To ciekawy temat, raczej nieporuszany na tym forum.
Generalnie takich narzędzi jest sporo, w dużej mierze zależy to od tego, co chcesz robić i jak daleko odejść od myślenia w kategoriach DAW. Jak wspomniał kolega CSound (http://csounds.com) i SuperCollider (http://supercollider.github.io) to dwa bardzo silne narzędzia służące do pracy z dźwiękiem i muzyką poprzez pisanie kodu - SuperCollider jest w większym stopniu zorientowany na prace live (tzw. live coding). Warto też - w podobnej kategorii, co SuperCollider, ale z większymi możliwościami pracy z mediami wizualnymi (poza dźwiękiem) - wspomnieć o Extempore (http://extempore.moso.com.au) - stosunkowo nowym języku o interesujących możliwościach. Możesz też przyjrzeć się językowi ChucK (http://chuck.cs.princeton.edu) - ostatnio niezbyt intensywnie rozwijany, ale ciągle interesujący.
Jeśli używasz Logic, to posiada on wbudowany plugin do skryptowego opisu sposobu generowania zdarzeń MIDI - mało osób tego używa, a to ciekawe narzędzie. Pamiętam, że kiedyś znalazłem podobną wtyczkę w formacie VST dla Windows: http://www.midiplugins.com/plugin/?id=307
Możesz też użyć któregoś ze środowisk obiektowych, np. MaxMSP (http://cycling74.com), PureData (https://puredata.info), OpenMusic (http://repmus.ircam.fr/openmusic/home) lub PWGL (http://www2.siba.fi/PWGL/) - te dwa ostatnie są chyba niezbyt znane (poza wąskim i oddanym gronem maniaków-eksperymentatorów), ale naprawdę warte zainteresowania. Właściwie każdy z nich - poza "programowaniem wizualnym" w postaci łączenia wirtualnymi kablami obiektów reprezentujących różne funkcje - posiada możliwości skryptowania lub inne sposoby na bardziej klasyczne programowanie, np. MaxMSP zawiera nie tylko wbudowany interpreter JavaScript, ale także moduł o nazwie "gen~" pozwalający na pisanie procedur DSP (nawiasem mówiąc MaxMSP może być świetnym wyborem, jeśli korzystasz z Ableton Live, ponieważ doskonale integruje się z tym DAW [tzw. Max4Live]).
Jeszcze inne podejście, to wykorzystanie któregoś z języków lub "frameworków" ogólnego przeznaczenia, ale nakierowanych na tzw. creative coding. Np. Processing (http://processing.org), OpenFrameworks (http://openframeworks.cc), czy Cinder (https://libcinder.org) posiadają stosunkowo rozbudowane biblioteki wspomagające pracę z dźwiękiem i muzyką (jakkolwiek w pracy z audio Processing nie jest aż tak wydajny, jak OpenFrameworks i Cinder ). Warto też sprawdzić pod tym kątem przyjrzeć się projektowi JUCE (https://www.juce.com). Istnieją też inne programy i środowiska, które mógłbyś wykorzystać.
Bardzo interesujący jest np. Iannix (http://iannix.org) - program, którego twórcy kontynuują niektóre koncepcje Xenakisa i jego oprogramowania UPIC. Iannix - poza podstawową "wizulną" techniką pracy - daje się świetnie skryptować.
Generalnie tego typu narzędzi jest sporo. To raczej kwestia tego, jakie masz wymagania i wybrania najsensowniejszej opcji z tej klęski urodzaju
.