Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
liloskar
Posty:4
Rejestracja:poniedziałek 27 kwie 2009, 00:00
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: liloskar » środa 29 kwie 2009, 21:47

Generator wytwarza w sposób ciągły od 16 Hz rosnąc do 20 kHz wzmocniony przez wzmacniacz i odtwarzany przez głośniki.Mikrofon pomiarowy dobrej jakości ( moze byc TEN SAM, z którego bedziesz poźniej korzystał przy nagrywaniu wokalu a więc mikrofon pojemnościowy wysokiej klasy) ustawiony jest w miejscu, gdzie później bedzie używany przy nagraniu wokalu. Dźwięk z mikrofonu jest rejestrowany przez program, który generuje, "przedmuchuje" od 16 Hz - 20kHz całe pasmo słyszalne.
Na podstawie charakterystyki częstotliwościowej "odpowiedzi" pomieszczenia program buduje jego (pomieszczenia) model matematyczny, który już w formie odpowiedniego algorytmu, a w konsekwencji w formie programu w kodzie maszynowym, już wykonywanym przez komputer, zmienia charakterystykę dźwięku nagrywanego wokalu( tego którego chcemy "uratować" z pogłosu pomieszczenia).
Nie pamiętam dokładnie autorów książki "Cyfrowe przetwarzanie sygnałów" ( naukowcy amerykańscy).W tej książce jest mowa o rozplataniu homomorficznym sygnałów.



S- sygnał użyteczny CZYSTY (wokal)

M- matematyczny model "pogłosu" pomieszczenia

W- wynikowy sygnał splotu S i M, czyli sygnał zakłócony pogłosem pomieszczenia

Nie mam w tej chwili pod ręką tej książki, ale nie polegało to an prostym dodawaniu czy odejmowaniu sygnałów(przepraszam za moj poprzedni post), a raczej:

S x M= W

x-mnożenie( ale nie w sensie mnożenia liczb rzeczywistych, tam prawdopodobnie operuje sie na liczbach zespolonych)

Tworzymy teraz coś w rodzaju odwrotności M i następnie wykonujemy działanie na sygnale W :


W x M* = S

M* - "odwrotność" modelu M

W efekcie (nazywa się to, zdaje się, rozplatanie homomorficzne sygnałów) otrzymujemy czysty sygnał S czyli wokal.
Z tej książki pamiętam, że używano tej samej metody w sejsmografii, geologii i wszędzie tam, gdzie występuje nakładanie się sygnałów i zakłóceń.
Nie potrzebny jest tutaj, jak twierdzisz, "prorok", ponieważ DSP(DigitalSoundProcesor) przetwarza sygnał z mikrofonu w czasie rzeczywistym i nie ma tu problemu filtru, który działałby nieprzyczynowo i problemu, o którym mówiłeś, odwracania strzałki czasu.
Na temat symetrii lub asymetrii transformacji sygnałów względem czasu nie musimy tutaj dyskutować.
Szukam jakości, chce poszerzać znajomość studia.

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: MB » środa 29 kwie 2009, 22:08

Rozplot homomorficzny. Dobre sobie. Kolejny pomysł znany od lat 60-tych, który istnieje w tysiącach różnych aplikacji zi wielu dziedzin. Sejsmologia, geologia - owszem, ale praktycy zajmujący się audio skrzętnie go omijają - dlaczego? Taki rozplot jest operacją stratną, nie pozwalającą na prawidłowe odtwarzanie fazy sygnału. To co się dostaje z takiego rozplotu kompletnie nie nadaje się do profesjonalnego nagrywania dźwięku bo ma zmasakrowaną fazę.

Jeszcze raz powtarzam, bo widzę, że nie dotarło: odpowiedź impulsowa pomieszczenia jest:
- zmienna w czasie (za każdym razem inna, jeśli ją zmierzysz milisekundę później to już będzie inna!)
- zmienna w przestrzeni (wystarczy przesunąć mikrofon lub źródło o pół centymetra i już masz zupełnie inny przebieg czasowy ze względu na inne proporcje odbić i czas propagacji fali akustycznej w powietrzu)
- odpowiedź odwrotna jest nieprzyczynowa (a to znaczy, że jej kompensacja nie daje się wykonać w czasie rzeczywistym - i niestety nie zrozumiałeś: NIE dlatego, że to wymaga dużo obliczeń i trzeba do tego użyć magicznego "procesora DSP" (ohoho) wynalezionego przez "amerykańskich naukowców" (a to ci dopiero)

Uwierz mi, problemem zajmują się od lat setki a nawet tysiące wysoko wykwalifikowanych ekspertów, którym sam mógłbym czyścić buty. Twoje naiwne mrzonki o odejmowaniu zdradzają kompletną ignorancję w temacie i nie są warte funta kłaków.

Awatar użytkownika
smiechu
Posty:599
Rejestracja:środa 30 kwie 2008, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: smiechu » środa 29 kwie 2009, 22:08

W efekcie (nazywa się to, zdaje się, rozplatanie homomorficzne sygnałów) otrzymujemy czysty sygnał S czyli wokal.
Z tej książki pamiętam, że używano tej samej metody w sejsmografii, geologii i wszędzie tam, gdzie występuje nakładanie się sygnałów i zakłóceń.
**********************
Papier wszystko przyjmie... a w literaturze szczególnie naukowej można znaleźć wiele rzeźb... w teorii wszystko pięknie a w praktyce nie bardzo... sam miałem ostatnio taki problem... niby książka uznanego naukowca a jak wgłębiłem się w temat, przekształcenia i wyprowadzenia wzorów (gdyż należało je zastosować w praktyce) to okazały się jednym wielkim bełkotem...

Jeszcze raz powtórzę... nie bujaj w obłokach... gdyby to było takie proste to już dawno byśmy mieli wtyczki które usuwają pogłos...koniec kropka :) pomyśl... masz melodyne która wydziela poszczególne głosy z materiału... (co wydaje się kosmosem)... w porównaniu do tego usuwanie pogłosu powinno być pryszczem no nie??

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: MB » środa 29 kwie 2009, 22:20

masz melodyne która wydziela poszczególne głosy z materiału... (co wydaje się kosmosem)... w porównaniu do tego usuwanie pogłosu powinno być pryszczem no nie??...
**********************
tak naprawdę to wcale nie wydziela tylko pozwala na manipulację grupami harmonicznych dla których jest w stanie zidentyfikować cechy wspólne świadczące o wspólnym pochodzenia, i to akurat żadnym kosmosem nie jest. Kompletnie rozkłada się na złożonym materiale, gdzie jest więcej niż 2-3 instrumenty.

Największym cudem w tym wszystkim jest cud marketingu, który sprawił, że ludzie uwierzyli w coś, czego Melodyne wcale nie robi.

Awatar użytkownika
synEnglerta
Posty:47
Rejestracja:poniedziałek 05 sty 2009, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: synEnglerta » czwartek 30 kwie 2009, 04:16

Myśląc w ten sposób to trochę tak jakby szukać fizycznego wzoru na odjęcie cukru i cytryny od zaparzonej herbaty w filiżance. Czym w ogóle jest ten pogłos? Czym jest czysty głos?...czy to nie są po części umowne i teoretyczne pojęcia na miarę ludzkiej wyobraźni? kto ustala granice pomiędzy rezonansem w gardle wokalisty,rezonansem w jamie ustnej a pierwszą odpowiedzią czegokolwiek na zewnątrz ? jak niby wyznaczyć stałą granicę pomiędzy czystym głosem a pogłosem? jak nauczyć maszynę czegoś czego człowiek sam nie jest w stanie dokładnie zdefiniować? oczywiście można ustanowić te granice sztucznie i laboratoryjnie , ale efekt działania takiej wtyczki (algorytmu) zawsze będzie jedynie tak prawdziwy jak pojęcia "czysty głos" i "pogłos". Efekt musiałby być o wiele gorszy od drastycznego nadużycia wtyczki odszumiającej... tylko kto by zapłacił za tak zdewastowany dźwięk? ... chyba że jako wtyczka do skype'a albo cuś


Awatar użytkownika
lyrb
Posty:76
Rejestracja:środa 08 lis 2006, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: lyrb » czwartek 30 kwie 2009, 10:58

...Myśląc w ten sposób to trochę tak jakby szukać fizycznego wzoru na odjęcie cukru i cytryny od zaparzonej herbaty w filiżance. Czym w ogóle jest ten pogłos? Czym jest czysty głos?...czy to nie są po części umowne i teoretyczne pojęcia na miarę ludzkiej wyobraźni? kto ustala granice pomiędzy rezonansem w gardle wokalisty,rezonansem w jamie ustnej a pierwszą odpowiedzią czegokolwiek na zewnątrz ? jak niby wyznaczyć stałą granicę pomiędzy czystym głosem a pogłosem? jak nauczyć maszynę czegoś czego człowiek sam nie jest w stanie dokładnie zdefiniować? oczywiście można ustanowić te granice sztucznie i laboratoryjnie , ale efekt działania takiej wtyczki (algorytmu) zawsze będzie jedynie tak prawdziwy jak pojęcia "czysty głos" i "pogłos". Efekt musiałby być o wiele gorszy od drastycznego nadużycia wtyczki odszumiającej... tylko kto by zapłacił za tak zdewastowany dźwięk? ... chyba że jako wtyczka do skype'a albo cuś

...
**********************
nie filozuj:) wszystko jest zdefiniowane i bardzo proste;)


Awatar użytkownika
winnicki
Posty:374
Rejestracja:czwartek 11 sie 2005, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: winnicki » czwartek 30 kwie 2009, 11:56

A ja jestem za tym, abyscie na forum nie zniechecali kolegi liloskara.

Liloskar - przestan tu na forum wyprowadzac wzory, bo to nikogo nie interesuje - zaimplementuj swoja idee i pokaz wyniki, mysle, ze wszyscy byloby zadowoleni z efektow (i nawet MB by kapelusza uchylil ;). No i odpada problem nazwy - moglbys go sobie nazwac jakby Ci sie podobalo :)

Awatar użytkownika
synEnglerta
Posty:47
Rejestracja:poniedziałek 05 sty 2009, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: synEnglerta » czwartek 30 kwie 2009, 14:28


nie filozuj:) wszystko jest zdefiniowane i bardzo proste;)

...
**********************
skoro tak,to przepraszam ... naprawdę dobre wieści... rozumiem że program do ekstraktowania studyjnej jakości wokalu z wszelakich nagrań to również kwestia paru tygodni ...nareszcie! hurra!

Awatar użytkownika
CD-RW
Posty:279
Rejestracja:czwartek 19 lut 2004, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: CD-RW » czwartek 30 kwie 2009, 18:07

Koledzy (MB - rulez :) ) w moze nieco skomplikowany dla Ciebie (choc niekoniecznie) sposob probuja Ci powiedziec, ze czescia podstawowa poglosu, ktory chcesz usunac, jest wokal, ktory w danej chwili nagrywasz, Dlatego operacja "odejmowania" jest niemozliwa do wykonania z zadowalajaca jakoscia. Mierzenie poglosu pomieszczenia "przed" czy "po" nagraniu i proba jego jakiegokolwiek "odejmowania" od nagranego wokalu z tego samego powodu jest trudnym do zrealizowania pomyslem (czytaj bezsensownym).
300 zl zostawione w Castoramie rozwiazuje problem przy nagrywaniu wokalu o ktorym wspominasz, dotyczy to jak sadze 90% procent przypadkow. Chyba, ze chcesz wyciagnac kase z unijnego programu innowacyjnosc w gospodarce.... :) to zupelnie inny temat :)

Awatar użytkownika
lyrb
Posty:76
Rejestracja:środa 08 lis 2006, 00:00

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia

Post autor: lyrb » czwartek 30 kwie 2009, 18:48

...
nie filozuj:) wszystko jest zdefiniowane i bardzo proste;)

...
**********************
skoro tak,to przepraszam ... naprawdę dobre wieści... rozumiem że program do ekstraktowania studyjnej jakości wokalu z wszelakich nagrań to również kwestia paru tygodni ...nareszcie! hurra!...
**********************

No tego przeciez nie powiedzialem:) A czy przez studyjną jakość rozumiesz wokal nagrany w komorze bezechowej? Dla mnie to nie to samo.

P.S. EKSTRAHOWAĆ a nie - ekstraktować

ODPOWIEDZ