Ściągnij sobie to:
http://www.rolandus.com/support/support_docs/JV2080faq.pdf
Jest tam rozdział
II. How do I select Patches via MIDI?
I tabelka, która ładnie pokazuje jak ustawić poszczególne kontrolery (komunikaty Midi) aby wybrać brzmienie z określonego banku czy zewnętrznego rozszerzenia.
Najważniejszymi kontrolerami są:
Control Change 0 xx (CC 00 xx)
Control Change 32 xx (CC 32 xx)
Program Change yy (PC yy)
gdzie xx - wartość od 0 - 127
yy - wartość od 1 - 128
Często sekwencery traktują CC 00 i CC 32 jako jeden komunikat oznaczając go jako Bank i wtedy sprawa się nieco upraszcza bo wystarczy podać numer banku i numer programu.
W tej tabelce masz pokazane jak ustawić numer barwy zarówno pierwszą jak i drugą metodą.
- - - - - - - -
A tak po za tym to są dwie (a może trzy) szkoły pracy na modułach.
1. Taka, że edycję dokonujemy w module a na koniec zgrywamy wszystkie ustawienia jako sysex na track Midi i na początek aranżu. Zaleta jest taka, że mamy edycją bezpośrednio w module i praktycznie dostęp do wszystkich opcji. Wadą tego rozwiązania jest to, że w przypadku gdy chcemy dokonać poprawek musimy na nowo wgrywać sysex do modułu i potem znów zapisywać na ślad Midi. Niektóre z modułów jak Ensoniq MR-Rack pamiętają ustawienia nawet po wyłączeniu instrumentu (niestety to rzadkość).
2. Druga szkoła to edycja wyłącznie z poziomu PC czyli sekwencera Midi. Niestety trudniejsza dlatego, że do ustawienia specyficznych parametrów barw czy zaawansowanej edycji musimy wchodzić w edycję komunikatów NRPN lub System Exclusive.
3. Trzecia szkoła to korzystanie z dodatkowych programów sterujących czyli edytorów do instrumentów. Do tej pory to prawie każdy instrument doczekał się takiego programu. Niestety wadą tego rozwiązania jest kłopotliwe przełączenie się pomiędzy dwoma programami. Niektóre sekwencery jak Cakewalk pozwalają na zbudowanie własnego miksera dzięki, któremu możemy sterować edycją w module dźwiękowym nie wychodząc z sekwencera.