...Niestety, przynajmniej u mnie, mam obecnie komunikat:
Sorry, ten moduł nie został aktywowany! [ Wróć ]...
Forum LSpl po prostu zamarło
Zrzut z bazy danych:
Temat: Splitter/multicore - jak to tanio zrobić?
silver_sound (16-11-2007)
Właściciele nawet małej aparatury nagłośnieniowej stają przed koniecznością sprostania coraz wyższych wymagań. Coraz częściej stawiany jest wymóg ustawienia miksera odsłuchowego To wymaga zastosowania urządzenia zwanego splitterem , które umożliwia połączenia równolegle miksera FOH, z monitorowym.
Z punktu widzenia właściciela , ważny jest tez czas przygotowania aparatury do pracy, oraz unikanie błędów, które zawsze mogą zdarzyć się, przy każdorazowym podłączaniu wszystkiego od nowa...
Sprawdziłem to na własnej skórze..
Najlepiej by było zakupić odpowiednie urządzenia i sobie głowy nie zawracać, ale trzeba by było być krezusem , a myślę, ze nie należymy do tej grupy ludzi, zatem pozostaje nam samemu wykonać niezbędne urządzenia, bo można tez przy okazji nieco uprościć, i przyśpieszyć przygotowanie nagłośnienia do pracy.
Można , oczywiście jeśli to możliwe mechanicznie, domontować odpowiednie wielopinowe złącze, do posiadanego multicore, i podłączyć równolegle oba miksery, jest to rozwiązanie najtańsze, najprostsze, choć nie zapewniające separacji miedzy mikserami, co w przypadku małej aparatury nie jest wielką wadą. Należy tylko zapewnić
zasilanie 230 V obu mikserów z jednej fazy,. W ten sposób unikniemy ewentualnych problemów wynikających z zasilania.
Takie rozwiązanie demonstruje rysunek1.
http://silversound.republika.pl/spliterschemat321.jpg#splitter.html
Można pójść jeszcze dalej, oczywiście nieco drożej, ale kompleksowo usprawniając przy okazji uruchamianie aparatury.
Proponuje w odpowiedniej odległości przeciąć posiadane multicore od strony FOH,, w cases, miksera głównego należy zamontować gniazdo wielopinowe, i do niego podłączyć kable, na stale dołączone do gniazd, które poprzednio za każdym razem pieczołowicie podłączaliście do tego miksera. Obciętą końcówkę multicore, oczywiście zakończacie odpowiednim wtykiem wielopinowym, pasującym do wcześniej wymienionego gniazda. Jak widać, jednym nieskomplikowanym ruchem ręki, podłączacie w ten sposób, to co normalnie zajmuje, dużo czasu, a czasami chochlik się zaplącze, skutecznie psując nerwy, gdy nastąpi pomyłka.... Jeśli jest takowa możliwość mechaniczna, aby zamontować gniazdo wielopinowe na posiadanym stage box-ie, zróbmy to. Drugie gniazdo należy zamontować w cases, miksera który ma pracować jako odsłuchowy , a połączenie miedzy nimi wykonamy za pomocą kilkumetrowego kabla multicore, z odpowiednimi wtykami z obu stron.
Jeśli jest jeszcze miejsce ,na obudowie stege box-u, można jeszcze zamontować gniazdo wielopinowe, mniejsze, bo dla 12 linii, dla podłączenia multicore, perkusyjnego.
Usprawnimy sobie w ten sposób kompleksowa obsługę tego instrumentu, łącznie z przesyłem sygnału do wysterowania drumfila. Taką ewentualność zaznaczono na rysunku 1, zaznaczając elementy liniami przerywanymi. Oczywiście w stage box-ie łączymy odpowiednio te złącza wielopinowe z gniazdami Canon.
Nieco więcej fatygi, oraz wyższe koszty będą w przypadku, gdy nie można zamocować tych gniazd, na posiadanym stage-box-ie. W takiej sytuacji trzeba zakupić, co drogo kosztuje Można też takie urządzenie wykonać samemu, i aby nie powielać i komplikować połączeń, splitter najlepiej wykorzystać jako końcówka multicore, co proponuję.
Oto rysunki takiego urządzenia:
split1 -
http://silversound.republika.pl/split1.jpg#splitter.html
split2 -
http://silversound.republika.pl/split2.jpg#splitter.html
Ponieważ splitter, w założeniu jest zapakowany do cases, to można zrezygnować z jednego kompletu gniazdo/ wtyk wielopinowy, montując na stałe do splitter-a, multicore do miksera monitorowego. Taka ewentualność pokazuje rysunek 2 -
http://silversound.republika.pl/spliterschemat322.jpg#splitter.htm a rysunek 3 -
http://silversound.republika.pl/spliterschemat323.jpg#splitter.html pokazuje połączenia wewnętrzne splittera.
Jest to rysunek uproszczony, i dotyczy takiego urządzenia w wersji bez separacji. Nie uwzględnione są też przełączniki "ground".
szkudlik
Extra, wszystko rzeczywiście działa z jednym wyjątkiem - Phantom lubi robić tutaj pewne numery Włączenie go tylko na jednej konsoli nie zawsze skutkuje - często że druga konsola ma przy wyłączonym phatomie te 6.8k podpięte do masy - obciąża więc linię i napięcia phantoma spada do połowy...
Pewnym rozwiązaniem może być wmontowanie zasilania Phantom w sam "splitter" z zastosowaniem kondensatorów separujących od strony konsoli - tak że do obu stołów idzie sygnał bez Phantoma. Koszt niewielki (mniej niż wielopinowe gniazdo) a eliminuje się potencjalne ryzyko.
Najlepiej oczywiście wziąć trafa, ale do tego najpierw należy wygrać w totolotka
silver_sound
...Najlepiej oczywiście wziąć trafa, ale do tego najpierw należy wygrać w totlotka...
Cóż, jak napisałem na wstepie, najlepiej zafundowac sobie gotowe urządzenie...
Robiąc tego typu "samodziałki", nalezy liczyć sie z ewentualnymi komplikacjami, które mozna "ominąc", miedzy innymi w zaproponowany przez Ciebie sposób.
Lecz zanim zacznie sie "kombinowac", warto, wykonac na zwykłych kabelkach mikrofonowych, symulacji jednej lini miedzy posiadanymi mikserami, z szczególnym uwzględnieniem phantomu, włączonego z jednego, lub drugiego miksera, i obu równocześnie, i sprawdzenie, czy np: mikrofon działa poprawnie w wymienionych sytuacjach.
Moze sie okazac, iz nie trzeba nic kombinować.
Antheck
Witam, Panowie kilka uwag:
Kiedy Wam sie zdarzyło, ze podłączenie drugiego miksera, nawet bezpośrednio bez separacji, powoduje spadek napięcia phantom o połowę????? Pracowałem nawet w układach 3 miksery spięte równolegle i nigdy nie mielismy tego typu problemów....
BTW: w profesjonalnych rozwiazaniach analogowych stosuje się zazwyczaj 3 odejścia:
- FOH (zazwyczaj izolowane poprzez trafo)
- MON (zazwyczaj bez izolacji)
- DIR (zdecydowanie izolowane)
Skąd takie rozwiązanie:
otóż +48V powinno być podawane z monitora ponieważ monitorowiec ma stałą kontrolę nad tym co sie dzieje na scenie (zwłaszcza gdy odległości są typu 20 i więcej metrów). W sytuacji gdy ktoś na scenie przez przypadek wypnie mikrofon, bądź DIBOXA będącego pod napięciem to trzask będzie tylko w monitorze, a nie na przodach i nie w nagraniu.
Niestety jeśli sie chce wchodzić w rynek nagłośnieniowy to nie warto oszczędzać akurat na tego typu pomysłach. Na miejscu potencjalnych poczatkujących poszedłbym w strone rozwiazania, które zawsze daje największe możliwości dalszego rozwoju... Odpowiednie transformatory to koszt typu 160zł netto/szt
silver_sound
...Niestety jeśli sie chce wchodzić w rynek nagłośnieniowy to nie warto oszczędzać akurat na tego typu pomysłach. Na miejscu potencjalnych poczatkujących poszedłbym w strone rozwiazania, które zawsze daje największe możliwości dalszego rozwoju... Odpowiednie transformatory to koszt typu 160zł netto/szt...
Prawie 200 zł/szt x 24, lub 32, daje nam dośc spore pieniądze, jesli jeszcze uwzglednimy koszty multizłaczy, to koszta zaczynaja oscylowac w poblizu 2-3 dobrych, markowych wzmacniaczy. Pomysł jest adersowany do włascicieli malych aparatur, dla których 5, czy 6 tysiecy na trafka jest narazie kwota nie do zaakceptowania.
Podzielam Twoja opinię, że nie warto inestowac w zeczy nieprzydatne, gdy osiągniemy wyższy "pułap".
Jak widac na rysunkach obudowa skrzynki "splittera" jest "rozwojowa", bo dośc duże gabaryty pozwalaja w przyszłości przerobienie tego urzadzenia w docelowe, z trafkami.
pmp
Zajrzyj sobie tutaj:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic873915.html jest tam kilka przydatnych informacji.
Szkoda że tutaj nie można wklejać zdjęć, mam kilka fajnych fotek mojej konstrukcji transformatorowo separowanego stage-boxa 24/8. Nie jest to proste do wykonania, konieczne są specjalne płytki drukowane, dobrej klasy złącza, no i dużo cierpliwości przy lutowaniu setek kabelków. Jak to wygląda na zewnątrz i od środka można zobaczyć klikając na powyższy link, albo pisząc do mnie bezpośrednio na maila.
Można to zrobić np logując się na stronie:
www.pmp.civ.pl - zakładka kontakt
zapraszam również do zakładek:
http://www.pmp.civ.pl/index1.php?menu=technika&s=
http://www.pmp.civ.pl/index1.php?menu=co_slychac&s=
dmakarewicz
Witam, też jestem na etapie szukania podobnego rozwiązania i znalazłem to:
http://sklep.fabrykadzwieku.net.pl/Naglosnienie/Zlacza-Kable/Link-STAGEBOX-48.html
Ciekawe czy to coś warte. Dla porównania, mniej więcej tyle samo kosztuje pusta blaszana skrzynka Sommercable 19'' z miejscem na 48 gniazd i multipiny.
[addsig]