Czy ktos z Was stosowal technike double M-S przy rejestracji 5.1 ? Nie mam odpowiedniego dekodera do tej techniki, ale przy technice stereo M-S mozna w prosty sposob zrobic "kodowanie" (metoda trzech sladow/suwakow). Jakie podejscie zrobic w double M-S ? Na poczatku zrobic miks z mikrofonu przedniego i osemki i podac na przednie kanaly, potem to samo zrobic z tylnym mikrofonem i podac na tylne kanaly? Czy moze jest jakis prostszy i bardziej poprawny sposob?
Pozdrawiam!
Technika double M-S
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Technika double M-S
do 5.1 proponuje klasycznie tylko 4 mikrofony - ustawione jak chcesz - może być doble AB, double XY czy ORTF. Generalnie z M-S też sie da - ale po co dublować?
Mozna oczywiscie łączyć poszczególne techniki. np M-S dla przodu, oraz np XY dla tyłu, trzeba tutaj kombinować, bo co jedno dobre dla miejsca A to bedzie złe dla miejsca XY.
gneralnie nie polecałbym kombinacji z 2xM-S bo nie ma to najmniejszego sensu - zależy też co chcesz nagrać dokładnie.
Ja w nagraniach 5.1 stosuje tylko 4 mikrofony. kanał Centralny pomijam (lub potem z FR i FL przenosze czesc syngału do centrum, a kanał LFE zbieram ze wszystkich 4 naraz.
Mozna oczywiscie łączyć poszczególne techniki. np M-S dla przodu, oraz np XY dla tyłu, trzeba tutaj kombinować, bo co jedno dobre dla miejsca A to bedzie złe dla miejsca XY.
gneralnie nie polecałbym kombinacji z 2xM-S bo nie ma to najmniejszego sensu - zależy też co chcesz nagrać dokładnie.
Ja w nagraniach 5.1 stosuje tylko 4 mikrofony. kanał Centralny pomijam (lub potem z FR i FL przenosze czesc syngału do centrum, a kanał LFE zbieram ze wszystkich 4 naraz.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Technika double M-S
Ja właśnie podchodzę do double MS. Dlaczego? Głównie dlatego, że na 3 śladach da się zapisać do 6 kanałów. Drugą zaletą jest mniejsza ilość mikrofonów, choć tu pojawia się problem bo na produkty Schoeps'a mnie nie stać, a nie bardzo wiem jakie inne trio mikrofonowe sprawdziłoby się w tym układzie. Może Mell umiałbyś coś polecić?
Co do dekodowania sygnału z DMS (double MS) to przygotowałem sobie odpowiednią sesję w Adobe Audition i działa to bardzo fajnie (testowałem z pliczkami zamieszczonymi na stronie Schoeps'a).
Schoeps udostępnia darmowy plugin do dekodowania 5.1 z DMS, jednak nie działa on z Audition (podobno działa z Cubase lecz tegoż nie posiadam).
Co do dekodowania sygnału z DMS (double MS) to przygotowałem sobie odpowiednią sesję w Adobe Audition i działa to bardzo fajnie (testowałem z pliczkami zamieszczonymi na stronie Schoeps'a).
Schoeps udostępnia darmowy plugin do dekodowania 5.1 z DMS, jednak nie działa on z Audition (podobno działa z Cubase lecz tegoż nie posiadam).
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Technika double M-S
poszukaj w necie MS Matrix - na 100% znajdziesz darmową wtyczkę encode/decode M-S
do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.
M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.
fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.
skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.
jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można.
do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.
M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.
fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.
skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.
jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Technika double M-S
...poszukaj w necie MS Matrix - na 100% znajdziesz darmową wtyczkę encode/decode M-S
do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.
M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.
fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.
skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.
jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można....
**********************
Ja właśnie potrzebuję tej techniki głównie na plan. Wg. Schoeps do double MS wystarczają 3 mikrofony - całkowicie się z tym zgadzam. ;) I ja właśnie coś takiego chcę sobie zmajstrować, tylko mam problem z wyborem mikrofonów. :(
do double MS i tak zużyjesz 4 mikrofony - 2kierunowe i 2ósemkowe - jeszcze nie powiedziałeś co dokładnie chcesz rejestrować.
M-S jest fajne, ale technika AB daje znacznie wieksza przestrzen, technika M-S jest dobra na planie, gdzie musimy byc bardziej mobilni.
fakt Shoeps ma fajoskie rozwiazania do 5.1 zamkniete i poreczne w transporcie, lecz do tańszych nie należą.
skoro przygotowałeś sobie juz sam encoder (co faktycznie nie jest trudne, bo plega na odwracaniu fazy jednego kanału z ósemek) - to to samo zrób dla drugiej pary.
jedną dajesz na Przód drugą na Tył, i dostaniesz 4ry kanały. Nie rozumiem troszkę przydatnosci tego zastosowania w 5.1 ale próbować można....
**********************
Ja właśnie potrzebuję tej techniki głównie na plan. Wg. Schoeps do double MS wystarczają 3 mikrofony - całkowicie się z tym zgadzam. ;) I ja właśnie coś takiego chcę sobie zmajstrować, tylko mam problem z wyborem mikrofonów. :(
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Technika double M-S
zapewniam Cię, ze 3ma mikrofonami uzyskasz mniej przestrzennosci niz 4ema, no ale liczą sie gabaryty.
skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników.
skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
Re: Technika double M-S
...zapewniam Cię, ze 3ma mikrofonami uzyskasz mniej przestrzennosci niz 4ema, no ale liczą sie gabaryty.
**********************
Tak, masz rację i zgadzam się z tym co piszesz. Jednak właśnie o te gabaryty i mobilność w moim przypadku chodzi. Może w innych warunkach, gdy nie będzie ograniczał mnie czas popróbuję innych technik omikrofonowania.
skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników....
**********************
A mógłbyś napisać jakich Ty używasz mikrofonów przy rejestracji 5.1 w technice XY czy ORTF?
**********************
Tak, masz rację i zgadzam się z tym co piszesz. Jednak właśnie o te gabaryty i mobilność w moim przypadku chodzi. Może w innych warunkach, gdy nie będzie ograniczał mnie czas popróbuję innych technik omikrofonowania.
skoro Shoeps pisze co i jak, to pewnie też zaleca mikrofony, sprawdź je - zobacz jakie mają parametry i szukaj odpowiedników....
**********************
A mógłbyś napisać jakich Ty używasz mikrofonów przy rejestracji 5.1 w technice XY czy ORTF?
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Technika double M-S
Róznie, w zależności od tego co mam pod ręką, generalnie w 5.1 staram sie nie nagrywać, wole nagrywać w stereo, bo do moich potrzeb (udźwiekawianie różnych filmów, animacji itp) - i tak pozycjonuje sobie 5.1 ręcznie.
Genralnie sprzęt poleciłbym Ci - jakies dobre paluszki - rode NT5, czy Oktavy, ewentualnie juz Shotgunki (NTG-2, czy AT815) czasami nawet brało sie w teren zwykłe SP B1 (ale jak naprawde zero wiatru było)
nawet tanimi Behringerami C2 można spokojnie ponagrywać (lecz niestety nie nadają sie z uwagi na parametry) do pracy z cichymi dźwiękami - ale do 5.1 Fabryki jak złoto.
Ja używałem to co miałem pod ręką, lub to co aktualnie na stanie było. Generalnie najmilej mi sie podróżuje z Shotgun'ami (no ale moje potrzeby są pewnie inne niż twoje)
Genralnie sprzęt poleciłbym Ci - jakies dobre paluszki - rode NT5, czy Oktavy, ewentualnie juz Shotgunki (NTG-2, czy AT815) czasami nawet brało sie w teren zwykłe SP B1 (ale jak naprawde zero wiatru było)
nawet tanimi Behringerami C2 można spokojnie ponagrywać (lecz niestety nie nadają sie z uwagi na parametry) do pracy z cichymi dźwiękami - ale do 5.1 Fabryki jak złoto.
Ja używałem to co miałem pod ręką, lub to co aktualnie na stanie było. Generalnie najmilej mi sie podróżuje z Shotgun'ami (no ale moje potrzeby są pewnie inne niż twoje)
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
-
- Posty:573
- Rejestracja:wtorek 08 lis 2005, 00:00
- Kontakt:
Re: Technika double M-S
Nie miałem do czynienia z tym
http://www.topdrummer.pl/news/mikrofon_superlux_s-241_u3_juz_w_sprzedazy.html
ale ten SuperLux s241/U3 wydaje sie byc dobrym rozwiazaniem do Twoich potrzeb, nie polece jednak, gdyż nie miałem w łapach, a to co w specyfikacji producent pisze to wierzyć czasami nie można.
Typ: mikrofon pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna
Pamo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
Czułość: -35 dBV/Pa (17,8 mV/Pa)
Impedancja: 200Ω
Poziom szumów: 16 dB
Stosunek sygnał-szum: 78 dB
Max. SPL (T.H.D.≤1% 1000Hz): 143 dB
Dynamika: 112 dB
Zasilanie: Phantom Power (48V ą4 V)
Złącze: XLR 3-pinowy
Wymiary: Ř 22 x 155 mm
Waga: 220 g
niby 17mV/Pa (ale dokładnie nie wiadomo w jakich warunkach)
Z chęcią bym usłyszał zdanie o tym mikrofonie kogoś kto ma/miał NT5 - bym miał porównanie, bo cena zauważywszy na parametry - jest ciekawa - ale póki nie sprawdzę nie uwierzę.
http://www.topdrummer.pl/news/mikrofon_superlux_s-241_u3_juz_w_sprzedazy.html
ale ten SuperLux s241/U3 wydaje sie byc dobrym rozwiazaniem do Twoich potrzeb, nie polece jednak, gdyż nie miałem w łapach, a to co w specyfikacji producent pisze to wierzyć czasami nie można.
Typ: mikrofon pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna
Pamo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
Czułość: -35 dBV/Pa (17,8 mV/Pa)
Impedancja: 200Ω
Poziom szumów: 16 dB
Stosunek sygnał-szum: 78 dB
Max. SPL (T.H.D.≤1% 1000Hz): 143 dB
Dynamika: 112 dB
Zasilanie: Phantom Power (48V ą4 V)
Złącze: XLR 3-pinowy
Wymiary: Ř 22 x 155 mm
Waga: 220 g
niby 17mV/Pa (ale dokładnie nie wiadomo w jakich warunkach)
Z chęcią bym usłyszał zdanie o tym mikrofonie kogoś kto ma/miał NT5 - bym miał porównanie, bo cena zauważywszy na parametry - jest ciekawa - ale póki nie sprawdzę nie uwierzę.
Jesli czegoś nie jesteś pewien - nie pisz.
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/
http://khyro.com | http://promusic.pl/forum/