Patent na miks stopy i basu...

Kruczki i sztuczki. Podziel się swoją wiedzą tajemną.
Awatar użytkownika
100lec
Posty:5
Rejestracja:poniedziałek 26 gru 2005, 00:00
Patent na miks stopy i basu...

Post autor: 100lec » środa 21 cze 2006, 12:59

Witam.
Nie znalazłem na forum tematów dotyczących tego konkretnie zagadnienia, zakładam więc nowy i mam nadzieje że nie zlinczujecie mnie z miejsca, nawet jeśli problem ten doświadczonym realizatorom wyda się raczej trywialny.
Chodzi mi konkretnie o możliwość miksowania ze sobą dwóch ścieżek w taki sposób by poziom głośnosci jednej z nich był modulowany przez poziom głośnosci drugiej.
Wyrażając się łopatologicznie : im głośniej w danym momencie gra jedna tym ciszej druga...
Mam tu na mysli sytuacje w której ścieżka basu jest okresowo "tłumiona" prze ścieżke stopy, dzięki czemu (jak mi się wydaje) mozna osiągnać znacznie wiekszą czytelność tejże w miksie gdyż bas pozostawia w danej chwili wolną przestrzeń w zakresie niskich częstotliwości, ustępuje jej miejsca jak babci w tramwaju.
Korzystam obecnie z programu Adobe Audition (dawny Cool Edit) i znalazłem tam efekt 'envelope follower'.
Zaznaczyłem obie sciezki, przy czym ściezkę basu ustawiłem jako 'analisys wave' , zaś ścieżkę stopy jako 'process wave' i w tracku wyjsciowym otrzymałem coś co wyglądało jak "stopa ale z brzmieniem basu" ;)
Tak więc osiągnąłem coś na kształt modulacji poziomu głośności scieżki basu, ale w dokładnie odwrotnym kierunku niż potrzebowałem tzn. bas nie był wyciszany w momencie uderzenia stopy, lecz odwrotnie - tylko wtedy był słyszalny...
Pomyślałem zatem że spróbuję odwrócić amplitudę tej nowej ścieżki (invert) i zmiksować ją z pierwotną ściezką basu, tak by uzyskać zakładane "tłumienie".
Efekt jest chyba taki jakiego oczekiwałem, w ściezce basu pojawiają się "dołki" które mogą być wypełnione przez stopę, dzieki czemu oba tracki ustawione w miksie na znacznie wyzszym poziomie niż przed tą operacja nie powodują clippingu.
Oczywiście stopień tłumienia nie może być zbyt duży, tak by nie powstawało wrażenie urywanego basu (choć z drugiej strony można zastosować to celowo, jako efekt... ).
Chciałbym prosić o krytyczne uwagi odnosnie tej mojej metody - być może da się to zrobić prosciej i lepiej, może popełniam tu jakiś niewybaczalny błąd?
Użytkowników Audition proszę dodadkowo o sugestie odnośnie zastosowania konkretnego presetu spośród dostepnych w zakładce 'envelope follower'.
Pozdrawiam i mam nadzieję że wyraziłem się jasno...


Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: matiz » środa 21 cze 2006, 13:05

być może da się to zrobić prosciej i lepiej

Sidechain compresoor

Awatar użytkownika
SLP
Posty:266
Rejestracja:wtorek 20 lip 2004, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: SLP » środa 21 cze 2006, 13:48

Matiz dał Ci najlepszą odpowiedź, a ja od siebie dodam to:

1. jeśli chcesz aby stopa i bas były czytelne i głośne, to popracuj nad ich odpowiednim doborem pod względem barwy.

2. Często w mieszaniu tych dźwięków stosuje się zasadę: potężny bas+chuda stopa lub potężna stopa+lżejszy, wyższy bas --> (poszczególne instrumenty potraktowane odpowiednio kompresorem)

3. Chodzi o to żeby główna energia (zakres częstotliwości) stopy nie pokrywała się z taką samą (pod wzgl. częstotl.) energią basu. Czyli: jak już musisz łączyć wybrane przez siebie dźwięki to sprawdź na analizatorze widma ich najsilniej wybrzmiewające częstotliwości i jeśli się pokrywają to popracuj nad tym EQ ucinając "szczyty" z jednego instrumentu dając tym samym odetchnąc drugiemu - wszystko kwestia osłuchania i eksperymetowania.

4. Jesli np. generujesz stopę i bass w jakimś syntezatorze (np. Waldorf Attack) to nic prostrzego jak wykręcić dobry kopiący bass z silnym atakiem, który bedzie robił za "stopę z basem" z tego samego basu zrobić stopę (do wygrywania stopy bez basu...) poprzez ostre skrócenie wybrzmiewania (zabawa z obwiednią ADSR) - dzięki temu masz załatwioną sprawę z dobieraniem brzmień basu do stopy.

Powodzenia.
Cały czas zmierzamy ku perfekcji :)

Awatar użytkownika
Gerry
Posty:552
Rejestracja:czwartek 09 cze 2005, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: Gerry » środa 21 cze 2006, 15:35

A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem...
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...

Awatar użytkownika
mr-hammond
Posty:1416
Rejestracja:poniedziałek 08 gru 2003, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: mr-hammond » środa 21 cze 2006, 18:04

...A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem......
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :)

Awatar użytkownika
Gerry
Posty:552
Rejestracja:czwartek 09 cze 2005, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: Gerry » środa 21 cze 2006, 18:57

......A mozesz zmienic swoj awator? bez obrazy ale nie chcę byc kojarzony z jakims stolcem......
**********************
heh widze ze kolega ma wyłączność na swój wizerunek na forum :) ...
**********************
Nie mam wyłącznosci ale ładnie proszę i mam nadzieję ze kolega przystanie na moja prosbe
...kto pyta nie błądzi :-)) Niech milczę jesli nie mam nic ciekawego do powiedzenia...

Awatar użytkownika
PZ
Posty:46
Rejestracja:piątek 10 lut 2006, 00:00
Kontakt:

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: PZ » środa 21 cze 2006, 21:46

Ciekawe podejście do sprawy, przyciszanie na chwile basu kiedy stopa wchodzi. Moze to być słyszalne, ale jak by zastosować go tylko do basu niskiego , a bas wysoki pozostawić bez zmian. Mozna by wtedy dać i niską stope i niski bas i nic by sie nie nakładało.

Awatar użytkownika
matiz
Posty:3424
Rejestracja:poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: matiz » środa 21 cze 2006, 22:46

...być może da się to zrobić prosciej i lepiej

Sidechain compresoor...
**********************
W sumie jezeli nie chcesz robic "pompki" na padach rowniez, to przy dwoch sladach mono do tego celu bez problemu mozna wykorzystac zwykly stereofoniczny kompresor i pokombinowac troche z poziomami. Zreszta i tak efekt ten wzial sie z grupowej kompresji stopy i basu, a teraz kombinujemy z sidechainami bo stopa z sampla juz dobrze brzmi i kompresor ja psuje

Awatar użytkownika
GD
Posty:9
Rejestracja:środa 21 cze 2006, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: GD » środa 21 cze 2006, 23:32

Witam wszystkich. :)

A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?

Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)
Amator.

Pine
Posty:233
Rejestracja:czwartek 26 maja 2005, 00:00

Re: Patent na miks stopy i basu...

Post autor: Pine » czwartek 22 cze 2006, 20:26

...Witam wszystkich. :)

A mogłby ktoś wyjaśnić jak zapiac ten kompresor z sensem?
Wyslac bas i stope na grupe, i wrzucic np w insert?

Bede wdzieczny za rozwiniecie troszeczke tematu, poniewaz stawiam pierwsze kroczki. :)...
**********************
Osobiscie z miksera wypuszczam bit i bass na kompresor i po kompresji wraca to spowrotem na mikser na kanał stereo i jest dogrywane z innymi dzwiekami
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.

ODPOWIEDZ