Bramka szumów vs składowa DC
W trakcie pracy nad 1 projektem przekonwertowałem pliki z 24/44.1 na 24/96. potem wykonałem normalizację. poziom szumów skoczył do -83 dB, więc odpaliłem bramkę szumów. obejrzałem statystyki i składowa dc wynosiła aż 0.30% ! dokonałem korekcji składowej dc i ... poziom szumów znów wzrósł. Kilka razy powtórzylem działanie i w efekcie fragment audio po każdej parze bramka szumów i usunięcie składowej dc ulegał degradacji o kolejne dB...
co może być tego powodem?
dodam, że potem nagrałem już coś w 24/96 i wykonałem bramkowanie szumów, tym razem składowa dc nie wystąpiła. czyżby jakieś "błędy" konwersji pomiędzy formatami?
co może być tego powodem?
dodam, że potem nagrałem już coś w 24/96 i wykonałem bramkowanie szumów, tym razem składowa dc nie wystąpiła. czyżby jakieś "błędy" konwersji pomiędzy formatami?
Re: Bramka szumów vs składowa DC
Przed postawieniem diagnozy należałoby wpierw wyjaśnić:
1. Jak mierzysz poziom szumów i czy możesz zagwarantować, że wynik nie jest zafałszowany przez obecność składowej stałej (DC to nie szum!)
2. Czy usuwasz składową stałą w prawidłowy sposób (a więc przy pomocy filtru górnoprzepustowego), a nie przez użycie z reguły źle działającej funkcji edytora (który odejmuje od pliku wartość stałą, która wcale nie jest faktyczną składową stałą) ?
3. Czy masz gwarancję, że bramka szumów, której używasz, reaguje tylko na szum, a nie na składową stałą? (patrz punkt 1)
jeśli odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań brzmi "nie", to znaczy, że błąd leży raczej po stronie nieumiejętnego posługiwania się narzędziami niż po stronie niewinnego algorytmu przepróbkowania
1. Jak mierzysz poziom szumów i czy możesz zagwarantować, że wynik nie jest zafałszowany przez obecność składowej stałej (DC to nie szum!)
2. Czy usuwasz składową stałą w prawidłowy sposób (a więc przy pomocy filtru górnoprzepustowego), a nie przez użycie z reguły źle działającej funkcji edytora (który odejmuje od pliku wartość stałą, która wcale nie jest faktyczną składową stałą) ?
3. Czy masz gwarancję, że bramka szumów, której używasz, reaguje tylko na szum, a nie na składową stałą? (patrz punkt 1)
jeśli odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań brzmi "nie", to znaczy, że błąd leży raczej po stronie nieumiejętnego posługiwania się narzędziami niż po stronie niewinnego algorytmu przepróbkowania
- Miłaszewski
- Posty:997
- Rejestracja:wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: Bramka szumów vs składowa DC
A jak Led Zeppelin usuneli skladowa stala ze swoich nagran?
[addsig]
[addsig]
Re: Bramka szumów vs składowa DC
1) nagrałem pojedynczy dźwięk basu, po czym kilka sekund ciszy. obserwowałem wskaźnik w mikserze w Cubase. w momencie ciszy wskazywał -oo. jednak po normalizacji w tym miejscu było ok -83dB (napewno nie wybrzmiewał bas, duże podgłoszenie dawało słyszalny szum w słuchawkach w momencie "ciszy")
2) noise gate ustawiony był na próg -46dB (minimalny możliwy), atak 5 ms, min. czas działania 100 ms, czas zwalniania 30 ms. sprawdziłem statystyki i była wspomniana składowa dc po przebramkowaniu szumów, a mikser znów pokazywał -oo podczas "ciszy". użyłem wbudowanej funkcji "remove dc offset" i znów nie było już -oo, a ok -80dB. za każdym razem spoglądałem na statystyki i min rms power wzrastał. jaka powinna być graniczna częstotliwość przepuszczana przez filtr górnoprzepustowy? (50 hz? czy to nie "kaleczenie" dźwięku basu?)
3) patrz 2)
nie obwiniam algorytmu przepróbkowania, jednakże ciekawy jestem, co było powodem takiego zachowania. jak pisałem, identyczne czynności z plikiem nagranym już w 24/96 nie powodowały powstania składowej dc.
dzięki za informacje
2) noise gate ustawiony był na próg -46dB (minimalny możliwy), atak 5 ms, min. czas działania 100 ms, czas zwalniania 30 ms. sprawdziłem statystyki i była wspomniana składowa dc po przebramkowaniu szumów, a mikser znów pokazywał -oo podczas "ciszy". użyłem wbudowanej funkcji "remove dc offset" i znów nie było już -oo, a ok -80dB. za każdym razem spoglądałem na statystyki i min rms power wzrastał. jaka powinna być graniczna częstotliwość przepuszczana przez filtr górnoprzepustowy? (50 hz? czy to nie "kaleczenie" dźwięku basu?)
3) patrz 2)
nie obwiniam algorytmu przepróbkowania, jednakże ciekawy jestem, co było powodem takiego zachowania. jak pisałem, identyczne czynności z plikiem nagranym już w 24/96 nie powodowały powstania składowej dc.
dzięki za informacje

Re: Bramka szumów vs składowa DC
...1) nagrałem pojedynczy dźwięk basu, po czym kilka sekund ciszy. obserwowałem wskaźnik w mikserze w Cubase. w momencie ciszy wskazywał -oo. jednak po normalizacji w tym miejscu było ok -83dB (napewno nie wybrzmiewał bas, duże podgłoszenie dawało słyszalny szum w słuchawkach w momencie "ciszy")
**********************
To, że wskaźnik pokazuje -oo, nie oznacza poziomu szumu nieskończenie niskiego tylko to, że skończyła się skala wskaźnika. W niektórych programach zakres skali można zmieniać w opcjach, nie wiem jak jest w Cubase. Normalizacja to po prostu liniowe wzmocnienie z odpowiednio wyliczonym współczynnikiem (takim, żeby maks poziom chwilowy nie przekroczył 0dB). Zauważ, że wzmacniając sygnał wzmacniasz również towarzyszący mu szum (oraz DC), zatem odstęp sygnału od szumu nie ulega zmianie.
2) noise gate ustawiony był na próg -46dB (minimalny możliwy), atak 5 ms, min. czas działania 100 ms, czas zwalniania 30 ms. sprawdziłem statystyki i była wspomniana składowa dc po przebramkowaniu szumów, a mikser znów pokazywał -oo podczas "ciszy". użyłem wbudowanej funkcji "remove dc offset" i znów nie było już -oo, a ok -80dB. za każdym razem spoglądałem na statystyki i min rms power wzrastał. jaka powinna być graniczna częstotliwość przepuszczana przez filtr górnoprzepustowy? (50 hz? czy to nie "kaleczenie" dźwięku basu?)
***************************
Funkcja "Remove DC offset" działa źle, bardzo często jej efektem jest pogorszenie sytuacji, zwłaszcza, jeśli obrabiany fragment jest krótki. Do usuwania składowej stałej należy używać filtru. Częstotliwość graniczna jest w zasadzie nieistotna (można nawet ustawić 1Hz), bowiem każdy prawidłowy filtr górnoprzepustowy całkowicie usuwa składową stałą.
pzdr
MB
**********************
To, że wskaźnik pokazuje -oo, nie oznacza poziomu szumu nieskończenie niskiego tylko to, że skończyła się skala wskaźnika. W niektórych programach zakres skali można zmieniać w opcjach, nie wiem jak jest w Cubase. Normalizacja to po prostu liniowe wzmocnienie z odpowiednio wyliczonym współczynnikiem (takim, żeby maks poziom chwilowy nie przekroczył 0dB). Zauważ, że wzmacniając sygnał wzmacniasz również towarzyszący mu szum (oraz DC), zatem odstęp sygnału od szumu nie ulega zmianie.
2) noise gate ustawiony był na próg -46dB (minimalny możliwy), atak 5 ms, min. czas działania 100 ms, czas zwalniania 30 ms. sprawdziłem statystyki i była wspomniana składowa dc po przebramkowaniu szumów, a mikser znów pokazywał -oo podczas "ciszy". użyłem wbudowanej funkcji "remove dc offset" i znów nie było już -oo, a ok -80dB. za każdym razem spoglądałem na statystyki i min rms power wzrastał. jaka powinna być graniczna częstotliwość przepuszczana przez filtr górnoprzepustowy? (50 hz? czy to nie "kaleczenie" dźwięku basu?)
***************************
Funkcja "Remove DC offset" działa źle, bardzo często jej efektem jest pogorszenie sytuacji, zwłaszcza, jeśli obrabiany fragment jest krótki. Do usuwania składowej stałej należy używać filtru. Częstotliwość graniczna jest w zasadzie nieistotna (można nawet ustawić 1Hz), bowiem każdy prawidłowy filtr górnoprzepustowy całkowicie usuwa składową stałą.
pzdr
MB
Re: Bramka szumów vs składowa DC
To, że wskaźnik pokazuje -oo, nie oznacza poziomu szumu nieskończenie niskiego tylko to, że skończyła się skala wskaźnika. W niektórych programach zakres skali można zmieniać w opcjach, nie wiem jak jest w Cubase.
Tak, w Cubase skala jest poniżej -120 dB niby (niby, bo min rms value w statystykach najmniejsze jakie miałem to ok -101 dB dla ciszy, czyli szczyt powinien i tak być powyżej -101 dB, a nie -oo - czy nie?). no, chyba że suwak można dać poniżej -120 dB, a i tak Cubase nie wskazuje niczego poniżej -85 dB. co do zmienności skali to poszukam takiej opcji.
Normalizacja to po prostu liniowe wzmocnienie z odpowiednio wyliczonym współczynnikiem (takim, żeby maks poziom chwilowy nie przekroczył 0dB). Zauważ, że wzmacniając sygnał wzmacniasz również towarzyszący mu szum (oraz DC), zatem odstęp sygnału od szumu nie ulega zmianie.
Tak, jestem tego świadom. Jednak w przypadku nieco za cichego nagrania, jest to chyba zło koniecznie.
Funkcja "Remove DC offset" działa źle, bardzo często jej efektem jest pogorszenie sytuacji, zwłaszcza, jeśli obrabiany fragment jest krótki. Do usuwania składowej stałej należy używać filtru. Częstotliwość graniczna jest w zasadzie nieistotna (można nawet ustawić 1Hz), bowiem każdy prawidłowy filtr górnoprzepustowy całkowicie usuwa składową stałą.
dzięki
Na przyszłość będę o tym pamiętał, gdybym natrafił na problemy ze składową dc.
Tak, w Cubase skala jest poniżej -120 dB niby (niby, bo min rms value w statystykach najmniejsze jakie miałem to ok -101 dB dla ciszy, czyli szczyt powinien i tak być powyżej -101 dB, a nie -oo - czy nie?). no, chyba że suwak można dać poniżej -120 dB, a i tak Cubase nie wskazuje niczego poniżej -85 dB. co do zmienności skali to poszukam takiej opcji.
Normalizacja to po prostu liniowe wzmocnienie z odpowiednio wyliczonym współczynnikiem (takim, żeby maks poziom chwilowy nie przekroczył 0dB). Zauważ, że wzmacniając sygnał wzmacniasz również towarzyszący mu szum (oraz DC), zatem odstęp sygnału od szumu nie ulega zmianie.
Tak, jestem tego świadom. Jednak w przypadku nieco za cichego nagrania, jest to chyba zło koniecznie.
Funkcja "Remove DC offset" działa źle, bardzo często jej efektem jest pogorszenie sytuacji, zwłaszcza, jeśli obrabiany fragment jest krótki. Do usuwania składowej stałej należy używać filtru. Częstotliwość graniczna jest w zasadzie nieistotna (można nawet ustawić 1Hz), bowiem każdy prawidłowy filtr górnoprzepustowy całkowicie usuwa składową stałą.
dzięki

Re: Bramka szumów vs składowa DC
Pozwolicie że podepnę się pod ten temat i zapytam; Kiedy składowa DC powinna być usuwana? Na etapie miksu, na ścieżkach poszczególnych instrumentów, na całym miksie, przed czy po masteringu?
Pozdrawiam serdecznie!
Pozdrawiam serdecznie!
Muzyk-amator, początkujący realizator ;-)
Re: Bramka szumów vs składowa DC
...Pozwolicie że podepnę się pod ten temat i zapytam; Kiedy składowa DC powinna być usuwana? Na etapie miksu, na ścieżkach poszczególnych instrumentów, na całym miksie, przed czy po masteringu?
Pozdrawiam serdecznie!...
**********************
Oczywiście jak najwcześniej, bo jeśli źródło będzie obarczone DC offsetem, to każda operacja wpływająca na głośność ściezki będzie powodowała "wzmocnienie" składowej. Jesli zmiksujesz ściezkę posiadającą składową ze ścieżkami od niej wolnymi, cały miks w prezencie "odziedziczy" składową, a rezulaty tego moga być opłakane.
Pozdrawiam serdecznie!...
**********************
Oczywiście jak najwcześniej, bo jeśli źródło będzie obarczone DC offsetem, to każda operacja wpływająca na głośność ściezki będzie powodowała "wzmocnienie" składowej. Jesli zmiksujesz ściezkę posiadającą składową ze ścieżkami od niej wolnymi, cały miks w prezencie "odziedziczy" składową, a rezulaty tego moga być opłakane.
Re: Bramka szumów vs składowa DC
Kiedy składowa DC powinna być usuwana?
**********************
Oczywiście jak najwcześniej, ....
**********************
Dokladnie! Usuwanie DC offsetu (najlepiej jak mowi MB filtr gornoprzepustowy) to w jedyny plugin ktory jest sens zapinac przy nagrywaniu pomiedzy przetwornikiem a zapisem.
[addsig]
**********************
Oczywiście jak najwcześniej, ....
**********************
Dokladnie! Usuwanie DC offsetu (najlepiej jak mowi MB filtr gornoprzepustowy) to w jedyny plugin ktory jest sens zapinac przy nagrywaniu pomiedzy przetwornikiem a zapisem.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Bramka szumów vs składowa DC
byle nie bramke szumow ktora sie do tego nie nadaje wcale.......polecam dowiedziec sie czym jest jak dziala i po co sie ja stosuje