Dobry wieczór
Chciałbym się dowiedzieć o Was specjalistów, jaka karta będzie dobra do pomiarów sprzętu audio. Nie zależy mi na żadnych dodatkowych funkcjach. Raczej szukałbym czegoś prostego i niezbyt drogiego byle by miało 24bity rozdzielczości jak największy S/N no i jak najmniejsze zniekształcenia. Wystarczy jeden stereofoniczy tor analogowy do nagrywania i jeden do odtwarzania. Wolałbym nie bazować na parametrach podawanych przez producenta, tylko na takich które sami pomierzyliście.
Proszę o wskazówki..
Karta muzyczna do pomiarów?
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
z rozwiązań "pospolitszych" ale też nie od rzeczy:
ECHO MIA MIDI
Stary Waveterminal 192X też nie był zły
z arystokracji:
RME CARD BUS PCMCIA
sporo tez zależy od tego czego oczekujesz od wyników pomiarów i jak bardzo Ci na "laboratoryjnych" efektach zależy.
Jak chcesz tylko orientacyjnie to i SBLivem pomierzysz.
pozdrowienia
ECHO MIA MIDI
Stary Waveterminal 192X też nie był zły
z arystokracji:
RME CARD BUS PCMCIA
sporo tez zależy od tego czego oczekujesz od wyników pomiarów i jak bardzo Ci na "laboratoryjnych" efektach zależy.
Jak chcesz tylko orientacyjnie to i SBLivem pomierzysz.
pozdrowienia
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...
-
- Posty:9
- Rejestracja:piątek 07 sty 2005, 00:00
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Naprawde świetne karty podaliście mi Panowie. Nie chciałbym jednak wydawać na nie wiecej niż na cały komputer :). Lynx też przejrzałem. Swietne! To może spytam w ten sposób. Czy Soundblaster Live faktycznie oferuje nam SNR na poziomie 100dB a zniekształcenia nieliniowe na poziomie -95dB? Czy są to dane podawane po to by zachęcić klienta do kupna. Jełśi przyjdzie mi wybierać sposród tych niedrogich Soudblasterów to który model proponujecie?
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Czegoś tu nie chwytam ... Mowa była o pomiarach audio, o ile pamiętam pytanie autora postu. Jakie parametry mają byc mierzone i jakimi metodami? Inaczej: czy ma być mierzone sukno na łokcie, czy przy pomocy suwmiarki? W pierwszym przypadku wystarczy karta SB Live!, w drugim musimy szukać na wyższych półkach.
MD.
MD.
Wlasciciel studia nagraniowego Youtopia w Edmonton, Kanada, tamze mieszkajacy na stale od 1985. Od 1997 staly wspolpracownik magazynu EiS, specjalizujacy sie w testach i recenzjach hardware i software dla produkcji studyjnej.
-
- Posty:9
- Rejestracja:piątek 07 sty 2005, 00:00
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Chodzi o pomiar S/N, THD, IMD wzmacniaczy, oraz przetworników DAC, które buduje. Pasmo zmierze sobie oscyloskopem bo żadna karta nie jest w stanie próbkwać z częstotliwością 2MHZ (mój ostatni wzmacniacz ma pasmo 0-1MHz :) ). Szybkość narastania napięcia wyjściwego zmierzę tez oscyloskopem. Dumping factor- prosta sprawa. Chodzi mi tylko o zniekształcenia i szum. Niestety nie posiadam analizatora widma ani selektywnego miernika poziomu sygnału i muszę korzystać z komputera. Przedwzmacniacz z przetwornikiem DAC króry zbudowałem wprowadza tak małe zniekształcenia THD że Right MArk nie widzi róznicy między nim a kablem dlatego chciałbym kartę która ma S/N na poziomie 100dB i podobną wartość THD. Soundblaster podaje że tak właśnie jest w jego kartach(np.audigy). Czy prawda?? Proszę o poradę..
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
POLECAM kupno Waveterminala192X za ok. 1300zl i zmodyfikowaniu go :)
Skoro projektujesz u. elektroniczne nie bedzie to dla Ciebie wiekszym problemem.
Zmodyfikowanie polega na zamianie opakow na AD712 (tory wyjsciowe) i OP275 (tor wejsciowy).
Nie polecam "audiofilskich wynalazkow" w stylu OPA2134 (dynamika spadla o 2-3 dB, a dodatkowo karta miala tendencje do wzbudzania sie na wysokich f - co bylo widac na podniesionym o kilka dBFS poziomie szumu przy czestotliwosciach ultrasonicznych).
OPA2604 to juz kompletna katastrofa. Tak samo OP275 (ale na line-in okazaly sie najlepsze).
Mozna dodatkowo zalozyc kolejny stopien stabilizacji umieszczony tuz przy zlaczu krawedziowym PCI karty - zamiast +/- 12V dac napiecie +/- 9V - oczywiscie nalezy pamietac, ze z takimi napieciami nie bedzie mozliwa praca z line-in ustawionym na +4dBu, trzeba ustawic zworkami na -10dBV - gdyz inaczej napiecie nasycenia opakow "zje" ten sygnal i powstanie clipping. Na szczescie z line-out nie bedzie jakichkolwiek problemow (ma poziom 5V RMS przy 0dBFS, co daje nap. miedzyszczytowe ok. 14V - czyli zmiesci sie spokojnie w nap. +/-9V :) ).
Mozna takze zalozyc pierscien ferrytowy (polecam firmy Murata) tuz za stabilizatorem 7805 dla przetwornikow audio - ale zamiany tego stabilizatora na "teoretycznie-audiofilsko" lepszy LM317 (plus 2 rezystorki ustawiajace napiecie) nie polecam - w pomiarach za kazdym razem zanotowalem ok. 1dB spadek dynamiki na line-in i line-out.
Dziwne, nie? Ale tak jest (przynajmniej w tym przypadku, bo sam z checia stosuje LM317/LM337 dla swoich projektow)
Warto takze zalozyc na linie +/-12V (badz +/- 9V - jezeli dales dodatkowy stopien stabilizacji) oraz za stabilizatorem dla przetwornikow (+5V) kondzie o pojemnosci 1000uF/16V +105st. C (w kompie jest cieplo, wiec lepiej aby te elki byly na standard przemyslowy :) ) - skutecznie usuwaja 50Hz i jej harmoniczne jezeli komp jest MAKSYMALNIE OBCIAZONY (wszystkie CD-ROMY pracujce na max obrotach, dyski wykonuja defragmentacje, w tle leci film DivX, a CPU i VGA zajete sa przez program CAD Solid Edge :) ). NAPRAWDE POMAGA (chociaz bez tych elek pik 50Hz mial poziom i tak nizszy od -120dBFS - ale wg. mnie warto sie pobawic).
Nalezy pamietac, ze polozenie tych kondzi ma znaczenie! Musza one sie znajdowac jak najblizej zlacza krawedziowego PCI (w przypadku nap. zasilajacych dla przetwornikow - tuz przy wyjsciu stabilizatora LM7805) - nie bede tlumaczyl dlaczego, ale w pomiarach mialo to znaczenie!
Mozna takze pobawic sie w dodatkowe ekranowanie platem miedzi "grzbietu" karty (po stronie elementow nie mialo to znaczenia). Efekt - na czestotliwosciach pow. 30kHz zniknelo kilka "pikow" (smieci) - chociaz ich poziom przed zalozeniem ekranu mial i tak niski poziom ok. -130dBFS...
Efekt tej modyfikacji (nie zastosowalem jeszcze dodatkowej stabilizacji przez obnizenie nap. zasilajacego opampy do +/- 9V - zreszta nie wiem czy to ma juz wiekszy sens, bo pomiary uzyskalem takie ile daje teoretycznie AKM dla przetwornika D/A)
Pomiar wykonany za pomoca RMAA 5.4 z WLACZONA W OPCJACH NORMALIZACJA SYGNALU (wyniki w pelni miarodajne) i ANALIZOWANIEM SYGNAL TYLKO DLA ZAKRESU 20Hz-20kHz (zgodnie z tym co polecono na ktores_tam konwencji AES odnosnie pomiarow elektroakustycznych :p )!!!
Pomiar powtarzany kilkakrotnie.
Tryb 24bit/192kHz (f.sampling nie ma w zasadzie znaczenia dla uzyskanych wynikow - wychodzily te same liczby :) )
Dynamika i S/N na line-in: 114.2dBA (113dB non-A)
Peak amplitude na line-in: -99.8dBFS@fs=44.1kHz (dla fs=192kHz zwiekszyl sie do zaledwie -92.1dBFS) !!!!!!!!!!!!
Potwierdza to rowniez "peak meter" w CoolEdit i WaveLab !!!
S/N na line-out (niezaleznie ktore wyjscie): 106.9dBA (105.9dB non-A)
Dynamika na line-out: 106dBA (104.9 dB non-A)
Peak amplitude na line-out: -91.2dBFS@fs=44.1kHz (dla fs=192kHz wyniosl -74.1dBFS - spowodowane jest to tym, ze ten pomiar nie podlega restrykcjom ustawionym w opcjach - "analiza tylko zakresu 20-20kHz" - ale calego spektrum audio - az do fs/2. A dla D/A wyniosl on wiecej niz dla A/D TYLKO Z TEGO POWODU, ze w przetwornikach typu D-S jest uklad ksztaltowania szumu - noise shaping - powstaje przez to "pagorek" przy 80kHz poziomie o 20dB wiekszym od widma poziomu szumow przy f. slyszalnych dla czlowieka.
Widmo szumow dla toru line-in i line-out w zakresie 20-20kHz jest IDELANIE plaskie (BRAK JAKICHKOLWIEK "PIKOW" W WIDMIE)!!!!!!!!
Dla line-in widmo szumow jest IDELANIE plaskie az do fs/2.
Dla line-out zaznacza sie wzrost poziomu szumow powyzej 35-40kHz, tak aby, przy ok. 80kHz uzyskac poziom ok -120dBFS (spowodowane jest to "natura" dzialania tego typu przetwornikow D/A)
Liniowosc - dla line-out IDEALNA od 10Hz do 30kHz. Przy 45kHz zanotowalem spadek 0.5dB, a -3dBFS lezy przy 70kHz !!!!
Dla line-in liniowosc jest IDEALNA dla calego spektrum (az do fs/2)!!!! To juz musialem ofkoz. zmierzyc innym urzadzeniem :)
Dodatkowo - dzieki wielu wyjsciom analogowym - mozna stworzyc stereofoniczna pare wyjsc symetrycznych (S/N i dynamika dla line-out zwieksza sie o 3dB - SPRAWDZONE!).
Ale wtedy jest wiecej "kombinowania", gdyz trzeba uzywac wielosladowych edytorow audio (aby na odpowiednich sciezkach odwrocic polaryzacje sygnalu).
Chociaz odpowiednio skonstruowany "symetryzator/odwracacz polaryzacji/sumator" sygnalow audio tez pozwala na uzyskanie 109dBA S/N na line-out (chociaz teoretycznie nie powinno miec to miejsca, ale w praktyce ma i najazniejsze, ze to dziala - sam sie nad tym glowie dlaczego tak jest :) ).
Ciekawe ktory teraz posiadacz DAL (CardDeluxe) czy RME (DIGI96 czy 9632) mi teraz podskoczy? ;)
Chodzi mi tu o RZECZYWISTE pomiary elektroakustyczne :)
Jak chcesz uzyskac wiecej szczegolow (fotki, szczegolwe pomiary etc), to podaj adres e-mail.
Skoro projektujesz u. elektroniczne nie bedzie to dla Ciebie wiekszym problemem.
Zmodyfikowanie polega na zamianie opakow na AD712 (tory wyjsciowe) i OP275 (tor wejsciowy).
Nie polecam "audiofilskich wynalazkow" w stylu OPA2134 (dynamika spadla o 2-3 dB, a dodatkowo karta miala tendencje do wzbudzania sie na wysokich f - co bylo widac na podniesionym o kilka dBFS poziomie szumu przy czestotliwosciach ultrasonicznych).
OPA2604 to juz kompletna katastrofa. Tak samo OP275 (ale na line-in okazaly sie najlepsze).
Mozna dodatkowo zalozyc kolejny stopien stabilizacji umieszczony tuz przy zlaczu krawedziowym PCI karty - zamiast +/- 12V dac napiecie +/- 9V - oczywiscie nalezy pamietac, ze z takimi napieciami nie bedzie mozliwa praca z line-in ustawionym na +4dBu, trzeba ustawic zworkami na -10dBV - gdyz inaczej napiecie nasycenia opakow "zje" ten sygnal i powstanie clipping. Na szczescie z line-out nie bedzie jakichkolwiek problemow (ma poziom 5V RMS przy 0dBFS, co daje nap. miedzyszczytowe ok. 14V - czyli zmiesci sie spokojnie w nap. +/-9V :) ).
Mozna takze zalozyc pierscien ferrytowy (polecam firmy Murata) tuz za stabilizatorem 7805 dla przetwornikow audio - ale zamiany tego stabilizatora na "teoretycznie-audiofilsko" lepszy LM317 (plus 2 rezystorki ustawiajace napiecie) nie polecam - w pomiarach za kazdym razem zanotowalem ok. 1dB spadek dynamiki na line-in i line-out.
Dziwne, nie? Ale tak jest (przynajmniej w tym przypadku, bo sam z checia stosuje LM317/LM337 dla swoich projektow)
Warto takze zalozyc na linie +/-12V (badz +/- 9V - jezeli dales dodatkowy stopien stabilizacji) oraz za stabilizatorem dla przetwornikow (+5V) kondzie o pojemnosci 1000uF/16V +105st. C (w kompie jest cieplo, wiec lepiej aby te elki byly na standard przemyslowy :) ) - skutecznie usuwaja 50Hz i jej harmoniczne jezeli komp jest MAKSYMALNIE OBCIAZONY (wszystkie CD-ROMY pracujce na max obrotach, dyski wykonuja defragmentacje, w tle leci film DivX, a CPU i VGA zajete sa przez program CAD Solid Edge :) ). NAPRAWDE POMAGA (chociaz bez tych elek pik 50Hz mial poziom i tak nizszy od -120dBFS - ale wg. mnie warto sie pobawic).
Nalezy pamietac, ze polozenie tych kondzi ma znaczenie! Musza one sie znajdowac jak najblizej zlacza krawedziowego PCI (w przypadku nap. zasilajacych dla przetwornikow - tuz przy wyjsciu stabilizatora LM7805) - nie bede tlumaczyl dlaczego, ale w pomiarach mialo to znaczenie!
Mozna takze pobawic sie w dodatkowe ekranowanie platem miedzi "grzbietu" karty (po stronie elementow nie mialo to znaczenia). Efekt - na czestotliwosciach pow. 30kHz zniknelo kilka "pikow" (smieci) - chociaz ich poziom przed zalozeniem ekranu mial i tak niski poziom ok. -130dBFS...
Efekt tej modyfikacji (nie zastosowalem jeszcze dodatkowej stabilizacji przez obnizenie nap. zasilajacego opampy do +/- 9V - zreszta nie wiem czy to ma juz wiekszy sens, bo pomiary uzyskalem takie ile daje teoretycznie AKM dla przetwornika D/A)
Pomiar wykonany za pomoca RMAA 5.4 z WLACZONA W OPCJACH NORMALIZACJA SYGNALU (wyniki w pelni miarodajne) i ANALIZOWANIEM SYGNAL TYLKO DLA ZAKRESU 20Hz-20kHz (zgodnie z tym co polecono na ktores_tam konwencji AES odnosnie pomiarow elektroakustycznych :p )!!!
Pomiar powtarzany kilkakrotnie.
Tryb 24bit/192kHz (f.sampling nie ma w zasadzie znaczenia dla uzyskanych wynikow - wychodzily te same liczby :) )
Dynamika i S/N na line-in: 114.2dBA (113dB non-A)
Peak amplitude na line-in: -99.8dBFS@fs=44.1kHz (dla fs=192kHz zwiekszyl sie do zaledwie -92.1dBFS) !!!!!!!!!!!!
Potwierdza to rowniez "peak meter" w CoolEdit i WaveLab !!!
S/N na line-out (niezaleznie ktore wyjscie): 106.9dBA (105.9dB non-A)
Dynamika na line-out: 106dBA (104.9 dB non-A)
Peak amplitude na line-out: -91.2dBFS@fs=44.1kHz (dla fs=192kHz wyniosl -74.1dBFS - spowodowane jest to tym, ze ten pomiar nie podlega restrykcjom ustawionym w opcjach - "analiza tylko zakresu 20-20kHz" - ale calego spektrum audio - az do fs/2. A dla D/A wyniosl on wiecej niz dla A/D TYLKO Z TEGO POWODU, ze w przetwornikach typu D-S jest uklad ksztaltowania szumu - noise shaping - powstaje przez to "pagorek" przy 80kHz poziomie o 20dB wiekszym od widma poziomu szumow przy f. slyszalnych dla czlowieka.
Widmo szumow dla toru line-in i line-out w zakresie 20-20kHz jest IDELANIE plaskie (BRAK JAKICHKOLWIEK "PIKOW" W WIDMIE)!!!!!!!!
Dla line-in widmo szumow jest IDELANIE plaskie az do fs/2.
Dla line-out zaznacza sie wzrost poziomu szumow powyzej 35-40kHz, tak aby, przy ok. 80kHz uzyskac poziom ok -120dBFS (spowodowane jest to "natura" dzialania tego typu przetwornikow D/A)
Liniowosc - dla line-out IDEALNA od 10Hz do 30kHz. Przy 45kHz zanotowalem spadek 0.5dB, a -3dBFS lezy przy 70kHz !!!!
Dla line-in liniowosc jest IDEALNA dla calego spektrum (az do fs/2)!!!! To juz musialem ofkoz. zmierzyc innym urzadzeniem :)
Dodatkowo - dzieki wielu wyjsciom analogowym - mozna stworzyc stereofoniczna pare wyjsc symetrycznych (S/N i dynamika dla line-out zwieksza sie o 3dB - SPRAWDZONE!).
Ale wtedy jest wiecej "kombinowania", gdyz trzeba uzywac wielosladowych edytorow audio (aby na odpowiednich sciezkach odwrocic polaryzacje sygnalu).
Chociaz odpowiednio skonstruowany "symetryzator/odwracacz polaryzacji/sumator" sygnalow audio tez pozwala na uzyskanie 109dBA S/N na line-out (chociaz teoretycznie nie powinno miec to miejsca, ale w praktyce ma i najazniejsze, ze to dziala - sam sie nad tym glowie dlaczego tak jest :) ).
Ciekawe ktory teraz posiadacz DAL (CardDeluxe) czy RME (DIGI96 czy 9632) mi teraz podskoczy? ;)
Chodzi mi tu o RZECZYWISTE pomiary elektroakustyczne :)
Jak chcesz uzyskac wiecej szczegolow (fotki, szczegolwe pomiary etc), to podaj adres e-mail.
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Aaa - dla line-out pomiar "peak amplitude" przy fs=96kHz wyniosl -86.8dBFS !!!!!!!!!!!!
Re: Karta muzyczna do pomiarów?
Jeszcze raz do "Robert_Gizycki"
Dopiero teraz zauwazylem Twoj e-mail. Wiec nie musisz mi go podawac :)
Dopiero teraz zauwazylem Twoj e-mail. Wiec nie musisz mi go podawac :)