Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
FIRE
Posty:152
Rejestracja:niedziela 06 wrz 2009, 00:00
Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: FIRE » poniedziałek 18 lip 2011, 07:28

Do uzyskania wrażenia 3D wystarczy odpowiednia korekcja i dobrze dobrane pogłosy.... 


I oczywiście, tu miałem na myśli nie tylko sam pad, ale cały miks.


Awatar użytkownika
lukashhh1
Posty:363
Rejestracja:środa 02 sty 2008, 00:00
Lokalizacja:Otwock

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: lukashhh1 » poniedziałek 18 lip 2011, 07:57

...Osobiście nie rozumiem za bardzo tej całej podjary na kompatybilność z mono.
*****************
Niestety, to dowód braku wiedzy. Było o tym dziesiątki razy, równiez na tym forum.


Zresztą obecnie jest wiele zespołów i artystów solowych gdzie po zmonofonizowaniu ich niektórych wałków połowa dźwięków niknie i jakoś się tym specjalnie nie przejmują.
*****************
I co, uważasz, że należy się wzorować na ignorantach? Ależ proszę bardzo, tylko potem nie wylewaj swoich żali, że czyjś "szajsowy" kawałek dostaje dużo kliknięć, a Twoje dzieło nikogo nie wzrusza.


Co do patentu z padami to polecam np. taki myk. Rozdzielasz sygnał na prawy i lewy i dajesz tylko na jeden efekt typu phaser - flanger, chorus , z wyczuciem....
*****************
a ja nie polecam takiego "myku". to amatorszczyzna...
 


 


Ok czyli, w sytuacji gdy mam załadowany wskaźnik korelacji ( czyli obserwuje szerokośc bazy stereo i taki wskaźnik liniowy +1...0...-1 ) to ten wskaźnik zawsze musi sie poruszać w obrębie 0...+1, tak? Wtedy nagranie bedzie kompatybilne z mono?


[addsig]
Produkcja muzyczna: Progressive House,Progressive Trance, Chillout. MAC MINI i5 16GB 256GB
FOCUSRITE SCARLETT18i20 2nd Gen, 2x JBL LSR305, ALESIS Q49, KORG NANOCONTROL, SM PRO NANOPATCH 2, SINN7 DAS MIC, NOVATION MININOVA.

Awatar użytkownika
klops3000
Posty:82
Rejestracja:niedziela 15 lut 2009, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: klops3000 » poniedziałek 18 lip 2011, 08:07

 


Ależ panowie panowie spokojnie. Ja nie powiedziałem żeby całkowicie olewać kompatybilność z mono...


Sam znam multum ludzi którzy słuchają radia głównie z czegoś pokroju radiobudzika {#śmiech}


Po prostu w niektórych sytuacjach jest to moim zdaniem niepotrzebne robienie sobie pod górkę , zależy gdzie kawałek ma docelowo iść że się tak wyrażę. A nieraz nie bacząc na mono można osiągnąć naprawdę fajne efekty.


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: MB » poniedziałek 18 lip 2011, 08:24

... 
Ależ panowie panowie spokojnie. Ja nie powiedziałem żeby całkowicie olewać kompatybilność z mono...
Sam znam multum ludzi którzy słuchają radia głównie z czegoś pokroju radiobudzika {#śmiech}
Po prostu w niektórych sytuacjach jest to moim zdaniem niepotrzebne robienie sobie pod górkę , zależy gdzie kawałek ma docelowo iść że się tak wyrażę. A nieraz nie bacząc na mono można osiągnąć naprawdę fajne efekty....

******************
Niestety, opowiadasz straszne bzdury. O kluczowym znaczeniu kompatybilności z mono było już tutaj dziesiątki razy, polecam wyszukiwarkę.

RX
Posty:36
Rejestracja:niedziela 05 gru 2010, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: RX » poniedziałek 18 lip 2011, 08:47

Sam znam multum ludzi którzy słuchają radia głównie z czegoś pokroju radiobudzika {#śmiech}
__________________


Kompatybilność mono nie oznacza, że przygotowujesz kawałek do odtwarzania w jednym głośniku.


Twoim zadaniem jest zachowanie elementarnego ładu percepcji dźwięków dobiegających do uszu i mózgu. A one są skonstruowane tak jak są.


FIRE
Posty:152
Rejestracja:niedziela 06 wrz 2009, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: FIRE » poniedziałek 18 lip 2011, 08:59

...
   
Po prostu w niektórych sytuacjach jest to moim zdaniem niepotrzebne robienie sobie pod górkę , zależy gdzie kawałek ma docelowo iść że się tak wyrażę. A nieraz nie bacząc na mono można osiągnąć naprawdę fajne efekty.
...
 


 


Jak to zależy gdzie kawałek ma iść? Gdzie by nie był grany, ma być poprawnie i kropka.


Nie tak dawno, jeden z moich znajomych powiedział mi bardzo ciekawą teorię, która tez fajnie pasuje do tego tematu pod pewnym względem. Otóż oznajmił mi, że co 2-3 lata zmieniają się proporcje pasm przy masteringu. Tekst że „dziś przy masteringu daje się więcej środka i górki” położył mnie na łopatki - ale ze śmiechu. Czyżby ludzie co 2-3 lata przestrajali swój słuch? To samo dotyczy tego tematu. Ludzie nie słyszą bardziej mono, bo takie mamy czasy. Ludzie słyszą tak samo jak w latach 50-tych i kompatybilność mono/stereo powinna być zachowana bez względu na to, gdzie dany kawałek będzie grany.


Awatar użytkownika
Kubańczyk
Posty:342
Rejestracja:piątek 08 cze 2007, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: Kubańczyk » poniedziałek 18 lip 2011, 09:35

...Są dwie przesłanki, na podstawie których nasz system słyszenia lokalizuje pozorne źródło dźwięku w przestrzeni akustycznej: natężeniowa i fazowa.

Obie wynikają z różnicy pomiędzy sygnałem zarejestrowanym przez lewe i prawe ucho. Umieszczenie pewnej informacji tylko w jednym kanale podczas gdy w tej samej chwili czasu i tym samym przedziale częstotliwości w drugim kanale nic nie ma powoduje, że dany bodziec jest odbierany jako położony skrajnie po jednej stronie sceny. Jednak ze względu na ograniczoną separację kanałów przynajmniej na drodze między głośnikami a parą uszu słuchacza część tej informacji i tak trafi do drugiego ucha i efekt skrajnego panoramowania się pogorszy. Można temu przeciwdziałać umieszczając niewielką ilość tych samych składowych w drugim kanale z przeciwnym znakiem. Takie działanie można nazwać panoramowaniem natężeniowym i (o ile się nie przesadzi z poziomiem sygnału w przeciwfazie) jest ono kompatybilne z mono.

Fazowe przesłanki słyszenia przestrzennego wynikają z różnicy opóźnień. Spektakularny efekt przesunięcia źródła pozornego można uzyskać opóźniając minimalnie (poniżej 1ms) ten sam sygnał między jednym i drugim kanałem. Jednak dla stanu ustalonego dźwięku stałe przesunięcie w czasie niestety powoduje dezorientację, a po drugie przy sumowaniu kanałów do mono pojawi się problem znoszenia się składowych częstotliwościowych, które wskutek opóźnienia mają przeciwną fazę (tzw. filtracja grzebieniowa). Z drugiej strony kluczowe dla percepcji opóźnienia tak naprawdę są transienty. Można więc uzyskać bardzo ciekawe efekty przestrzenne przygotowując próbki do syntezatora/samplera w ten sposób, aby główna część dźwięku (stan ustalony) była panoramowana amplitudowo, a faza ataku (transient) była panoramowana fazowo, czyli lekko przesunięta w czasie. ...
 


MB dzięki za cenną wiedzę w pigułce! Czułem to co piszesz, ale nie umiałem nazwać słowami

Lubię: klawisze, samplery, realizację, programowanie, DIY. Muzyka dub i okolice.

Awatar użytkownika
klops3000
Posty:82
Rejestracja:niedziela 15 lut 2009, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: klops3000 » poniedziałek 18 lip 2011, 09:42

Kompatybilność mono nie oznacza, że przygotowujesz kawałek do odtwarzania w jednym głośniku.

Twoim zadaniem jest zachowanie elementarnego ładu percepcji dźwięków dobiegających do uszu i mózgu. A one są skonstruowane tak jak są....
 


 


Ok potrafię się przyznać do błędu , dzięki za objaśnienie


Awatar użytkownika
Kubańczyk
Posty:342
Rejestracja:piątek 08 cze 2007, 00:00

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: Kubańczyk » poniedziałek 18 lip 2011, 10:23

 fajny ciepłu pad, ale chciałbym, żeby brzmiał tak, jakby dochodził spoza linii głośników - czyli szerzej niż by wskazywalo na to ustawienie monitorów.

Nie wiem czy wzmocnienie składnika SIDE w obrazie stereo załatwi sprawę, bo z kolei utrace kompatybilność z mono.


Hej  lukashhh1


MB wymienił 2 techniki poszerzania: amplitudowa (czyli odwracanie polaryzacji) oraz fazowa (czyli przesunięcie w czasie). To one są odpowiedzialne za tworzenie "szerokości stereo", dopiero potem jeśli potrzeba to stosuje się kontrolę MID/SIDE. Rozumiem, że pad miał w sobie już element SIDE, który chciałeś wzmocnić, ale to nie przyniosło spodziewanego rezultatu? Zatem należy zmienić ten sygnał SIDE na taki który będzie milszy dla Twojego ucha, a wtedy ewentualnie go wzmacniać lub tłumić.  

Efekt działania Voxengo Stereo Touch w mono jest praktycznie niesłyszalny (kanały sygnału WET znoszą się w mono , bo są w przeciwfazie - mają odwróconą polaryzację). Jednak przepuszczając dźwięk przez tę wtyczkę (z odpowiednimi nie przesadzonymi ustawieniami) i potem wysłając go na efekty, które nie mają 100% separacji kanałów np. pogłos, to w mono też będzie słychać różnicę w brzmieniu!
Czyli pomimo, że efekt sam w sobie jest nie słyszalny w mono, to można uzyskać jego kompatybilnośc z tym trybem.

Lubię: klawisze, samplery, realizację, programowanie, DIY. Muzyka dub i okolice.

Awatar użytkownika
lukashhh1
Posty:363
Rejestracja:środa 02 sty 2008, 00:00
Lokalizacja:Otwock

Re: Poszerzenie bazy stereo - dźwięk "poza" głośnikami?

Post autor: lukashhh1 » poniedziałek 18 lip 2011, 12:17

...
 fajny ciepłu pad, ale chciałbym, żeby brzmiał tak, jakby dochodził spoza linii głośników - czyli szerzej niż by wskazywalo na to ustawienie monitorów.

Nie wiem czy wzmocnienie składnika SIDE w obrazie stereo załatwi sprawę, bo z kolei utrace kompatybilność z mono.



Hej  lukashhh1

MB wymienił 2 techniki poszerzania: amplitudowa (czyli odwracanie polaryzacji) oraz fazowa (czyli przesunięcie w czasie). To one są odpowiedzialne za tworzenie "szerokości stereo", dopiero potem jeśli potrzeba to stosuje się kontrolę MID/SIDE. Rozumiem, że pad miał w sobie już element SIDE, który chciałeś wzmocnić, ale to nie przyniosło spodziewanego rezultatu? Zatem należy zmienić ten sygnał SIDE na taki który będzie milszy dla Twojego ucha, a wtedy ewentualnie go wzmacniać lub tłumić.  

Efekt działania Voxengo Stereo Touch w mono jest praktycznie niesłyszalny (kanały sygnału WET znoszą się w mono , bo są w przeciwfazie - mają odwróconą polaryzację). Jednak przepuszczając dźwięk przez tę wtyczkę (z odpowiednimi nie przesadzonymi ustawieniami) i potem wysłając go na efekty, które nie mają 100% separacji kanałów np. pogłos, to w mono też będzie słychać różnicę w brzmieniu!
Czyli pomimo, że efekt sam w sobie jest nie słyszalny w mono, to można uzyskać jego kompatybilnośc z tym trybem.
...
 


 


Dzięki, Kubańczyk :) na pewno wypróbuję tą wtyczkę.


Pozdrawiam


[addsig]
Produkcja muzyczna: Progressive House,Progressive Trance, Chillout. MAC MINI i5 16GB 256GB
FOCUSRITE SCARLETT18i20 2nd Gen, 2x JBL LSR305, ALESIS Q49, KORG NANOCONTROL, SM PRO NANOPATCH 2, SINN7 DAS MIC, NOVATION MININOVA.

ODPOWIEDZ