Wokal a stereo
Witam wszystkich serdecznie!Mam pewną wątpliwość-jak to jest z panoramowaniem głównego wokalu w stereo.Sam sygnał jest oczywiście monofoniczny,więc czy należy go sztucznie "rozszerzać",czy może wystarczy osadzenie go pośrodku panoramy w miksie?Pozdrawiam
Re: Wokal a stereo
...Witam wszystkich serdecznie!Mam pewną wątpliwość-jak to jest z panoramowaniem głównego wokalu w stereo.Sam sygnał jest oczywiście monofoniczny,więc czy należy go sztucznie "rozszerzać",czy może wystarczy osadzenie go pośrodku panoramy w miksie?Pozdrawiam...
**********************
To zależy jaki efekt chcesz osiągnąć, jeżeli chcesz rozłożyć wokal po panoramie, to moim zdaniem najlepszym sposobem jest nagranie drugiej ścieżki, niekoniecznie całej, powiedzmy poszczególnych fragmentów i rozłożenie ich na prawy i lewy kanał. Ale jeżeli nie chcesz "ubajerzać" to może spokojnie zostać pośrodku panoramy :)
**********************
To zależy jaki efekt chcesz osiągnąć, jeżeli chcesz rozłożyć wokal po panoramie, to moim zdaniem najlepszym sposobem jest nagranie drugiej ścieżki, niekoniecznie całej, powiedzmy poszczególnych fragmentów i rozłożenie ich na prawy i lewy kanał. Ale jeżeli nie chcesz "ubajerzać" to może spokojnie zostać pośrodku panoramy :)
Pozdrawiam
Re: Wokal a stereo
...Witam wszystkich serdecznie!Mam pewną wątpliwość-jak to jest z panoramowaniem głównego wokalu w stereo.Sam sygnał jest oczywiście monofoniczny,więc czy należy go sztucznie "rozszerzać",czy może wystarczy osadzenie go pośrodku panoramy w miksie?Pozdrawiam...
**********************
Obecnie w RnB istnieje moda na rozstawianie refrenów po bokach, podczas gdy zwrotkę zostawia się w "centrum".
Ja do wokalu zawsze dodaję lekki chorus (naprawdę delikatny), żeby rozszerzyć poświatę wokalu. Daje to miły efekt - ociepla i rozszerza wokal.
Jest to rozwiązanie lepsze od użycia reverbu, gdy chcesz zachować bliski wokal.
[addsig]
**********************
Obecnie w RnB istnieje moda na rozstawianie refrenów po bokach, podczas gdy zwrotkę zostawia się w "centrum".
Ja do wokalu zawsze dodaję lekki chorus (naprawdę delikatny), żeby rozszerzyć poświatę wokalu. Daje to miły efekt - ociepla i rozszerza wokal.
Jest to rozwiązanie lepsze od użycia reverbu, gdy chcesz zachować bliski wokal.
[addsig]
I'm representin' all the Whiteman's for across the world!!!!!
Re: Wokal a stereo
......Witam wszystkich serdecznie!Mam pewną wątpliwość-jak to jest z panoramowaniem głównego wokalu w stereo.Sam sygnał jest oczywiście monofoniczny,więc czy należy go sztucznie "rozszerzać",czy może wystarczy osadzenie go pośrodku panoramy w miksie?Pozdrawiam...
**********************
Obecnie w RnB istnieje moda na rozstawianie refrenów po bokach, podczas gdy zwrotkę zostawia się w "centrum".
Ja do wokalu zawsze dodaję lekki chorus (naprawdę delikatny), żeby rozszerzyć poświatę wokalu. Daje to miły efekt - ociepla i rozszerza wokal.
Jest to rozwiązanie lepsze od użycia reverbu, gdy chcesz zachować bliski wokal.
...
**********************
tak dokładnie ... właśnie wokal wiodący ( solisty / solistki ) dajesz na środku panoramy natomiast wszelkie chorki po bokach ( przeciewnych stronach panoramy ) .. daje to na prawde świetne i głębokie brzmienie.
polecam ci sistars - my music ... tam zobaczysz jak to piknie gra ;)
a co do mono/stereo - fonicznego wokalu to wszystko zalezy od twojej inwencji tworczej i pomysłu na kawałek ... eksperymentuj to czasmi daje dobre rezultaty ... tak jak kolega powiedzial chorus ładnie ociepla i rozszerza taki track .. ale polecam tez eksperymenty z phaserem/flangerem ale bardzo, bardzo delikatnie ... zeby nie zespuć oryginalnego brzmienia ... ;)
**********************
Obecnie w RnB istnieje moda na rozstawianie refrenów po bokach, podczas gdy zwrotkę zostawia się w "centrum".
Ja do wokalu zawsze dodaję lekki chorus (naprawdę delikatny), żeby rozszerzyć poświatę wokalu. Daje to miły efekt - ociepla i rozszerza wokal.
Jest to rozwiązanie lepsze od użycia reverbu, gdy chcesz zachować bliski wokal.
...
**********************
tak dokładnie ... właśnie wokal wiodący ( solisty / solistki ) dajesz na środku panoramy natomiast wszelkie chorki po bokach ( przeciewnych stronach panoramy ) .. daje to na prawde świetne i głębokie brzmienie.
polecam ci sistars - my music ... tam zobaczysz jak to piknie gra ;)
a co do mono/stereo - fonicznego wokalu to wszystko zalezy od twojej inwencji tworczej i pomysłu na kawałek ... eksperymentuj to czasmi daje dobre rezultaty ... tak jak kolega powiedzial chorus ładnie ociepla i rozszerza taki track .. ale polecam tez eksperymenty z phaserem/flangerem ale bardzo, bardzo delikatnie ... zeby nie zespuć oryginalnego brzmienia ... ;)
Re: Wokal a stereo
Absolutnie nie rozczepiaj sciezki wokalu na zasadzie przesuniecia fazy lewgo i prawego kanalu.
Jednynym sposobem jest nagranie dodatkowych sciezek dublujących.
Jednynym sposobem jest nagranie dodatkowych sciezek dublujących.
Re: Wokal a stereo
zrób dwie sciezki "podbic" ale nie całej zwrotki tylko poszczególnych fragmentów i je rozstaw w panoramie - na nich mozesz smialo kombinowac z reverbami,fklangerami i chorusem.....
uważaj by nie przesadzić bo jak sie to słabo zmiksuje to bedzie słychać gdzie jest szeroko a gdzie wokal jest sam jak palec......
uważaj by nie przesadzić bo jak sie to słabo zmiksuje to bedzie słychać gdzie jest szeroko a gdzie wokal jest sam jak palec......
Re: Wokal a stereo
Dziękuję wszystkim za cenne uwagi.Generalnie obiema rękami podpisuję się pod powyższymi tezami,spotkałem się jednak z opinią,żeby rekompensować niedostatki mikrofonu panoramą "od ucha do ucha",żeby wokal był przez całą scenę stereo.Nie ulega wątpliwości,że w piosence najważniejsza jest partia wokalna,jednak uważam takie uprzestrzennianie za lekką przesadę.Ale gdy usłyszałem,że w moim miksie jest-cytat:"słabe stereo wokalu"-to zwątpiłem w słuszność mojej-i powyższych-metod.Co do chórku-oczywiście uważam,że należy go rozstawić szeroko,ale wokal solo zawsze zostawiam pośrodku-co czynię i co też należało wykazać.Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam!
Re: Wokal a stereo
...Ale gdy usłyszałem,że w moim miksie jest-cytat:"słabe stereo wokalu"-to zwątpiłem w słuszność mojej-i powyższych-metod...
A w jakich okolicznościach usłyszałeź taka opinię? Oczywiście biorę poprawkę na to, iż jednak coś z tym wokalem próbowałeś "zrobić " zamiast pozostawić centralnie. I stąd ktoś mógł napisać, iż skoro taki miałeś zamysł to nie do końca udało Ci się go zrealizować.
A w jakich okolicznościach usłyszałeź taka opinię? Oczywiście biorę poprawkę na to, iż jednak coś z tym wokalem próbowałeś "zrobić " zamiast pozostawić centralnie. I stąd ktoś mógł napisać, iż skoro taki miałeś zamysł to nie do końca udało Ci się go zrealizować.
Sympatycznie zielonokreskowy nadworny klaun Forum EiS
Re: Wokal a stereo
......Ale gdy usłyszałem,że w moim miksie jest-cytat:"słabe stereo wokalu"-to zwątpiłem w słuszność mojej-i powyższych-metod...
A w jakich okolicznościach usłyszałeź taka opinię? Oczywiście biorę poprawkę na to, iż jednak coś z tym wokalem próbowałeś "zrobić " zamiast pozostawić centralnie. I stąd ktoś mógł napisać, iż skoro taki miałeś zamysł to nie do końca udało Ci się go zrealizować....
**********************
Dziękuję za zainteresowanie. Otóż taką opinię usłyszałem po wysłuchaniu przez kolegę MP3-ki mojego skromnego autorstwa przesłanej mu na priva. Wiem, wiem- MP3, kompresja stratna, ale aż tak źle- u mnie przynajmniej- to nie brzmiało.Z wokalem, a był to dziecięcy chórek- fakt, nieco niestrojący- nic szczególnego nie robiłem oprócz kompresji i korekcji. Główna melodia była śpiewana unisono, a w panoramie umieściłem ją centralnie.Kontrapunkty chórku rozmieściłem po bokach na 85% L i R, oczywiście lekki hall dla uplastycznienia całości. Nagrywałem to mikrofonem SP B3 przez mikser Behringer Eurorack MX 803A, karta Waveterminal 195X.Nigdy żadnych specjalnych zabiegów robiąc wokale z panoramowaniem nie robiłem, tym bardziej się zdziwiłem słysząc taką opinię.Zaznaczam- chodzi nie o chórki, tylko o główną melodię. Na zakończenie dodam, że słuchając np. Kilijańskiego i Kayah wokal Kilijańskiego jest umieszczony skrajnie po bokach, a nie w środku - ale może sobie tylko wmawiam...
A w jakich okolicznościach usłyszałeź taka opinię? Oczywiście biorę poprawkę na to, iż jednak coś z tym wokalem próbowałeś "zrobić " zamiast pozostawić centralnie. I stąd ktoś mógł napisać, iż skoro taki miałeś zamysł to nie do końca udało Ci się go zrealizować....
**********************
Dziękuję za zainteresowanie. Otóż taką opinię usłyszałem po wysłuchaniu przez kolegę MP3-ki mojego skromnego autorstwa przesłanej mu na priva. Wiem, wiem- MP3, kompresja stratna, ale aż tak źle- u mnie przynajmniej- to nie brzmiało.Z wokalem, a był to dziecięcy chórek- fakt, nieco niestrojący- nic szczególnego nie robiłem oprócz kompresji i korekcji. Główna melodia była śpiewana unisono, a w panoramie umieściłem ją centralnie.Kontrapunkty chórku rozmieściłem po bokach na 85% L i R, oczywiście lekki hall dla uplastycznienia całości. Nagrywałem to mikrofonem SP B3 przez mikser Behringer Eurorack MX 803A, karta Waveterminal 195X.Nigdy żadnych specjalnych zabiegów robiąc wokale z panoramowaniem nie robiłem, tym bardziej się zdziwiłem słysząc taką opinię.Zaznaczam- chodzi nie o chórki, tylko o główną melodię. Na zakończenie dodam, że słuchając np. Kilijańskiego i Kayah wokal Kilijańskiego jest umieszczony skrajnie po bokach, a nie w środku - ale może sobie tylko wmawiam...
Re: Wokal a stereo
...Na zakończenie dodam, że słuchając np. Kilijańskiego i Kayah wokal Kilijańskiego jest umieszczony skrajnie po bokach, a nie w środku - ale może sobie tylko wmawiam......
**********************
Sobie jednak tylko wmawiam-tam są jednak dodatkowe chórki skrajnie na boki- i to one właśnie robią tą przestrzeń.Tak mi przynajmniej wynika po wnikliwym wsłuchaniu się. Tak więc wokal mono na środek-i to by było na tyle- jak sądzę
**********************
Sobie jednak tylko wmawiam-tam są jednak dodatkowe chórki skrajnie na boki- i to one właśnie robią tą przestrzeń.Tak mi przynajmniej wynika po wnikliwym wsłuchaniu się. Tak więc wokal mono na środek-i to by było na tyle- jak sądzę
