Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
szkudlik
Posty:1732
Rejestracja:czwartek 26 lut 2004, 00:00
Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: szkudlik » środa 12 mar 2008, 10:10

Czasem dostaje pliki 32bitowe float z kubusia. Pro-Tools takowych nie lyka i musze konwertowac - kubusiem. Jak ktos daje pliki do masteringu, to raczej niech beda 24 bitowe a nie 32, chyba, ze wyraznie zaznaczono, ze tak bedzie lepiej (latwiej?)....
**********************

32bit float ma taką zaletę że (powiedzmy prosto i obrazowo - znawcy proszę wybaczyć baaaardzo daleko idące uproszczenia)

niezależnie na jakim poziomie jest sygnał, zachowane są wszystkie bity

32 bit składa się z "normalnych" 24 bitów sygnału oraz 8 bitów które mówią "na jakim poziomie glośności jest całość". Dla 24bit sygnału bezpośrednio z przetwornika ta druga część zawsze jest "zero" i całość niczym się nie różni od 24 bit. Co innego gdy nagle przyciszymy głośność - przyciszanie polega na zwykłym szkolnym dzieleniu, a to powoduje że bity przesuwają się "w dół" - ten co był 1wszym staje sie 2gim, 2gi 3cim itd. Oki, no ale 24ty nie może się stać 25tym bo takiego nie ma... więc jest po prostu "zapominany".
Dla 32bit jest inaczej - nic nie przesuwamy tylko na dodatkowych 8miu bitach zapamiętujęmy "przesun całość o 1 bit w dół". Mamy ciszej oraz zachowane pełne 24bity

Jeszcze ciekawiej jest przy zwiększaniu głośności - czyli mnożeniu, czyli przesuwaniu bitów w górę. Pierwszy bit może nagle chcieć stać się "zerowym" - a takiego nie ma! No i mamy w tym miejscu bardzo przykry "cyfrowy przester".
I znowu w 32bit nie ma czegoś takiego - zapamiętujemy "przesuń w górę o jeden" a wszystkie 24 "główne" bity zostają nienaruszone.

Cudo, nie? Ale teraz zaczynają się schody

Człowiek ma niestety tylko uszy. A te uszy słyszą nie bity tylko fale akustyczne. A żeby wytworzyć te ostatnie na podstawie bitów potrzebujemy przetwornika C/A. A ten ostatni ma ograniczoną dynamikę do mniej więcej 24 (powiedzmy...) bitów. Płyta CD nawet mniej - 16. Wobec tego na końcu tak czy tak musimy tak ustawić głośność i dynamikę żeby się zmieścić w 16 czy 24 bitach a nie w 32. kropka.

Więc po co nam te 32? Ano po to żeby gdzieś po drodze nie stracić czegoś ważnego. Powiedzmy że dajesz do mastera kawałek nagrany zmiksowany tak że piki sygnału dochodzą do -10dB zaś poziom średni oscyluje gdzieś w okolicach -40dB. Dajesz mu to w 24bitach. Masteringowiec więc limiterem obcina piki, podnosi całość... i musi najmłodsze 7 bitów (bo -40db to przesunięcie o 7bitów) uzupełnić zerami. Bo te 7 zostało stracone w procesie tworzenia pliku 24bit i koniec, żadna siła ich nie odzyska. Przy 32 takie cos nie ma miejsca, po podniesieniu poziomu i obcięciu pików nadal do dyspozycji pozostaje pełne 24bit.

no dobra, teraz wnioski, co z tego? Po prawdzie nic, nawet po obcięciu 7 bitów z 24 dalej mamy jeszcze 17, czyli więcej niż się mieści na CD. A poza tym co za fajtłapa mixuje tak że średni poziom wyjściowy jest -40dB? Jedyna zaleta że nie trzeba się nic a nic przejmować przesterami tylko walic jak jest, masteringowiec usunie ("przyjdzie walec i wyrówna"...)



32 ma nieco więcej zalet we wnętrzach DAW, ale to inna historia.

[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: Tadeo » środa 12 mar 2008, 10:34


32 ma nieco więcej zalet we wnętrzach DAW, ale to inna historia.

...
**********************
właśnie to wewnętrzne przeliczanie mnie głównie interesowało.
A z vst jak to w końcu jest? MB podaje że jest ograniczone do 32 bitów a na stronce steinberga jest info
VST3 plug-in are generally able to process audio data in 64 Bit
eeehh, przepraszam, może cóś znowu kręcę

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: MB » środa 12 mar 2008, 11:23

właśnie to wewnętrzne przeliczanie mnie głównie interesowało.
A z vst jak to w końcu jest? MB podaje że jest ograniczone do 32 bitów a na stronce steinberga jest info
VST3 plug-in are generally able to process audio data in 64 Bit
eeehh, przepraszam, może cóś znowu kręcę
...
**********************
OK, jest protokół VST3 z opcją 64-bitowej reprezentacji, ale co z tego? 99% wtyczek na rynku operuje w/g protokołu VST2 i działa na sygnale 32-bitowym.

Druga sprawa - ponownie z naciskiem podkreślam, że długość słowa kodu programu ma się nijak do rozdzielczości sygnału, na którym pracuje. Zarówno program 32-bitowy może obrabiać dane 64-bitowe jak i program 64-bitowy może obrabiać dane 32-bitowe. Tak naprawdę to łatwość/trudność działania na danych określonej rozdzielczości zależy głównie od architektury procesora, a nie kodu programu.

Awatar użytkownika
Marty
Posty:3
Rejestracja:środa 05 mar 2008, 00:00

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: Marty » środa 12 mar 2008, 20:13

To samo żenujące pytanie, przypomnę :
czy jest sens sesję zrealizowaną w 16 bitach mixować z większą długością słowa, np 24 bit, w perspektywie masteringu",
zadałem w mailu do Master & Servant.
Po 10 minutach otrzymałem rzeczową i miłą odpowiedź ..
Jak to sobie tłumaczyć?
Pewnie są to specjaliści od krajowej chały muzycznej.
I z pewnością nie pracują tam tej klasy fachowcy co MB czy Zbynia.
A może nie ma tam nikogo, kto musi sie dowartościowywać na forach, lecząc kompleksy po nieudanej przygodzie z szołbiznesem?
Nie wiem :)
Ale co kraj to obyczaj.
I to już mój ostatni "foch"
kłaniam się nisko

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: JoachimK » środa 12 mar 2008, 20:17

Odpisalem w poscie obok, ktory zostal skasowany (dublowaly sie), wiec jeszcze raz dodam sama koncowke wypowiedzi - cytat:
"zawsze dokonuj zgrania w 24bitach lub innej najwyzszej mozliwej rozdzielczosci, nawet, jesli zrodlowe slady sa w 16 bitach" - Bob Katz, Digital Domain

reszta (uzasadnienie) juz sie w wypowiedziach wczesniej pojawila :)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
Marty
Posty:3
Rejestracja:środa 05 mar 2008, 00:00

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: Marty » środa 12 mar 2008, 20:19

...Odpisalem w poscie obok, ktory zostal skasowany (dublowaly sie), wiec jeszcze raz dodam sama koncowke wypowiedzi - cytat:
"zawsze dokonuj zgrania w 24bitach lub innej najwyzszej mozliwej rozdzielczosci, nawet, jesli zrodlowe slady sa w 16 bitach" - Bob Katz, Digital Domain

reszta (uzasadnienie) juz sie w wypowiedziach wczesniej pojawila :)...
**********************
JoachimK - pięknie dziękuję :)

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwość rejestracji oraz materiału docelowego

Post autor: Tadeo » środa 12 mar 2008, 21:51


JoachimK - pięknie dziękuję :)...
**********************
Przyłączam się. Ukłony

ODPOWIEDZ