Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00
Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: DJOZD » wtorek 13 gru 2005, 21:49

Niekiedy nie ma powodu scinac, niekiedy scinam lekko, a niekiedy bardzo mocno.

**********************

Mam nadzieję że nie mowisz o korekcji parametrycznej (obróbka typowo ingrująca w użyteczne zakresy pasma i korekcji bnrzmienia miksu) tylko o typowym odcinaniu (np.FTT)

wuwaldi
Posty:218
Rejestracja:środa 09 lis 2005, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: wuwaldi » wtorek 13 gru 2005, 22:06

......No więc, chciałem tylko zapytać w jakim celu robi się taki zabieg przy masteringu.



**********************

Być może po, żeby nie było interferencji z częstotliwością 19kHz, która jest nadawana przez stacje stereofoniczne na UKFie
reżyser dźwięku, rencista

Awatar użytkownika
Bartos
Posty:375
Rejestracja:niedziela 11 lip 2004, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: Bartos » wtorek 13 gru 2005, 22:16

..

a jak ma sie caly watek do ostro promowanych nowych formatow zapisu (promowanych przez producetow sprzetu :) ) ktorych "niby" zaleta ma byc przenoszenie wyzszych czestotliwosci? Dla niewtajemniczonych od razu powtarzam co uslyszalem w sklepie audiofilskim (wolno pekac ze smiechu) - otoz wysokie czestotliwosci (ultradzwieki powyzej 20kHz) jednak sa odbierane przez czlowieka , tylko ze droga kostną. Nie dyskutowałem z panem - powiedziałem, że w takim razie doczytam ;)

Cóż - sacd przenosi do 100kHz (dobrze pamietam?), DVD-Audio podobnie... producenci sprzętu cieszą się na samą myśl o wymianie wszystkich komponentów (jakoby dostosowanych do przenoszenia tych nietoperzowych częstotliwości) przez klientów, a jak widać - producenci muzyczni tną wszycho powyżej 17kHz :D



pozdrawiam!

bjortos

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: JoachimK » wtorek 13 gru 2005, 22:33

Mam nadzieję że nie mowisz o korekcji parametrycznej (obróbka typowo ingrująca w użyteczne zakresy pasma i korekcji bnrzmienia miksu) tylko o typowym odcinaniu (np.FTT) ...



Widocznie siem niejasno wyrazilem. Napisze wiec jeszcze raz.

Stosuje to, co jest potrzebne w danym momencie i uzywam narzedzi tak, by bylo dobrze na ucho (analizator nie jest wykladnikiem jakosci brzmienia)

Wiec jeszcze raz - w jednym przypadku scinam ostro filtrem o stromym nachyleniu, w innym lekko. W jednym przypadku bedzie to 18kHz, w innym az 14kHz, w innym nie bedzie w ogole filtrowania od gory, jeszcze w innym beda to np. dwa filtry, kazdy inny, wspolnie ksztaltujace inaczej charakterystyke opadania.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: matiz » wtorek 13 gru 2005, 22:44

...PRZYKLAD...

**********************

Ja czasem obcinam od gory, czasem nie, zalezy, jak slychac - ale nie o tym chcialem - czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka?

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: JoachimK » wtorek 13 gru 2005, 22:50

......PRZYKLAD...

czy to powyzej to nie jest jakas empetrojka? ...




Tez bardzo mozliwe! (choc kodeki czesto - jesli dobrze pamietam - tna sygnal juz o dobry jeden kiloherz wczesniej )
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: MB » wtorek 13 gru 2005, 23:10

Tez bardzo mozliwe! (choc kodeki czesto - jesli dobrze pamietam - tna sygnal juz o dobry jeden kiloherz wczesniej )...

**********************

nic dziwnego - w modelu psychoakustycznym od MPEG-1 L3 bardzo wyraźnie stoi, że powyżej 16kHz człowiek nic nie słyszy, zatem wycinanie tego jest konsekwencją tego założenia.

pawelq
Posty:347
Rejestracja:piątek 19 sie 2005, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: pawelq » środa 14 gru 2005, 01:08

- w modelu psychoakustycznym od MPEG-1 L3 bardzo wyraźnie stoi, że powyżej 16kHz człowiek nic nie słyszy,

**********************



O! Nie jestem człowiekiem


Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: MB » środa 14 gru 2005, 01:17

O! Nie jestem człowiekiem

...

**********************

żarty na bok, założenia jakie są w modelu psychoakustycznym mp3 nie są dogmatem tylko pewnym kompromisem. Z drugiej strony takie są bezdyskusyjnie rezultaty pomiarów, jakie onegdaj otrzymano na licznej grupie słuchaczy "ekspertów" w Instytucie Fraunhofera. Notabene, MP3 to już 10-letni technologiczny zabytek.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty:2591
Rejestracja:niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Filtracja górnych częstotliwości w masteringu

Post autor: DJOZD » środa 14 gru 2005, 12:20

Czyli wnioskując z wypowiedzi filtrowanie wysokich (np. powyzej 17000 hz) czestotliwości nie ma większego wpływu na parametry techniczne nagrania tym bardziej na brzmienie. Zawartość muzyczna w tych pasmach zawiera znikome ilosci informacji, pozatym większość domowego sprzetu nawet nie przenosi takich pasm wstopniu slyszalnym. Czyli nie jak nie trzeba to nie filtrować.

Dodając do tematu, zrzuty pochodzą z oryginalnego źródła. Sample wpostaci 16bit po filracji wyglądają podobnie jak mp3 po kompresji gdzie faktycznie zachodzi taki proces wycinania prawie nieslyszalnych pasm.

Dzieki. POzdrawiam.


ODPOWIEDZ