Mam pytanka, jako poczatkujacy... :)
Czym nagrywac gitary? Lepiej mikofonami typu SM57 czy moze srednio/wielkomembranowymi (jakie modele,ceny?) ? Czy ustawienie 2 mikorofonow do 1 pieca da fajny efekt stereo przy np solowce? czy lepiej rozpracowac to na komputerze?
Jakie mikrofony najlepiej stosowac jako dwa overheady przy nagrywaniu bebnow? (modele,ceny)?
I ostatnie... czy znacie jakis bardzo dobry komplet mikrofonow do nagrywania bebnow? Jakie sa ceny? I mean, na werbel, 3 tomy, stope. (ew. na hi-hat, ale nie wiem czy tego nie zbieraja przypadkiem overheady albo ten mic od werbla)
Dziekuje, pozdrawiam:)
Czym nagrywać to i tamto...?
Jestem początkującym realizatorem, gram też na gitarze.
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
...Mam pytanka, jako poczatkujacy... :)
*****
Poczatkujacy w czym ? W postowaniu na tym forum czy w nagrywaniu ? :)
Czym nagrywac gitary? Lepiej mikofonami typu SM57 czy moze srednio/wielkomembranowymi (jakie modele,ceny?) ?
*****
Ja nagrywam przez SM57.. Ale experymentuje z pojemnikami..
Czasem stawiam taki pojemnik z tylu ( jesli nagrywam combo ) a czasem z przodu jako dodatkowy mikrofon.. Wbijam wtedy dwa slady i slucham - czy zabrzmi lepiej na dwoch czy na jednym zmikrofonow :) Recepty nie ma - wszystko zalezy od typu pieca..pomieszczenia w jakim gra i jego w nim umiejscowienia.. Co do modeli pojemnikow - NT3 Rode a raz nawet uzylem C414 z tylu combo.. Combo bylo male i nie gralo glosno wiec nie obawialem sie o mikrofon - brzmienie bylo zajebiste..
Czy ustawienie 2 mikorofonow do 1 pieca da fajny efekt stereo przy np solowce? czy lepiej rozpracowac to na komputerze?
******
Ustawienie 2 mikrofonow nie da ZADNEGO efektu stereo.. moze dac najwyzej nieprzyjemne efekty fazowe ktore tylko zepsuja brzmienie :)
Stereofonie robi sie poprzez nagranie dwoch takich samych partii gitary na dwa osobne slady i potem ustawienie panoramy na tych sladach przeciwlegle - lewy na godzine 9ta prawy na godzine 15ta..
Mowisz o solowce - na nagrany slad gitary daj stereo chorus..delay lub reverb i wtedy osiagniesz stereofonie w solowce..
Jakie mikrofony najlepiej stosowac jako dwa overheady przy nagrywaniu bebnow? (modele,ceny)?
******
Overheady - ja stosuje NT3 Rode - bardzo mi pasuje to co dostaje po nagraniu bebnow przez te pojemniki..
I ostatnie... czy znacie jakis bardzo dobry komplet mikrofonow do nagrywania bebnow? Jakie sa ceny? I mean, na werbel, 3 tomy, stope. (ew. na hi-hat, ale nie wiem czy tego nie zbieraja przypadkiem overheady albo ten mic od werbla)
******
Na tomy i werbel SM57.. na stope d122 AKG np.. na overy np Rode NT3.. na hihat czasem wystarczy parszywy dynamik a czasem trzeba zarabisty pojemnik - zbieralem hihat juz takimi cudami ze nie odpowiem jednoznacznie..Co do zbierania - omikrofonowanie bebnow ma polegac na tym abys mial kontrole nad tym co dostaje sie do mikrofonow i w efekcie wlazi na slady a nie na tym zeby postawic je byle gdzie byle blisko instrumentu jaki maja zbierac.. Experymentalnie ustawiasz sitka tak aby przesluchy pomiedzy nimi byly jak najmniejsze a brzmienie instrumentu jak najlepsze..
Co do cen - zalezy gdzie kupujesz - sprawdz z necie jakie sa ceny..
unizenie klaniam :)
*****
Poczatkujacy w czym ? W postowaniu na tym forum czy w nagrywaniu ? :)
Czym nagrywac gitary? Lepiej mikofonami typu SM57 czy moze srednio/wielkomembranowymi (jakie modele,ceny?) ?
*****
Ja nagrywam przez SM57.. Ale experymentuje z pojemnikami..
Czasem stawiam taki pojemnik z tylu ( jesli nagrywam combo ) a czasem z przodu jako dodatkowy mikrofon.. Wbijam wtedy dwa slady i slucham - czy zabrzmi lepiej na dwoch czy na jednym zmikrofonow :) Recepty nie ma - wszystko zalezy od typu pieca..pomieszczenia w jakim gra i jego w nim umiejscowienia.. Co do modeli pojemnikow - NT3 Rode a raz nawet uzylem C414 z tylu combo.. Combo bylo male i nie gralo glosno wiec nie obawialem sie o mikrofon - brzmienie bylo zajebiste..
Czy ustawienie 2 mikorofonow do 1 pieca da fajny efekt stereo przy np solowce? czy lepiej rozpracowac to na komputerze?
******
Ustawienie 2 mikrofonow nie da ZADNEGO efektu stereo.. moze dac najwyzej nieprzyjemne efekty fazowe ktore tylko zepsuja brzmienie :)
Stereofonie robi sie poprzez nagranie dwoch takich samych partii gitary na dwa osobne slady i potem ustawienie panoramy na tych sladach przeciwlegle - lewy na godzine 9ta prawy na godzine 15ta..
Mowisz o solowce - na nagrany slad gitary daj stereo chorus..delay lub reverb i wtedy osiagniesz stereofonie w solowce..
Jakie mikrofony najlepiej stosowac jako dwa overheady przy nagrywaniu bebnow? (modele,ceny)?
******
Overheady - ja stosuje NT3 Rode - bardzo mi pasuje to co dostaje po nagraniu bebnow przez te pojemniki..
I ostatnie... czy znacie jakis bardzo dobry komplet mikrofonow do nagrywania bebnow? Jakie sa ceny? I mean, na werbel, 3 tomy, stope. (ew. na hi-hat, ale nie wiem czy tego nie zbieraja przypadkiem overheady albo ten mic od werbla)
******
Na tomy i werbel SM57.. na stope d122 AKG np.. na overy np Rode NT3.. na hihat czasem wystarczy parszywy dynamik a czasem trzeba zarabisty pojemnik - zbieralem hihat juz takimi cudami ze nie odpowiem jednoznacznie..Co do zbierania - omikrofonowanie bebnow ma polegac na tym abys mial kontrole nad tym co dostaje sie do mikrofonow i w efekcie wlazi na slady a nie na tym zeby postawic je byle gdzie byle blisko instrumentu jaki maja zbierac.. Experymentalnie ustawiasz sitka tak aby przesluchy pomiedzy nimi byly jak najmniejsze a brzmienie instrumentu jak najlepsze..
Co do cen - zalezy gdzie kupujesz - sprawdz z necie jakie sa ceny..
unizenie klaniam :)
uniżenie kłaniam :-)
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
jejku, dziekuje bardzo!!!:)))
A poczatkujacy jestem w jednym (postowanie) i w drugim tez (realizowanie), takie odpowiedzi strasznie mnie do teg "przyblizaja". Bede niedlugo budowac studio i chcialem sie zorientowac po prostu... :) dzieki jeszcze raz
A poczatkujacy jestem w jednym (postowanie) i w drugim tez (realizowanie), takie odpowiedzi strasznie mnie do teg "przyblizaja". Bede niedlugo budowac studio i chcialem sie zorientowac po prostu... :) dzieki jeszcze raz
Jestem początkującym realizatorem, gram też na gitarze.
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
Jeszcze jedno pytanko do tego co powiedziales - a dlaczego stawiasz drugi mic z tylu comba??? przeciez tam nie ma zadnego dobrego dzwieku ze wzmacniacza. Tyl jest prawie zawsze \"zamulony\", tak wiec nierozumiem:/
Jestem początkującym realizatorem, gram też na gitarze.
-
- Posty:4
- Rejestracja:sobota 11 mar 2006, 00:00
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
Tył nie jest zamulony, takie wrażenie możesz odnieść na ucho, ale jeśli tył jest otwarty, zwyczajnie masz tam inne brzmienie, jest to przy jednogłośnikowych piecach częsty zabieg, sygnał jest w przeciwfazie, więc umieszczając go na drugim kanale daje Ci efekt sztucznego stereo, podkreślam, sztucznego. Ja często zbieram paczki gitarowe z dwóch mikrofonów z przodu umieszczonych inaczej. Zasadą niemalże złotą jest aby nie celować w centrum głośnika, dźwięk wtedy jest bardzo siarczysty i niewyraźny, ale można to zjawisko wykożysać. Jeden mikrofon dajesz bliżej centrum głośnika, drugi bliżej krawędzi. Ten bliżej krawędzi będzie zbierał wiecej dołu, sygnał zniego mozęsz dać na przykład w centrum, a ten bliżej srodka na jedną ze stron. Inną metodą jest kożystanie z opóźnienia, choć jest to metoda tylko studyjna. Polega ona na przystawieniu mikrofonu dynamicznego blisko membrany, gdyś dynamik lepiej zdejmuje atak, a pojemnosci z odległości na przykład metra, ona zdejmie trochę ambientu i brzmienia samej paczki. Opóźnienie między tymi dwoma mikrofonami da wrazenie przestrzenne, ale trzeba pamiętać aby tych dwóch sygnałów nie miksować do jednej ścieżki, bo zrobi się nieprzyjemne brzmienie filtru grzebieniowego.
W kwestii bębnów, na werbel faktycznie SM57 jest pewnym bardzo dobrym standartem, ale trzeba dobrze poeksperymentować z kątem celowania w membranę, wysokością nad membraną, głębokością za obręczą aby uzyskać najlepsze brzmienie.
Co do tomów, SM47 też jest pewnym standartem, tutaj jednak sprawa ustawienia fizycznego wymaga nieco finezji i przewidywania porządanego efektu brzmieniowego. Mozna wycelować tak jak do werbla, snad obręczy pod kątem około 30 stopni w stosunku do powierzchni membrany, ale wówczas tomy mają dosc niskie brzmienie i jest sporo przesłuchu z blach i werbla, a można na przykład umieścić je około 10cm nad tomem celując niemal pionowo na membranę, wówczas cała kardioida mikrofonu zbiera głónie membranę, dźwięk tak omikrofonowanego toma jest bardzo soczysty, aczkolwiek jest w nim dużo przestrzeni, bo sąsiednio postawione tak mikrofony zbierają również ten sam sygnał śladowo. Do zastosowania na Tomy dobre są historyczne już w tym zastosowaniu Sennheisery MD421, ale to klasyk obecnie nie łatwy w kupnie. Na estradzie najlepiej chyba zaopatrzyć się w Sennheisery e-604, bardzo poręczne, przyzwoicie brzmiące, ale nie polecam ich na werblem, co jest nagminne wśród polskich firm nagłośnieniowych. Brzmi poprostu nieciekawie na werblu.
CO do HiHatu, tutaj poporstu przyzwoita pojemność, aczkolwiek nie musi być najwyższych lotów. Warto celować znad Hihata, dosc wysoko ale pionowo w dół, masz wtedy mało przesłuchów z werbla wbrew obiegowej opinii o tym ustawieniu.
Stopa, D-112 to klasa sama w sobie, aczkolwiek nie zawsze można z tego mikrofonu wyciągnąć porządny niski dół. Ten mikrofon wymaga doświadczenia w omikrofonowaniu stopy. Trzeba go umieścić praktycznie z dokładnością do centymetra, żeby zabrzmiał pełnią swoich możliwości. Najcześciej skutkuje ustawienie około 2-3cm brzegu sitka od powierzchni przedniego naciągu umieszczając go w centrum otworu w tym naciągu.
No i kwestia OverHeadów. Tutaj warto zadbać o dobre mikrofony pojemnościowe. Marzeniem oczywiscie jest AKG C-414, ale to drogi mikrofon, w dodatku wymaga stałej opieki i wręcz czułości bo to delikatne cacko. W zastosowaniach estradowych sprawdzą sie nawet najtańsze pojemnosci paluszkowe, najważniejsze jest ich fizyczne ustawienie. Dużo możńa o nim pisać, ale generalną złotą zasadą jest. Układ AB a odległosci około metra w równej odległosci od środka werbla, aby ten był w środku panoramy.
To zgrubsza byłoby na tyle w tym temacie.
W kwestii bębnów, na werbel faktycznie SM57 jest pewnym bardzo dobrym standartem, ale trzeba dobrze poeksperymentować z kątem celowania w membranę, wysokością nad membraną, głębokością za obręczą aby uzyskać najlepsze brzmienie.
Co do tomów, SM47 też jest pewnym standartem, tutaj jednak sprawa ustawienia fizycznego wymaga nieco finezji i przewidywania porządanego efektu brzmieniowego. Mozna wycelować tak jak do werbla, snad obręczy pod kątem około 30 stopni w stosunku do powierzchni membrany, ale wówczas tomy mają dosc niskie brzmienie i jest sporo przesłuchu z blach i werbla, a można na przykład umieścić je około 10cm nad tomem celując niemal pionowo na membranę, wówczas cała kardioida mikrofonu zbiera głónie membranę, dźwięk tak omikrofonowanego toma jest bardzo soczysty, aczkolwiek jest w nim dużo przestrzeni, bo sąsiednio postawione tak mikrofony zbierają również ten sam sygnał śladowo. Do zastosowania na Tomy dobre są historyczne już w tym zastosowaniu Sennheisery MD421, ale to klasyk obecnie nie łatwy w kupnie. Na estradzie najlepiej chyba zaopatrzyć się w Sennheisery e-604, bardzo poręczne, przyzwoicie brzmiące, ale nie polecam ich na werblem, co jest nagminne wśród polskich firm nagłośnieniowych. Brzmi poprostu nieciekawie na werblu.
CO do HiHatu, tutaj poporstu przyzwoita pojemność, aczkolwiek nie musi być najwyższych lotów. Warto celować znad Hihata, dosc wysoko ale pionowo w dół, masz wtedy mało przesłuchów z werbla wbrew obiegowej opinii o tym ustawieniu.
Stopa, D-112 to klasa sama w sobie, aczkolwiek nie zawsze można z tego mikrofonu wyciągnąć porządny niski dół. Ten mikrofon wymaga doświadczenia w omikrofonowaniu stopy. Trzeba go umieścić praktycznie z dokładnością do centymetra, żeby zabrzmiał pełnią swoich możliwości. Najcześciej skutkuje ustawienie około 2-3cm brzegu sitka od powierzchni przedniego naciągu umieszczając go w centrum otworu w tym naciągu.
No i kwestia OverHeadów. Tutaj warto zadbać o dobre mikrofony pojemnościowe. Marzeniem oczywiscie jest AKG C-414, ale to drogi mikrofon, w dodatku wymaga stałej opieki i wręcz czułości bo to delikatne cacko. W zastosowaniach estradowych sprawdzą sie nawet najtańsze pojemnosci paluszkowe, najważniejsze jest ich fizyczne ustawienie. Dużo możńa o nim pisać, ale generalną złotą zasadą jest. Układ AB a odległosci około metra w równej odległosci od środka werbla, aby ten był w środku panoramy.
To zgrubsza byłoby na tyle w tym temacie.
Realizator dźwięku, wolny strzelec. Pasjonat swojego fachu, przyszły inżynier.
- mlodyGrzesiek
- Posty:133
- Rejestracja:wtorek 20 wrz 2005, 00:00
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
no to jest odpowiedz!:)
Re: Czym nagrywać to i tamto...?
generalną złotą zasadą jest. Układ AB a odległosci około metra w równej odległosci od środka werbla, aby ten był w środku panoramy.
**********************
Mozna tez XY nad glowa bebniarza mikrofony skrzyzowane pod katem 90stopni to daje troche inny efekt brzmieniowy overow..
[addsig]
**********************
Mozna tez XY nad glowa bebniarza mikrofony skrzyzowane pod katem 90stopni to daje troche inny efekt brzmieniowy overow..
[addsig]
uniżenie kłaniam :-)