Konkretny przydźwięk
Ma to , wielka (tzn, ze jak jest "grubosci" jednego hz to Q jest wielkie w sensie ze 0,7q jest wieksze w "oktawach" niz 2,7q?) dobroc i ot... taka mam metode **********************
ależ tłumaczę Ci właśnie, że po pierwsze nie może mieć szerokości 1Hz, a po drugie Q=0,7 to bardzo mała dobroć, czyli szerokie pasmo. Wąskie pasmo oznacza dużą dobroć, a duża dobroć to na przykład Q=50 (choć i tak to jest względne). Dobroci nie wyraża się ani w oktawach ani w Hz, ona jest niemianowana. Gdyby dobroć miała jednostkę to byłaby ona odwrotnością(!!!) oktawy
ależ tłumaczę Ci właśnie, że po pierwsze nie może mieć szerokości 1Hz, a po drugie Q=0,7 to bardzo mała dobroć, czyli szerokie pasmo. Wąskie pasmo oznacza dużą dobroć, a duża dobroć to na przykład Q=50 (choć i tak to jest względne). Dobroci nie wyraża się ani w oktawach ani w Hz, ona jest niemianowana. Gdyby dobroć miała jednostkę to byłaby ona odwrotnością(!!!) oktawy
Re: Konkretny przydźwięk
...a co do selektywnosci - myslalem ze komputerowe algorytmy umieja takie rzeczy zrobic.
Tak sie w sumie zastanawiam dlaczego tego rodzaju znieksztalcenie - ma , przepraszam za lamerski jezyk, ksztalt piramidy - tzn. czym nizsza glosnosc - tym bardziej rozszerza sie "dobroc" slupka?...
**********************
z tego samego powodu, dla którego charakterystyka rzeczywistego filtru dolnoprzepustowego nie jest "schodkiem" tylko trapezem, czyli posiada zbocze o określonym nachyleniu, zależnym od rzędu filtru, czyli stopnia jego skomplikowania i (co się mocno wiąże) wprowadzanego przesunięcia fazy, a zatem i opóźnienia.
Tak sie w sumie zastanawiam dlaczego tego rodzaju znieksztalcenie - ma , przepraszam za lamerski jezyk, ksztalt piramidy - tzn. czym nizsza glosnosc - tym bardziej rozszerza sie "dobroc" slupka?...
**********************
z tego samego powodu, dla którego charakterystyka rzeczywistego filtru dolnoprzepustowego nie jest "schodkiem" tylko trapezem, czyli posiada zbocze o określonym nachyleniu, zależnym od rzędu filtru, czyli stopnia jego skomplikowania i (co się mocno wiąże) wprowadzanego przesunięcia fazy, a zatem i opóźnienia.
Re: Konkretny przydźwięk
to Q jako pseudo jednostke wzialem z wtyczek :) nie wiedzialem jakiej innej uzyc, aby ulatwic wyrazenie tego o co pytam :)
To juz wiecej wiem, za co dziekuje - przy okazji cudzego pytania i swoj umysl pozywilem :)
To przy okazji zapytam - wg. Ciebie - to cos w moim instrumencie - czym moze byc spowodowane? To bass z ukladem aktywnym.... Jest to wszedzie gdzie nagrywam, niezaleznie od preampow, przetwornikow etc. Wydaje sie byc wieksze - jesli w pomieszczeniu sa monitory CRT - choc jest zawsze
To juz wiecej wiem, za co dziekuje - przy okazji cudzego pytania i swoj umysl pozywilem :)
To przy okazji zapytam - wg. Ciebie - to cos w moim instrumencie - czym moze byc spowodowane? To bass z ukladem aktywnym.... Jest to wszedzie gdzie nagrywam, niezaleznie od preampow, przetwornikow etc. Wydaje sie byc wieksze - jesli w pomieszczeniu sa monitory CRT - choc jest zawsze
Re: Konkretny przydźwięk
15kHz z hakiem to typowa częstotliwość odchylania poziomego w telewizorach. W monitorach CRT jest zazwyczaj wyższa (obliczasz ją mnożąc częstotliwość odświeżania ustawioną w sterowniku karty przez rozdzielczość pionową). Mimo wszystko te układy w monitorach często mocno sieją, więc tu bym szukał przyczyn.
Re: Konkretny przydźwięk
Dzieki ! - czyli czas CRT (choc jakos je wole) wyslac na smeitnik historii!
Re: Konkretny przydźwięk
- po pierwsze dziękuję Wam za pomoc :)
- co do dobroci kolega Grembo napewno się pomylił, chodziło oczywiście o dużą dobroć i popieram Twoją wypowiedź
- owszem zgadzam się i jestem świadomy, że filtry nie są idealne (okolice też zniekształcą) i trzeba filtrować z umiarem
- "To ile należy stłumić wynika z tego ile brakuje tej wartości do poziomu niesłyszalnego" - i o to mi chodziło gdy pytałem się o ile dB stłumić
. Wg specyfikacji Juli@ ma SNR -114 dB (wałkowałem to wiele razy i wciąż nie mogę zapamiętać jak to się ma do ilości dBFS w moim konkretnym przypadku). Poziom niesłyszalny (szumy przetworników a/c) w moim wypadku to?
Zwiększyłem skalę w analizatorze do -130 dB => widmo
- co do niepolegania na cyferkach: nie mam niestety idealnego źródła odsłuchu i polegam tylko na Bayerach DT 150. gdy wsłucham się w szum o -75 dBFS to słyszę to, ale jak leci nagrany instrument to za chiny nie usłyszę, że jest tam przydźwięk i wiem to tylko dzięki analizatorowi. Dlatego chyba lepiej chuchać na zimne i lepiej przyjąć, że te -100 dB to szum tła i adekwatnie do tego spróbować podciąć te 20-30 dB, prawda?
- co do poprawy okablowania - owszem - ale w moim przypadku już raczej niewiele da się zrobić z okablowaniem i pozostają filtry
- z nieco innej beczki nieco: z ciekawości nagrałem szum przy wyłączonym syntezatorze (wtyczka pozostała włożona jednak) oraz po wyjęciu z niego kabli z sygnałem idącym do karty dźwiękowej. ku mojemu zdziwieniu widmo się znacznie pogorszyło - "odezwały się" harmoniczne przydźwięku
Czy jest to naturalne? Czy może jest tego inna przyczyna?
- co do dobroci kolega Grembo napewno się pomylił, chodziło oczywiście o dużą dobroć i popieram Twoją wypowiedź
- owszem zgadzam się i jestem świadomy, że filtry nie są idealne (okolice też zniekształcą) i trzeba filtrować z umiarem
- "To ile należy stłumić wynika z tego ile brakuje tej wartości do poziomu niesłyszalnego" - i o to mi chodziło gdy pytałem się o ile dB stłumić


- co do niepolegania na cyferkach: nie mam niestety idealnego źródła odsłuchu i polegam tylko na Bayerach DT 150. gdy wsłucham się w szum o -75 dBFS to słyszę to, ale jak leci nagrany instrument to za chiny nie usłyszę, że jest tam przydźwięk i wiem to tylko dzięki analizatorowi. Dlatego chyba lepiej chuchać na zimne i lepiej przyjąć, że te -100 dB to szum tła i adekwatnie do tego spróbować podciąć te 20-30 dB, prawda?
- co do poprawy okablowania - owszem - ale w moim przypadku już raczej niewiele da się zrobić z okablowaniem i pozostają filtry
- z nieco innej beczki nieco: z ciekawości nagrałem szum przy wyłączonym syntezatorze (wtyczka pozostała włożona jednak) oraz po wyjęciu z niego kabli z sygnałem idącym do karty dźwiękowej. ku mojemu zdziwieniu widmo się znacznie pogorszyło - "odezwały się" harmoniczne przydźwięku


Re: Konkretny przydźwięk
Grembo: MB powiedzial juz wszystko, co bylo do powiedzenia, ja dodam, ze dobroc rzedu Q= "kilkanascie" to czesto zadna dobroc do takich zabiegow, ale problemem jest jeszcze jedna rzecz - z doswiadczenia wiem, ze czestotliwosc zaklocen moze plywac, a wysokie haromiczne zaklocen nie musza wcale wynoscic dokladnie matematycznej wielokrotnosci (mialem takie przypadki w nagraniach z zakloceniami od tyrystorow).
Z usuwaniem tego rodzaju zaklocen bywa roznie i nie zalezy to od samego zaklocenia ale od sladu, na ktorym jest zaklocenie - to tak jak z wycinaniem sticka z loopa ;)
Z usuwaniem tego rodzaju zaklocen bywa roznie i nie zalezy to od samego zaklocenia ale od sladu, na ktorym jest zaklocenie - to tak jak z wycinaniem sticka z loopa ;)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Konkretny przydźwięk
no i ten dziwny szczyt przy ok 20 kHz...
Re: Konkretny przydźwięk
Yayaya: pamietaj o tym, ze takie proste analizatory sa czesto nieprecyzyjne, a zmiana sposobu pomiaru okna moze zmienic wynik.
(Zdaje sie ze swego czasu na tym forum przy okazji watku o analizatorach przedstawialem przyklady roznych wynikow bazujacych na tym samym sygnale, w zaleznosci od rodzaju dtyczki analizatora i jej ustawienia, ale nie pamietam, jaki to byl dokladnie temat)
(Zdaje sie ze swego czasu na tym forum przy okazji watku o analizatorach przedstawialem przyklady roznych wynikow bazujacych na tym samym sygnale, w zaleznosci od rodzaju dtyczki analizatora i jej ustawienia, ale nie pamietam, jaki to byl dokladnie temat)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Konkretny przydźwięk
JoachimK: Owszem Voxengo SPAN v 1.9.1 jest darmową wtyczką i nie pozwala np na wybór okna, więc z pewną dozą prawdopodobieństwa można założyć, że nie są to idealne wyniki, choć też absolutnie z kosmosu nie są i można je chyba jako bazę wypadową potraktować
z innych obserwacji: oglądając widmo często po zresetowaniu widma zmieniają się wartości maksymalne dla częstotliwości <40Hz między np -90 a -100 dB. czy wynika to z nieidealności samej wtyczki, czy może np sam komputer może wprowadzać te różnice przez pracę dysku twardego czy innych podzespołów?

z innych obserwacji: oglądając widmo często po zresetowaniu widma zmieniają się wartości maksymalne dla częstotliwości <40Hz między np -90 a -100 dB. czy wynika to z nieidealności samej wtyczki, czy może np sam komputer może wprowadzać te różnice przez pracę dysku twardego czy innych podzespołów?