ProTools 8

Jeśli chcesz zasięgnąć rady, podzielić się doświadczeniem w trudnej sztuce samodzielnego programowania - to tu jest miejsce, aby tego dokonać.
Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:
Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 11:27

nie rozumiem.. chodzi o dogrywki, od ktoregos tam momentu ?
czyli odtwarzanie w tle + nagrywanie ? jakos tez nie widze tutaj problemu...
.. chyba ze nie o to chodzi :D


O to chodzi, albo ja czegos nie rozumiem
Raz muzycy maja odsluch z DAW, a raz z miksera karty. Nie maja wtyczek na odsluchu z karty, maja (albo nie) na odsluchu z DAW. Proporcje musza byc takie same, to nie problem, ale jak dodac efekty? Nawet jak przez mikser (karty albo zewnetrzny, wszystko jedno), to zmieniaja sie sendy... Ogolnie klopot. Pewno, ze to SIE DA - ale troche niewygodnie. Niestety, rzeczywiscie apliakcje DAW (poza Digidesign) tworzone sa tak, jakby tworcy nie widzieli miksera i magnetofonu i nie wiedzieli, jak to dziala. Pierwszy sensowny budzetowy DAW (wspomniany przeze mnie Session 8) mial to wszystko rozwiazane porzadnie - nikt sie nie zastanawial, co to jest latencja i ze korektor moze dzialac przy odtwarzaniu, a przy nagrywaniu juz nie. Realizacja odsluchu byla dosc dziwna, ale byla logiczna i dzialala. Teraz musimy kombinowac, zeby uzyskac rzeczy oczywiste, a z drugiej strony daja nam ficzery, ktorych nie potrzebujemy. Idealnie obrazuje to filmik z AESu o PT8 - misiu mowi to samo, co slysze od wersji 4 - owszem, kompensacja latencji jest bardzo wazna, mamy to na liscie, ale mozliwosci mamy ograniczone, moze w przyszlosci, na razie dajemy wam to, o co nigdy nie prosiliscie i czego w sumie nie potrzebujecie

Awatar użytkownika
devil
Posty:849
Rejestracja:środa 05 mar 2003, 00:00

Re: ProTools 8

Post autor: devil » środa 08 paź 2008, 11:35


O to chodzi, albo ja czegos nie rozumiem
Raz muzycy maja odsluch z DAW, a raz z miksera karty. Nie maja wtyczek na odsluchu z karty, maja (albo nie) na odsluchu z DAW. Proporcje musza byc takie same, to nie problem, ale jak dodac efekty? Nawet jak przez mikser (karty albo zewnetrzny, wszystko jedno), to zmieniaja sie sendy... Ogolnie klopot.
**********************
tzn wiesz, ja ustawiam odsluchy z poza daw, proporcje w mikserze karty, efekty przez zewnetrzen efektory w rack, lub przez emu1212m polaczona adatami, wiec mam 8 kanalow po efektach z emu, (kiepskie, ale do EQ, kompresji i poglosow wystarczy).
a potem przed rozpoczaciem sesji, staram sie przekopiowac te proporcje na daw, przynajmniej ogolnikowo, tez dodajac efekty.
oczywiscie tam juz jest problem, aby temu dac bez poglosu z kompa a temu z...
chociaz i takie rzeczy robilem, zapinajac poglos na BUS w dawie, a presonus ma wysylki DAW1-2 itd, ma ich 18, wiec moge stworzyc niezalezne miksy zarowno tego co nagrywam, jak i tego co odtwarzam, wszystko z poza daw.

ale owszem, jest to sporo roboty, i wsyzstko trzeba przygotowac odpowiednio wczesniej
[addsig]
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 12:03

przed rozpoczaciem sesji, staram sie przekopiowac te proporcje na daw, przynajmniej ogolnikowo

No wlasnie - STARAM SIE
Co by komu przeszkadzalo, zeby suwaki w DAW ruszaly suwakami w mikserze karty? To by wiele uproscilo. Pomijam juz taka oczywista oczywistosc, znowu obecna w Session8 i nigdzie indziej! powtarzam - zaden DAW nie ma takiego czegos! - zeby w momencie wejscia w zapis na sladzie automatycznie sie on mutowal. Wtedy robimy muzykom odsluch z miskera (hardware czy karta, wszystko jedno), slysza sie caly czas, w momencie wejscia w zapis slysza sie nadal przez swoj odslucj, ale nie slysza sie przez DAW i nie maja flangera czy innego delaya. ALe po co, to za proste, lepiej jest tworzyc nowe slady, przekladac tam nagrane pociete regiony... A tak to mamy co mamy, bo to, co oczywiste, teraz jest mozliwe do zrealizowania, tylko producenci wola dodawac nowe bajery.

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty:1517
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: ProTools 8

Post autor: PiotrK » środa 08 paź 2008, 15:57

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 04:38 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 16:21

No, a TAKIE tryby nagrywania na ścieżkę do wyboru w Reaperze, to nie jest właśnie to, o co biega? Co, jak co, ale routing sygnału, to jedna z najmocniejszych stron tej aplikacji (oprócz poleceń macro, rzecz jasna...). Właściwie nie trzeba nawet dotykać miksera karty.

Samplitude też ma m.in. tryb automatycznego monitorowania nagranego śladu, tak jak w układach konsoleta - magnetofon, choć już nie tak rozbudowany i elastyczny, jak w Reaperze.


E tam, kazdy program moze tak albo inaczej. Chodzi jednak o integracje oprogramowania ze sprzetem. Obecnie jest to jedynie Direct Monitoring (w Pro-Toolsie LE Low Latency Monitoring, to samo), czyli mozliwosc osdluchiwania aktualnie nagrywanego sladu przez mikser karty. Niestety, dotyczy to tylko glownego wyjscia - i to tez w Pro-Toolsie, ktory przeciez zintegrowany jest ze sprzetem tak, ze bardziej nie mozna
To, ze nie trzeba dotykac miksera karty oznacza, ze calosc jest programowo sterowana przez host, a wiec dzwiek przechodzi przez host, czyli dwa razy przez bufor, a wlasnie o ten nieszczesny bufor chodzi. Sprzetowy Pro-Tools natomiast ma najnormalniejszy cyfrowy mikser zrealizowany na procesorach DSP i sygnal z dysku na mikser wchodzi przez szyne PCI, natomiast do obrobki przez wtyczki natywne musi WYJSC z miksera szyna PCI i ta sama szyna na niego WROCIC - wtedy mamy latencje, bufory i te sprawy. Jezeli wtyczka RTAS/VST jest pierwsza na sladzie z dysku, to obrabia sie to PRZED wejsciem na mikser, czyli mikser dostaje sygnal z dysku juz obrobiony wtyczkami natywnymi, jednak inne kanaly takie jak aux czy master musza korzystac z wejsc i wyjsc miksera cyfrowego. Ale jezeli nie musimy uzywac wtyczek RTAS (a jest to mozliwe od niedawna przeciez) to calosc ogarniana jest przez "sprzetowy" mikser na DSP Motoroli i latencja jest pomijalna, bo pare probek, wlacznie z wtyczkami typu kompresor i eq. Inne moze i troche opozniaja, ale poglos opozniac sobie moze, i tak sie dodaje predelay
I zauwaz, ze tu nie ma znaczenia, czy odtwarzamy czy nagrywamy, nie ma tez znaczenia wielkosc bufora, bo w ogole z niego nie korzystamy. I o to mi chodzi - moge wszystkie slady bebnow zgrupowac na grupe stereo, dac kompresor, poglos, podciac dol na stopie zeby glosniki nie falowaly i tak zrobiony kanal dac do sluchawek - z latencja 10 probek albo mniej.


P.S. Podoba mi się GUI programu dla Session 8. Przypomina trochę współczesnego Audacity.

To jest raczej Session a nie Session8 - poznaje po ikonce
Session dzialalo na karcie AMIII, Session 8 na dwoch kartach i inetrfejsie zewnetrznym, z wlasnym dysckiem SCSI. To po prostu dzialalo, dziwnie wg. dzisiejszych kryteriow, ale tak, jak sie tego spodziewa realizator.
Na tym zrzucie jest ostatnia wersja softu, chyba 2.51, to juz byl schylek, WIN95, ja zaczynalem od wersji 1.13 na WIN 3.1

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 16:35

E, pewno ze to session a nie session8 - tu dowod:
http://blog.tkl.cz/files/page0_blog_entry21_3.gif
Gosciu sciemnia - caly czas pisze o session 8, a screeny sa z session!
Session8 mial SZESC korektorow, a Session OSIEM. Tu widzimy osiem, a wiec to Session, z karta AMIII
cbdo

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty:1517
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: ProTools 8

Post autor: PiotrK » środa 08 paź 2008, 16:39

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 04:38 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Zbynia
Posty:7665
Rejestracja:sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: ProTools 8

Post autor: Zbynia » środa 08 paź 2008, 16:49

...przed rozpoczaciem sesji, staram sie przekopiowac te proporcje na daw, przynajmniej ogolnikowo

No wlasnie - STARAM SIE
Co by komu przeszkadzalo, zeby suwaki w DAW ruszaly suwakami w mikserze karty? To by wiele uproscilo. Pomijam juz taka oczywista oczywistosc, znowu obecna w Session8 i nigdzie indziej! powtarzam - zaden DAW nie ma takiego czegos! - zeby w momencie wejscia w zapis na sladzie automatycznie sie on mutowal. Wtedy robimy muzykom odsluch z miskera (hardware czy karta, wszystko jedno), slysza sie caly czas, w momencie wejscia w zapis slysza sie nadal przez swoj odslucj, ale nie slysza sie przez DAW i nie maja flangera czy innego delaya. ALe po co, to za proste, lepiej jest tworzyc nowe slady, przekladac tam nagrane pociete regiony... A tak to mamy co mamy, bo to, co oczywiste, teraz jest mozliwe do zrealizowania, tylko producenci wola dodawac nowe bajery....
**********************
straszne kombinacje wyczyniasz Waść
po co ma sie mutowac skoro przez niego nie odsluchujemy?jak trzeba monitorujemy przeciez z niego - taki sonar ma przycisk

no ale fakt to o nowym protoolsie - jakos mi to nigdy nie pasilo moze przez to ze na maku robilem dosc krotko a wersja free na pc to szkoda slow

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 16:51

Chyba nie do końca jeszcze czuję problem... Jasne, mamy bufor (do tego na firewire darmowo zawsze co najmniej 64 próbki w takiej RME ), ale wspominałeś wcześniej o powielaniu śladów, o sendach, o przechodzeniu przez MASTER...

Tymczasem nie odczuwam wielkiego problemu przy routingu w takim właśnie Reaperze, gdzie MAMY INDYWIDUALNE adresowanie wyjść, nawet z pominięciem mastera, nie mówiąc o jakichś sendach. Niczego nie trzeba przepinać, by sprawnie robić podrzutki.


Wlasnie chodzi o ominiecie bufora - w dowolny sposob. Sposob jest prosty, tylko nie wszyscy jak widac maja taka potrzebe, a Twoj przyklad pokazuje, ze nie wszyscy w ogole widza problem. A przeciez problem jest...

Z tego, co wnioskuję, to jedynym rozwiązaniem nie byłoby upraszczanie DAW-ów, bo natywnie to zawsze będą jakieś latencje (choćby ten nieszczęsny bufer na firewire), ale zewnętrzne wtyczki, czy sprzętowo rozwiązany monitoring, jak właśnie w ProTools HD, czy wcześniej w Session 8. Czy to na pewno chodzi o ograniczenie samego wspomnianego Cubase, a nie kwestii NATYWNEGO softu, z samego jego założenia?

Wlasnie, natywny soft ma bufor i jaki by nie byl, to bedzie. WLasnie chodzi o to, zeby sterowniki np. ASIO byly tak pisane, zeby zamiast prostego direct monitoringu byl "wielokanalowy" - i juz. Juz nie musi byc z wtyczkami, moze w nastepnej wersji softu . Zauwaz, ze suwak w DAW bez problemu steruje glosnoscia nagrywanego sladu przy korzystaniu z opcji Direct Monitoring - czyli sie da sterowac z kubusia mikserem karty. Dlaczego inne kanaly czy wyjscia nie moga tez byc w ten sposob sterowane? Ale producenci jakby celowo omijaja ten problem, dokladajac nowe wtyczki i inne bajery. Czy nikt nie moze spytac realizatora? Nawet w digi, ktore jest pod tym wzgledem najlepiej "prowadzone", sciemniaja na maksa, nie widzac problemu. Zaraz w tym watku najprawdopodobniej przeczytamy, ze sie czepiam, bo bufora 128 nie slychac, bo to ilestam milisekund czy metrow od wzmacniacza. Otoz to po pierwsze jest CONAJMNIEJ dwa razy bufor, to raz, a ze slychac, to kazdy sie moze przekonac, jak chce. Jednym to przeszkadza, innym mniej, ale slychac. A przeciez naszym zadaniem jest zapewnienia maksymalnego komfortu podczas nagrywania muzyki - nawet, jezeli wykonawca nie wie, ze cos jest nie tak, to czuje sie dziwnie, mimo, ze jest wystarczajaco glosno.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: ProTools 8

Post autor: matiz » środa 08 paź 2008, 16:55

straszne kombinacje wyczyniasz Waść
po co ma sie mutowac skoro przez niego nie odsluchujemy?jak trzeba monitorujemy przeciez z niego - taki sonar ma przycisk


Jak nie jak tak? Przeciez sluchamy z niego przed podrzutka - z miksem z DAW, a po podrzutce z miksem z karty. Nawet jak jakims trybem zamkniemy w momencie wejscia w zapis odsluch z DAW, to ciagle sa to dwa rozne odsluchy. Mozna je "upodabniac", ale w 21 wieku?

ODPOWIEDZ