Leslie?
Sens jest. Lesle nie leslie, doeppler nie doeppler - coś pewnie powstaje.
Re: Leslie?
fakt! wiec nazwijmy to skokowym efektem "Dopplera".
**********************
Aby zjawisko Dopplera powstało, musi następować ruch fizyczny a nie zmiana pozornej pozycji źródła w panoramie. Łatwo się o tym przekonać aplikując w dowolnym edytorze audio efekt tremolo z przeciwną fazą do 2 kanałów stereo dowolnego nagrania muzycznego. Efektem będzie pływanie pozycji źródła w panoramie, ale nie będzie żadnej zmiany dźwięku
(np.; jedzie samochód silnik wydaje ton 100Hz(6000obr/min)podjezdza i słysze ton plynnie coraz wyzszy, odjezdza słysze coraz nizszy .
**********************
Mylisz się. Gdy mija Cię pojazd, to wysokość dźwięku nie narasta i nie maleje w sposób płynny. Wręcz przeciwnie: gdy pojazd się zbliża dźwięk jest po prostu wyższy, a w momencie gdy Cię mija i zaczyna oddalać, gwałtownie robi się niższy. Oczywiście zakładając, że pojazd porusza się ze stałą prędkością.
Wynika to z tego, że przyrost wysokości dźwięku jest proporcjonalny do prędkości, a jeśli prędkość jest stała, tylko zmienia się kierunek, to odstrojenie też jest stałe tylko zmienia znak (z pewnej wartości w górę na pewną wartość w dół).
**********************
Aby zjawisko Dopplera powstało, musi następować ruch fizyczny a nie zmiana pozornej pozycji źródła w panoramie. Łatwo się o tym przekonać aplikując w dowolnym edytorze audio efekt tremolo z przeciwną fazą do 2 kanałów stereo dowolnego nagrania muzycznego. Efektem będzie pływanie pozycji źródła w panoramie, ale nie będzie żadnej zmiany dźwięku
(np.; jedzie samochód silnik wydaje ton 100Hz(6000obr/min)podjezdza i słysze ton plynnie coraz wyzszy, odjezdza słysze coraz nizszy .
**********************
Mylisz się. Gdy mija Cię pojazd, to wysokość dźwięku nie narasta i nie maleje w sposób płynny. Wręcz przeciwnie: gdy pojazd się zbliża dźwięk jest po prostu wyższy, a w momencie gdy Cię mija i zaczyna oddalać, gwałtownie robi się niższy. Oczywiście zakładając, że pojazd porusza się ze stałą prędkością.
Wynika to z tego, że przyrost wysokości dźwięku jest proporcjonalny do prędkości, a jeśli prędkość jest stała, tylko zmienia się kierunek, to odstrojenie też jest stałe tylko zmienia znak (z pewnej wartości w górę na pewną wartość w dół).
Re: Leslie?
no to żeście mi panowie pomogli :D
ale dyskutujcie, dyskutujcie :)
ale dyskutujcie, dyskutujcie :)
Re: Leslie?
Wynika to z tego, że przyrost wysokości dźwięku jest proporcjonalny do prędkości, a jeśli prędkość jest stała, tylko zmienia się kierunek, to odstrojenie też jest stałe tylko zmienia znak (z pewnej wartości w górę na pewną wartość w dół)....
**********************
oczywiście ,ze tak! nikt tego nie kwestionuje (czest. Obrotów silnika = const.)
Efekt wirujących głośników to nie tylko czyste zjawisko Dopplera
to zmiana barwy, natężenia dzwięku i wiele innych zmiennych struktur fonicznych. Człek posiada parę uszu-czyli stereofonia musi oddać wszelkie niuanse(choćby skrupulatne doświadczenia ze sztuczną głową).
Linie opóźniające imitujące wirujący głośnik; to nie sprawa samego wirowania a pomieszczenia, przestrzeni w których efekt wirofoniczny jest odsłuchiwany.
Przecież te cztery kolumny, a właściwie wystarczyłyby trzy,
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
Aby zjawisko Dopplera powstało, musi następować ruch fizyczny a nie zmiana pozornej pozycji źródła w panoramie(...)
Faktycznie, prosta analiza wykazuje, że „przełączane głośniki” nie są w stanie zmienić częstotliwości fali dźwiękowej.
Powstaje jedynie pewien efekt przestrzenny; zmiana natężenia i barwy, któremu może towarzyszyć psychoakustyczne złudzenie
, że modulowana jest i częstotliwość.
Faktycznie, prosta analiza wykazuje, że „przełączane głośniki” nie są w stanie zmienić częstotliwości fali dźwiękowej.
Powstaje jedynie pewien efekt przestrzenny; zmiana natężenia i barwy, któremu może towarzyszyć psychoakustyczne złudzenie

Re: Leslie?
...Przecież te cztery kolumny, a właściwie wystarczyłyby trzy,
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!...
Oj, ależ będzie różnica. Już wcześniej wyjaśnił to teoretycznie MB, a w praktyce jest to wręcz przepaść.
Na potrzeby jednego z naszych artykułów w zeszłym roku bez mała przez cały dzień wraz z Pawłem Więsikiem ( www.hammond.pl ) porównywaliśmy najnowsze (cyfrowe) instrumenty Hammonda z ich analogowymi odpowiednikami. O ile w temacie oddawania samego brzmienia było praktycznie 1:1 (a na bank nierozpoznawalnie dla naprawdę szerokiego, w porywach wręcz zawodowego gremium!), to z el-efektem Leslie polegliśmy na każdym froncie, nawet z zaimplementowanym w oryginalnym, najnowszym Hammondzie
.
[addsig]
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!...
Oj, ależ będzie różnica. Już wcześniej wyjaśnił to teoretycznie MB, a w praktyce jest to wręcz przepaść.
Na potrzeby jednego z naszych artykułów w zeszłym roku bez mała przez cały dzień wraz z Pawłem Więsikiem ( www.hammond.pl ) porównywaliśmy najnowsze (cyfrowe) instrumenty Hammonda z ich analogowymi odpowiednikami. O ile w temacie oddawania samego brzmienia było praktycznie 1:1 (a na bank nierozpoznawalnie dla naprawdę szerokiego, w porywach wręcz zawodowego gremium!), to z el-efektem Leslie polegliśmy na każdym froncie, nawet z zaimplementowanym w oryginalnym, najnowszym Hammondzie

[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
Re: Leslie?
...Aby zjawisko Dopplera powstało, musi następować ruch fizyczny a nie zmiana pozornej pozycji źródła w panoramie(...)
Faktycznie, prosta analiza wykazuje, że „przełączane głośniki” nie są w stanie zmienić częstotliwości fali dźwiękowej.
Powstaje jedynie pewien efekt przestrzenny; zmiana natężenia i barwy, któremu może towarzyszyć psychoakustyczne złudzenie
, że modulowana jest i częstotliwość.
...
**********************
czyż drgania membran głośników i płynne przechodzenie pomiedzy nimi natezenia dzwieku(niech bedzie klasyczny sinus) nie są zjawiskiem fizycznym??? przeciez te wirujące głosniki nie wirują dodatkowo w pionie((?))
Faktycznie, prosta analiza wykazuje, że „przełączane głośniki” nie są w stanie zmienić częstotliwości fali dźwiękowej.
Powstaje jedynie pewien efekt przestrzenny; zmiana natężenia i barwy, któremu może towarzyszyć psychoakustyczne złudzenie

...
**********************
czyż drgania membran głośników i płynne przechodzenie pomiedzy nimi natezenia dzwieku(niech bedzie klasyczny sinus) nie są zjawiskiem fizycznym??? przeciez te wirujące głosniki nie wirują dodatkowo w pionie((?))
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
Przecież te cztery kolumny, a właściwie wystarczyłyby trzy,
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!
Czyli krotko mowiac efekt dopplera (np. klasyczny przejazd samochodu z lewa na prawo) jestes w stanie zrobic pokretlem panoramy? Powodzenia
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!
Czyli krotko mowiac efekt dopplera (np. klasyczny przejazd samochodu z lewa na prawo) jestes w stanie zrobic pokretlem panoramy? Powodzenia

Re: Leslie?
...Przecież te cztery kolumny, a właściwie wystarczyłyby trzy,
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!
Czyli krotko mowiac efekt dopplera (np. klasyczny przejazd samochodu z lewa na prawo) jestes w stanie zrobic pokretlem panoramy? Powodzenia
...
**********************
owszem tak!
gdy zamontujesz sztyczna głowę i nagrasz to zjawisko a nastepnie osłuchasz!!!!!!!!!! przy "doskonałym sprzecie elektroakustycznym " nie usłyszysz zadnej róznicy
można ustwic na srodku pomieczenia tyłem do siebie. Gdy bedzie plynne przechodzenie natezenia dzwieku pomiedzy nimi--to absolutnie nie moze byc żadnej różnicy w porównaniu z mechanicznie wirującym głosnikiem!!!
Czyli krotko mowiac efekt dopplera (np. klasyczny przejazd samochodu z lewa na prawo) jestes w stanie zrobic pokretlem panoramy? Powodzenia

**********************
owszem tak!
gdy zamontujesz sztyczna głowę i nagrasz to zjawisko a nastepnie osłuchasz!!!!!!!!!! przy "doskonałym sprzecie elektroakustycznym " nie usłyszysz zadnej róznicy
Interesuję się elektroniką muzyczną. Projektuję i konstruuję proste syntezatory i przystawki modyfikujące dźwięk.
Re: Leslie?
A od kiedy to nagranie czegokolwiek przez sztuczną głowę jest warunkiem, żeby nieistniejące zjawisko stało się słyszalne? Jaka to fizyczna właściwość sztucznej głowy miałaby zmienić wysokość dźwięku?
Proponuję - nie pisz już więcej, jak Ci się wydaje, tylko sprawdź w praktyce.
Proponuję - nie pisz już więcej, jak Ci się wydaje, tylko sprawdź w praktyce.
