Jak poszerzyć bas
...MB: a po co te tiki na prawym kanale?...
**********************
które tiki ?
**********************
które tiki ?
Re: Jak poszerzyć bas
......MB: a po co te tiki na prawym kanale?...
**********************
które tiki ? ...
**********************
w prawym kanale jest klik, jakby zegar albo cos...
**********************
które tiki ? ...
**********************
w prawym kanale jest klik, jakby zegar albo cos...
Re: Jak poszerzyć bas
......MB: a po co te tiki na prawym kanale?...
**********************
które tiki ? ...
**********************
slysze/widze klik sztuk: jeden.
**********************
które tiki ? ...
**********************
slysze/widze klik sztuk: jeden.
Re: Jak poszerzyć bas
tzn - jeden klik na plik.
Re: Jak poszerzyć bas
.........MB: a po co te tiki na prawym kanale?...
**********************
które tiki ? ...
**********************
slysze/widze klik sztuk: jeden....
**********************
Nie mam pojęcia o czym piszesz. Przed chwilą dla pewności ściągnąłem te pliki na inny komputer i otworzyłem w edytorze. U mnie nie ma żadnych klików, ani widocznych ani słyszalnych.
**********************
które tiki ? ...
**********************
slysze/widze klik sztuk: jeden....
**********************
Nie mam pojęcia o czym piszesz. Przed chwilą dla pewności ściągnąłem te pliki na inny komputer i otworzyłem w edytorze. U mnie nie ma żadnych klików, ani widocznych ani słyszalnych.
Re: Jak poszerzyć bas
u mnie jest. dokladnie w polowie.
Re: Jak poszerzyć bas
...u mnie jest. dokladnie w polowie....
*********************
U mnie rowniez to jest
*********************
U mnie rowniez to jest
Re: Jak poszerzyć bas
Faktycznie, jest. Szukałem szpilki o maksymalnej amplitudzie a tu błąd polega na tym, że jedna próbka jest zero. Nie mam pojęcia, skąd to się wzięło, ale poprawię dopiero jutro. Nie sądzę jednak, żeby to miało wpływ na wynik testu.
Re: Jak poszerzyć bas
na spektralu latwiej.
Re: Jak poszerzyć bas
OK. Poprawiłem pliki, faktycznie w tamtej wersji objawił się błąd w generatorze obwiedni przy nieparzystej liczbie próbek. Teraz nie powinno być już klików. Nowy plik nazywa się faza_basu.rar i jest pod TYM SAMYM adresem.
Przy okazji dorzuciłem do archiwum nowy test polegający na identyfikacji pliku w którym ton sinusoidalny odzywa się tylko w jednym kanale (czyli powtórzenie eksperymentu, o którym pisał lyrb). Test jest przygotowany dla sinusa 40Hz i 50Hz. Muszę uczciwie przyznać, że w małym pomieszczeniu odsłuchowym (15m3) faktycznie w obu przypadkach sam słyszę tu wyraźnie, z którego monitora jest emitowany ton i słyszę to zarówno dla 50Hz jak i 40Hz, choć przypadek 50Hz jest nieporównanie łatwiejszy od 40Hz. Przeniosłem na chwilę monitory do znacznie większego pomieszczenia (sala wykładowa, około 150m2, bez adaptacji akustycznej), postawiłem je w 2 ogniskach odbić (równa odległość od 3 ścian) i usiadłem w linii prostej między nimi, w punkcie w którym według miernika poziom tonu emitowanego z obu głośników jest taki sam z dokładnością do 0.1dB. Innymi słowy dokładnie na wprost prawego ucha miałem prawy monitor w odległości niecałe 10m i to samo po lewej stronie. W tym teście moja zdolność do odróżnienia kierunku spadła prawie do zera, to znaczy na 18 prób poprawnie odpowiedziałem na 10, co oznacza, że ze statystycznego punktu widzenia odpowiadałem losowo.
Zachęcam wszystkich do powtórzenia mojego testu i podzielenia się obserwacjami.
I na koniec: jak się ma zdolność do odróżnienia kierunku źródła tonu sinusoidalnego 40Hz do znaczenia pozycji subwoofera przy odtwarzaniu muzyki? Moim skromnym zdaniem: niewiele ma wspólnego. Eksperymenty pokazują, że przy odpowiednim skupieniu jesteśmy w stanie zidentyfikować ten kierunek dla górnych częstotliwości pracy subwoofera, przy czym trudność silnie wzrasta dla częstotliwości poniżej zakresu 40-50Hz. Tymczasem bardzo łatwo identyfikujemy kierunek na podstawie wyższych harmonicznych i transientów. Jeśli więc nasze uszy dostają sprzeczne przesłanki (bas gdzie indziej niż reszta) to kierują się przesłankami dominującymi i nie zwracają uwagę na bas.
Przy okazji dorzuciłem do archiwum nowy test polegający na identyfikacji pliku w którym ton sinusoidalny odzywa się tylko w jednym kanale (czyli powtórzenie eksperymentu, o którym pisał lyrb). Test jest przygotowany dla sinusa 40Hz i 50Hz. Muszę uczciwie przyznać, że w małym pomieszczeniu odsłuchowym (15m3) faktycznie w obu przypadkach sam słyszę tu wyraźnie, z którego monitora jest emitowany ton i słyszę to zarówno dla 50Hz jak i 40Hz, choć przypadek 50Hz jest nieporównanie łatwiejszy od 40Hz. Przeniosłem na chwilę monitory do znacznie większego pomieszczenia (sala wykładowa, około 150m2, bez adaptacji akustycznej), postawiłem je w 2 ogniskach odbić (równa odległość od 3 ścian) i usiadłem w linii prostej między nimi, w punkcie w którym według miernika poziom tonu emitowanego z obu głośników jest taki sam z dokładnością do 0.1dB. Innymi słowy dokładnie na wprost prawego ucha miałem prawy monitor w odległości niecałe 10m i to samo po lewej stronie. W tym teście moja zdolność do odróżnienia kierunku spadła prawie do zera, to znaczy na 18 prób poprawnie odpowiedziałem na 10, co oznacza, że ze statystycznego punktu widzenia odpowiadałem losowo.
Zachęcam wszystkich do powtórzenia mojego testu i podzielenia się obserwacjami.
I na koniec: jak się ma zdolność do odróżnienia kierunku źródła tonu sinusoidalnego 40Hz do znaczenia pozycji subwoofera przy odtwarzaniu muzyki? Moim skromnym zdaniem: niewiele ma wspólnego. Eksperymenty pokazują, że przy odpowiednim skupieniu jesteśmy w stanie zidentyfikować ten kierunek dla górnych częstotliwości pracy subwoofera, przy czym trudność silnie wzrasta dla częstotliwości poniżej zakresu 40-50Hz. Tymczasem bardzo łatwo identyfikujemy kierunek na podstawie wyższych harmonicznych i transientów. Jeśli więc nasze uszy dostają sprzeczne przesłanki (bas gdzie indziej niż reszta) to kierują się przesłankami dominującymi i nie zwracają uwagę na bas.