zaleta nie jest skoro robi sie coraz sztywniejsze i lzejsze membrany
do tego stosuje sie tez stozki korygujace (na przyklad w b&w) i rozne przezlobienia zarowno membrany jak i resorow
jesli wykonuje inne ruchy niz w przod i w tyl to ma kompletnie skopane zawieszenie i jest poprostu dziadostwem
nie dotyczy eksperymentow z promieniowaniem dookolnym tylko czywiscie klasycznych membran glosnikowych
ten filmik to dobry dla pajacy car audio ktorzy nie znaja przesadzy w budowaniu padaki........
i jest klasycznym przykladem jak skopac glosnik - niestety ale ruch wychylowy membrany tez jest ograniczony bo inaczej jak na tym przykladzie traci ona swoja sztywnosc a przedewszystkikm jej ruch staje sie losowy
dwa resory sa wlasnie po to by ten ruch byl tylko przod -tyl i dlatego ich wielkosc ma znaczenie dla tego ruchu a w przypadku glosnikow basowych pieknie sie to przeklada na dynamike dzwieku
mialem kiedys do czynienia z subwooferem jbl - zauwazylem jedna rzecz - gdy byl wylaczony to membrana swobodnie sie poruszala(czyli tak jak byc powinno) a ze miala duzy ruch i spry resor gorzej bylo z zachowaniem tego ruchu w jednej plaszczyznie
za to gdy odpalalo sie zasilanie(nawet w standby) to na glosnik szlo jakies napiecie bo juz wtedy bylo czuc ze membrana jest w jednym usztywnionym elektrycznie polozeniu.....
nie pamietam czy przypadkiem nie byl to glosnik dwucewkowy bo polozenie bylo neutralne co raczej na basowych bez ponadakustycznych czestotliwosci (przy pradzie zmiennym) jest nie do uzyskania tak by nie wydawal dzwieku
prad staly pomijam z wiadomych wzgledow
Jak membrana przenosi częstotliwości?
Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
"To nie częstotliwości się dodają tylko fale sinusoidalne!... Suma dwóch (lub więcej) sinusoid nie jest sinusoidą, tylko falą o złożonym kształcie..."
***********************
Fale dźwiękowe praktycznie nie występują w postaci fal sinusoidalnych, więc zawężanie rozważań do sinusoidy jest nieuzasadnione. (A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida).
Niektóre instrumenty muzyczne wydają dźwięki w swoim spektrum zbliżonym do sinusoidy, lecz ..."prawie" stanowi różnicę - to wiemy.
Wszystkie szerokopasmowe przetworniki dźwięku (głośniki, mikrofony, przystawki gitarowe itp.) przenoszą określone spektrum częstotliwości. Jest ono zdeterminowane ich konstrukcją, masą (bezwładnością) elementu przyjmujacego lub generującego dźwięk, własnościami i rozmiarami tych elementów (rezonans własny) i całym szeregiem innych uwarunkowań.
Słyszane przez nas dźwięki powstały w wyniku sumowania fal - przy pomocy czystej matematyki można toto obliczyć. Sumowanie to uwzględnia oczywiście fazę sygnałów składowych (np. dwa sygnały o identycznej częstotliwości i amplitudzie lecz przeciwnej fazie wyzerują się - tak np. działają aktywne układy redukcji zakłóceń stosowane m.in. w niektórych słuchawkach).
Wracając do tematu przetworników - zarówno mikrofony przyjmują "sygnały rzeczywiste" i wytwarzają obrazujące je przebiegi elektryczne, jak również głośniki generują fale dżwiękowe stosownie do podananego na ich cewki przebiegu prądowego.
Nie bardzo rozumiem, co tu może wymagać wyjaśnienia, a tym bardziej kłótni
***********************
Fale dźwiękowe praktycznie nie występują w postaci fal sinusoidalnych, więc zawężanie rozważań do sinusoidy jest nieuzasadnione. (A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida).
Niektóre instrumenty muzyczne wydają dźwięki w swoim spektrum zbliżonym do sinusoidy, lecz ..."prawie" stanowi różnicę - to wiemy.
Wszystkie szerokopasmowe przetworniki dźwięku (głośniki, mikrofony, przystawki gitarowe itp.) przenoszą określone spektrum częstotliwości. Jest ono zdeterminowane ich konstrukcją, masą (bezwładnością) elementu przyjmujacego lub generującego dźwięk, własnościami i rozmiarami tych elementów (rezonans własny) i całym szeregiem innych uwarunkowań.
Słyszane przez nas dźwięki powstały w wyniku sumowania fal - przy pomocy czystej matematyki można toto obliczyć. Sumowanie to uwzględnia oczywiście fazę sygnałów składowych (np. dwa sygnały o identycznej częstotliwości i amplitudzie lecz przeciwnej fazie wyzerują się - tak np. działają aktywne układy redukcji zakłóceń stosowane m.in. w niektórych słuchawkach).
Wracając do tematu przetworników - zarówno mikrofony przyjmują "sygnały rzeczywiste" i wytwarzają obrazujące je przebiegi elektryczne, jak również głośniki generują fale dżwiękowe stosownie do podananego na ich cewki przebiegu prądowego.
Nie bardzo rozumiem, co tu może wymagać wyjaśnienia, a tym bardziej kłótni

Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
Fale dźwiękowe praktycznie nie występują w postaci fal sinusoidalnych, więc zawężanie rozważań do sinusoidy jest nieuzasadnione.
*********************
Fale akustyczne jak każde inne są sumą sinusoid, a rozważanie akurat sinusoid jest bardzo uzasadnione, bo sinusoidy stanowią tony podstawowe a więc najbardziej elementarny (w sensie oddziaływania zarówno fizycznego jak i psychoakustycznego) element dźwięku. Próbujesz się przyczepić do stwierdzenia, że dźwięki są sinusoidami, czyli do czegoś, co w ogóle tu nie padło.
(A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida).
**********************
czepiasz się, no to ja się też przyczepię: suma 2 sinusoid o identycznym okresie nie zawsze jest sinusoidą. Może być zerem.
Nie bardzo rozumiem, co tu może wymagać wyjaśnienia, a tym bardziej kłótni
...
**********************
Ja z kolei nie bardzo rozumiem, co chciałeś wnieść do dyskusji. Tutaj trzeba odpowiadać łopatologicznie, bo chodzi o zrozumienie spraw elementarnych. Po co zapędzać się w dywagacje o szczegółach zaciemniających obraz, dyskutować o uwarunkowaniach i szczegółach konstrukcyjnych przetworników? Żeby udowodnić, że jest się mądrzejszym?
*********************
Fale akustyczne jak każde inne są sumą sinusoid, a rozważanie akurat sinusoid jest bardzo uzasadnione, bo sinusoidy stanowią tony podstawowe a więc najbardziej elementarny (w sensie oddziaływania zarówno fizycznego jak i psychoakustycznego) element dźwięku. Próbujesz się przyczepić do stwierdzenia, że dźwięki są sinusoidami, czyli do czegoś, co w ogóle tu nie padło.
(A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida).
**********************
czepiasz się, no to ja się też przyczepię: suma 2 sinusoid o identycznym okresie nie zawsze jest sinusoidą. Może być zerem.
Nie bardzo rozumiem, co tu może wymagać wyjaśnienia, a tym bardziej kłótni

**********************
Ja z kolei nie bardzo rozumiem, co chciałeś wnieść do dyskusji. Tutaj trzeba odpowiadać łopatologicznie, bo chodzi o zrozumienie spraw elementarnych. Po co zapędzać się w dywagacje o szczegółach zaciemniających obraz, dyskutować o uwarunkowaniach i szczegółach konstrukcyjnych przetworników? Żeby udowodnić, że jest się mądrzejszym?

Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
Zaletą ? Zawsze producenci dążą do tego aby membrana była jak najsztywniejsza (minimalizacja tego "dzielenia") :/
No, jest calkiem spora grupa glosnikow z karbowaniem ulatwiajacym dzielenie membrany
No, jest calkiem spora grupa glosnikow z karbowaniem ulatwiajacym dzielenie membrany

Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
...Zaletą ? Zawsze producenci dążą do tego aby membrana była jak najsztywniejsza (minimalizacja tego "dzielenia") :/
No, jest calkiem spora grupa glosnikow z karbowaniem ulatwiajacym dzielenie membrany
...
**********************
Co zaowocuje podbarwianiem ... podaj jakieś przykłady membran nastawionych na "miękkość" ;)
No, jest calkiem spora grupa glosnikow z karbowaniem ulatwiajacym dzielenie membrany

**********************
Co zaowocuje podbarwianiem ... podaj jakieś przykłady membran nastawionych na "miękkość" ;)
Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
...Żeby udowodnić, że jest się mądrzejszym?
...
**********************
Hmmm, skoro tak twierdzisz ...
Gratuluję wytrzymałości, bo dawno nie wchodziłeś w niepotrzebne spory. Musiało to Cię dużo kosztować, co widać po ekspresji tej wypowiedzi.
...Fale akustyczne jak każde inne są sumą sinusoid, a rozważanie akurat sinusoid jest bardzo uzasadnione, ...
*********************
Ciekawa teoria - WSZYSTKO JEST SINUSEM - tylko, że nieprawdziwa. Gdyby tak było, każdy instrument muzyczny mógłby zostać zasymulowany jednym typem generatorów - generatorami przebiegów sinusoidalnych. Tylko ciekawe, dlaczego nikomu nie udało się jeszcze tego dokonać, i nie uda. Co tam inne przebiegi "podstawowe": piła, prostokąt, "różnokolorowe" szumy ...
Nawet te dodatkowe (prócz sinusa) przebiegi nie są wystarczające do odwzorowania dźwięków rzeczywistych, dlatego m.in. dawno temu wymyślono wavetable (zamiast dotychczasowych syntezatorków) i od tej pory wymyśla się wciąż nowe technologie.
...(A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida)...
....czepiasz się, no to ja się też przyczepię: suma 2 sinusoid o identycznym okresie nie zawsze jest sinusoidą. Może być zerem...
**********************
Gratuluję uważnego czytania. Pisałem o tym w poprzednim poście.
...Tutaj trzeba odpowiadać łopatologicznie, bo chodzi o zrozumienie spraw elementarnych. Po co zapędzać się w dywagacje o szczegółach zaciemniających obraz, dyskutować o uwarunkowaniach i szczegółach konstrukcyjnych przetworników?...
**********************
Myślę, że tak właśnie piszę. O "szczegółach konstrukcyjnych" akurat nie pisałem. A to co na temat przetworników napisałem miało na celu zobrazowanie faktu, że z ich konstrukcji nie wynika żadna cecha uniemożliwiająca jednoczesne przenoszenie szerokiego pasma częstotliwości. Szkoda, że tego nie skumałeś.

**********************
Hmmm, skoro tak twierdzisz ...

Gratuluję wytrzymałości, bo dawno nie wchodziłeś w niepotrzebne spory. Musiało to Cię dużo kosztować, co widać po ekspresji tej wypowiedzi.
...Fale akustyczne jak każde inne są sumą sinusoid, a rozważanie akurat sinusoid jest bardzo uzasadnione, ...
*********************
Ciekawa teoria - WSZYSTKO JEST SINUSEM - tylko, że nieprawdziwa. Gdyby tak było, każdy instrument muzyczny mógłby zostać zasymulowany jednym typem generatorów - generatorami przebiegów sinusoidalnych. Tylko ciekawe, dlaczego nikomu nie udało się jeszcze tego dokonać, i nie uda. Co tam inne przebiegi "podstawowe": piła, prostokąt, "różnokolorowe" szumy ...
Nawet te dodatkowe (prócz sinusa) przebiegi nie są wystarczające do odwzorowania dźwięków rzeczywistych, dlatego m.in. dawno temu wymyślono wavetable (zamiast dotychczasowych syntezatorków) i od tej pory wymyśla się wciąż nowe technologie.
...(A przy okazji: dwie sinusoidy o identycznym okresie po zsumowaniu dadzą jednak sinusoidę, w przypadku jakichkolwiek różnic częstotliwości oczywiśnie, że nie będzie to sinusoida)...
....czepiasz się, no to ja się też przyczepię: suma 2 sinusoid o identycznym okresie nie zawsze jest sinusoidą. Może być zerem...
**********************
Gratuluję uważnego czytania. Pisałem o tym w poprzednim poście.
...Tutaj trzeba odpowiadać łopatologicznie, bo chodzi o zrozumienie spraw elementarnych. Po co zapędzać się w dywagacje o szczegółach zaciemniających obraz, dyskutować o uwarunkowaniach i szczegółach konstrukcyjnych przetworników?...
**********************
Myślę, że tak właśnie piszę. O "szczegółach konstrukcyjnych" akurat nie pisałem. A to co na temat przetworników napisałem miało na celu zobrazowanie faktu, że z ich konstrukcji nie wynika żadna cecha uniemożliwiająca jednoczesne przenoszenie szerokiego pasma częstotliwości. Szkoda, że tego nie skumałeś.
Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
Co zaowocuje podbarwianiem ... podaj jakieś przykłady membran nastawionych na "miękkość" ;)
Zartujesz? Pierwszy z brzegu:
Peavey
Zartujesz? Pierwszy z brzegu:
Peavey
Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
Ciekawa teoria - WSZYSTKO JEST SINUSEM - tylko, że nieprawdziwa. Gdyby tak było...
Obawiam sie, ze obnazasz swoje powazne braki w wyksztalceniu
Obawiam sie, ze obnazasz swoje powazne braki w wyksztalceniu

Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
...Co zaowocuje podbarwianiem ... podaj jakieś przykłady membran nastawionych na "miękkość" ;)
Zartujesz? Pierwszy z brzegu:
Peavey...
**********************
... Blue Marvel(R) Delta Blues(TM) 1020 Guitar Speaker ... z naciskiem na Głośnik Gitarowy ... może jego zadaniem jest podbarwiać w pewien sposób przekaz ? Podobnie jak każdy instrument musi mieć pewną barwę. Poza tym nawet skąd pewność że te karbowania mają "zmiękczyć" membranę.
Zartujesz? Pierwszy z brzegu:
Peavey...
**********************
... Blue Marvel(R) Delta Blues(TM) 1020 Guitar Speaker ... z naciskiem na Głośnik Gitarowy ... może jego zadaniem jest podbarwiać w pewien sposób przekaz ? Podobnie jak każdy instrument musi mieć pewną barwę. Poza tym nawet skąd pewność że te karbowania mają "zmiękczyć" membranę.
Re: Jak membrana przenosi częstotliwości?
->Matiz
Gdziekolwiek czytam od dawna jest pisane że im bardziej sztywna membrana tym wierniej przenosi impulsy ... nie wiem skąd wytrzasnąłeś info o "dobroci" niesztywnych membran ale jesteś jedynym człowiekiem który napisał coś takiego .
Gdziekolwiek czytam od dawna jest pisane że im bardziej sztywna membrana tym wierniej przenosi impulsy ... nie wiem skąd wytrzasnąłeś info o "dobroci" niesztywnych membran ale jesteś jedynym człowiekiem który napisał coś takiego .
