Dźwięk w TV - czy ktoś się orientuje?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
oduck
Posty:997
Rejestracja:wtorek 15 lip 2003, 00:00
Re: Dźwięk w TV - czy ktoś się orientuje?

Post autor: oduck » czwartek 04 lis 2004, 09:36

tomak, dzieki, strone dolbyego znam, bardziej chodzilo mi o kwestie nastepujace (odnosnie specyfikacji ktore dostaje):



- co sie dzieje dokladnie z dzwiekiem 25 fps przy transferze na 24 fps? w specyfikacji jest wzmianka o zmianie wysokosci, ale nic takiego nie zauwazylem sluchajac swoich produkcji w kinie



- ton referencyjny - z tego o widze, to specyfikacje i zalecenia sobie, a zwyczaje panujace "na miescie" sobie. 0 dbU (czyli np. -8dB na DATcie, jesli material dzwiekowy jest wlasnie do -8dB zgrany) 1khz przez 30 sekund wystarczy?



3Head - mozesz rozwinac pojecie "kiepskosci sprzetu Dolby"? bo nie za bardzo rozumiem... poza tym dolby A w kinie? chyba raczej SR?







fan dobrego brzmienia ;)

Awatar użytkownika
tomak
Posty:176
Rejestracja:czwartek 11 kwie 2002, 00:00

Re: Dźwięk w TV - czy ktoś się orientuje?

Post autor: tomak » czwartek 04 lis 2004, 16:41

- co sie dzieje dokladnie z dzwiekiem 25 fps przy transferze na 24 fps? w specyfikacji jest wzmianka o zmianie wysokosci, ale nic takiego nie zauwazylem sluchajac swoich produkcji w kinie



****************

Rzeczywiście kiedyś zwalniało sie materiał audio do prędkości 24 fps co obniżało dzwięk. Obecnie stosuje się softwarowe(np. Serato Pitch`n`time) lub hardwarowe (np. TC Elctronic System 6000) time strechery. Oczywiscie nie kazdy Time strecher sie nadaje wazne zeby byla zgodnosc fazowa miedzy kanałami np. Serato ma wielokanałową zgodność fazy więc mozna transormować 25na24 lub 24na25 materialy 5.1. No i oczywisćie jakosc streczingu na którą wpływa tez rodzaj materiału. Dlatego warto rozciągać poszczególne elementy zgrania a nie juz gotowy mix.





- ton referencyjny - z tego o widze, to specyfikacje i zalecenia sobie, a zwyczaje panujace "na miescie" sobie. 0 dbU (czyli np. -8dB na DATcie, jesli material dzwiekowy jest wlasnie do -8dB zgrany) 1khz przez 30 sekund wystarczy?



********

WFD czyli wykonawca negatywu tonu w standardzie Dolby SR potrzebuje zgranie do -9 dbfs na DACIE. Tak maja skalibrowane maszyny i jesli przekroczy sie w peakach o jeden decybel to nic sie nie stanie ale jesli material dojdzie do -5 to grozi to przesterowanym dzwiekiem na negatywie a co za tym idzie na kopii.

Ale jesli dostarczasz materialy do mixu to poziom na DACIE dajesz taki jaki Cie poprosza ze studia zgrywajacego material. W Polsce, i o tym nalezy pamietac, są tylko dwa studia ktore maja licencje Dolbiego na zgrania kinowe, Studio w WFD w Warszawie i Studio Filmowe Łódz. Jesli materiał nie trafia do nich to znaczy ze jest zgrany poza wszelkimi standardami i nielegalnie(firma Dolby za kazdy material pobiera opłaty licencyjne). Pisze o tym bo w naszym kraju czesto sie zdarza ze jakis domorosły racjonalizator daje mixy kinowe bez zgrania w licencjonowanym studio. Konczy sie to niestety tym ze dzwiek jest fatalnej jakosci, bo oprocz kodowania matrycowego z czterech sladow do dwoch Lt, Rt trzeba material przepuscic przez procesor DOLBY SR(spectral recording), ktory powoduje zwiekszenie sie dynamiki materiału ale moze byc odtwarzany tylko na procesorach kinowych. Niestety w polsce panuje ogromna niekompetencja w tej materii i czesto materialy nie zakodowane przez Dolby SR trafiaja do kina (WFD robi negatyw niejako autoamtycznie nie sprawdzajac materiału) albo odwrotnie material z kina transferujac na Bete w postaci SR co owocuje dziwną dynamią materialu (wplywa to na jakosc czytelnosci dialogow) i szumem. Sam widzialem takie filmy puszczane w TV i pozniej ludzie sie dziwia ze w polskich filmach nic nie slychac.



3Head - mozesz rozwinac pojecie "kiepskosci sprzetu Dolby"? bo nie za bardzo rozumiem... poza tym dolby A w kinie? chyba raczej SR?



******

prawda jest taka, ze Dolby ma monopol na dzwiek kinowy tzn. nie ma zwylego stereo chyba ze omija sie aparature Dolby. Prawie kazde kino na swiecie ma taka aparature i jesli film nie jest w postaci Dolby Digital albo Dolby SR to mozna tylko wlaczyc na procesorze przycisk mono i odtwarzac film w takim formacie z powodow o ktorych wspomnialem wyzej.



pozdrawiam

tomak



...

**********************


3Head
Posty:433
Rejestracja:środa 28 lip 2004, 00:00

Re: Dźwięk w TV - czy ktoś się orientuje?

Post autor: 3Head » czwartek 04 lis 2004, 18:57

prawda jest taka, ze Dolby ma monopol na dzwiek kinowy tzn. nie ma zwylego stereo chyba ze omija sie aparature Dolby. Prawie kazde kino na swiecie ma taka aparature i jesli film nie jest w postaci Dolby Digital albo Dolby SR to mozna tylko wlaczyc na procesorze przycisk mono i odtwarzac film w takim formacie z powodow o ktorych wspomnialem wyzej.

**********************



nie orientuje sie w tym juz tak , nie ja sie tym przy produkcjach zajmowalem . Spotkalem sie z przypadkiem , ze dzwiek zrobiony w stereo , mial problemy wlasnie z powodow aparatury dolby . W sali pokazowej w WFDiF rozmawialem z ludzmi i mowili mi , ze naglosnienie jest przystosowane do grania Dolby , a aby odtworzyc stereo musieliby odpinac glosniki . Tak wiec wszystko szlo mono spod obrazu .



Co do Dolby A , po transferze kopie zostaly oznaczone , by grac dzwiek w Dolby A , gdyz powodowalo to najmniej znieksztalcen . Ja w to sie nie zaglebialem raczej , wiec nie jestem w stanie sprecyzowac Ci wszystkiego .



Mowiac o jakosci naglosnienia , mialem na mysli jego.. jakosc

Bo niestety w wielu salach kinowych , jest ona bardzo niska , dzwiek slabo slychac , jest niewyrazny . Mialem okazje rozmawiac z kilkoma kiniarzami , ktorzy rowniez na to bardzo narzekaja , tak jak wielu znajomych dzwiekowcow . Moze nie tyle na sprzet Dolby , ale reszte naglosnienia .

3Head
Posty:433
Rejestracja:środa 28 lip 2004, 00:00

Re: Dźwięk w TV - czy ktoś się orientuje?

Post autor: 3Head » czwartek 04 lis 2004, 19:11

- co sie dzieje dokladnie z dzwiekiem 25 fps przy transferze na 24 fps? w specyfikacji jest wzmianka o zmianie wysokosci, ale nic takiego nie zauwazylem sluchajac swoich produkcji w kinie

**********************



to dalej odbywa sie czasem na zasadzie zwolnienia do 24klatek . Wystepuje zmiana tonacji , ale trzeba do tego czulego ucha - delikatna jest . No i oczywiscie zwolnienie tempa , to rowniez da sie uslyszec .

ODPOWIEDZ