Strona 1 z 3
Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 16:51
autor: klops3000
Chciałbym poznać wasze sposoby na dobre brzmienie wysokiego pasma.
Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.
Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.
Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.
Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.
Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 16:53
autor: AkselPL
...
Chciałbym poznać wasze sposoby na dobre brzmienie wysokiego pasma.
Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.
Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.
Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.
Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.
Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?...
Kompresja pasmowa = mięka góra
[addsig]
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 16:57
autor: preceli
Hej Panowie.
A czytacie obaj choć troche magazyn na forum którego postujecie?
[addsig]
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 17:01
autor: JoachimK
Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.
Nic podobnego. Kolejność łańcucha nie ma tu nic do rzeczy, a już bramka na pewno jest skrajnie poza tematem.
Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.
Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.
To nie jest trick na głośne nagranie. RMS uzyskuje się głównie z dołu a nie góry, oraz ze środka, które może bliższe brzmienie lub jazgot - to już zależy od ustawienia. Góra tu nie ma nic do tego. Gdyby ona miała zrobić wrażenie większej głośności, musiało by je być na pewno stanowczo za dużo ;)
Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.
Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?...
Dbam o to przede wszystkim w miksie, przy czym w znacznym stopniu odpowiedzialne są... proporcje!
A na sumie - no cóż, różnie się robi, przycinanie pasma filtrem LPF nie jest niczym niezwykłym.
Tak czy inaczej, obstawiam, że sporo problemów z ową "górą" to w istocie problemy ze środkiem pasma, a nie górą.
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 17:02
autor: JoachimK
Kompresja pasmowa = mięka góra
...lub jazgot.
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 05 paź 2011, 18:29
autor: AkselPL
...
Kompresja pasmowa = mięka góra
...lub jazgot.
...
Oczywiście doświadczenie swoją drogą.
[addsig]
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 12 paź 2011, 01:36
autor: arewe
A ja daję skompresowany bright reverb z podbiciem tak od 5k. Tylko kompresją odpuszczam atak a tłumię release. Na przykład przy hithacie wychodzi ładna "chmura" z fajną górką. No i jeszcze odpowiednia kompresja - przy perkusji - tłumię atak i wydobywam release. Jeśli chodzi o inne instrumenty to na fx daję guitar riga, z presetem Clean White i delikatnie wpuszczam na instrumenty. Ale nie lubię jak w brzmieniu jest dużo wysokich - drażni to moje uszy :)
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 12 paź 2011, 03:29
autor: arewe
Nic podobnego. Kolejność łańcucha nie ma tu nic do rzeczy, a już bramka na pewno jest skrajnie poza tematem.
Kolejność łańcucha ma duże znaczenie. W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud.
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 12 paź 2011, 15:24
autor: JoachimK
Kolejność łańcucha ma duże znaczenie.
Oczywiście że ma, w pewnych sytuacjach wręcz kluczowe! - przecież na bębnach nikt przy zdrowych zmysłach nie założy bramki po kompresorze.
W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud....
Bzdura i to gigantyczna. Co ma obcięcie dołu do uzyskania góry? A co będzie, jeśli kompresor będzie miał wysoko podcięte pasmo na sidechain?
Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?
: środa 12 paź 2011, 18:02
autor: arewe
...Kolejność łańcucha ma duże znaczenie.
Oczywiście że ma, w pewnych sytuacjach wręcz kluczowe! - przecież na bębnach nikt przy zdrowych zmysłach nie założy bramki po kompresorze.
W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud....
Bzdura i to gigantyczna. Co ma obcięcie dołu do uzyskania góry? A co będzie, jeśli kompresor będzie miał wysoko podcięte pasmo na sidechain?...
pytanie było o uzyskanie "czystej" góry - jak w temacie. Jak masz blachy to nie wywalasz poniżej 80-100 hz ? Jeśli maja brzmieć czysto to lepiej to usunąć. Oczywiście, że nie wpływa to bezpośrednio na brzmienie góry - ale jak pisałem nie zostawiasz niepotrzebnego brudu.