Jak poszerzyć bas
...a czy jest jakaś darmowa wtyczka/aplikacja która jest w stanie sprytnie wyekstraktować osobne pliki z dołem,środkiem,górą i prezencją , albo przynajmniej dół i resztę w zadanym punkcie? tak żeby po sklejeniu tego z powrotem nie bylo jaj z fazą i sumowaniem się brudu w punkcie złączenia? czy może któraś w powyższych daje radę? ...
**********************
Spróbuj jakiegoś eq z 'linear phase' w nazwie. Z darmowymi jest raczej ciezko, ale tu Pan mowi, ze ten jest wlasnie LP
http://www.geocities.jp/webmaster_of_sss/vst/index.html#lpgeq2
z drugiej strony jak robisz demolke w panoramie, w tak nienaturalny sposob, to jakies skutki uboczne zawsze sie pojawia - tylko pytanie co tak naprawde chcesz osiagnac - eksperymentujesz z brzmieniem, czy nie...
**********************
Spróbuj jakiegoś eq z 'linear phase' w nazwie. Z darmowymi jest raczej ciezko, ale tu Pan mowi, ze ten jest wlasnie LP
http://www.geocities.jp/webmaster_of_sss/vst/index.html#lpgeq2
z drugiej strony jak robisz demolke w panoramie, w tak nienaturalny sposob, to jakies skutki uboczne zawsze sie pojawia - tylko pytanie co tak naprawde chcesz osiagnac - eksperymentujesz z brzmieniem, czy nie...
Re: Jak poszerzyć bas
Oczywiście, że można "uprzestrzennić" bas.
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów nie mają tu żadnego sensu. Nie o to tu chodzi. Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
Na dobrych nagraniach słychać np. wyraźnie PRZESTRZENNĄ odpowiedź otoczenia sali klubowej na brzmienie kontrabasu.
Dobre rezultaty można uzyskać np. z pomocą efektów FX będących na pokładzie Steinberg Virtual Guitarist.
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów nie mają tu żadnego sensu. Nie o to tu chodzi. Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
Na dobrych nagraniach słychać np. wyraźnie PRZESTRZENNĄ odpowiedź otoczenia sali klubowej na brzmienie kontrabasu.
Dobre rezultaty można uzyskać np. z pomocą efektów FX będących na pokładzie Steinberg Virtual Guitarist.
Re: Jak poszerzyć bas
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów nie mają tu żadnego sensu. Nie o to tu chodzi.
**********************
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów mają zasadniczy sens. Chodzi tu właśnie dokładnie o to, że monitory rozstawione na odległość 1m nie są w stanie wywołać jakiegokolwiek przestrzennego rozkładu ciśnień, bowiem fala wyprodukowana przez jeden głośnik jest w tej samej fazie automatycznie obecna przy membranie drugiego głośnika. Ten drugi głośnik może albo wspomagać produkcję tej fali grając w fazie, ale przeszkadzać - grając w przeciwfazie. W tym drugim przypadku nastąpi po prostu obniżenie całkowitego ciśnienia akustycznego - oba głośniki będą w pocie czoła przetwarzać energię elektryczną na akustyczną, ale basu nie będzie słychać, chyba że ktoś stanie z uchem przy głośniku. To właśnie o tym zjadaniu zakresu dynamicznego pisałem powyżej.
Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
**********************
Odległości są duże, ale rozstaw uszu słuchacza jest poniżej 30cm. Gdyby człowiek miał uszy rozstawione na kilka metrów, to wtedy by słyszał jakiś kierunkowy bas. Ponieważ nie ma - nie słyszy. To są elementarne sprawy znane z psychoakustyki, potwierdzone setkami różnych badań i eksperymentów.
W dużej salkoncertowej i można sobie co najwyżej pospacerować i w jednym miejscu lepiej słyszeć bas a w innym gorzej. Obojętnie jednak gdzie się stanie, kierunkowa identyfikacja źródła niskich częstotliwości jest żadna. Jedyne, co można usłyszeć kierunkowo to wysokoczętotliwościowe składniki dźwięków instrumentów basowych.
**********************
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów mają zasadniczy sens. Chodzi tu właśnie dokładnie o to, że monitory rozstawione na odległość 1m nie są w stanie wywołać jakiegokolwiek przestrzennego rozkładu ciśnień, bowiem fala wyprodukowana przez jeden głośnik jest w tej samej fazie automatycznie obecna przy membranie drugiego głośnika. Ten drugi głośnik może albo wspomagać produkcję tej fali grając w fazie, ale przeszkadzać - grając w przeciwfazie. W tym drugim przypadku nastąpi po prostu obniżenie całkowitego ciśnienia akustycznego - oba głośniki będą w pocie czoła przetwarzać energię elektryczną na akustyczną, ale basu nie będzie słychać, chyba że ktoś stanie z uchem przy głośniku. To właśnie o tym zjadaniu zakresu dynamicznego pisałem powyżej.
Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
**********************
Odległości są duże, ale rozstaw uszu słuchacza jest poniżej 30cm. Gdyby człowiek miał uszy rozstawione na kilka metrów, to wtedy by słyszał jakiś kierunkowy bas. Ponieważ nie ma - nie słyszy. To są elementarne sprawy znane z psychoakustyki, potwierdzone setkami różnych badań i eksperymentów.
W dużej salkoncertowej i można sobie co najwyżej pospacerować i w jednym miejscu lepiej słyszeć bas a w innym gorzej. Obojętnie jednak gdzie się stanie, kierunkowa identyfikacja źródła niskich częstotliwości jest żadna. Jedyne, co można usłyszeć kierunkowo to wysokoczętotliwościowe składniki dźwięków instrumentów basowych.
Re: Jak poszerzyć bas
Ten drugi głośnik może albo wspomagać produkcję tej fali grając w fazie, ale przeszkadzać - grając w przeciwfazie.
***************************
autokorekta:
Ten drugi głośnik może albo wspomagać produkcję tej fali grając w fazie, ALBO przeszkadzać - grając w przeciwfazie.
***************************
autokorekta:
Ten drugi głośnik może albo wspomagać produkcję tej fali grając w fazie, ALBO przeszkadzać - grając w przeciwfazie.
Re: Jak poszerzyć bas
...Oczywiście, że można "uprzestrzennić" bas.
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów nie mają tu żadnego sensu. Nie o to tu chodzi. Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
Co sie ma tak czy inaczej nijak do pozniejszego nagrania i odtworzenia na glosnikach
Sala koncertowa jest zreszta nienajlepszym przykladem, bo im dalej od muzykow, tym - w zaleznosic od ksztaltu sali - gorsza lokalizacja zrodla - fale odbite zamiast dawac informacje o polozeniu, tworza poglos.
Co do widma basu - ciagle jest ono w zakresie... basu
Harmoniczne to jedno, podstawa to drugie.
Na dobrych nagraniach słychać np. wyraźnie PRZESTRZENNĄ odpowiedź otoczenia sali klubowej na brzmienie kontrabasu.
Co sie ma nijak do samego w sobie basu, bo ta przestrzenna odpowiedz zawiera cale widmo dzwieku, a wiec i czestotliwosci ulatwiajace lokalizacje zrodla. A ze kontrabas, szczegolnie w ataku dzwieku jest bogaty w alikwoty, to i jeszcze bogatsze jest stereo
Dyskusje porównujące długość fal dźwiękowych z odległościami ustawień monitorów nie mają tu żadnego sensu. Nie o to tu chodzi. Chodzi o odwzorowanie przestrzennych wrażeń słuchowych np. z sal koncertowych czy studiów nagraniowych, a tam odległości (przestrzenie akustyczne) są na tyle duże, że ich wpływ na brzmienie basu jest istotny, zarówno w zakresie barwy (widma), jak i kierunkowości.
Co sie ma tak czy inaczej nijak do pozniejszego nagrania i odtworzenia na glosnikach
Sala koncertowa jest zreszta nienajlepszym przykladem, bo im dalej od muzykow, tym - w zaleznosic od ksztaltu sali - gorsza lokalizacja zrodla - fale odbite zamiast dawac informacje o polozeniu, tworza poglos.
Co do widma basu - ciagle jest ono w zakresie... basu
Harmoniczne to jedno, podstawa to drugie.
Na dobrych nagraniach słychać np. wyraźnie PRZESTRZENNĄ odpowiedź otoczenia sali klubowej na brzmienie kontrabasu.
Co sie ma nijak do samego w sobie basu, bo ta przestrzenna odpowiedz zawiera cale widmo dzwieku, a wiec i czestotliwosci ulatwiajace lokalizacje zrodla. A ze kontrabas, szczegolnie w ataku dzwieku jest bogaty w alikwoty, to i jeszcze bogatsze jest stereo

Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
- synEnglerta
- Posty:47
- Rejestracja:poniedziałek 05 sty 2009, 00:00
Re: Jak poszerzyć bas
Aby sumowanie pasm wypadlo bez zmian, zwrotnica musi byc o liniowej fazie
*********************************************
liczyłem na to że DAWy ze swoją dokładnością nie popsują liniowości fazy przy izolowaniu pasm za pomocą wbudowanych filtrów. pewnie czegoś istotnego nie biorę pod uwagę
z drugiej strony jak robisz demolke w panoramie, w tak nienaturalny sposob, to jakies skutki uboczne zawsze sie pojawia - tylko pytanie co tak naprawde chcesz osiagnac - eksperymentujesz z brzmieniem, czy nie...
*********************************************
nawet nie o panoramę chodzi, czasem próbuje wskrzesić pewne źle nagrane, trudne do odtworzenia rzeczy - zwykle za pomocą kompresji wielopasmowej (multiband dynamics) i gotowe narzędzia które znam nie zawsze dają radę, albo wydaje mi się że mógłbym wyciągnąć z tego więcej gdybym miał otwarty dostęp do pasm
*********************************************
liczyłem na to że DAWy ze swoją dokładnością nie popsują liniowości fazy przy izolowaniu pasm za pomocą wbudowanych filtrów. pewnie czegoś istotnego nie biorę pod uwagę
z drugiej strony jak robisz demolke w panoramie, w tak nienaturalny sposob, to jakies skutki uboczne zawsze sie pojawia - tylko pytanie co tak naprawde chcesz osiagnac - eksperymentujesz z brzmieniem, czy nie...
*********************************************
nawet nie o panoramę chodzi, czasem próbuje wskrzesić pewne źle nagrane, trudne do odtworzenia rzeczy - zwykle za pomocą kompresji wielopasmowej (multiband dynamics) i gotowe narzędzia które znam nie zawsze dają radę, albo wydaje mi się że mógłbym wyciągnąć z tego więcej gdybym miał otwarty dostęp do pasm
Re: Jak poszerzyć bas
...Aby sumowanie pasm wypadlo bez zmian, zwrotnica musi byc o liniowej fazie
*********************************************
liczyłem na to że DAWy ze swoją dokładnością nie popsują liniowości fazy przy izolowaniu pasm za pomocą wbudowanych filtrów. pewnie czegoś istotnego nie biorę pod uwagę
**********************
DAWy nic nie popsuja, bo to nie one modyfikuja sygnal. Faze zmieni filtr, bo taka jego natura. Zarowno w swiecie cyfrowym, a tym bardziej analogowym.
Dokladnosc tu nie ma znaczenia.
*********************************************
liczyłem na to że DAWy ze swoją dokładnością nie popsują liniowości fazy przy izolowaniu pasm za pomocą wbudowanych filtrów. pewnie czegoś istotnego nie biorę pod uwagę
**********************
DAWy nic nie popsuja, bo to nie one modyfikuja sygnal. Faze zmieni filtr, bo taka jego natura. Zarowno w swiecie cyfrowym, a tym bardziej analogowym.
Dokladnosc tu nie ma znaczenia.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Jak poszerzyć bas
Podlas zadał proste pytanie: jak uprzestrzennić bas. Jak rozumiem chodzi o to, by nie był on PUNKTEM pośrodku, tylko miał swoją "szerokość" i "głębokość".
Realny bas to przecież NIE sinusoida (w zdecydowanej większości). I dzięki temu daje się uzyskiwać efekty, o które chodzi Podlasowi. Dzięki temu również można w większości przypadków zlokalizować jego położenie w panoramie.
Ciekawostka: W pierwszych nagraniach The Beatles zetknąłem się z osobliwym ustawieniem instrumentów i wokali - bas unieszczony w skrajnym głośniku. I nie ma najmniejszego problemu z jego dokładną lokalizacją w panoramie.
Odpowiednie efekty (np. VST) działają bardzo wyraźnie - zarówno odsłuchując samego basu, jak i poprawiają jego brzmienie w miksie.
Zamiast zadyskutowywać się, radzę sprawdzić.
Realny bas to przecież NIE sinusoida (w zdecydowanej większości). I dzięki temu daje się uzyskiwać efekty, o które chodzi Podlasowi. Dzięki temu również można w większości przypadków zlokalizować jego położenie w panoramie.
Ciekawostka: W pierwszych nagraniach The Beatles zetknąłem się z osobliwym ustawieniem instrumentów i wokali - bas unieszczony w skrajnym głośniku. I nie ma najmniejszego problemu z jego dokładną lokalizacją w panoramie.
Odpowiednie efekty (np. VST) działają bardzo wyraźnie - zarówno odsłuchując samego basu, jak i poprawiają jego brzmienie w miksie.
Zamiast zadyskutowywać się, radzę sprawdzić.
Re: Jak poszerzyć bas
Ciekawostka: W pierwszych nagraniach The Beatles zetknąłem się z osobliwym ustawieniem instrumentów i wokali - bas unieszczony w skrajnym głośniku. I nie ma najmniejszego problemu z jego dokładną lokalizacją w panoramie.
**********************
O jakim _basie_ mowimy? W Beatles jest wiecej harmonicznych niz podstawy!
**********************
O jakim _basie_ mowimy? W Beatles jest wiecej harmonicznych niz podstawy!
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Jak poszerzyć bas
Zamiast zadyskutowywać się, radzę sprawdzić....
**********************
Wlasnie - np. wlaczyc na subwoofer np. sinus 20 czy 30 Hz (zwykla kolumna przez niewyrabianie sie moze znieksztalcac i oddac nie to, co jest sinusem!), suba ustawiac w roznych miejscach i posluchac. Trzeba tylko pamietac, ze drgania pomieszczenia w innnych czestotliwosciach moga zaklocic wynik.
P.S. wyzej odnioslem sie do wypowiedzi MB vs kilka innych do niego wypowiedzi na temat "praktyki", i sam caly czas mowie z pozycji jak najbardziej praktyka.
**********************
Wlasnie - np. wlaczyc na subwoofer np. sinus 20 czy 30 Hz (zwykla kolumna przez niewyrabianie sie moze znieksztalcac i oddac nie to, co jest sinusem!), suba ustawiac w roznych miejscach i posluchac. Trzeba tylko pamietac, ze drgania pomieszczenia w innnych czestotliwosciach moga zaklocic wynik.
P.S. wyzej odnioslem sie do wypowiedzi MB vs kilka innych do niego wypowiedzi na temat "praktyki", i sam caly czas mowie z pozycji jak najbardziej praktyka.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!