Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Dział dla początkujących adeptów sztuki realizacji. Nie krępuj się zwrócić ze swoją sprawą, nic nie jest proste a ta dziedzina już szczególnie.
Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: Kyle » piątek 07 gru 2007, 23:41

ps. w muzyce klasycznej pewnie jest jeszcze gorzej na CD bo są znaczne wahania natężenia więc ile mamy ... strzelam ... 50 dB SNR w większości czasu trwania utwotru ? - aż jutro sprawdzę

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: JoachimK » piątek 07 gru 2007, 23:51

...Kiedy próbkując 44,1k będziesz nagrywał sygnał o częstotliwości 22,05K uzyskasz albo absolutną ciszę, albo poprawnie pełne natężenie , albo stan pośredni.

Kiedy będziesz próbkował 44,1K sygnał o częstotliwości bliskiej 22,05 natężenie przechwyconego sygnału będzie pulsować jak kierunkowskaz w samochodzie.


Co i przy jakiej czestotliwosci sie stanie, zalezy od konstrucji zarowno ukladow wejsciowych jak i przetwornika.

Wiadomo - nie ma czerni i bieli tylko są odcienie ... moim zdaniem biorąc pod uwagę pasmo słyszane przez człowieka 16Hz-~20K próbkowanie 44,1K jest po prostu nie dokładne i żaden filtr nie pomoże.

co znaczy nie dokladne?

Obecne nawet dosyć tanie karty dźwiękowe mają lepsze zmierzone parametry niż teoretyczne możliwości standardu CD (!!!). ( dynamika/snr na poziomie 102 dB nie jest wyczynem podczas gdy CDA oferuje w teorii 96 Db a praktycznie utwór ma dynamikę na CD ... ? ... 60-70 dB - to dobrze ? )...

Studer ma ledwo 60dB z Dolby SR i to nie przeszkadzalo nagrac najlepszych plyt na swiecie. I wcale nie przenosi rowno pelnego pasma (to samo dotycz niskich czestotliwosci). W dodatku w tasmie ten spadek wysokich czestotliwosci jest bardzo wyrazny dla ucha. I jakos to ludziom nie przeszkadza, za to okreslaja wlasnie taki dzwiek jako dzwiek jako miekki, analogowy...
Co ciekawe kazdy mowi o nagrywaniu benbow na tasme - zeby nasycac itp. OK, zgoda. tylko przy okazji zapytam, ile osob na tym forum wie, jak mocno slychac na bebnach obcinanie pasma przez tasme?
Mnie osobiscie to bardzo irytowalo, choc wieloslad zawsze stroilismy, by gral do 20k z niewielkim spadkiem. I tak ma sie to nijak do nagrywanego amterialu. Dzieciecy piskliwy chor moze przewalic atka tasme w moment, podczas gdy bebny moga klasc wskazowki miernikow i jest ladnie (i jednoczesnie jeszcze ciemniej!)

W cyfrze juz tych zjawisk nie ma.

P.S. Nie dalej jak wczoraj zabralem sobie do rezyerki jedna z produkcji spolki Quincy Jones/Bruce Swedien. Analizator pokazal brak czestotliwosci srednio powyzej ok 18k.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: JoachimK » piątek 07 gru 2007, 23:56

...ps. w muzyce klasycznej pewnie jest jeszcze gorzej na CD bo są znaczne wahania natężenia więc ile mamy ... strzelam ... 50 dB SNR w większości czasu trwania utwotru ? - aż jutro sprawdzę...
**********************

Skoro poprzednio sie wypowiadalem o tasmie, do dodam, ze osobiscie od ladnych juz kilku lat nie wyobrazam sobie nagran muz. klasycznej inaczej niz na cyfre, bo analogowa tasma przenoszaca niby wg miernikow do 20k jest stanowczo za slaba na dzisiejsze czasy zarowno pod wzgledem dynamiki jak i pasma. Jako ze troche remasteringow klasyki w ostatnich latach zrobilem majac dostep do roznych tasm analogowych jak i DAT@44k, tym bardziej bede sie upieral przy swoim.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: Kyle » sobota 08 gru 2007, 00:00

Wiadomo - nie ma czerni i bieli tylko są odcienie ... moim zdaniem biorąc pod uwagę pasmo słyszane przez człowieka 16Hz-~20K próbkowanie 44,1K jest po prostu nie dokładne i żaden filtr nie pomoże.

co znaczy nie dokladne?
=================================

To znaczy że przy 16+ Khz na płycie CD występuje już mniejsze bądź większe zmienne okresowe ale istotne tłumienie - tego bezpośrednio tak nie słychać ale barwa jest inna. Takie zjawiska po prostu wprowadzają zmiany w końcowym materiale ... fizyczne zjawiska ... filtrami usuwa się tylko to co najgorsze i to co jest przewidziane do usunięcia.

Jestem pewien że jeśli zrealizujesz materiał przy 192K i przy 44,1K to będzie po prostu inne brzmienie ... pomimo że najwyższa częstotliwość w tym miksie nie przekroczy powiedzmy 18 Khz

kowalik
Posty:60
Rejestracja:piątek 07 gru 2007, 00:00

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: kowalik » sobota 08 gru 2007, 00:07

Jestem pewien że jeśli zrealizujesz materiał przy 192K i przy 44,1K to będzie po prostu inne brzmienie ... pomimo że najwyższa częstotliwość w tym miksie nie przekroczy powiedzmy 18 Khz...
**********************
No i ja bym sie skłonil podpisac pod tą wypowiedzią. Moze 192 to przesada, ale slyszalnosc "innosci" brzmienia bedzie juz przy 96k, wzgledem 44.1.

Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: Kyle » sobota 08 gru 2007, 00:15

To znaczy że przy 16+ Khz na płycie CD występuje już mniejsze bądź większe zmienne okresowe ale istotne tłumienie ....

--=========

Tutaj w tym akapicie użyłem złych słów - ale jak ktoś chce niech przebada to co się dzieje na generatorze - czymś idealistycznie dokładnym ... polecam badanie tego co się dzieje przy częstotliwości bliskiej połowie cz. próbkowania ... i proszę wyciągnąć wnioski co się dzieje/może dziać kiedy mamy fale o częstot jeszcze bardziej niższej niż połowa ale większej niż 1/4 cz. próbkowania.

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: JoachimK » sobota 08 gru 2007, 00:16

Jestem pewien że jeśli zrealizujesz materiał przy 192K i przy 44,1K to będzie po prostu inne brzmienie ... pomimo że najwyższa częstotliwość w tym miksie nie przekroczy powiedzmy 18 Khz...
**********************

Jezeli bede dokonywac jego obrobki - to i owszem, 96 moze sie przydac, moze i dla niektorych operacji 192 (algorithmix pracuje na 384 hehe, no moze to nie najlepszy przyklad z racji specyfiki dzialania). W innych przypadkach, ze wzgledu na wiele niedoskonalosci w lancuchu sprzetu audio, wcale nie jestem przekonany o koniecznosci takich zabiegow.

I jeszcze jeden przyklad. Zmiksowalem ostatno niemala produkcje, ale nie ja dokonalem nagran sladow. Plyta jest na rynku, ma fajne recenzje, wszystko ladnie i pieknie, poza tym, ze ...mogloby byc lepiej brzmieniowo...
Ludzie podczas nagran stwierdzili, ze zarejestruja wszystko w 48k, by lepiej brzmialo. Co z tego, ze grali wyzej, skoro sprzet uzyty do nagran dal im tyle, ze po prostu bylo zle i to nie ze wzgledu na nieumiejetnosci tego, kto nagrywal. A i wcale nie byl to byle jaki sprzet (to odnosnie jakosci tych przecietnych katy, o ktorych pisales wyzej, ktore sa lepsze niz CD).
A na koncu jeszcze musialem dokonac konwersji na 44k. Bez sensu. 96k tez by im nic nie dalo, jestem tego wiecej niz pewien.

Chcesz grac w wysokiej czestotliwosci - zapewnij jakosc wszystkiego od poczatku. Inaczej naprawde nie ma sensu, szczegolnie zwazywszy na to, ze tysiace nagran na swiecie sygnowanych naprawde wielkimi nazwiskami bylo robione w 44k i bylo dobrze.
Porownaj sobie dzisiejszy tani sprzet 44k z profesjonalnym sprzetem studyjnym 44k sprzed lat - ten drugi ciagle bedzie sie sprawdzal, ten pierwszy - niekoniecznie bedzie sie nadawal do pracy w przypadku wysokonakladowych produkcji.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: JoachimK » sobota 08 gru 2007, 00:22

...To znaczy że przy 16+ Khz na płycie CD występuje już mniejsze bądź większe zmienne okresowe ale istotne tłumienie ....

--=========

Tutaj w tym akapicie użyłem złych słów - ale jak ktoś chce niech przebada to co się dzieje na generatorze - czymś idealistycznie dokładnym ... polecam badanie tego co się dzieje przy częstotliwości bliskiej połowie cz. próbkowania ... i proszę wyciągnąć wnioski co się dzieje/może dziać kiedy mamy fale o częstot jeszcze bardziej niższej niż połowa ale większej niż 1/4 cz. próbkowania....
**********************

Podaj prosze przyklady nagran, gdzie 19k jest mocno obecne w miksie, w stosunku do energii reszty pasma. Ile znajdziesz takich utworow na tysiac sztuk?

Wiem co sie dzieje w okolicy polowy czestotliwosci probkowania - granica Nyquista przyczynila sie w koncu do zalozen Shannona. Tyle ze filtry sie nie stroi na polowe czestotliwosci probkowania, a ponizej jej.
Mowiac 'filtry' - na dzien dzisiejszy jest to duze uproszczenie. To nie jest tak, ze jest stromy filtr przed/po przetworniku. Dzisiejsze uklady elektroniczne sa duzo dalej do przodu w tej kwestii, ale to juz osobny temat, tak samo jak celowe podkolorowywanie przetwornikow (patrz np. ulubiony na swiecie Apogee hehe)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Kyle
Posty:923
Rejestracja:środa 03 paź 2007, 00:00

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: Kyle » sobota 08 gru 2007, 00:23

Chcesz grac w wysokiej czestotliwosci - zapewnij jakosc wszystkiego od poczatku.
**********************
Zgadzam się więc ... karty dźwiękowe / przetworniki w ludzkich cenach (domowe) już wymóg spełniają, sprzęt studyjny też (masz dostęp powiedzmy) ... co nas realnie hamuje ? ... standard CD audio

Fakt - wielu ludzi ma jeszcze kiepskie wzmacniacze i kolumny (pierdziawki komputerowe z subem wątpliwej konstrukcji) ... ale też wielu ma sprzęty "audiofilskie" - czemu hamować postęp?

Ja tylko chcę usłyszeć więcej i lepiej i widzę że CD audio staje się kotwicą.

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty:3148
Rejestracja:środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?

Post autor: JoachimK » sobota 08 gru 2007, 00:25

Zgadzam się więc ... karty dźwiękowe / przetworniki w ludzkich cenach (domowe) już wymóg spełniają, sprzęt studyjny też (masz dostęp powiedzmy) ... co nas realnie hamuje ? ... standard CD audio
**********************

Prosze przeczytaj, co napisalem wyzej o jednej z plyt nagrywanej w 48k
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

ODPOWIEDZ