Konwersja stereo na 5.1

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
ER
Posty:10
Rejestracja:piątek 12 kwie 2002, 00:00
Konwersja stereo na 5.1

Post autor: ER » piątek 30 sty 2004, 21:54

Witam, czy ktoś ma pomysł jak ze ścieżki dźwiękowej filmu w stereo oddzielić dialogi które są na środku panoramy od reszty odgłosów które sa rozłożone w panoramie? Chodzi o przerobienie dźwięku dla potrzeb DVD, czyli w formacie 5.1. Próbowałem odwracać fazę w jednym kanale i miksować do mono i wszystko ładnie, otrzymałem tło dźwiękowe bez dialogów tylko że mono. No i co dalej? Jak wydzielić same dialogi?

Prosze o pomoc

Pozdrawiam - ER

Awatar użytkownika
student
Posty:147
Rejestracja:czwartek 11 lip 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: student » piątek 30 sty 2004, 23:28

...Witam, czy ktoś ma pomysł jak ze ścieżki dźwiękowej filmu w stereo oddzielić dialogi które są na środku panoramy od reszty odgłosów które sa rozłożone w panoramie? Chodzi o przerobienie dźwięku dla potrzeb DVD, czyli w formacie 5.1. Próbowałem odwracać fazę w jednym kanale i miksować do mono i wszystko ładnie, otrzymałem tło dźwiękowe bez dialogów tylko że mono. No i co dalej? Jak wydzielić same dialogi?

Prosze o pomoc

Pozdrawiam - ER...

**********************

Witam.

Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....

A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....

Daj znać, jaki efekt.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
ER
Posty:10
Rejestracja:piątek 12 kwie 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: ER » sobota 31 sty 2004, 01:00

Witam.

Może jakimś softem do karaoke? Np. Vocal Remover, powinno zostać Ci tło stereo....

A same dialogi... chyba wystarczy odfiltrować....

Daj znać, jaki efekt.

Pozdrawiam....

**********************

Ok, Vocal Remover działa na zasadzie odwrócenia fazy w jednym kanale ale output i tak jest mono. Co do do odfiltrowania dialodów - mógłbyś sprecyzować? Wszyscy mi radzą żeby odfiltrować tylko nie bardzo wiem na czym miałoby to polegać.

Awatar użytkownika
Piechnik
Posty:119
Rejestracja:czwartek 16 maja 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: Piechnik » sobota 31 sty 2004, 01:11

Co do do odfiltrowania dialodów - mógłbyś sprecyzować? Wszyscy mi radzą żeby odfiltrować tylko nie bardzo wiem na czym miałoby to polegać....

**********************

uzyj wtyczki Waves StereoImager lub czegoś podobnego co potrafi konwertować sygnał z trybu stereo na tryb "MS". w ten sposób otrzymasz na jednym kanale wszystko to co mono "M" (w środku panoramy czyli dialogi), a w drugim to co stereofoniczne po bokach "S".



otrzymasz dwa monofoniczne ślady: na jednym dialogi a na drugim otoczenie. co dalej z tym zrobic aby zagrało to przestrzennie w trybie 5.1 ? sprawa raczej beznadziejna. może ktoś inny wpadnie na jakiś genialny pomysł.


Awatar użytkownika
stasiekm
Posty:129
Rejestracja:poniedziałek 25 sie 2003, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: stasiekm » sobota 31 sty 2004, 10:56

proponuję znalezć gdzieś opis systemu dolby prologic -robił on dokładnie 5.1 ze stereo za pomoca ukłądu filtrów i wzmacniaczy sumujacy i różnicowych co mozna odtworzyć edytorem doolnym

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: MB » sobota 31 sty 2004, 13:40

Dialogi od biedy oddzielić się da, gorzej ze zrobieniem stereofonii dookólnej z materiału, który jest tylko dwukanałowy, bo skąd ma się niby wziąć informacja o tym, co z przodu a co z tyłu? Dementuję pogłoskę jakoby dekoder ProLogic to porafił - ten dekoder korzysta z dodatkowych informacji, które wmiksowano w kanały L i R przy kodowaniu redukującym w systemie ProLogic, gdzie dysponowano materiałem 3/1 lub 2/1. Dzięki temu dekoder może odczytać te dodatkowe składniki i zdekodować je.



Owszem, domowe amplitunery z wbudowanym dekoderem PoLogic i DolbySurround mają funkcje "uprzestrzenniania", ale to jest zwykłe oszukaństwo i nie generuje toto żadnych dodatkowych informacji. W każdym razie taki psudo-surround nie powinien być kojarzony z systemem ProLogic, a zasada jego działania nie jest objęta żadnymi standardami ani opisywana w dokumentacji firmowej.



Poniżej podaję ogólnikowy przepis na wyprodukowanie oszukanego 5.1 z materiału dwukanałowego, zakładając, że oryginał ma rzeczywiście dialogi w miarę pośrodku sceny:



1. oba kanały przefiltruj filtrem dolnoprzepustowym o częstotliwości 30Hz lub 40Hz i zsumuj. To będzie Twój sygnał dla subwoofera (.1). Teraz otrzymany sygnał odejmij od kanału lewego i prawego - otrzymasz L + R ze zredukowanymi najniższymi częstotliwościami L' i R', które będziesz dalej obrabiać.

2. zsumuj oba kanały L' i R', przefiltruj sumę dolnopasmowo filtrem ustawionym na 3kHz i górnopasmowo na 300Hz, a następnie (koniecznie po przefiltrowaniu) skompresuj jej dynamikę ustawiając stopień kompresji około 3:1 lub trochę więcej. Jeśli są jakieś szumy w przerwach między dialogami, to podetnij je ekspanderem lub starannie ustawioną bramką. To będzie Twój kanał centralny C.

3. Od materiału stereofonicznego L'+R' odejmij kanał C dobierając jego wzmocnienie tak, żeby zminimalizować słyszalność dialogów w tym co pozostanie (optymalny poziom będzie zależał od kompresji, którą zastosowałeś w C). To będą Twoje nowe kanały L i R programu 5.1

4. Wygenerowanie sygnału z tyłu to już czyste kuglarstwo, tutaj kończy się inżynieria a zaczynają sztuczki. Przykładowo, weź kanały L i R, opóźnij je o kilka (pojedynczych) ms, następnie od L odejmij trochę opóźnionego R, a od R odejmij trochę opóźnionego L, wynik przepuść przez stereofoniczny procesor pogłosowy (krótki pogłos, 10%-20% wet) i to będą Twoje kananały Ls i Rs.



Powyższy opis należy traktować jako bardzo zgrubny, wszelkie ustawienia z dużym marginesem na korektę do smaku. Powodzenia.

Awatar użytkownika
ER
Posty:10
Rejestracja:piątek 12 kwie 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: ER » sobota 31 sty 2004, 16:04

Dzięki wszystkim za pomoc, szczególnie MB. O to mi właśnie chodziło, wiedziałem że musi być na to jakiś przepis bo przerabianie stereo na 5.1 to powszechny zwyczaj w studiach zajmujących się autoringiem DVD. Oczywiście zdaję sobie sprawę że to oszukaństwo bo żeby zrobić dźwięk w surround trzeba mieć materiał wejściowy. Jeżeli chodzi o dekodery typu ProLogic II lub Matrix decoder który znajduje się w zestawie wtyczek Nuendo to niestety efekty ich działania są raczej mierne, bo niby skad taki dekoder ma wiedzieć czy np. samochód który przejeżdża przez scenę porusza się z tyłu na przód, czy odwrotnie. Dlatego chodziło mi tylko o odzielenie dialogów od reszty aby stworzyć sobie bazę do dalszej pracy. Stworzenie iluzji przestrzeni to juz ręczna robota i żaden plug-in tego nie zastąpi.



Pozdrawiam - ER

Awatar użytkownika
tomsfactory
Posty:233
Rejestracja:niedziela 27 kwie 2003, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: tomsfactory » sobota 31 sty 2004, 17:49



Powyższy opis należy traktować jako bardzo zgrubny, wszelkie ustawienia z dużym marginesem na korektę do smaku. Powodzenia....

**********************

O Jezu MB

To ja juz chyba wole piec ciasta. Przepisy sa łatwiejsze!!1

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: matiz » sobota 31 sty 2004, 22:22

Tak sobie mysle - czy probowales puscic ten sygnal przez jakis wzmacniacz z dekoderem i nagrac wynik? O ile pamietam, na jakims ustawieniu z sygnalu stereo ten skubaniec doskonale do centralnego glosnika dal wszystko, co na srodku, a do L i R reszte, i o ile pamietam, w skrajnych nie bylo tego srodka, albo byl bardzo stlumiony (nie bijcie, jezeli zle pamietam). Mozna to traktowac jako baze do dalszej obrobki, a pprzynajmniej miec porzadny sygnal centralny.

Awatar użytkownika
ER
Posty:10
Rejestracja:piątek 12 kwie 2002, 00:00

Re: Konwersja stereo na 5.1

Post autor: ER » niedziela 01 lut 2004, 00:07

...Tak sobie mysle - czy probowales puscic ten sygnal przez jakis wzmacniacz z dekoderem i nagrac wynik? O ile pamietam, na jakims ustawieniu z sygnalu stereo ten skubaniec doskonale do centralnego glosnika dal wszystko, co na srodku, a do L i R reszte, i o ile pamietam, w skrajnych nie bylo tego srodka, albo byl bardzo stlumiony (nie bijcie, jezeli zle pamietam). Mozna to traktowac jako baze do dalszej obrobki, a pprzynajmniej miec porzadny sygnal centralny....

**********************

Ha! No właśnie! Okazało się że plik zapisany w Dolby Stereo, który na pozór nie różni się od zwykłego pliku stereo, posiada informacje na temat tylnich kanalów. Wszystko co jest w przeciwfazie idzie na tył. W takim przypadku użycie dekodera ProLogic albo jakiejś wtyczki ma uzasadnienie ponieważ dźwięk wyjściowy jest bliższy oryginałowi niż próby udźwiękowienia za pomocą różnych sztuczek.

ODPOWIEDZ