Witam.
Czy ktos Wie co to za parametr i jakie ma on znaczenie przy miksowaniu i masterowaniu? Szczegolnie intresuje mnie stereo cross talk dotyczacy kart dzwiekowych i jego wplyw na ewentualna degradacje sygnalu.
Z gory Wielkie Dzieki.
Pozdrowka
Stereo Crosstalk
Uczestnik Kursu Realizacji Dźwięku nr 32.
Re: Stereo Crosstalk
Polski odpowiednik brzmi: przesłuch międzykanałowy. Parametr mówi o tym, w jakim stopniu zawartość jednego kanału stereofonicznego przedostaje się do drugiego kanału, wskutek np. pojemności pasożytniczych pomiędzy torami analogowymi obu kanałów.
Im większy przesłuch (tzn. bliższa 0dB ujemna wartość crosstalk), tym gorsza separacja kanałów stereofonicznych, a więc gorsza lokalizacja stereofoniczna i węższa pozorna scena stereo. Nie należy demonizować znaczenia tego parametru, wartość typowa dla większości kart dźwiękowych (powyżej 40-50dB) to już znakomita separacja, gorzej jeśli dla pewnego zakresu częstotliwości spada ona do kilkunastu dB, wtedy rzeczywiście jest czym się martwić.
Im większy przesłuch (tzn. bliższa 0dB ujemna wartość crosstalk), tym gorsza separacja kanałów stereofonicznych, a więc gorsza lokalizacja stereofoniczna i węższa pozorna scena stereo. Nie należy demonizować znaczenia tego parametru, wartość typowa dla większości kart dźwiękowych (powyżej 40-50dB) to już znakomita separacja, gorzej jeśli dla pewnego zakresu częstotliwości spada ona do kilkunastu dB, wtedy rzeczywiście jest czym się martwić.
Re: Stereo Crosstalk
wartość typowa dla większości kart dźwiękowych (powyżej 40-50dB) to już znakomita separacja, gorzej jeśli dla pewnego zakresu częstotliwości spada ona do kilkunastu dB, wtedy rzeczywiście jest czym się martwić
A ponizej 300Hz to sobie moze byc jaka chce, choc zbyt niska wartosc swiadczy o bledach konstukcyjnych lub zbyt duzej prawdomownosci producenta :)
A ponizej 300Hz to sobie moze byc jaka chce, choc zbyt niska wartosc swiadczy o bledach konstukcyjnych lub zbyt duzej prawdomownosci producenta :)
Re: Stereo Crosstalk
Dzieki wielkie za odpowiedzi.
Czyli Stereo Crosstalk rzedu -77.8 dB w przypadku Waveterminal 192L to calkiem niezly wynik.
Pozdrawiam
Czyli Stereo Crosstalk rzedu -77.8 dB w przypadku Waveterminal 192L to calkiem niezly wynik.
Pozdrawiam
Uczestnik Kursu Realizacji Dźwięku nr 32.
Re: Stereo Crosstalk
A przy jakiej części pasma jest to -77.8 dB w 192L ?
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...
Re: Stereo Crosstalk
errata:
było: "przy jakiej części pasma"
winno być: "w jakiej części pasma"
było: "przy jakiej części pasma"
winno być: "w jakiej części pasma"
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...
Re: Stereo Crosstalk
Oto wartosc Stereo Crosstalk dla 10, 1000 i 10000 Hz:
Parameter L <- R L -> R
Crosstalk at 100 Hz, dB: -59 -59
Crosstalk at 1 kHz, dB: -77 -77
Crosstalk at 10 kHz, dB: -77 -77
Test Waveterminal 192 L dla 16 bitow i 44,1 kHz.
Parameter L <- R L -> R
Crosstalk at 100 Hz, dB: -59 -59
Crosstalk at 1 kHz, dB: -77 -77
Crosstalk at 10 kHz, dB: -77 -77
Test Waveterminal 192 L dla 16 bitow i 44,1 kHz.
Uczestnik Kursu Realizacji Dźwięku nr 32.
Re: Stereo Crosstalk
...Oto wartosc Stereo Crosstalk dla 10, 1000 i 10000 Hz:
Parameter L <- R L -> R
Crosstalk at 100 Hz, dB: -59 -59
Crosstalk at 1 kHz, dB: -77 -77
Crosstalk at 10 kHz, dB: -77 -77
Test Waveterminal 192 L dla 16 bitow i 44,1 kHz.
...
**********************
Czyli jest fajnie. Choć pełnię informacji miałbyś dopiero widząc jakiś wykres. Przepraszam że posłużę się przykłądem SB Live ale w tym przypadku przesłuchy przy 100 Hz = -85dB, przy 1000 Hz = -85 dB czyli Excellent i teoretycznie lepiej od wojego WT192L, ale od tego miejsca zaczyna się raptowny wzrost w kierunku 20k i kończy się w okolicach -60dB. Niby też nieźle ale różnica między -85dB a -60dB nie jest nieistotna zwłąszcza w górnej czesci pasma, gdzie przesłuchy decydują o istnieniu, głębi, lub braku sceny stereo. W przypadku WT192L nie wiemy co jest powyżej 10K, choć pamiętam, że w roku 2002 byłtest porównawczy Right Mark wersji WT192 L i X i karta L wypadła gorzej niż X
pozdrowienia
Parameter L <- R L -> R
Crosstalk at 100 Hz, dB: -59 -59
Crosstalk at 1 kHz, dB: -77 -77
Crosstalk at 10 kHz, dB: -77 -77
Test Waveterminal 192 L dla 16 bitow i 44,1 kHz.
...
**********************
Czyli jest fajnie. Choć pełnię informacji miałbyś dopiero widząc jakiś wykres. Przepraszam że posłużę się przykłądem SB Live ale w tym przypadku przesłuchy przy 100 Hz = -85dB, przy 1000 Hz = -85 dB czyli Excellent i teoretycznie lepiej od wojego WT192L, ale od tego miejsca zaczyna się raptowny wzrost w kierunku 20k i kończy się w okolicach -60dB. Niby też nieźle ale różnica między -85dB a -60dB nie jest nieistotna zwłąszcza w górnej czesci pasma, gdzie przesłuchy decydują o istnieniu, głębi, lub braku sceny stereo. W przypadku WT192L nie wiemy co jest powyżej 10K, choć pamiętam, że w roku 2002 byłtest porównawczy Right Mark wersji WT192 L i X i karta L wypadła gorzej niż X
pozdrowienia
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...