...MB , a jeśli chodzi o drastyczne cięcia filtrem o np 36 db ?
**********************
Zapewne piszesz o korektorze półkowym. Zdecydowanie odradzam jego zastosowanie w tym miejscu, bo jest nieprecyzyjny i nieskuteczny. Jednym z ważnych powodów stosowania filtru HP (a nie korektora półkowego) jest eliminacja składowej stałej oraz składowych wolnozmiennych.
Dlaczego korektor parametryczny/półkowy jest nieprecyzyjny? Ano dlatego, że nie wiadomo, jaki dokładnie jest przebieg jego charakterystyki. Nie da się uzyskać skoku tłumienia od 0 do -36dB na wąskim przedziale częstotliwości mając korektor oparty na filtrach 2 rzędu (a takie zazwyczaj są w korektorach). Powtarzam jeszcze raz to co napisałem powyżej: filtry nie tną skokowo tylko wprowadzają łagodne zmiany tłumienia.
To oznacza, że albo tłumienie nie jest wcale 36dB, pomimo, że tak ustawiłeś, albo że jest wprawdzie -36dB dla częstotliwości, którą ustawiłeś, ale pociąga to za sobą duże tłumienie już oktawę-dwie oktawy wyżej.
Od ilu Hz wycinać?
Re: Od ilu Hz wycinać?
...Pamiętaj, że filtr HP (górnoprzepustowy,potocznie nazywany dolnozaporowym), którego użyjesz do takiego podcięcia najniższych częstotliwości to nie jest coś co "tnie". On po prostu łagodnie tłumi składowe poniżej swojej częstotliwości granicznej. Tłumi tym bardziej im niższa częstotliwość, zazwyczaj z nachyleniem 6dB/oktawę lub 12dB/oktawę.
**********************
Ale gdy używając filtra FIR zrealizowanego na FFT przy dużym rozmiarze FFT można uzyskać znacznie ostrzejsze spadki. Ponizej wynik analizy FFT (FFT size 16384, Kaiser window) ucięcia białego szumu takim filtrem. Ustawione parametry filtra: FFT size 24000, Windowing function: Blackman, 100% od 35.01 Hz w górę, 0% od 34.95 Hz w dół.
Wynik:
Freq Mono
0 -587.3800049
2.691 -161.2380371
5.383 -157.6786652
8.074 -153.4655762
10.766 -149.1348114
13.458 -144.6002808
16.149 -141.1257782
18.841 -137.0438538
21.533 -132.6804657
24.224 -111.2697296
26.916 -85.46369171
29.608 -68.8403244
32.299 -57.99410248
34.991 -51.27017212
37.683 -47.63727188
40.374 -45.77967072
43.066 -45.10016251
45.758 -45.69908524
48.449 -46.41076279
Na oktawie od 32 to 16 Hz spadek o 83 dB.
(wszystko Adobe Audition, plik 44.1 kHz)
**********************
Ale gdy używając filtra FIR zrealizowanego na FFT przy dużym rozmiarze FFT można uzyskać znacznie ostrzejsze spadki. Ponizej wynik analizy FFT (FFT size 16384, Kaiser window) ucięcia białego szumu takim filtrem. Ustawione parametry filtra: FFT size 24000, Windowing function: Blackman, 100% od 35.01 Hz w górę, 0% od 34.95 Hz w dół.
Wynik:
Freq Mono
0 -587.3800049
2.691 -161.2380371
5.383 -157.6786652
8.074 -153.4655762
10.766 -149.1348114
13.458 -144.6002808
16.149 -141.1257782
18.841 -137.0438538
21.533 -132.6804657
24.224 -111.2697296
26.916 -85.46369171
29.608 -68.8403244
32.299 -57.99410248
34.991 -51.27017212
37.683 -47.63727188
40.374 -45.77967072
43.066 -45.10016251
45.758 -45.69908524
48.449 -46.41076279
Na oktawie od 32 to 16 Hz spadek o 83 dB.
(wszystko Adobe Audition, plik 44.1 kHz)
Re: Od ilu Hz wycinać?
Wobec tego jaki sposob korekty dolnych zakresow jest najskuteczniejszy na "nakladanie" sie stopy i basu?
electronic music, grafika komputerowa
Re: Od ilu Hz wycinać?
Na forum isratrance.com jest bardzo dobrze rozpisane, jakie częstotliwości należy podkreślić. W basie wyciszam bez wahania poniżej 50Hz, ponieważ nie jest to dobra częstotliwość jak dla mnie, na której bas mógłby iść. Kwestia stopy to co innego.
Jeżeli chodzi o górne częstotliwości, to często nie tylko nie ograniczam górnych częstotliwości, a wręcz jeszcze je podbijam (chodzi głównie o pady, czy backgroundy) w celu nadania "oddechu" nagraniu. Jednak nie operuję jeszcze na monitorach, więc mam wątpliwości, czy te zabiegi nie szkodzą dźwiękowi (w szczególności dotyczące padów i backgr)
Jeżeli chodzi o górne częstotliwości, to często nie tylko nie ograniczam górnych częstotliwości, a wręcz jeszcze je podbijam (chodzi głównie o pady, czy backgroundy) w celu nadania "oddechu" nagraniu. Jednak nie operuję jeszcze na monitorach, więc mam wątpliwości, czy te zabiegi nie szkodzą dźwiękowi (w szczególności dotyczące padów i backgr)
Psychomaniak
Re: Od ilu Hz wycinać?
Ale gdy używając filtra FIR zrealizowanego na FFT przy dużym rozmiarze FFT można uzyskać znacznie ostrzejsze spadki. [...]
**********************
Jasne, że można uzyskać stromy spadek, zarówno stosując FFT jak i filtry FIR/IIR bardzo wysokiego rzędu. Ale pamiętaj, że cena, którą się płaci za ostre nachylenie charakterystyki to bardzo długa odpowiedź impulsowa związana właśnie z rzędem filtru. Oznacza to, że taki filtr "dzwoni" na swojej częstotliwości granicznej i zamiast uzyskać sprężysty bas uzyska się powłóczyste buczenie.
Z drugiej strony - wysoki rząd filtru (a więc również długie FFT) oznacza bardzo duże nachylenie charaktetystyki fazowej, a to nachylenie przekłada się na duże opóźnienie grupowe. Takie duże (i niestałe) opóźnienie grupowe wprowadza dyspersję - składowe o jednych częstotliwościach są znacznie silniej opóźnianie niż składowe o pozostałych częstotliwościach. To psuje transienty i generalnie powoduje nieprzyjemne odkształcenia.
Dlatego jednak do korekcji stosuje się filtry niskiego rzędu.
**********************
Jasne, że można uzyskać stromy spadek, zarówno stosując FFT jak i filtry FIR/IIR bardzo wysokiego rzędu. Ale pamiętaj, że cena, którą się płaci za ostre nachylenie charakterystyki to bardzo długa odpowiedź impulsowa związana właśnie z rzędem filtru. Oznacza to, że taki filtr "dzwoni" na swojej częstotliwości granicznej i zamiast uzyskać sprężysty bas uzyska się powłóczyste buczenie.
Z drugiej strony - wysoki rząd filtru (a więc również długie FFT) oznacza bardzo duże nachylenie charaktetystyki fazowej, a to nachylenie przekłada się na duże opóźnienie grupowe. Takie duże (i niestałe) opóźnienie grupowe wprowadza dyspersję - składowe o jednych częstotliwościach są znacznie silniej opóźnianie niż składowe o pozostałych częstotliwościach. To psuje transienty i generalnie powoduje nieprzyjemne odkształcenia.
Dlatego jednak do korekcji stosuje się filtry niskiego rzędu.
Re: Od ilu Hz wycinać?
. Oznacza to, że taki filtr "dzwoni" na swojej częstotliwości granicznej i zamiast uzyskać sprężysty bas uzyska się powłóczyste buczenie.
*******
racja świeta, w dodatku filtr FIR będzie dzwonił przed i po właściwym sygnale, IIR tylko po, co jest percepcyjnie bardziej akceptowalne.
Z drugiej strony - wysoki rząd filtru (a więc również długie FFT) oznacza bardzo duże nachylenie charaktetystyki fazowej
**********************
A filtry FIR nie są aby (lub przynajmniej mogą być) liniowe fazowo?
*******
racja świeta, w dodatku filtr FIR będzie dzwonił przed i po właściwym sygnale, IIR tylko po, co jest percepcyjnie bardziej akceptowalne.
Z drugiej strony - wysoki rząd filtru (a więc również długie FFT) oznacza bardzo duże nachylenie charaktetystyki fazowej
**********************
A filtry FIR nie są aby (lub przynajmniej mogą być) liniowe fazowo?
Re: Od ilu Hz wycinać?
Z drugiej strony - wysoki rząd filtru (a więc również długie FFT) oznacza bardzo duże nachylenie charaktetystyki fazowej
**********************
A filtry FIR nie są aby (lub przynajmniej mogą być) liniowe fazowo?
...
**********************
Tak, rzeczywiście, filtry FIR mogą mieć liniową fazę, co oczywiście pociąga za sobą symetryczną odpowiedź impulsową i zupełnie nienaturalne odpowiadanie oscylacjami na transient zanim on się pojawi.
Pisząc o dyspersji fazowej myślałem głównie o filtrach rekursywnych wysokiego rzędu.
**********************
A filtry FIR nie są aby (lub przynajmniej mogą być) liniowe fazowo?
...
**********************
Tak, rzeczywiście, filtry FIR mogą mieć liniową fazę, co oczywiście pociąga za sobą symetryczną odpowiedź impulsową i zupełnie nienaturalne odpowiadanie oscylacjami na transient zanim on się pojawi.
Pisząc o dyspersji fazowej myślałem głównie o filtrach rekursywnych wysokiego rzędu.
Re: Od ilu Hz wycinać?
Pisząc o dyspersji fazowej myślałem głównie o filtrach rekursywnych wysokiego rzędu....
**********************
Chyba trochę tępawy jestem


Dzięki
[addsig]
AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...
Re: Od ilu Hz wycinać?
...... jednak generalnie ponizej 40-50Hz nie osadza sie juz ..
**************************************************************
Odpal dowolny kawałek Timbalanda i sprawdź analizerem widma. Jego ulubiona częstotliwość dla stopy to 40 Hz
###
dokładnie - poza tym już na etapie miksu trzeba tak kształtować brzmienie np. stopy, żeby filtr HP był raczej formalnością.
Osobiście tnę na 35/40 Hz, w zależności od materiału. I raczej 12 dB/okt. nie więcej, bo wprowadza to większe zniekształcenia. Jakość filtru ma tu ogromne znaczenie. Byle czego się tu nie używa.
Pozdro
Groover
**************************************************************
Odpal dowolny kawałek Timbalanda i sprawdź analizerem widma. Jego ulubiona częstotliwość dla stopy to 40 Hz

###
dokładnie - poza tym już na etapie miksu trzeba tak kształtować brzmienie np. stopy, żeby filtr HP był raczej formalnością.
Osobiście tnę na 35/40 Hz, w zależności od materiału. I raczej 12 dB/okt. nie więcej, bo wprowadza to większe zniekształcenia. Jakość filtru ma tu ogromne znaczenie. Byle czego się tu nie używa.
Pozdro
Groover
nowe portale:
www.PortalStudyjny.pl, www.PortalKlawiszowy.pl, www.PortalGitarowy.pl
www.PortalStudyjny.pl, www.PortalKlawiszowy.pl, www.PortalGitarowy.pl