Mam pytanie, które zadawałem już nawet osobom mającym tytuł doktora czy profesora w dziedzinach związanych z akustyką, jednak żaden nie potrafił mi dokładnie odpowiedzieć.
Czy tony harmoniczne z poza zakresu częstotliwości słyszalnych przez człowieka mają wpływ na barwę dźwięku (z tego co wiem to nie, bo i tak ich nie słyszymy)? Jeśli nie to po co tworzyć sprzęt o paśmie przenoszenia np. 5 - 35kHz? Czy chodzi o polepszenie charakterystyki częstotliwościowo - amplitudowej w okolicach granic słyszalności?
Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
z tego co wiem podkreślają detale brzmienia wytnij sobie 2khz od góry na eq i zobaczysz że brzmi jakoś nie tak
może nie są słyszalne ale odczuwalne bo w naturze występują i jak chcesz usłyszeć realizm to pasmo do 50khz się przyda
od 5hz to raczej słuchawki nie czytałem o tak nisko schodzących monitorach w wzmacniaczach też stosuję się szersze pasmo niż pasmo słyszalne
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Szczerze mówiąc nie mam o tym pojęcia, ale słyszałem kiedyś, że chodzi o zniekształcenia - im szersze pasmo przenoszenia, im bardziej wchodzi w pasmo niesłyszalne, tym mniejsze zniekształcenia w paśmie słyszalnym, tym samym większa wierność przekazu.
Nie mam pojęcia czy tak faktycznie jest, ale na pierwszy rzut oka wygląda logicznie :)
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Bodaj u Sztekmilera czytałem, że sprzęt audio gra bardziej liniowo gdy ma szerszy zakres niż ludzkie ucho. Zresztą w skali logarytmicznej różnica między 20khz a 35khz, to przedłużenie 'widma' o zaledwie kilka procent, więc to nie dużo nawet jak "na zapas".
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
To że coś jest poza zakresem naszej percepcji nie oznacza że nie ma to wpływu na resztę - oczywiście ma - pozostaje kwestia jak duży
kwestia druga to ile kto slyszy bo kazdy słyszy inaczej
Ale jak koledzu wspominali - wiekszośc sprzetu nie jest w stanie przenieść zakresu płyty CD a co dopiero SACD czy DVD A chociaz dla przykładu wzmacniacze średniej klasy leca z pasmem 5Hz - 50kHz bez większych problemów
Polecam stestowac samemu
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Miałem napisać glosnikow. Skupić się należy na paśmie slyszalnym, żeby tam wszystko grało dobrze. Wtedy wrażenie ze sluchania materiału audio będą dobre. Tym samym nie będzie potrzeby szukania voodoo w muzyce i dźwięku .
-
- Posty:1
- Rejestracja:wtorek 28 paź 2014, 00:00
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
Wielokrotnie miałem wrażenie, że wyższa częstotliwość próbkowania zmienia barwę pogłosów generowanych algorytmicznie.
Większość z Was posiada dostęp do b. dobrego środowiska odsłuchowego, więc przy okazji proszę Was o profesjonalną weryfikację tego wrażenia.
Pozdrawiam
Re: Częstotliwości niesłyszalne w paśmie przenoszenia
...
Mam pytanie, które zadawałem już nawet osobom mającym tytuł doktora czy profesora w dziedzinach związanych z akustyką, jednak żaden nie potrafił mi dokładnie odpowiedzieć.
Czy tony harmoniczne z poza zakresu częstotliwości słyszalnych przez człowieka mają wpływ na barwę dźwięku (z tego co wiem to nie, bo i tak ich nie słyszymy)? Jeśli nie to po co tworzyć sprzęt o paśmie przenoszenia np. 5 - 35kHz? Czy chodzi o polepszenie charakterystyki częstotliwościowo - amplitudowej w okolicach granic słyszalności?...
Interesowałem się swojego czasu elektroakustyką.
Im mniejsza masa membrany tym może "przeniść wyżej" Im mniejsza masa membrany tym inaczej kształtuje się układ rezonujący i gdzie indziej lokalizuje tzw częstotliwośc graniczna - FS.
Dokonaja analizy - weź 20 różnych przetworników wysokotonowych o różnych masach membrany i zobacz, na charakterystyce impulsowej - w których przetwornikach najłatwiej poradzi sobie konstruktor (dbający o liniową charakterystyke) z rezonansem.
Pasmo przenoszenia to dobry marketing