Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
Witam! Mam pytanie do osób, które znają się na nagrywaniu. Jestem poczatkującym realizatorem- zbudowałem studio, kupiłem sprzęt i chciałbym wszystko uruchomić. MAm mikser Behringer MX9000, karte Echo Layla 24/96 i monitory Alesisa MKII. Jak to wszystko podłączyć, zeby ładnie współpracowało. Do nagrywania używam Nuendo 1.60. Miałem w studiu inny sprzet, który pracował łatwo i bez problemów, ale postanowiłęm wymienić sprzęt na lepszy i teraz zastanawiam się, jak działą:) Czy ktoś pracował na podobnej konfiguraci i wie jak podłączyć moinitory, karte z mikserem itp? Bede bardzo wdzieczny za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam!!
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
najpierw przydałoby się przeczytać instrukcję..
- tomsfactory
- Posty:233
- Rejestracja:niedziela 27 kwie 2003, 00:00
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
...Witam! Mam pytanie do osób, które znają się na nagrywaniu. Jestem poczatkującym realizatorem- zbudowałem studio, kupiłem sprzęt i chciałbym wszystko uruchomić. MAm mikser Behringer MX9000, karte Echo Layla 24/96 i monitory Alesisa MKII. Jak to wszystko podłączyć, zeby ładnie współpracowało. Do nagrywania używam Nuendo 1.60. Miałem w studiu inny sprzet, który pracował łatwo i bez problemów, ale postanowiłęm wymienić sprzęt na lepszy i teraz zastanawiam się, jak działą:) Czy ktoś pracował na podobnej konfiguraci i wie jak podłączyć moinitory, karte z mikserem itp? Bede bardzo wdzieczny za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam!!...
**********************
zaraz zaraz - wywalasz 10 tysi na sprzet czy moze nawet wiecej i nie ma o tym pojęcia???????????????????????
**********************
zaraz zaraz - wywalasz 10 tysi na sprzet czy moze nawet wiecej i nie ma o tym pojęcia???????????????????????
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
...Witam! Mam pytanie do osób, które znają się na nagrywaniu. Jestem poczatkującym realizatorem- zbudowałem studio, kupiłem sprzęt i chciałbym wszystko uruchomić. MAm mikser Behringer MX9000, karte Echo Layla 24/96 i monitory Alesisa MKII. Jak to wszystko podłączyć, zeby ładnie współpracowało. Do nagrywania używam Nuendo 1.60. Miałem w studiu inny sprzet, który pracował łatwo i bez problemów, ale postanowiłęm wymienić sprzęt na lepszy i teraz zastanawiam się, jak działą:) Czy ktoś pracował na podobnej konfiguraci i wie jak podłączyć moinitory, karte z mikserem itp? Bede bardzo wdzieczny za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam!!...
**********************
JEśli będziesz robił Miks na kompie W domenie cyfrowej to mikser do karty odłuchy na outa karty. I teraz podczas nagrywania wchodzisz w Mikser wylatujesz na kartę z Grupy lub z Main Out-a następnie robisz miks w kompie. Ale..
Możesz zrobić róznież Outa z KArty na Mikser i robić miks na Mikserze...
Ahh.. Btw Behringer MX9000 to troszkę archaiczna zabawka nie wolałeś za tą kasę kupić Digidesigna 002 Rack ?
Miałbyś kompatybilność i porządną jakość za podobną cenę ....
**********************
JEśli będziesz robił Miks na kompie W domenie cyfrowej to mikser do karty odłuchy na outa karty. I teraz podczas nagrywania wchodzisz w Mikser wylatujesz na kartę z Grupy lub z Main Out-a następnie robisz miks w kompie. Ale..
Możesz zrobić róznież Outa z KArty na Mikser i robić miks na Mikserze...
Ahh.. Btw Behringer MX9000 to troszkę archaiczna zabawka nie wolałeś za tą kasę kupić Digidesigna 002 Rack ?
Miałbyś kompatybilność i porządną jakość za podobną cenę ....
Na razie jestem początkującym realizatorem ale szybko się uczę i bardzo mnie to fascynuje.
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
Może nie najlepiej się wyraziełem... To nie chodzi o to, ze nie mam poejcia. W swoim studiu nagrałem jużpare płyt, ale nagrywałem na bardzo starym sprzęcie. Miałem stary mikser z 16 kanałami i 4 supgrupami, ale nie miał directów, tylko wyjście prawy-lewy kanał. Było to bardzo nieprzyjemne, gdyż nagrywając bebny musiałem to robić przez modół DDruma w midi, a tylko blachy z pojemnościówek. Zdecydowałem się na MX9000, gdyż pracowałem na identycznie działąjącym, tylko dużo lepszej jakości stole mackie. Zastanawiam się tylko, czy da się obejśc miksy zewnętrrzne, gdyż chce je robić na kompie. Teksty w stylu przeczytaj instrukcje nie pomogą mi, a jedynie sa drażniące. Prosze o jakieś podpowiedzi,a nie krytykowanie. Dziekuje i pozdraiwam!
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
Teraz wiemy wiecej. Wiec tak - potrzebne jest jedno zalozenie - ze mikser nie wprowadza znieksztalcen przy korektorach ustawionych na zero rozsadnym krosowaniu i ma rowne kanaly - to podstawa do odsluchu i nagran. Teraz polaczenia. Jak rozumiem, karta ma 8 wejsc i 8 wyjsc. Oczywiscie wejscia karty podpinamy pod wyjscia grupowe. Nie pamietam, czy ten mikser ma directy przelaczane przelacznikiem czy trzeba przekladac wtyczki - w sumie wszystko jedno, bo grup jest tyle ile wejsc w karcie, wiec nie bedzie potrzeby wiekszej ilosci niezaleznych zrodel. Wyjscia z karty podpialbym pod ostatnie osiem returnow (17-24) albo i pierwsze osiem, wsio ryba. Ja mialem powroty z "wielosladu" podpiete od prawej, zeby pracowac zawsze na dlugich heblach. Podczas nagran masz wtedy wieksze mozliwosci konfiguracji odsluchu dla wykonawcow, a podczas zgrania wprawdzie masz zamiar wykorzystywac tylko dwa wyjscia (czyli 17-18 kanal) ale jakby co, to masz mozliwosc podpiecia jakis zwenetrznych efektow czy zgrania pol cyfowo i pol analogowo. Mozna tez zrobic odwrotnie - powroty na pierwsze kanaly, a mikrofony wpinac od dziewiatego, wszystko jedno. Oczywiscie mozna dowolnie, ale warto pomyslec, zeby nie uzywac "gorszych" kanalow return.
Podczas nagran bebnow mozesz wysylac jeden mikrofon na jedna grupe, ale wtedy na bebeny troche zabraknie. Poniewaz masz mikser a nie "dyskretne" preampy, wykorzystujac grupy mozesz nagrac wszystkie trzy kotly na jeden slad stereo, czy domieszac hihat do overheadow, jakby zabrakowalo wejsc w karcie.
Podczas nagran bebnow mozesz wysylac jeden mikrofon na jedna grupe, ale wtedy na bebeny troche zabraknie. Poniewaz masz mikser a nie "dyskretne" preampy, wykorzystujac grupy mozesz nagrac wszystkie trzy kotly na jeden slad stereo, czy domieszac hihat do overheadow, jakby zabrakowalo wejsc w karcie.
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
Zdecydowałem się na MX9000, gdyż pracowałem na identycznie działąjącym, tylko dużo lepszej jakości stole mackie.
**********************
zdziwił bys sie ......... MX 9000 to prakycznie kopia Mackie 8 Bus , a spotkałem sie z kilkoma osobami ktore twierdza ze nawet lepszy .
**********************
zdziwił bys sie ......... MX 9000 to prakycznie kopia Mackie 8 Bus , a spotkałem sie z kilkoma osobami ktore twierdza ze nawet lepszy .
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
...Witam! Mam pytanie do osób, które znają się na nagrywaniu. Jestem poczatkującym realizatorem- zbudowałem studio, kupiłem.... **********************
Oki, a więc tak:
1. Chcesz robić nagrania studyjne z miksem w kompie?
Podłączasz do mikserka mikrofoniki, z każdego kanału A wychodzisz Dir Outem na wejście analogowe karty, a z wyjścia analogowego karty wchodzisz na monitorki.
W takim ustawieniu, jeśli chcesz zrobić odsłuch dla nagrywającego muzyka to wychodzisz z karty drugą para wyjśc stereo i posyłasz to na amp słuchawkowy.
Dobre rozwiązanie w sytuacji gdy masz świetne sterowniki do karty i nie musisz się martwić o opóźnienie na wyjściach sterujących odsłuchem
2. Chcesz robić nagranai studyjne z miksem w kompie, ale odsłuchem dla muzyków realizowanym totalnie w domenie analogowej?
Bardzo proszę, różnica pomiędzy taką koniguracją a poprzednią polega na tym, że wszystkie wyjścia karty dźwiękowej podpinasz bezpośrednio do miksera, a monitorki podpinasz do main out np.
Taka konfiguracja pozwala Ci na realizowanie odsłuchu dla muzyków w oparciu o sygnał analogowy na odpowiednim wlocie stołu. (wysyłasz go na auxy albo np. na Mix-B), podkład podajesz wtedy z kanału na który wszedłeś wyjściami z karty.
Zaletą takiej konfiguracji jest możliwość łatwej regulacji proporcji pomiędzy np. wokalem, a podkładem zarówno na miksie dla Artysty jak i dla Ciebie. Ponadto przy nagraniach "na setkę" dużo prościej wtedy zrobić poprawne miksy dla poszczególnych muzyków, oraz osobny dla siebie. Ponadto nie obciążasz dodatkowo sterów karty koniecznością realizacji dodatkowego miksu (czasem, może być kluczowe dla powodzenia)
Wadą takiego rozwiązania jest to, że niestety przy nagranaich na 80-tkę, nie da się w pełni odseparować miksu "do reżyserki" od miksu "dla Artysty". tzn. dać sie da, ale wymaga to przepięcia kilku kabelków i realizacji tego za pośrednictwem metody wspomnianej powyżej.
3. Chcesz nagrać koncert?
Proszę Cię bardzo, wpinasz mikrofoniki, wychodzisz z Dir Outów i wchodzisz na analogowe wloty karty. Tutaj kilka wskazówek: Odsłuch dla siebie możesz realizować za pośrednictwem Mixu-B, albo za pośrednictwemkarty dźwiękowej (przy nagraniach na 24 ślady i więcej możesz wykorzystać kanały "B" - pamiętaj o in-lineowej konstrukcji tego stołu -, który potem wyślesz sobie na słuchawki).
Pamiętaj, że Dir Outy są w tym stole po korekcji i po suwakach. Ma to dwojakie skutki, z jednej strony możesz wykorzystać suwaki do natychmiastowego ściszenia sygnału gdy zajdzie taka potrzeba. Z drugiej strony niestety będzie Ci bardzo trudno zrobić na tym stole nagranie i koncert równocześnie (choć na małych scenach można zrobić nagranie i monitory za jednym zamachem na tym stole)
Osobiście mam starszą wersję Twego stołu (MX 8000) oraz dwie zsynchronizowane karty Terrateca EWS 88MT, robiłem na tej konfiguracji nagrania 24-ro śladowe i dawało radę. Pamiętaj, ze masz tam grupy i można sobie pokomutować sygnały z odpowiednich źródeł i w ten sposób z 4 klawiszy zrobić parę stereo.
Poza tym co Ci tu wyłuszczyłem proponuję użyć własnej wyobraźni i dokładnie zapoznać się z możliwościami tego stołu. Tak naprawdę większość połączeń można wykombinować i przepinać w zależności od potrzeby chwili.
Pozdrawiam i życze miłej walki
)
Antheck
[addsig]
Oki, a więc tak:
1. Chcesz robić nagrania studyjne z miksem w kompie?
Podłączasz do mikserka mikrofoniki, z każdego kanału A wychodzisz Dir Outem na wejście analogowe karty, a z wyjścia analogowego karty wchodzisz na monitorki.
W takim ustawieniu, jeśli chcesz zrobić odsłuch dla nagrywającego muzyka to wychodzisz z karty drugą para wyjśc stereo i posyłasz to na amp słuchawkowy.
Dobre rozwiązanie w sytuacji gdy masz świetne sterowniki do karty i nie musisz się martwić o opóźnienie na wyjściach sterujących odsłuchem
2. Chcesz robić nagranai studyjne z miksem w kompie, ale odsłuchem dla muzyków realizowanym totalnie w domenie analogowej?
Bardzo proszę, różnica pomiędzy taką koniguracją a poprzednią polega na tym, że wszystkie wyjścia karty dźwiękowej podpinasz bezpośrednio do miksera, a monitorki podpinasz do main out np.
Taka konfiguracja pozwala Ci na realizowanie odsłuchu dla muzyków w oparciu o sygnał analogowy na odpowiednim wlocie stołu. (wysyłasz go na auxy albo np. na Mix-B), podkład podajesz wtedy z kanału na który wszedłeś wyjściami z karty.
Zaletą takiej konfiguracji jest możliwość łatwej regulacji proporcji pomiędzy np. wokalem, a podkładem zarówno na miksie dla Artysty jak i dla Ciebie. Ponadto przy nagraniach "na setkę" dużo prościej wtedy zrobić poprawne miksy dla poszczególnych muzyków, oraz osobny dla siebie. Ponadto nie obciążasz dodatkowo sterów karty koniecznością realizacji dodatkowego miksu (czasem, może być kluczowe dla powodzenia)
Wadą takiego rozwiązania jest to, że niestety przy nagranaich na 80-tkę, nie da się w pełni odseparować miksu "do reżyserki" od miksu "dla Artysty". tzn. dać sie da, ale wymaga to przepięcia kilku kabelków i realizacji tego za pośrednictwem metody wspomnianej powyżej.
3. Chcesz nagrać koncert?
Proszę Cię bardzo, wpinasz mikrofoniki, wychodzisz z Dir Outów i wchodzisz na analogowe wloty karty. Tutaj kilka wskazówek: Odsłuch dla siebie możesz realizować za pośrednictwem Mixu-B, albo za pośrednictwemkarty dźwiękowej (przy nagraniach na 24 ślady i więcej możesz wykorzystać kanały "B" - pamiętaj o in-lineowej konstrukcji tego stołu -, który potem wyślesz sobie na słuchawki).
Pamiętaj, że Dir Outy są w tym stole po korekcji i po suwakach. Ma to dwojakie skutki, z jednej strony możesz wykorzystać suwaki do natychmiastowego ściszenia sygnału gdy zajdzie taka potrzeba. Z drugiej strony niestety będzie Ci bardzo trudno zrobić na tym stole nagranie i koncert równocześnie (choć na małych scenach można zrobić nagranie i monitory za jednym zamachem na tym stole)
Osobiście mam starszą wersję Twego stołu (MX 8000) oraz dwie zsynchronizowane karty Terrateca EWS 88MT, robiłem na tej konfiguracji nagrania 24-ro śladowe i dawało radę. Pamiętaj, ze masz tam grupy i można sobie pokomutować sygnały z odpowiednich źródeł i w ten sposób z 4 klawiszy zrobić parę stereo.
Poza tym co Ci tu wyłuszczyłem proponuję użyć własnej wyobraźni i dokładnie zapoznać się z możliwościami tego stołu. Tak naprawdę większość połączeń można wykombinować i przepinać w zależności od potrzeby chwili.
Pozdrawiam i życze miłej walki

Antheck
[addsig]
Stevie Wonder: "You're the best stage crew I've ever seen..."
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
witam, ja mam pytanie nie do konca zwiazane z tematem- piszesz o terratecu ews88mt, wlasnie kupilem taka karte i sie przesiadam z acida na cubase-a. potrzebuje pomocy bo mam podpiete 8 outów mono z karty pod inserty w mikserze. jak zrobic zeby dzwiek z poszczegolnych sladow w cubasie szedl na out-y z karty? jesli mialbys tyle cierpliwosci poprosze o lopatologiczne wytlumaczenie bo jak pisalem dopiero zaczynam sie uczyc cubase-a.
poza tym mam pytanie jak odsluchwiac takiego miksu, podpiac odsluchy pod wyjsice phones z karty czy wrocic z dziwkeim do komputera i dopiero wtedy go odsluchiwac? bo to w sumie glupie ze jak slucham nagran z komputera to podpinam odsluch pod karte a jakbym miksowal to go przelanczac na mikser.
czekam na posty, z gory dzieki. pozdro
[addsig]
poza tym mam pytanie jak odsluchwiac takiego miksu, podpiac odsluchy pod wyjsice phones z karty czy wrocic z dziwkeim do komputera i dopiero wtedy go odsluchiwac? bo to w sumie glupie ze jak slucham nagran z komputera to podpinam odsluch pod karte a jakbym miksowal to go przelanczac na mikser.
czekam na posty, z gory dzieki. pozdro
[addsig]
"(...) nic nie jest tak nudne jak prawda" - Charles Bukowski
Re: Założyłem studio - jak wszystko popodłączać?
...witam, ja mam pytanie nie do konca zwiazane z tematem- piszesz o terratecu ews88mt, wlasnie kupilem taka karte i sie przesiadam z acida na cubase-a. potrzebuje pomocy bo mam podpiete 8 outów mono z karty pod inserty w mikserze. jak zrobic zeby dzwiek z poszczegolnych sladow w cubasie szedl na out-y z karty? jesli mialbys tyle cierpliwosci poprosze o lopatologiczne wytlumaczenie bo jak pisalem dopiero zaczynam sie uczyc cubase-a.
poza tym mam pytanie jak odsluchwiac takiego miksu, podpiac odsluchy pod wyjsice phones z karty czy wrocic z dziwkeim do komputera i dopiero wtedy go odsluchiwac? bo to w sumie glupie ze jak slucham nagran z komputera to podpinam odsluch pod karte a jakbym miksowal to go przelanczac na mikser.
czekam na posty, z gory dzieki. pozdro
...
**********************
Po pierwsze jeśli chcesz miksować w domenie analogowej, czyli komputer traktujesz jako bardzo inteligentną maszynę wielośladową to z outów karty powinieneś wejść na line in stołu.
Niestety nie znam dobrze Cubasea ponieważ większość mojej pracy zawsze odbywała się w Coolu, Samplitudzie lub innych programach typu rejestratorowego. Podejrzewam jednakowoż, że tak samo jak np. Samplitude Cubase ma na każdym kanale możliwość wyboru urządzeń służących do wpuszczania i wypuszczania sygnału. Jak zapewne zauważyłeś system widzi tą kartę jako 5 par wyjść stereofonicznych (4x analog +1x cyfra po SPDiFie). Wybierasz w kanale cubusia jako urządzenie odtwarzające np. EWS 88 MT WavePlay 1/2 i zaznaczasz left, w następnym kanale zaznaczasz to samo urządzenie ale odhaczasz "right". W ten sposób przypożądkowujesz dane kanały odpowiednio do wyjść 1 oraz 2. Pamiętaj, że nieparzyste wejścia i wyjścia to left, a parzyste to right.
Jeśli chodzi o podpinanie karty, odsłuchów i miksera to tak naprawdę nie ma "jedynego prawdziwie dobrego podłączenia" i tutaj musisz się wykazać świadomością założeń i potrzeb chwili.
Ja np. w sytuacji "domowej" mam podpięty tylko jeden BreakOut Box karty Master, a wzmacniacz podpinam do wyjść 1/2, które softwareowo mam zdefiniowane jako "Digital Mixer" (w panelu kontrolnym karty). Oznacza to, że wszystkie sygnały dochodzące do tej karty są wypuszczane właśnie na to wyjśćie.
W stytuacjach większych sesji wyjazdowych podpinam drugi Break Out, szybko kalibruję i ustawiam synchronizację karty Slave do karty Master.
Wydaje mi sie, że w Twojej sytacji jest sensowne podpięcie karty do miksera i dopiero z miksera puszcznie sygnału na monitory. Takie rozwiązanie zapewni Ci możliwość dość szybkiego przystosowania się do sytuacji muzycznej.
Pozdrawiam, Antheck
[addsig]
poza tym mam pytanie jak odsluchwiac takiego miksu, podpiac odsluchy pod wyjsice phones z karty czy wrocic z dziwkeim do komputera i dopiero wtedy go odsluchiwac? bo to w sumie glupie ze jak slucham nagran z komputera to podpinam odsluch pod karte a jakbym miksowal to go przelanczac na mikser.
czekam na posty, z gory dzieki. pozdro
...
**********************
Po pierwsze jeśli chcesz miksować w domenie analogowej, czyli komputer traktujesz jako bardzo inteligentną maszynę wielośladową to z outów karty powinieneś wejść na line in stołu.
Niestety nie znam dobrze Cubasea ponieważ większość mojej pracy zawsze odbywała się w Coolu, Samplitudzie lub innych programach typu rejestratorowego. Podejrzewam jednakowoż, że tak samo jak np. Samplitude Cubase ma na każdym kanale możliwość wyboru urządzeń służących do wpuszczania i wypuszczania sygnału. Jak zapewne zauważyłeś system widzi tą kartę jako 5 par wyjść stereofonicznych (4x analog +1x cyfra po SPDiFie). Wybierasz w kanale cubusia jako urządzenie odtwarzające np. EWS 88 MT WavePlay 1/2 i zaznaczasz left, w następnym kanale zaznaczasz to samo urządzenie ale odhaczasz "right". W ten sposób przypożądkowujesz dane kanały odpowiednio do wyjść 1 oraz 2. Pamiętaj, że nieparzyste wejścia i wyjścia to left, a parzyste to right.
Jeśli chodzi o podpinanie karty, odsłuchów i miksera to tak naprawdę nie ma "jedynego prawdziwie dobrego podłączenia" i tutaj musisz się wykazać świadomością założeń i potrzeb chwili.
Ja np. w sytuacji "domowej" mam podpięty tylko jeden BreakOut Box karty Master, a wzmacniacz podpinam do wyjść 1/2, które softwareowo mam zdefiniowane jako "Digital Mixer" (w panelu kontrolnym karty). Oznacza to, że wszystkie sygnały dochodzące do tej karty są wypuszczane właśnie na to wyjśćie.
W stytuacjach większych sesji wyjazdowych podpinam drugi Break Out, szybko kalibruję i ustawiam synchronizację karty Slave do karty Master.
Wydaje mi sie, że w Twojej sytacji jest sensowne podpięcie karty do miksera i dopiero z miksera puszcznie sygnału na monitory. Takie rozwiązanie zapewni Ci możliwość dość szybkiego przystosowania się do sytuacji muzycznej.
Pozdrawiam, Antheck
[addsig]
Stevie Wonder: "You're the best stage crew I've ever seen..."