Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
Witam czy istnieje jakiś wzór według którego można dobrać opóźnienie basów BR względem odwrotek tak aby bas wychodził z obu jednocześnie (zgodnie fazowo).
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
muzyka
- AlfonsoRodeo
- Posty:757
- Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
...Witam czy istnieje jakiś wzór według którego można dobrać opóźnienie basów BR względem odwrotek tak aby bas wychodził z obu jednocześnie (zgodnie fazowo).
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
...
**********************
Z zalozenia nie dobierzesz w tym samym zakresie pasma jednakowego opoznienia dla zestawu skladajacego sie z tuby i kolumny B-R. Dlaczego? Poniewaz, zestawy B-R na dolnym krancu pasma generuja opoznienie grupowe, ktore nie jest wartoscia stala a zmieniajaca sie wraz z obnizaniem czestotliwosci. Kolumna tubowa, o ile tyl membrany zamkniety jest w obudowie bez otworow, nie generuje takiegoz opoznienia na dolnym krancu pasma, a co za tym idzie inna jest faza.
Zatem dobrym rozwiazaniem byloby zrobienie punktu podzialu miedzy tubami a B-R, zalozmy na wysokosci 50-63 Hz. Do tego punktu gralyby B-R,ktore z natury graja miekkim i przyjemnym basem, a powyzej tegoz punktu gralyby tuby. Wtedy duzo latwiej dobrac jest opoznienie i calosc bylaby w stanie zagrac spojnie i zgodnie z zasadami sztuki.
[addsig]
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
...
**********************
Z zalozenia nie dobierzesz w tym samym zakresie pasma jednakowego opoznienia dla zestawu skladajacego sie z tuby i kolumny B-R. Dlaczego? Poniewaz, zestawy B-R na dolnym krancu pasma generuja opoznienie grupowe, ktore nie jest wartoscia stala a zmieniajaca sie wraz z obnizaniem czestotliwosci. Kolumna tubowa, o ile tyl membrany zamkniety jest w obudowie bez otworow, nie generuje takiegoz opoznienia na dolnym krancu pasma, a co za tym idzie inna jest faza.
Zatem dobrym rozwiazaniem byloby zrobienie punktu podzialu miedzy tubami a B-R, zalozmy na wysokosci 50-63 Hz. Do tego punktu gralyby B-R,ktore z natury graja miekkim i przyjemnym basem, a powyzej tegoz punktu gralyby tuby. Wtedy duzo latwiej dobrac jest opoznienie i calosc bylaby w stanie zagrac spojnie i zgodnie z zasadami sztuki.
[addsig]
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
......Witam czy istnieje jakiś wzór według którego można dobrać opóźnienie basów BR względem odwrotek tak aby bas wychodził z obu jednocześnie (zgodnie fazowo).
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
...
**********************
Z zalozenia nie dobierzesz w tym samym zakresie pasma jednakowego opoznienia dla zestawu skladajacego sie z tuby i kolumny B-R. Dlaczego? Poniewaz, zestawy B-R na dolnym krancu pasma generuja opoznienie grupowe, ktore nie jest wartoscia stala a zmieniajaca sie wraz z obnizaniem czestotliwosci. Kolumna tubowa, o ile tyl membrany zamkniety jest w obudowie bez otworow, nie generuje takiegoz opoznienia na dolnym krancu pasma, a co za tym idzie inna jest faza.
Zatem dobrym rozwiazaniem byloby zrobienie punktu podzialu miedzy tubami a B-R, zalozmy na wysokosci 50-63 Hz. Do tego punktu gralyby B-R,ktore z natury graja miekkim i przyjemnym basem, a powyzej tegoz punktu gralyby tuby. Wtedy duzo latwiej dobrac jest opoznienie i calosc bylaby w stanie zagrac spojnie i zgodnie z zasadami sztuki.
...
**********************
czyli według tego B-R grałyby tylko do wysokości 50-60hz w dół a pomiędzy powiedzmy 60 a 120hz tuby.
A jak w takim układzie zabrać się do ustalenia opóźnienia tub względem B-R ?
Czy powinno się też opóźnić kolumny grające powyżej tub o tyle samo co B-R ?
Jeśli nie to jak praktycznie dobrać takie opóźnienie ?
...
**********************
Z zalozenia nie dobierzesz w tym samym zakresie pasma jednakowego opoznienia dla zestawu skladajacego sie z tuby i kolumny B-R. Dlaczego? Poniewaz, zestawy B-R na dolnym krancu pasma generuja opoznienie grupowe, ktore nie jest wartoscia stala a zmieniajaca sie wraz z obnizaniem czestotliwosci. Kolumna tubowa, o ile tyl membrany zamkniety jest w obudowie bez otworow, nie generuje takiegoz opoznienia na dolnym krancu pasma, a co za tym idzie inna jest faza.
Zatem dobrym rozwiazaniem byloby zrobienie punktu podzialu miedzy tubami a B-R, zalozmy na wysokosci 50-63 Hz. Do tego punktu gralyby B-R,ktore z natury graja miekkim i przyjemnym basem, a powyzej tegoz punktu gralyby tuby. Wtedy duzo latwiej dobrac jest opoznienie i calosc bylaby w stanie zagrac spojnie i zgodnie z zasadami sztuki.
...
**********************
czyli według tego B-R grałyby tylko do wysokości 50-60hz w dół a pomiędzy powiedzmy 60 a 120hz tuby.
A jak w takim układzie zabrać się do ustalenia opóźnienia tub względem B-R ?
Czy powinno się też opóźnić kolumny grające powyżej tub o tyle samo co B-R ?
muzyka
- AlfonsoRodeo
- Posty:757
- Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
czyli według tego B-R grałyby tylko do wysokości 50-60hz w dół a pomiędzy powiedzmy 60 a 120hz tuby.
A jak w takim układzie zabrać się do ustalenia opóźnienia tub względem B-R ?
Czy powinno się też opóźnić kolumny grające powyżej tub o tyle samo co B-R ?
...
**********************
Opozniasz w punktach podzialu i tyle. Cyzli Badasz roznice w punkcie 60Hz (pomiedzy B-R a tuba) i potem w punkcie 120Hz (pomiedzy tubami a satelitami) itd. Tuba z reguly ma dlugi kanal,zatem najprawdopodobniej bedzie potrzeba B-R opoznic i satelity rowniez. Tuby zostana bez zmian z racji dlugiego dystansu jaki przebywa dziwek z membrany do wylotu horna.
[addsig]
A jak w takim układzie zabrać się do ustalenia opóźnienia tub względem B-R ?
Czy powinno się też opóźnić kolumny grające powyżej tub o tyle samo co B-R ?
...
**********************
Opozniasz w punktach podzialu i tyle. Cyzli Badasz roznice w punkcie 60Hz (pomiedzy B-R a tuba) i potem w punkcie 120Hz (pomiedzy tubami a satelitami) itd. Tuba z reguly ma dlugi kanal,zatem najprawdopodobniej bedzie potrzeba B-R opoznic i satelity rowniez. Tuby zostana bez zmian z racji dlugiego dystansu jaki przebywa dziwek z membrany do wylotu horna.
[addsig]
-
- Posty:431
- Rejestracja:środa 27 kwie 2005, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
Witam
Panowie, po co dywagować, gdzie, ile i jak opóźniać.
Prawda jest taka, iż nie powinno sie nigdy stawiać tych obudów obok siebie.
Poza aspektem niespójności fazowej , jest jeszcze aspekt ekonomiczny, bo sprawność przeciętnego b_r to ok 98-99 dB, a obudowy tubowej to średnio 105-106 dB. Postawienie drugiej odwrotki to zysk 3 dB, a tego b_r o takiej samej mocy elektrycznej, to zysk ułamka decybela, zatem, czy dostawimy, czy nie ten b_r, to nie ma znaczenia, bo i tak dominującą paczka będzie tuba.
Zamiast kupować urządzenie do "przewracania" fazy, lepiej dokupić druga obudowe, albo b_r, albo tubę..
jk
Panowie, po co dywagować, gdzie, ile i jak opóźniać.
Prawda jest taka, iż nie powinno sie nigdy stawiać tych obudów obok siebie.
Poza aspektem niespójności fazowej , jest jeszcze aspekt ekonomiczny, bo sprawność przeciętnego b_r to ok 98-99 dB, a obudowy tubowej to średnio 105-106 dB. Postawienie drugiej odwrotki to zysk 3 dB, a tego b_r o takiej samej mocy elektrycznej, to zysk ułamka decybela, zatem, czy dostawimy, czy nie ten b_r, to nie ma znaczenia, bo i tak dominującą paczka będzie tuba.
Zamiast kupować urządzenie do "przewracania" fazy, lepiej dokupić druga obudowe, albo b_r, albo tubę..
jk
Lubię solidność, zarówno w życiu, jak też w konstrukcji sprzętu elektroakustycznego. Nie cierpię TANDETY.
- gekon-bass
- Posty:172
- Rejestracja:wtorek 14 mar 2006, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
ja generalnie miałem podobny dylemat i musiałem wybrać...
albo tuby albo b-r
wybrałem b-r z krótką tubą SS,co daje mi najfajniejsze cechy b-r i kopnięcie tuby bez utraty zgodności fazowych oraz wysokiej kultury brzmieniowej na którą składają się odpowiedz impulsowa oraz niepodbarwiane pasmo...
łączenie b-r z odwrotkami to taki sobie pomysł tym bradziej jak zapodasz gdzie na sali... wtedy to masz więcej kłopotów niz db..
pozdrawiam!
albo tuby albo b-r
wybrałem b-r z krótką tubą SS,co daje mi najfajniejsze cechy b-r i kopnięcie tuby bez utraty zgodności fazowych oraz wysokiej kultury brzmieniowej na którą składają się odpowiedz impulsowa oraz niepodbarwiane pasmo...
łączenie b-r z odwrotkami to taki sobie pomysł tym bradziej jak zapodasz gdzie na sali... wtedy to masz więcej kłopotów niz db..
pozdrawiam!

kazdy słyszy to co chce słyszec i kazdy rozumie to co jest mu wygodniejsze..
- AlfonsoRodeo
- Posty:757
- Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
...ja generalnie miałem podobny dylemat i musiałem wybrać...
albo tuby albo b-r
wybrałem b-r z krótką tubą SS,co daje mi najfajniejsze cechy b-r i kopnięcie tuby bez utraty zgodności fazowych oraz wysokiej kultury brzmieniowej na którą składają się odpowiedz impulsowa oraz niepodbarwiane pasmo...
łączenie b-r z odwrotkami to taki sobie pomysł tym bradziej jak zapodasz gdzie na sali... wtedy to masz więcej kłopotów niz db..
pozdrawiam!
...
**********************
Idac moim tokiem myslenia az tak duzych problemow nie ma. Na swiecie sobie z tym poradzil chocby Meyer, majac B-R 650P odtwarzajace najnizszy zakres, bedac zestakowanymi na ziemi (zysk +6dB), tuby DS-4P jako midbassy podwieszone (dla zasiegu i ostrosci), oraz satelity MSL-3/4. Nie mowie, ze robienie tego na sile jest dobrym rozwiazaniem, bo, prawde mowiac, jest to sztuka dla sztuki - chyba,ze ktos ma zapasowy kregoslup
albo goni megawielkie imprezy i dysponuje calym TIRem koncowek mocy. Rozdzielenie basu od midbasu pomaga przy zredukowaniu stosunku SPL przodu do tylu (uklady -kardioidalne)...
Dosc ciekawa lekture na ten temat funduje jasonaudio.com - naglasniali LIVE8 w Toronto.
albo tuby albo b-r
wybrałem b-r z krótką tubą SS,co daje mi najfajniejsze cechy b-r i kopnięcie tuby bez utraty zgodności fazowych oraz wysokiej kultury brzmieniowej na którą składają się odpowiedz impulsowa oraz niepodbarwiane pasmo...
łączenie b-r z odwrotkami to taki sobie pomysł tym bradziej jak zapodasz gdzie na sali... wtedy to masz więcej kłopotów niz db..
pozdrawiam!

**********************
Idac moim tokiem myslenia az tak duzych problemow nie ma. Na swiecie sobie z tym poradzil chocby Meyer, majac B-R 650P odtwarzajace najnizszy zakres, bedac zestakowanymi na ziemi (zysk +6dB), tuby DS-4P jako midbassy podwieszone (dla zasiegu i ostrosci), oraz satelity MSL-3/4. Nie mowie, ze robienie tego na sile jest dobrym rozwiazaniem, bo, prawde mowiac, jest to sztuka dla sztuki - chyba,ze ktos ma zapasowy kregoslup

Dosc ciekawa lekture na ten temat funduje jasonaudio.com - naglasniali LIVE8 w Toronto.
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
**********************
Idac moim tokiem myslenia az tak duzych problemow nie ma. Na swiecie sobie z tym poradzil chocby Meyer, majac B-R 650P odtwarzajace najnizszy zakres, bedac zestakowanymi na ziemi (zysk +6dB), tuby DS-4P jako midbassy podwieszone (dla zasiegu i ostrosci), oraz satelity MSL-3/4. Nie mowie, ze robienie tego na sile jest dobrym rozwiazaniem, bo, prawde mowiac, jest to sztuka dla sztuki - chyba,ze ktos ma zapasowy kregoslup

Dosc ciekawa lekture na ten temat funduje jasonaudio.com - naglasniali LIVE8 w Toronto....
**********************
Sztuka dla sztuki czyli rozumiem, że w ten sposób co proponujesz za dużego wzrostu mocy nie będzie czy jednak gra warta świeczki ?
Pytam się dlatego że ja dysponuję 4-ma odwrotkami 800Watt a kolega 4-ma dołami BR 800Watt, a mamy takie same górki i jest pytanie czy jest sens/ możliwość połączenia naszych zestawów na nieco większe plenery gdzie potrzeba trochę więcej mocy.
muzyka
- AlfonsoRodeo
- Posty:757
- Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
Sztuka dla sztuki czyli rozumiem, że w ten sposób co proponujesz za dużego wzrostu mocy nie będzie czy jednak gra warta świeczki ?
Pytam się dlatego że ja dysponuję 4-ma odwrotkami 800Watt a kolega 4-ma dołami BR 800Watt, a mamy takie same górki i jest pytanie czy jest sens/ możliwość połączenia naszych zestawów na nieco większe plenery gdzie potrzeba trochę więcej mocy.
...
**********************
Zyskujesz! Przede wszystkim na dynamice.
Dalej, oszczedzasz glosniki w satelitach, bo majac midbassy tubowe mozesz przesunac punkt podzialu np. do 200Hz - wtedy nawet 10-calowe glosniki pracuja bezpiecznie.
Zyskujesz na zasiegu, bo z tuby jednak zasieg nieco wiekszy.
Tyle tylko, ze do zestrojenia calosci potrzebna jest osoba o odpowiednim zakresie wiedzy. Pozniej juz jest z gorki - raz zestrojony nie wymaga pozniej nadmiernie duzych korekcji, o ile zestawiany jest jednakowo zawsze.
Wszystko ma swoj sens, ale wymaga troche umiejetnosci.
Moze podeslij na maila, co dokladnie posiadacie razem i sprobujemy sparowac odpowiedni zestaw.
[addsig]
Pytam się dlatego że ja dysponuję 4-ma odwrotkami 800Watt a kolega 4-ma dołami BR 800Watt, a mamy takie same górki i jest pytanie czy jest sens/ możliwość połączenia naszych zestawów na nieco większe plenery gdzie potrzeba trochę więcej mocy.
...
**********************
Zyskujesz! Przede wszystkim na dynamice.
Dalej, oszczedzasz glosniki w satelitach, bo majac midbassy tubowe mozesz przesunac punkt podzialu np. do 200Hz - wtedy nawet 10-calowe glosniki pracuja bezpiecznie.
Zyskujesz na zasiegu, bo z tuby jednak zasieg nieco wiekszy.
Tyle tylko, ze do zestrojenia calosci potrzebna jest osoba o odpowiednim zakresie wiedzy. Pozniej juz jest z gorki - raz zestrojony nie wymaga pozniej nadmiernie duzych korekcji, o ile zestawiany jest jednakowo zawsze.
Wszystko ma swoj sens, ale wymaga troche umiejetnosci.
Moze podeslij na maila, co dokladnie posiadacie razem i sprobujemy sparowac odpowiedni zestaw.
[addsig]
Re: Łączenie basów odwrotek i BR - dobranie opóźnienia
Jest jeszcze jeden aspekt pracy tuby wspólnie z b-r bez oddzielenia ich pasmowo - otóż takie dwie rózne obudowy zazwyczaj / a właściwie zawsze / wymagają innej korekcji częstotliwościowej bo tam gdzie np tuba ma górkę, to b-r będzie miał powiedzmy dołek i przeważnie nie da się przy użyciu zwykłego korektora graficznego sensownie tego skorygować. Jakoś tak się składa, że większość współczesnych kolumn subbasowych to jednak klasyczne bassreflexy -najczęściej występuje chyba konfiguracja 2 x 18".
Oczywiście, że zysk energetyczny tuby jest pokaźny, i w sytuacji gdy nie dysponuje się dużym zapasem mocy końcówek jest to dobre rozwiązanie, ale jeśli chodzi o mięsisty bas bez przebarwień, to chyba jednak obudowa z otworem wygrywa, mimo, że trzeba jej dostarczyć dużo więcej mocy.
Można oczywiście "kombinować" ale np sugestia odcięcia pasma na bardzo niskich częst zmusza do podłączenia jeszcze jednej końcowki, a poza tym, poniżej powiedzmy 80Hz kolumna w zasadzie głownie pompuje powietrze, a mocy której trzeba jej do tego dostarczyć zawsze będzie za mało.
Tak więc dobrego wyjscia w zasadzie nie ma, ale sam kiedyś miałem zestaw z odwrotką i bassrefleksem i tragedii nie było, więc uszy do góry...
Oczywiście, że zysk energetyczny tuby jest pokaźny, i w sytuacji gdy nie dysponuje się dużym zapasem mocy końcówek jest to dobre rozwiązanie, ale jeśli chodzi o mięsisty bas bez przebarwień, to chyba jednak obudowa z otworem wygrywa, mimo, że trzeba jej dostarczyć dużo więcej mocy.
Można oczywiście "kombinować" ale np sugestia odcięcia pasma na bardzo niskich częst zmusza do podłączenia jeszcze jednej końcowki, a poza tym, poniżej powiedzmy 80Hz kolumna w zasadzie głownie pompuje powietrze, a mocy której trzeba jej do tego dostarczyć zawsze będzie za mało.
Tak więc dobrego wyjscia w zasadzie nie ma, ale sam kiedyś miałem zestaw z odwrotką i bassrefleksem i tragedii nie było, więc uszy do góry...
Właściciel firmy PMP ELECTRONICS – ponad ćwierć wieku doświadczeń w branży aparatury estradowej. Głośniki-produkcja i serwis,zestawy głośnikowe, kompletne systemy nagłaśniające.