Podbijanie linii basu...
Witam!!!
Mam w utworze sciezke basu. Najpierw bas gra na jednej nucie C4, a za chwile idzie do gory o 3,5 tonu i gra na G4. Wtedy bas automatycznie ma mniej niskich czestotliwosci (ma mniej basu:).
Jak slucham kawalkow to zauwazam, ze gdy melodia basu wskakuje na wyzsza nute to bas jest podbijany. Jak to zrobic? tzn. jak umiejętnie dodac odpowiednia dawke niskich czestotliwosci aby caly czas bylo tyle samo basu? Czy mam poprostu podbic najniższe czestotliwosci basu? wtedy mozna znieksztalcic jego brzmienie... tymbardziej ze to syntetyczny bas, zrobiony na software'owym synth, ktory ma ma rozne oscylatory nadajace rozne smaczki...
i jeszcze druga sytuacja: mam melodie basu i jak ten bas wskakuje na wyzsza nute to chce go podbic tak aby nadac w tym momencie expresje utworu... poprostu w tym momencie ma byc na chwile o wiecej basu... jak umiejetnie podbic ten bas zeby go nie"przewalic" i nie znieksztalcic jego brzmienia?
pozdrawiam!!!!!!
Mam w utworze sciezke basu. Najpierw bas gra na jednej nucie C4, a za chwile idzie do gory o 3,5 tonu i gra na G4. Wtedy bas automatycznie ma mniej niskich czestotliwosci (ma mniej basu:).
Jak slucham kawalkow to zauwazam, ze gdy melodia basu wskakuje na wyzsza nute to bas jest podbijany. Jak to zrobic? tzn. jak umiejętnie dodac odpowiednia dawke niskich czestotliwosci aby caly czas bylo tyle samo basu? Czy mam poprostu podbic najniższe czestotliwosci basu? wtedy mozna znieksztalcic jego brzmienie... tymbardziej ze to syntetyczny bas, zrobiony na software'owym synth, ktory ma ma rozne oscylatory nadajace rozne smaczki...
i jeszcze druga sytuacja: mam melodie basu i jak ten bas wskakuje na wyzsza nute to chce go podbic tak aby nadac w tym momencie expresje utworu... poprostu w tym momencie ma byc na chwile o wiecej basu... jak umiejetnie podbic ten bas zeby go nie"przewalic" i nie znieksztalcic jego brzmienia?
pozdrawiam!!!!!!
Re: Podbijanie linii basu...
Zmień odsłuch, bo to co opisujesz to najprawdopodobniej efekt beznadziejnych monitorów lub niewłaściwego ich ustawienia (głośniki w narożach pomieszczenia lub podbity bas we wzmacniaczu) albo odsłuchu przez słuchawki.
Kompensowanie dziurawego pasma głośników używanych przy nagrywaniu utworu przez jakieś dziwne sztuczki podbijające głośność niektórych dźwięków spowoduje wyprodukowanie koszmarka, który na innych głośnikach nie będzie się nadawać do słuchania.
Kompensowanie dziurawego pasma głośników używanych przy nagrywaniu utworu przez jakieś dziwne sztuczki podbijające głośność niektórych dźwięków spowoduje wyprodukowanie koszmarka, który na innych głośnikach nie będzie się nadawać do słuchania.
Re: Podbijanie linii basu...
Dodam jeszcze do tego co napisał MB, ze tak zachowuje sie niepoprawnie samplowany BASS , im wyzej tym nutka krótsza i wtedy moze cos takiego sie dziac , powstaja dziury , bas sie urywa , słuchacz odnosi wrazenie ze bas ginie .
Re: Podbijanie linii basu...
hmmm... nie wiem czy to donca sprawa odsluchow(choc sa to zwykle konsumpcyjne kolumny). Jak pisalem ten bas jest z software'u (preset). i jak idzie na wyzszą nutke to jest go poprostu mniej...
jak temu zaradzic?? czyli mozliwe ze to wina softu, tak?
jak temu zaradzic?? czyli mozliwe ze to wina softu, tak?
Re: Podbijanie linii basu...
IMO w obrębie jednej oktawy nie powinno być takich jajek.
Spróbuj może dostroić w syncie drugi oscylator lub ewentualnie trzeci (czasem występujący jako suboscillator) grający o oktawę lub dwie niżej. Najlepiej niech to będzie przebieg trójkątny lub sinusoidalny (nie piła). Ustaw proporcje pomiędzy nim a resztą, tak aby dodawał "harmoniczne" w oczekiwanym przez Ciebie paśmie i problem powinien zniknąć. Ciekaw jestem jaki to synth. Może problem tkwi w innym miejscu.
Bas to bardzo newralgiczny element w miksie i jak słusznie stwierdził MB problem może być w niewłaściwym ustawieniu/doborze monitorów. Lepiej przejdź się z miksem do kogoś z lepszym sprzętem i wtedy pokręć gałami.
Spróbuj może dostroić w syncie drugi oscylator lub ewentualnie trzeci (czasem występujący jako suboscillator) grający o oktawę lub dwie niżej. Najlepiej niech to będzie przebieg trójkątny lub sinusoidalny (nie piła). Ustaw proporcje pomiędzy nim a resztą, tak aby dodawał "harmoniczne" w oczekiwanym przez Ciebie paśmie i problem powinien zniknąć. Ciekaw jestem jaki to synth. Może problem tkwi w innym miejscu.
Bas to bardzo newralgiczny element w miksie i jak słusznie stwierdził MB problem może być w niewłaściwym ustawieniu/doborze monitorów. Lepiej przejdź się z miksem do kogoś z lepszym sprzętem i wtedy pokręć gałami.
Re: Podbijanie linii basu...
Czy to ze bas mi ucieka gdy gram na F4, G4 to nie jest wina tego ze poprostu gram zbyt wysoko jak na ten instrument (software'owy)? jednak gdy schodze z cala melodia o kilka tonow nizej to bas wydaje sie byc mroczny i utwor brzmi gorzej... najchetniej bym widzial bas w przedziale od C4 do G4... tylko nie wiem czy to nie za wysokie nuty jak na bas...
Re: Podbijanie linii basu...
...Czy to ze bas mi ucieka gdy gram na F4, G4 to nie jest wina tego ze poprostu gram zbyt wysoko jak na ten instrument (software'owy)? jednak gdy schodze z cala melodia o kilka tonow nizej to bas wydaje sie byc mroczny i utwor brzmi gorzej... najchetniej bym widzial bas w przedziale od C4 do G4... tylko nie wiem czy to nie za wysokie nuty jak na bas......
**********************
To weź jakikolwiek bas do reki (albo zabecaluj basiście) i przekonaj się gdzie ma pomroczności i jasności. Na przyszłość będziesz miał jak znalazł.
**********************
To weź jakikolwiek bas do reki (albo zabecaluj basiście) i przekonaj się gdzie ma pomroczności i jasności. Na przyszłość będziesz miał jak znalazł.
Sympatycznie zielonokreskowy nadworny klaun Forum EiS
Re: Podbijanie linii basu...
...Czy to ze bas mi ucieka gdy gram na F4, G4 to nie jest wina tego ze poprostu gram zbyt wysoko jak na ten instrument (software'owy)? jednak gdy schodze z cala melodia o kilka tonow nizej to bas wydaje sie byc mroczny i utwor brzmi gorzej... najchetniej bym widzial bas w przedziale od C4 do G4... tylko nie wiem czy to nie za wysokie nuty jak na bas......
**********************
opuść melodię basu o oktawę i pokręć oscylatorami bo dźwięki w zakresie oktawy C4 są na bas za wysokie.
**********************
opuść melodię basu o oktawę i pokręć oscylatorami bo dźwięki w zakresie oktawy C4 są na bas za wysokie.
Re: Podbijanie linii basu...
Najpierw bas gra na jednej nucie C4
**********************
tak sobie pomyslalem ze to troche malo muzyczne okreslenie dzwieku. kojarzy mi sie cos z midi gdzie c5 (albo c6) to bylo c razkreslne ("srodkowe") wiec c4 to musi byc c male (albo wielkie) co w obu przypadkach jak najbardziej miesci sie w skali basu. z tego co widze nikt jeszcze nie poruszyl problemu fal stojacych a to moim zdaniem najbardziej prawdopodobna przyczyna twoich problemow.
proponuje zebys wygenerowal sobie sinusoide plynnie przestrajana od 20Hz do powiedzmy 500Hz o stalej amplitudzie i posluchal ktore czestotliwosci sie wybijaja a ktore oslabiaja. w taki wlasnie sposob wykryjesz strzalki i wezly fal stojacych ktore bardzo mozliwe ze "mieszkaja" razem z toba bo podejrzewam ze to pomieszczenie nie jest akustycznie zaadaptowane.
aaa. pamietaj tez o tym ze przy cichym odsluchu niskie dzwieki sa slabiej slyszalne niz wysokie wiec musisz dac dosyc glosno, ale z umiarem oczywiscie
basu tak latwo sie nie pozbedziesz i najprosciej bedzie jesli ustawisz sobie korektor barwy tak zeby sinusoida w miare mozliwosci byla tak samo glosna w kazdym pasmie. oczywiscie korekcja bedzie tylko do odsluchu a jak bedziesz zgrywal miksy to bez eq.
pzdrrr
**********************
tak sobie pomyslalem ze to troche malo muzyczne okreslenie dzwieku. kojarzy mi sie cos z midi gdzie c5 (albo c6) to bylo c razkreslne ("srodkowe") wiec c4 to musi byc c male (albo wielkie) co w obu przypadkach jak najbardziej miesci sie w skali basu. z tego co widze nikt jeszcze nie poruszyl problemu fal stojacych a to moim zdaniem najbardziej prawdopodobna przyczyna twoich problemow.
proponuje zebys wygenerowal sobie sinusoide plynnie przestrajana od 20Hz do powiedzmy 500Hz o stalej amplitudzie i posluchal ktore czestotliwosci sie wybijaja a ktore oslabiaja. w taki wlasnie sposob wykryjesz strzalki i wezly fal stojacych ktore bardzo mozliwe ze "mieszkaja" razem z toba bo podejrzewam ze to pomieszczenie nie jest akustycznie zaadaptowane.
aaa. pamietaj tez o tym ze przy cichym odsluchu niskie dzwieki sa slabiej slyszalne niz wysokie wiec musisz dac dosyc glosno, ale z umiarem oczywiscie

basu tak latwo sie nie pozbedziesz i najprosciej bedzie jesli ustawisz sobie korektor barwy tak zeby sinusoida w miare mozliwosci byla tak samo glosna w kazdym pasmie. oczywiscie korekcja bedzie tylko do odsluchu a jak bedziesz zgrywal miksy to bez eq.
pzdrrr

Re: Podbijanie linii basu...
...Witam!!!
Mam w utworze sciezke basu. Najpierw bas gra na jednej nucie C4, a za chwile idzie do gory o 3,5 tonu i gra na G4. Wtedy bas automatycznie ma mniej niskich czestotliwosci (ma mniej basu:).
**********************
zamiast w góre na G4 , daj go G3 - może zabrzmi lepiej
Mam w utworze sciezke basu. Najpierw bas gra na jednej nucie C4, a za chwile idzie do gory o 3,5 tonu i gra na G4. Wtedy bas automatycznie ma mniej niskich czestotliwosci (ma mniej basu:).
**********************
zamiast w góre na G4 , daj go G3 - może zabrzmi lepiej