Charakterystyka pomieszczenia na studio
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Witam ponownie. :)
Wpisałem wymiary pomieszczenia z którego chciałbym zrobić studio, do http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
Wymiary to:
dł. 9,28m
szr. 5,66m
wys. 2,23m
i wyszło mi coś takiego: http://img703.imageshack.us/img703/5580/lokal.jpg
Czy ktoś mi może pomóc wyjaśnić o co tu chodzi?
pozdrawiam
Wpisałem wymiary pomieszczenia z którego chciałbym zrobić studio, do http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
Wymiary to:
dł. 9,28m
szr. 5,66m
wys. 2,23m
i wyszło mi coś takiego: http://img703.imageshack.us/img703/5580/lokal.jpg
Czy ktoś mi może pomóc wyjaśnić o co tu chodzi?
pozdrawiam
Pozostawiam to innym do oceny.
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Chodzi o to, żeby ten suwak po prawej stronie pociągnąć w dół i pokazać częstotliwości rezonansowe w dolnej części pasma. Gdybyś przeczytał choć kilka z dziesiątek wątków o adaptacji na tym forum, to wiedziałbyś o tym, że kluczowe znaczenie w akustyce małych pomieszczeń mają problemy z basem.
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
czy chodzi o ten wykres?
http://img64.imageshack.us/img64/3918/31090358.jpg
Wiem, że kluczowym problemem są niskie częstotliwości. Chciałbym zrozumieć ten kalkulator, oraz to co trzeba zrobić w pomieszczeniu o takich wymiarach abym mógł w miarę normalnie pracować z dźwiękiem. Czytałem o budowie paneli ale nie wiem jakie częstotliwości nalerzy zredukować,jakie rozproszyć, a jakie zostawić w spokoju.
Chodzi o konkretnie podane wymiary pomieszczenia.... dlatego chce zrozumieć to co mi wygenerował ten kalkulator
http://img64.imageshack.us/img64/3918/31090358.jpg
Wiem, że kluczowym problemem są niskie częstotliwości. Chciałbym zrozumieć ten kalkulator, oraz to co trzeba zrobić w pomieszczeniu o takich wymiarach abym mógł w miarę normalnie pracować z dźwiękiem. Czytałem o budowie paneli ale nie wiem jakie częstotliwości nalerzy zredukować,jakie rozproszyć, a jakie zostawić w spokoju.
Chodzi o konkretnie podane wymiary pomieszczenia.... dlatego chce zrozumieć to co mi wygenerował ten kalkulator
Pozostawiam to innym do oceny.
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Ten kalkulator wygenerował mody rezonansowe pomieszczenia wyliczone teoretycznie na podstawie jego wymiarów geometrycznych. Częstotliwości tych modów są w tej tabelce porównane z częstotliwościami dźwięków skali muzycznej po to, żebyś widział, gdzie jest największe prawdopodobieństwo pobudzenia rezonansu w pomieszczeniu dźwiękiem jakiegoś instrumentu basowego. Najważniejsza informacja jest na samej górze tej tabelki (tam gdzie są najniższe częstotliwości), a nie na dole, który uparcie pokazujesz.
Ponadto, kalkulator wylicza i pokazuje na wykresie gęstość modów na oktawę wynikającą z rozłożenia kolejnych wyższych harmonicznych częstotliwości rezonansowych, bo pomieszczenie rezonuje na każdej wielokrotności. Ta gęstość modów rośnie z częstotliwością, ale wzrost powinien być monotoniczny, jeśli nie jest, to źle. Z małymi pomieszczeniami problem polega na tym, że podstawowe częstotliwości rezonansowe wypadają już w paśmie słyszalnym, przez co w najniższych oktawach ich gęstość jest zbyt mała i powstają wielkie góry i doliny w charakterystyce (nawet 30dB)
Z częstotliwościami rezonansowymi trzeba walczyć przez odpowiednie dozowanie absorpcji, przy czym rezonanse dla najniższych częstotliwości są najsilniejsze, dlatego w małym pomieszczeniu potrzebna jest bardzo duża absorpcja basu. Zależnie od układu pomieszczenia i środków można pokusić się o budowanie rezonatorów Helmholtza strojonych na daną częstotliwość rezonansową albo pasmowych absorberów na bazie wełny mineralnej. Z mojego doświadczenia - potrzebne jest jedno i drugie, choć można i warto zacząć od drugiego.
Rozpraszanie będzie potrzebne jeśli pomieszczenie ma duże nieosłonięte równoległe ściany i po klaśnięciu w dłonie słuchać wyraźne echo trzepoczące (trrrrr.....). Ale to jest sprawa, którą należy zająć się w drugiej kolejności, po opanowaniu nadmiaru basu. Często spoa powierzchnia absorberów porowatych również likwiduje echo trzepoczące.
Reszta - marsz do wyszukiwarki
Ponadto, kalkulator wylicza i pokazuje na wykresie gęstość modów na oktawę wynikającą z rozłożenia kolejnych wyższych harmonicznych częstotliwości rezonansowych, bo pomieszczenie rezonuje na każdej wielokrotności. Ta gęstość modów rośnie z częstotliwością, ale wzrost powinien być monotoniczny, jeśli nie jest, to źle. Z małymi pomieszczeniami problem polega na tym, że podstawowe częstotliwości rezonansowe wypadają już w paśmie słyszalnym, przez co w najniższych oktawach ich gęstość jest zbyt mała i powstają wielkie góry i doliny w charakterystyce (nawet 30dB)
Z częstotliwościami rezonansowymi trzeba walczyć przez odpowiednie dozowanie absorpcji, przy czym rezonanse dla najniższych częstotliwości są najsilniejsze, dlatego w małym pomieszczeniu potrzebna jest bardzo duża absorpcja basu. Zależnie od układu pomieszczenia i środków można pokusić się o budowanie rezonatorów Helmholtza strojonych na daną częstotliwość rezonansową albo pasmowych absorberów na bazie wełny mineralnej. Z mojego doświadczenia - potrzebne jest jedno i drugie, choć można i warto zacząć od drugiego.
Rozpraszanie będzie potrzebne jeśli pomieszczenie ma duże nieosłonięte równoległe ściany i po klaśnięciu w dłonie słuchać wyraźne echo trzepoczące (trrrrr.....). Ale to jest sprawa, którą należy zająć się w drugiej kolejności, po opanowaniu nadmiaru basu. Często spoa powierzchnia absorberów porowatych również likwiduje echo trzepoczące.
Reszta - marsz do wyszukiwarki
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Dzieki wielkie za pomoc. Muzyka w naszym Kraju będzie lepszej jakości ... a może i poza.
Mam jeszcze jedno pytanie:
Czy wartości procentowe podane w tej tabelce: http://img266.imageshack.us/img266/139/21212a.jpg oznaczają stopień w jakim należy zredukować daną częstotliwość?
Mam jeszcze jedno pytanie:
Czy wartości procentowe podane w tej tabelce: http://img266.imageshack.us/img266/139/21212a.jpg oznaczają stopień w jakim należy zredukować daną częstotliwość?
Pozostawiam to innym do oceny.
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Absolutnie nie. Ta tabelka to tylko wykaz potencjalnych problematycznych częstotliwości, a to w jakim stopniu dany problem jest przeszkadzający ma związek nie tylko z wymiarami pomieszczenia ale również z materiałem ścian oraz umeblowaniem/wyposażeniem. Można to więc stwierdzić jedynie empirycznie, poprzez pomiary charakterystyki przenoszenia, a przede wszystkim charakterystyki wodospadowej pokazującej czas pogłosu dla poszczególnych częstotliwości.
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
To piwnica w starej kamienicy. Grube otynkowane ściany, gruby strop i wylewka z betonu na podłodze. Jedne drzwi i praktycznie brak okien. Kiedy klaszczę spychać niemiłosiernie długi pogłos. Jakiekolwiek odgłosy z zewnątrz pomieszczenia które się dostają przez drzwi, również mają duży pogłos. Betonowy sześcian o prostych kątach.
Pozostawiam to innym do oceny.
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Na nic mi te informacje. Trzeba zmierzyć i tyle.
- M12Records
- Posty:56
- Rejestracja:piątek 20 mar 2009, 00:00
- Kontakt:
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Wymiary to:
długość. 9,28m
szerokość. 5,66m
wysokość. 2,23m
długość. 9,28m
szerokość. 5,66m
wysokość. 2,23m
Pozostawiam to innym do oceny.
Re: Charakterystyka pomieszczenia na studio
Chodzi o pomiary akustyczne!!!
Czyli mikrofon + monitor głośnikowy + komputer z kartą dźwiękową + program RoomEQWizard
a przede wszystkim: WYSZUKIWARKA i hasła: "adaptacja akustyczna", "RoomEQWizard", "pomiary akustyczne", "bass trap", "absorber"
Czyli mikrofon + monitor głośnikowy + komputer z kartą dźwiękową + program RoomEQWizard
a przede wszystkim: WYSZUKIWARKA i hasła: "adaptacja akustyczna", "RoomEQWizard", "pomiary akustyczne", "bass trap", "absorber"