Poziomy SPL

Tu zajmujemy się sprawami tyczącymi się urządzeń stosowanych przy nagłośnieniach imprez.
Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00
Re: Poziomy SPL

Post autor: MB » wtorek 10 kwie 2007, 20:28

...No i wbrew kosmicznemu wzorowi MB, wg ktorego wychodzilo mi, ze glosnik, by zagrac SPL Max @1m rzedu 131dB (przy skutecznosci 99dB)musialby miec jedyne 1,31Wata. Fajnie. Z gorzy przepraszam MB, jesli zle odczytalem wzor, ale tak czy siak wydaje mi sie niewlasciwy.
**********************
Głośnik o skuteczności 99dB/W/m wyprodukuje z 1m ciśnienie akustyczne o poziomie 131dB SPL jeśli poda się na niego sygnał o mocy 1,31W. Tyle wynika z praw fizyki i definicji skuteczności. Notabene 99dB/W/m to ogromna skuteczność, więc nic dziwnego, że będzie ta głośno. Jeszcze raz podkreślam, że są to zależności orientacyjne, nie uwzględniające faktu, że większość parametrów zależy od częstotliwości.

Ano
Posty:210
Rejestracja:środa 09 lip 2003, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: Ano » wtorek 10 kwie 2007, 21:32

Głośnik o skuteczności 99dB/W/m wyprodukuje z 1m ciśnienie akustyczne o poziomie 131dB SPL jeśli poda się na niego sygnał o mocy 1,31W...

Nie rozumiem dlaczego nikt tego nie poprawi.
1W przy efektyw. 99dB/W/m wygeneruje 99dBSPL
2W ------------"--------------wygeneruja 102dBSPL
....
~1,6kW -------"--------------wygeneruje 132dBSPL

Awatar użytkownika
AlfonsoRodeo
Posty:757
Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: AlfonsoRodeo » wtorek 10 kwie 2007, 21:49

Głośnik o skuteczności 99dB/W/m wyprodukuje z 1m ciśnienie akustyczne o poziomie 131dB SPL jeśli poda się na niego sygnał o mocy 1,31W. Tyle wynika z praw fizyki i definicji skuteczności. Notabene 99dB/W/m to ogromna skuteczność, więc nic dziwnego, że będzie ta głośno. Jeszcze raz podkreślam, że są to zależności orientacyjne, nie uwzględniające faktu, że większość parametrów zależy od częstotliwości....
**********************
Nie do konca potrafie Ciebie zrozumiec - byc moze, wjakis dziwny sposob, mowimy o dowch niepowiazancyh ze soba rzeczach. 99dB byc moze na 1m jest glosno, ale jesli wziac pod uwage typowy dystans jaki przemierza dzwiek na sredniej wielkosci koncercie (tj. ok. 60m), to jest to znikoma wartosc, praktycznie nie do zauwazenie a szczegolnie jesli wziac pod uwage poziom tla (np. skandujacy tlum). Z takiego tez wzgledu ubiegly Sylwester na Rynku Wroclawskim mimo zastosowania dosc sporej liczby EAW KF750 (jednego z najdoskonalszych modelow tubowych wszechczasow) bylo po prostu cicho, a warto napomniec, ze natezenie SPL Max@1m dla pojedynczej kolumny wynosi 145dB (w zakresie 90-20000Hz).

Wg wzoru MB wychodza kosmicznie niskie moce potrzebne do wyprodukowania poteznego natezenia dzwieku. Gdyby 1,31W bylo w stanie wygenerowac 131dB, to nie robionoby glosnikow o mocach siegajacych nawet 3000W mocy ciaglej, bo 1,31W byloby w stanie zapewnic potrzebne natezenie dzwieku. A stety/niestety tak jest w rzeczywistosci. Jesli ktos ma watpliwosci co do prawdomownosci mojej toerii (a wierze, ze tak nie jest) moge podac referencje do wiarygodnych zrodel (Adamson, MeyerSound, EAW, Dynacord, E-V, K+H).

Awatar użytkownika
AlfonsoRodeo
Posty:757
Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: AlfonsoRodeo » wtorek 10 kwie 2007, 21:59

...Głośnik o skuteczności 99dB/W/m wyprodukuje z 1m ciśnienie akustyczne o poziomie 131dB SPL jeśli poda się na niego sygnał o mocy 1,31W...

Nie rozumiem dlaczego nikt tego nie poprawi.
1W przy efektyw. 99dB/W/m wygeneruje 99dBSPL
2W ------------"--------------wygeneruja 102dBSPL
....
~1,6kW -------"--------------wygeneruje 132dBSPL...
**********************

Pisalem o tym 5 postwo wczesniej od Twojego

Ano
Posty:210
Rejestracja:środa 09 lip 2003, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: Ano » wtorek 10 kwie 2007, 22:06

Faktycznie, obiecuje ze zaczne czytac Twoje posty

Awatar użytkownika
MB
Posty:3318
Rejestracja:wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: MB » wtorek 10 kwie 2007, 22:08

Przepraszam, oczywiście macie rację. Jestem zmęczony podróżą i dopiero teraz zauważyłem, ze napisałem głupotę. Przecież poziom ciśnienia jest miarą logarytmiczną i zależność głośności od mocy nie jest liniowa.

Antheck
Posty:180
Rejestracja:wtorek 04 cze 2002, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: Antheck » wtorek 10 kwie 2007, 22:26


Sens montowania systemu rownanego liniowo jest taki, ze nie potrzeba az tak wielu paczek, by uzyskac zadane natezenie dzwieku. A to z racji tego, ze mniedzy poszczegolnymi zestawami glosnikowymi nie zachodza negatywne procesy fizyczne takie jak filtrowanie grzebieniowe spowodowane glownie nieizofazowoscia calego zespolu kolumn
####
Przepraszam, ale co to znaczy, że zestaw głośników jest nieizofazowy??? Czy to znaczy, że generowane przez zestaw fale akustyczne są niezgodne w fazie? Jeśli tak tzn, że filtr grzebieniowy powstawał by już przy samym źródle... istotne jest właśnie dokładne zestrojenie w fazie, tak aby fale akustyczne generowane poprzez poszczególne źródła były jak najbardziej zbliżone do siebie w fazie.
Masz rację, że sens działania systemów W-L opiera się na konstruktywnej interferencji fal generowanych poprzez poszczególne źródła (poszczególne elementy grona)
Jednak równocześnie jesteś w błędzie... podobnie jak w systemach klasycznych istotna jest ilość głośników. M.in. po to aby uzyskać równiejsze pokrycie wyższym poziomem. Zresztą polecam odpalenie dla przykładu jakiegokolwiek kalkulatora do systemów W-L i porównanie SPLa z 1 i 2 paczek.
####
(bynajmniej nie w tak wielkim stopniu jak ma sie to w przypadku tuby czy, najgorzej, zestawow o szerokim kacie rozsylu). Miedzy innymi dzieki tejze cesze, na kazde podwojenie dystansu natezenie maleje o 3dB, a nie o 6dB jak w przypadku klasycznych zestawow glosnikowych. Zatem wszedzie tam, gdzie chce sie grac daleko, system rownany liniowo zdaje sie byc niezastapionym narzedziem.

Aby uzyskac okreslone cisnienie akustyczne po pierwsze nalezy wziac pod uwage skutecznosc zestawu glosnikowego (z reguly okresla ja najslabsze ogniwo lanucha, czyli przetwonik niskotonowy), nastepnie bierze sie pod uwage moc, jaka w stanie sa przyjac dane przetworniki. Na kazde zdwojenie mocy cisnienie zwieksza sie o 3dB (czyli jeszcze raz glosniej), tj.: 1W=x, 2W=x+3dB, 4W=x+6dB, 8W=x+9dB itd.
####
Podobnie tutaj śmiem wątpić:
Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy MOCĄ AKUSTYCZNĄ gdzie dwukrotny przyrost poziomu to faktycznie 3dB (zresztą mówił o tym chyba DJOZD), a POZIOMEM CIŚNIENIA AKUSTYCZNEGO (SPL) gdzie dwukrotna różnica w poziomach wynosi 6dB

Jeśli chodzi o dodawanie poziomów to sprawa jest jeszcze bardziej zamotana, bo wszystko zależy od fazy, a dokładniej od różnicy w fazach fal pochodzących z różnych źródeł.
Mówimy tutaj o tzw koherencji, a zgodnie z definicją źródła koherentne to takie które generują fale akustyczne w tej samej fazie bądź o stałym w czasie przesunięciu fazowym. W przypadku takich fal dodawanie dwóch fal o tym samym poziomie powoduje przyrost 6dBSPL.
Jeśli zaś dodajemy fale niekoherentne to przyrost przy sumowaniu wynosi 3dB.

Proponowałbym porównać to z warunkami interferencji konstruktywnej i destruktywnej oraz z długościami fal i wymiarami przetworników.

Najciekawsze na koniec: z psychoakustycznego punktu widzenia (Moore, Ozimek) wynika, ze dopiero różnica 10dBSPL odpowiada dwukrotnemu przyrostowi głośności (wrażenia subiektywnego). Ponadto na wrażenie głośności ma wpływ m.in. cecha subiektywna zwana ostrością (w największym przybliżeniu stosunek poziomów w niższym i wyższym paśmie częstotliwości)

Reasumując, proponowałbym nie przyjmować, że 6, albo co gorsza 3dB to podwojenie głośności dlatego że to jest tylko miara matematyczna, a ludzie to nie małe komputerki )) Działamy na nieco innych zasadach )
Pozdrawiam

Tak więc proponuję

[addsig]
Stevie Wonder: "You're the best stage crew I've ever seen..."

Antheck
Posty:180
Rejestracja:wtorek 04 cze 2002, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: Antheck » wtorek 10 kwie 2007, 22:31


Tak więc proponuję ...

)))
Nalać jeszcze jednego i do dna )

[addsig]
Stevie Wonder: "You're the best stage crew I've ever seen..."

Awatar użytkownika
Muka
Posty:67
Rejestracja:poniedziałek 07 lut 2005, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: Muka » wtorek 10 kwie 2007, 22:44

Odpowiadając na pytanie autora tematu: Poziom ciśnienia w dB SPL(np. w 1m np. 1kHz) nie jest miarodajną wartością służacą do oceny poziomu - do takiej oceny musimy wziąć pod uwagę progi słyszalności i zjawisko wzajemnego maskowania się składowych - czyli tzw. "głośność Zwickera".
Teraz o mocy!!
Często myli się moc prądu elektrycznego z mocą akustyczną W. Otóż mówiac o głosniku 100 wattowym mamy na myśli moc zasilającego go prądu. Moc akustyczna jest tylko częścią tej mocy wymuszającej drgania W=n*W', gdzie n<<1. W rzeczywistości sprawność czyli nasze n żadko przekracza kilka procent i silnie zależy od częstotliwości. Polecam książkę prof. R. Makarewicza "Dźwięk i fale" - tam zjawiska takie jak głośność są bardzo czytelnie i zrozumiale opisane.

Podsumowując - parametry oferowane przez producentów muszą być wnikliwie przeanalizowane za pomocą odpowiednich wzorów lub programów, zanim odpowiedzą nam na pytanie - "czy ten głośnik starczy żeby było wystarczająco głośno".
Pracuję w studiu postprodukcji filmowej...

Awatar użytkownika
AlfonsoRodeo
Posty:757
Rejestracja:poniedziałek 28 lut 2005, 00:00

Re: Poziomy SPL

Post autor: AlfonsoRodeo » wtorek 10 kwie 2007, 23:01

Przeciez kazdy liczacy sie i rzetelny producent glosnikow jasno podaje, jakiej efektywnosci (Eta Zero wyrazona w %) jest dany przetwornik. W przypadku wiekszosci glosnikow o papierowej lub temu podobnej membranie wartosc ta nie przekraca 3-4% (mowa oczywiscie o przecietnej).

ODPOWIEDZ