Strona 1 z 1

zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: czwartek 05 mar 2009, 19:18
autor: Bubbel
Witam,
jestem studentem matematyki i powoli mi się zaczyna nudzić ten kierunek ;] Żeby go sobie uatrakcyjnić stwierdziłem, że dobrze by było połączyć zainteresowania ze studiami, dlatego chcę się dowiedzieć jak dostosować matematykę w programach dźwiękowych. Interesuje mnie konkretnie w jaki sposób działają różne efekty dla komputera pod względem matematycznym. Jakie algorytmy sa zastosowane itp, W jaki sposób komputer odczytuje częstotliwości i drukuje je na ekran w postaci spektrum, w jaki sposób bada częstotliwości, Jak działa equalizer, echo, delay, kompresor i takie tam często używane efekty. Rozglądałem się chwilę na googlach i nie znalazłem kompletnie nic. Poszukiwania będę kontynuował, ale może ktoś z was spotkał się już z tego typu stronami, artykułami, książkami. Myślę jeszcze nad rozpracowaniem różnych opensource'owych programów, ale na początku to może być droga pod górkę. Wolę najpierw poznać teorię. Liczę na waszą pomoc!

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: czwartek 05 mar 2009, 19:33
autor: MB
słowa kluczowe:

przekształcenie Fouriera, transformata Fouriera, widmo, spektrogram, transmitancja, filtr

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: czwartek 05 mar 2009, 19:39
autor: kuba-core
obadaj sobie srodowisko max/msp

http://www.cycling74.com/products/max5

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 06:52
autor: ast
Można też polecić "Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów" R. Lyonsa - bardzo dobra książka.

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 12:32
autor: nablaone
...Witam,
jestem studentem matematyki i powoli mi się zaczyna nudzić ten kierunek ;] Żeby go sobie uatrakcyjnić stwierdziłem, że dobrze by było połączyć zainteresowania ze studiami, dlatego chcę się dowiedzieć jak dostosować matematykę w programach dźwiękowych. Interesuje mnie konkretnie w jaki sposób działają różne efekty dla komputera pod względem matematycznym. Jakie algorytmy sa zastosowane itp, W jaki sposób komputer odczytuje częstotliwości i drukuje je na ekran w postaci spektrum, w jaki sposób bada częstotliwości, Jak działa equalizer, echo, delay, kompresor i takie tam często używane efekty. Rozglądałem się chwilę na googlach i nie znalazłem kompletnie nic. Poszukiwania będę kontynuował, ale może ktoś z was spotkał się już z tego typu stronami, artykułami, książkami. Myślę jeszcze nad rozpracowaniem różnych opensource'owych programów, ale na początku to może być droga pod górkę. Wolę najpierw poznać teorię. Liczę na waszą pomoc!...
**********************
Dla matematyka najciekawsza może być Z-transformata i FFT pozwalające przejść miedzy domeną czasu a częstotliwości. Echo, delay, compresor są mało ciekawe z punktu widzenia matematyki.

Jak się bardzo interesujesz to przejdź się na politechnikę i poszukaj wykładów z cyfrowego przetwarzania sygnałów. Na PW się to nazywało CYPS.

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 17:59
autor: nablaone
Tu jest strona z algorytmami w językach algolopodobnych

http://www.musicdsp.org/

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 23:00
autor: ascetic
Trochę czasu poświęcisz by dowiedzieć się jak działa to "wszystko". Matematyki jest w tym trochę, mi brakuje właśnie tego wykształcenia, przez co mulę się tylko.

Np. szukam funkcji, która za pomocą jednego parametru zmienia płynnie funkcję liniową w wykładniczą, przechodzącą przez dwa stałe punkty 0,0 i 10,10.

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 23:34
autor: senjin
Np. szukam funkcji, która za pomocą jednego parametru zmienia płynnie funkcję liniową w wykładniczą, przechodzącą przez dwa stałe punkty 0,0 i 10,10....
**********************
Płynną zmianę dwóch funkcji f,g robisz chociażby tak: a*f(x) + (1-a)*g(x). 0=
Poza tym dwa punkty to za mało, żeby zadać jednoznacznie funkcję wykładniczą, która ma 3 parametry (A*exp(Bx) + C).

Re: zastosowania matematyki w programach dźwiękowych

: piątek 06 mar 2009, 23:35
autor: senjin
jeszcze raz, coś nie wyszło:

Płynną zmianę dwóch funkcji f,g robisz chociażby tak: a*f(x) + (1-a)*g(x). 0 =< a <= 1.

Poza tym dwa punkty to za mało, żeby zadać jednoznacznie funkcję wykładniczą, która ma 3 parametry (A*exp(Bx) + C)....
**********************