Strona 1 z 1

Humanizacja MIDI

: środa 19 lut 2014, 00:29
autor: Ak3mi91

Cześć,


tak jak w temacie chciałbym zapytać o humanizację MIDI. Wiem do czego służy, jak działa itd., ale ciekawi mnie czy istnieją jakieś "standardowe" wartości. Czy przyjmuje się np., że zwykły muzyk średnio myli się o tyle, a tyle procent? Jeśli korzystacie z humanizacji to jakie wartości wybieracie? Wiadomo, że mogę sam poeksperymentować, ale chciałbym po prostu usłyszeć zdanie osób mądrzejszych ode mnie.


Zamieszczam screena na którym widać opcje dostępne w moim DAW-ie (Reaperze), tj. czas, odchylenie oraz szybkość:


http://i.imgur.com/x7t5Vsu.jpg


Jak byście ustawili poszczególne wartości na moim miejscu?


Pozdrawiam,


Rafał


Re: Humanizacja MIDI

: środa 19 lut 2014, 11:08
autor: PieTras!

Nie spotkałem się ze standaryzacją humanizacji. Tym bardziej, że wydaje mi się, iż jest to zależne od tempa, stylu i klimatu oraz algorytmu DAWa.
Standardowy sposób ustawiania subtelnych parametrow: zwiększaj wartości, aż humanizacja będzie słyszalna, a następnie zmniejsz odrobinę te wartości. 


Re: Humanizacja MIDI

: środa 19 lut 2014, 18:08
autor: dr_After

...
Cześć,

tak jak w temacie chciałbym zapytać o humanizację MIDI. Wiem do czego służy, jak działa itd., ale ciekawi mnie czy istnieją jakieś "standardowe" wartości. Czy przyjmuje się np., że zwykły muzyk średnio myli się o tyle, a tyle procent? Jeśli korzystacie z humanizacji to jakie wartości wybieracie? Wiadomo, że mogę sam poeksperymentować, ale chciałbym po prostu usłyszeć zdanie osób mądrzejszych ode mnie.

Zamieszczam screena na którym widać opcje dostępne w moim DAW-ie (Reaperze), tj. czas, odchylenie oraz szybkość:

http://i.imgur.com/x7t5Vsu.jpg

Jak byście ustawili poszczególne wartości na moim miejscu?

Pozdrawiam,

Rafał...
 




Ja bym zagrał je na żywo i lekko skwantyzował ;) Humanizacja to proteza, która rzadko się sprawdza. Opóźnienia i przyspieszenia nut nie są kwestią losową, lecz melodii i emocji przy graniu. Nie ma tak, że odchylenie o 15 proc. nut od siatki z biasem przyspieszającym da ci ścieżkę żywego grajka, co najwyżej spowoduje, że będzie nierówno. Lepiej jest już zaaplikować groove quantize (Reaper to umożliwia za pomocą groove tool, mozna sobie aplikować kwantyzacje z MPC, SP1200, itp.), czyli kwantyzację, która bazuje na predfiniowanych rytmach. Ale i tak narzedzie to jest przydatne głównie przy układaniu bitu perkusyjnego, przy melodii lub klawiszach nie ma sensu.




Odpowiadając na pytanie: ja bym raczej nie wychodził poza te 15 proc., bo rozjadą ci się akcenty a żywości od tego nie przybędzie.


Re: Humanizacja MIDI

: środa 19 lut 2014, 18:27
autor: PieTras!

Najważniejsza jest wyobraźnia, wyczucie i warsztat. Myszką też można oddać emocje i niuanse, jeśli tylko ma się w głowie i w uszach wyobrażenie efektu końcowego, a dodatkowo umie się to zrobić. Inna sprawa to czasochłonność.


Re: Humanizacja MIDI

: piątek 21 lut 2014, 08:38
autor: DJOZD
Prawdziwa humanizacja to taka która jest wynikiem pracy człowieka.

Np. Zakładając że umiesz grać na instrumentach klawiszowych w stopniu przyzwoitym, kiedy zagrasz partię perkusji na klawiaturze to prawdopodobnie będzie ona zawierać wiele cech typowych dla grania na prawdziwymi instrumencie (pałki i ręce zamieniasz na 4 palce na klawiaturze). Począwszy od poczucia time'u, dynamiki, nierówności jak również wyprzedzania niektórych elementów względem sienie (np. kick-werbel vs hihat). To już wystarczy żeby tylko lekko skwantyzować (25%-50%).

Humanizacja komputerowa bazuje na algorytmie losowym, który nie jest bardzo podobny do ludzkiej niedoskonałości.

Re: Humanizacja MIDI

: piątek 21 lut 2014, 13:04
autor: DJOZD
A co do kwantyzacji np. pianina. Istnieje kilka rzeczy które mają wpływ na brzmienie kiedy zagra się go z MIDI. Jednym z nich to że kwantyzowana partia (np. akord) zabrzmi inaczej pod względem ataku (tym samym brzmienia) niż taka zagrana naturalnie z ręki bez kwantyzacji a jedynie przesunięta do wartości w której miała się znaleźć. Wielu ludzi, w szczególności nie klawiszowców o tym nie wiem i kwantyzuje "na chama" wszystko.

Oto przykład: naturalnie zagrane, składniki akordu znajdują się troszeczkę w innych miejscach (palce nie uderzają w klawisze dokładnie w tym samy momencie). Daje to efekt innego ataku akordu.