Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Dział dla początkujących adeptów sztuki realizacji. Nie krępuj się zwrócić ze swoją sprawą, nic nie jest proste a ta dziedzina już szczególnie.
Artefakt.mp3
Posty:3
Rejestracja:sobota 17 lip 2010, 00:00
Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Artefakt.mp3 » sobota 17 lip 2010, 15:15

Witam

Mam pytanie o ustawienia wyjściowe przy kompresji RMS dla masteringu.

Skalę ustawień ratio, jak nisko ustawić próg kompresji w przypadku kompresji RMS i jak uniknąć efektu gwałtownego przyciszenia i efektu pompowania?  

Powiedzmy że mam utwór, którego najmocniejszy takt wypada co 3 sekundy (pierwszy z 4 taktów pętli). Kompresor z użyciem trybu RMS przycisza sygnał zbyt gwałtownie, a po chwili słychać jego zbyt wolny powrót, nawet przy bardzo niskim release (ok.100 ms). W przypadku ustawienia attack powyżej 80 ms czy 100ms a release ok. 1 s, słychać nadal działanie kompresora w fazie ataku, tyle że jako powolne wgłębienia w dynamice i mniej zauważalny powrót dzięki długiemu release.
Nie potrafię użyć kompresji RMS w sposób niesłyszalny dla ucha. Wiem że efekt kompresji zawsze jest słyszalny ale mam na myśli szkodliwy dla utworu efekt wgniecenia głośności.
Jak mam podchodzić do ustawień w zależności od tempa i dynamiki utworu. Są jakieś podstawowe reguły jakimi należy się kierować? kierując się słuchem słyszę ciągle niezadowalający efekt ale nie wiem dlaczego


Awatar użytkownika
Tadeo
Posty:1609
Rejestracja:piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Tadeo » niedziela 18 lip 2010, 12:49

kompresory nie są sobie równe i nie każdy nadaje się do masteringu, raczej mało który

Awatar użytkownika
pawello
Posty:968
Rejestracja:piątek 02 maja 2003, 00:00
Lokalizacja:Tarnów, Polska
Kontakt:

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: pawello » niedziela 18 lip 2010, 20:55

...
Witam

Mam pytanie o ustawienia wyjściowe przy kompresji RMS dla masteringu.

Dla masteringu to raczej LIMITER nie kompresor... No chyba ze wielopasmowy dla obrobki brzmienia calosci a po nim limiter dla podbicia glosnosci miksu... A kompresor to chyba do uzyskania ohydnego radiowego pompowania dzwieku.


[addsig]
uniżenie kłaniam :-)

Radomir
Posty:101
Rejestracja:środa 12 mar 2008, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Radomir » poniedziałek 19 lip 2010, 07:44

"A kompresor to chyba do uzyskania ohydnego radiowego pompowania dzwieku. ... "


Ostatnio miałem okazję przyjżeć się jak fachowiec używa programowego kompresora na końcu łańcucha...


Była to wtyka SSL Master Bus Compressor i powiem krótko - różnica między brzmieniem finalnym z kompresorem i bez była niewielka ale preferowałem brzmienie z kompresją, które faktycznie skleiło ten mix!


Problem w tym, że miks był bardzo dobry nawet bez tego kompresora a cała heca polega na tym, żeby nie gnieść materiału więcej niż 2-3db...Powyżej już zaczyna się słyszeć delikatne pompowanie. Nie wiem jak masz ustawiony treshold ale prawdopodobnie za nisko....


Artefakt.mp3
Posty:3
Rejestracja:sobota 17 lip 2010, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Artefakt.mp3 » poniedziałek 19 lip 2010, 10:40

Problem w tym, że miks był bardzo dobry nawet bez tego kompresora a cała heca polega na tym, żeby nie gnieść materiału więcej niż 2-3db...Powyżej już zaczyna się słyszeć delikatne pompowanie. Nie wiem jak masz ustawiony treshold ale prawdopodobnie za nisko....... 


Ustawiam treshold ok. -20, -30 sB poniżej poziomu maksymlnego w sygnale. Kompresja RMS jest mi potrzeba aby lekko przyciszyć śródek utowru, bo jest najbardziej głosny a pozostałę części lekko podciągnąć do góry, tak żeby nie prasować tego głośnego środka limiterem i zachować szczegóły w prekusji ten głośniejszej cześci.


Czy można ustawiać release na bardzo długi (ok. 6 s) i bez zniekrzałceń dynamiki w pojedycznej cześci, przyciszyć ją całą w ten sposób, a potem lekko wyrównać peaki limiterem? Czy to ma sens i do takich zabiegów używa się kompresji RMS?



Radomir
Posty:101
Rejestracja:środa 12 mar 2008, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Radomir » poniedziałek 19 lip 2010, 12:32

Czy ten "gif" to faktycznie obraz tego nagrania?:)


Takie rzeczy (poziomy) to się ustala na etapie mixu. Master nie służy do naprawiania


błędów z poprzednich etapów...


Pozatym kompresja -30db poniżej maksymalnego poziomu?? Przecież to jest totalna miazga:)


Nie będę się dalej wypowiadał bo nie jestem fachowcem ale z mojego skromnego doświadecznia widzę, że problem może tkwić w samym miksie i błędnych parametrach kompresji...


Awatar użytkownika
irok84
Posty:147
Rejestracja:niedziela 15 lut 2009, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: irok84 » poniedziałek 19 lip 2010, 14:03

A czy nie lepiej zamiast kompresora, użyć obwiedni głośności na kanale master, w celu ściszenia głośniejszej części utworu?


Awatar użytkownika
Sempoo
Posty:187
Rejestracja:sobota 30 mar 2002, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Sempoo » poniedziałek 19 lip 2010, 14:42

Użyj opcji side-chain filter w kompresorze - ustaw ją tak, aby odfiltrować stopę, atak kompesora ustaw na mały, ale wystarczająco długi aby przepuszczał transjenty werbla i stopy, release zależnie od rodzaju muzy na np. 250ms, ratio 2:1, tłumienie niech będzie max 3dB a potem na końcu zapnij limiter.

Jakie masz u siebie dostępne buss kompresory? Bo każdy ma inne opcje.
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2

senjin
Posty:405
Rejestracja:poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: senjin » poniedziałek 19 lip 2010, 15:01

Ustawianie parametrów kompresji bez słuchania materiału to czad... choć mam wrażenie, że to coraz częstsza praktyka.

Awatar użytkownika
Sempoo
Posty:187
Rejestracja:sobota 30 mar 2002, 00:00

Re: Prawidłowe dostosowanie kompresora (RMS)

Post autor: Sempoo » poniedziałek 19 lip 2010, 15:05

...Ustawianie parametrów kompresji bez słuchania materiału to czad... choć mam wrażenie, że to coraz częstsza praktyka....

No czad, jak się to robi codziennie to jest niezły czad ;)
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2

ODPOWIEDZ