy Kontakt oferujących bardzo zaawansowane opcje.



Moim skromnyn zdaniem pomyśl raczej o czymś w rodzaju SFZ o możliwościach SFZ+ ( skoro deklarujesz że ma byc darmowy)



Jeśli chodzi o format DLS to raczej sugerowałbym jego obsługę jako dodatek a nie podstawę - z uwagi chociażby na fakty o których pisaliśmy

Awatar użytkownika
yaniki
Posty:488
Rejestracja:niedziela 03 sie 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: yaniki » niedziela 14 gru 2003, 23:29

Jeśli chodzi o format DLS to raczej sugerowałbym jego obsługę jako dodatek a nie podstawę - z uwagi chociażby na fakty o których pisaliśmy...

**********************



Myślałem o DLS ze względu na możliwości zrobienia czegoś w rodzaju "inteligentnego instrumentu" - to znaczy wykorzystania skryptowania w VB i innych elementów directMusic, żeby stworzyć coś nietypowego. W przypadku DLS istnieje stosunkowo łatwa możliwość tworzenia barw dźwięku "w locie", podczas pracy instrumentu - można by pokusić się więc o zbudowanie samplera zorientowanego na pracę "live", coś jak Lisa dystrybuowane przez STEIM (oczywiście nie tak rozbudowane, przynajmniej na początku).



Zwykle wykorzystuję CSoundVST w charakterze takiego live-samplera, ale to trochę wytaczanie armaty na muchę w niektórych przypadkach. Dlatego właśnie zależało mi na czymś prostszym. Ponieważ CSoundVST wykorzystuje SoundFonty zastanawiałem się początkowo nad zbudowaniem sobie instrumentu w oparciu o ten format, ale akurat SF trudno jest edytować podczas pracy. Natomiast DirectMusic teoretycznie dałoby się zaprząc do pracy w ten sposób, że strumień audio jest w czasie rzeczywistym samplowany, dzielony i przetwarzany przy wykorzystaniu skryptu VB (łatwiejszy niż CSound, a możliwości automatyzacji działań miałby o wiele większe niż jakikolwiek interface tzw. graficzny).

Awatar użytkownika
Jackart
Posty:63
Rejestracja:środa 14 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: Jackart » niedziela 14 gru 2003, 23:44



Natomiast DirectMusic teoretycznie dałoby się zaprząc do pracy w ten sposób, że strumień audio jest w czasie rzeczywistym samplowany, dzielony i przetwarzany przy wykorzystaniu skryptu VB (łatwiejszy niż CSound, a możliwości automatyzacji działań miałby o wiele większe niż jakikolwiek interface tzw. graficzny)....

**********************

Nie mam pojęcia o programowaniu w Visual Basicu - dlatego nie podejmuję tematu....

...tym niemniej mówiąc o jakichś daleko idących transformacjach brzmień - masz na myśli morfing?



Jeżeli tak... ...to życzę owocnej pracy - na pewno jest to zadanie którego realizacja zasługuje na cos więcej niż tylko "dziękuję za download mojej bezpłatnej wtyczki "


WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: WG » poniedziałek 15 gru 2003, 00:14

Quote:
...Drogi Włodku!

Wprawdzie podziwiam Cię za Twoją znajomość tematu "Sample formaty samplery" itp, ale na miłość Boską nie rób ze mnie idioty.





Źle odebrałeś moją wypowiedź. To tylko garść informacji dla pytającego i być może słabo znającego ten temat. Nikt tutaj z nikogo nie robi idioty.



Quote:
1. skoro piszę że używałem każdej z kart o których tu mowa to chyba zdążyłem dokonać tego niezwykłego odkrycia że korzystając z SF2 czy Microsoft GS Wavetable SW Synth można grać w czasie rzeczywistym więc nie tyle dziwiły mnie niskie latencje co Twoja uwaga, po której z nerwów wypiłem pół butelki relanium.





Nie rozumiem o co ci chodzi. Przecież ja tylko potwierdziłem to co ty miałeś zapewne na myśli.



Quote:
JESZCZE RAZ: DMX fire to nie Soundblaster. Ustawiając w hoście sterownik ASIO, czegoś takiego jak Microsoft GS Wavetable SW Synth czy jakiegokolwiek sprzętowego samplera nie ma w polu wyboru sekwencera (mówimy o DMX fire)





No ale tu jest mowa o DLS a nie o jakimś VST do którego ty ciągle nawiązujesz. Owszem masz rację ale odbiegasz od tematu. Nie będę cytował następnych punktów bo szkoda przeciążać forum które i tak dzisiaj kiepsko działa. Chyba jakieś serwerowe przeciążenia.



Quote:
chciałem tylko pomóc koledze Schilingowi i wyprostować pewne tezy Yaniki, który podobnie jak Ty kartę DMX zna tylko z podań ludowych nieautoryzowanych instrukcji i innego bajania.





Prosze nie obraź się ale czy przypadkiem nie chorujesz na kompleks Audigy vs DMX 6fire. Ja o tym tutaj nie chce dyskutować bo o czym innym ten wątek.



Quote:
Drogi Włodku sorry za prywatę - ale czy za twój co tu kryć świetny konwerter można zapłacić przelewem internetowym



Oczywiście. Szczegóły w otrzymanym e-mailu.

WG
Posty:1235
Rejestracja:poniedziałek 12 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: WG » poniedziałek 15 gru 2003, 00:27

Moim skromnyn zdaniem pomyśl raczej o czymś w rodzaju SFZ o możliwościach SFZ+ ( skoro deklarujesz że ma byc darmowy)

********************

No no. Jeszcze trochę a będzie nowy produkt na rynku.

Trzymam kciuki.



Jeśli chodzi o format DLS to raczej sugerowałbym jego obsługę jako dodatek a nie podstawę - z uwagi chociażby na fakty o których pisaliśmy...

**********************

No teraz to pewnie wypijesz kolejną butelkę relanium. Przepraszam, że tak narażam Cię na Taaaaakie stresy



A czy wiesz, że format GigaSamplera powstał w oparciu o Microsoft-owy DLS. Troszeczkę go rozbudowali i to wszystko a nawet popełnili parę błędów o których pewnie świat nie wie. I to mnie zawsze śmieszy Jeżeli yanikichce coś robić z tym DLS to czemu nie ale podejrzewam, że napotka sporo problemów technicznych. Już lepiej jest zaprojektować coś podobnego do SoundFontów aczkolwiek ulepszonego bo SoundFont-y to też nie tędy droga.



SoundFonty nie są żadną rewelacją jeżeli chodzi o ich strukturę. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj zbudowanie syntezatora opartego na własnych formatach.


Awatar użytkownika
Jackart
Posty:63
Rejestracja:środa 14 sie 2002, 00:00

Re: Terratec DMX Fire instrukcja?

Post autor: Jackart » poniedziałek 15 gru 2003, 06:32

No teraz to pewnie wypijesz kolejną butelkę relanium. Przepraszam, że tak narażam Cię na Taaaaakie stresy



A czy wiesz, że format GigaSamplera powstał w oparciu o Microsoft-owy DLS. Troszeczkę go rozbudowali i to wszystko a nawet popełnili parę błędów o których pewnie świat nie wie. I to mnie zawsze śmieszy Jeżeli yanikichce coś robić z tym DLS to czemu nie ale podejrzewam, że napotka sporo problemów technicznych. Już lepiej jest zaprojektować coś podobnego do SoundFontów aczkolwiek ulepszonego bo SoundFont-y to też nie tędy droga.



SoundFonty nie są żadną rewelacją jeżeli chodzi o ich strukturę. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj zbudowanie syntezatora opartego na własnych formatach.

...

**********************

Phi... to akurat mnie obeszło - bo temat jest mi średnio znany - zresztą nie będę nawet próbował polemizować, bo jeśli chodzi o sampling to jesteś dla mnie absolutnym Guru.



Co do Audigy vs DMX - mam nadzieję że nie mam ( jeszcze) żadnych obsesji na tym polu. Zresztą cała ta kupa złomu służącego do produkcji muzyki zaczyna mnie interesować dopiero wtedy, kiedy pojawiają się problemy. Nie jestem fanem ani niemieckiej ani koreańskiej technologii.

Powiem więcej - bawią mnie dyskusje w stylu: Wyrób x jest lepszy od wyrobu Y bo jeden ma dynamikę 108 a drugi 110dB. Zagotowałem się lekutko tylko po tym jak napisałeś: "wyobraź sobie że latencja na układzie EMU.... itd ( jakbym tego nie widział używając przez x czasu produkty Creative ), a potem to już tak samo poszło, że się rozpisałem, nie zawsze dokładnie czytając co masz do powiedzenia.... no cóż taka już moja natura.... ...sorry.


ODPOWIEDZ