Sampler za 4 złote
***************
Pomysl modulacji ksztaltu przebiegu (w tym symetrii) jest juz znany od lat 70-tych (gotowe rozwiazania ukladowe pojawily sie w publikacjach z serii Electronotes w tamtym okresie) i mozna je spotkach w niektorych zaawansowanych syntezatorach z lat 70 i 80-tych. Nie jest to wiec niestety nic nowego. Rowniez w nowszych konstrukcjach sprzetowych wystepuja takie opcje (pare lat temu byly one dyskutowane na liscie SYNTH-DIY). Plynna zmiana ksztaltu fali jest zaimplementowana w nowych Moogach: Voyagerach i LittlePhatty, choc sa to raczej plynnie miksowane przebiegi niz zmiana symetrii fali, jednak ksztalt fali mozna modulowac z dowolnego zrodla, w tym z innego oscylatora. Natomiast zmiana symetrii (oraz wypuklosci fali) jest zaimplementowana w Korgu Prophecy i Z-1 oraz faktycznie w Ionie i Micronie Alesisa.
Re: Sampler za 4 złote
*************************
W cyfrowym wydaniu takie mozliwosci oferuje Yamaha SY-99 i TG-77 oraz najnowsza FS1R. Szkoda tylko, ze czestotliwosci filtru nie mozna modulowac z oscylatora, ale to wymaga znacznie bardziej skomplikowanej implementacji ze wzgledu na koniecznosc zagwarantowania stabilnosci filtru w trakcie modulowania.
Re: Sampler za 4 złote
Zdawałem sobie sprawę, że pomysł nowy nie jest jego spora część pewnie już zaimplementowana. Ale nie spodziewałem się że na taką skalę.
Re: Sampler za 4 złote
Zdawałem sobie sprawę, że pomysł nowy nie jest jego spora część pewnie już zaimplementowana. Ale nie spodziewałem się że na taką skalę....
Warto jednak kombinować w tym kierunku, bo jeszcze wiele zostało do wymyślenia… A pomysły można dziś o wiele łatwiej realizować, no bo technika poszła naprzód – FPGA, DSP i tym podobne „trafiły pod strzechy”.
Tak na marginesie – ciekawą metodą była synteza „wavetable”, stosowana w syntezatorze PPG. Oscylator dysponował kilkudziesięcioma przebiegami; można było przełączać się między nimi w takt np. generatora obwiedniowego lub LFO. Nie słyszałem, aby w ostatnich 20 latach powstał jakiś instrument wykorzystujący tę metodę.
Re: Sampler za 4 złote
A jak wygląda kwestia aliasingu w syntezie PD skoro opiera się na akumulatorze fazy?
Co do implementowania starych rozwiązań na nowo to jestem przekonany, że znalazłaby się nisza na takie twory. Co by nie mówić starsze syntezatory cieszą się duzą popularnością i przynajmniej połowa użytkowników to ludzie zauroczeni specyfiką ich toru syntezy a nie np. legendą.
No i nie wiem czy nie wypadałoby przenieść dyskusji do osobnego tematu bo tutaj juz strasznie odchodzimy od meritum jakim jest sampler perkusyjny za 4 zł.
Re: Sampler za 4 złote
************************
Waldorf Microwave, Microwave XT, Q, topowy Wave, no i Blofeld. Virus TI chyba tez.
Kwestia aliasingu: oczywiscie same przebiegi zapisane w tablicy musza byc ograniczone pasmowo. W przypadku implementacji analogowej odczytywane sa wszystkie probki po kolei, a ich czestotliwosc odczytu dyktowana jest przez VCO, wiec niejako probkowanie skaluje sie z wysokoscia dzwieku i problem nie wystepuje. Przy implementacji cyfrowej synchronicznej akumulator fazy przeskakuje co n-1 probek z tablicy (gdzie n zalezy od wysokosci dzwieku), zatem podprobkowuje sygnal n-krotnie i jest niebezpieczenstwo aliasingu. Zeby aliasing nie wystapil przebieg fali w tablicy musi byc bardzo silnie nadprobkowany (i tak najczesciej jest). Interesujace jest, co sie dzieje przy przeskakiwaniu z jednej tablicy do drugiej podczas modulacji ksztaltu fali - tutaj raptownie zmienia sie ksztalt sygnalu, ale ta zmiana nie jest okresowa a raczej jednokrotna. Nie ma wiec typowego aliasingu, ale moze pojawic sie tzw. zipper noise. Aby go uniknac stosuje sie plynne miksowanie tablic (crossfade).
Janko, przepraszam za zasmiecanie watku

Re: Sampler za 4 złote
******************
ojej, przepraszam, pytanie dotyczylo syntezy PD a nie wavetable
W syntezie PD generalnie jest klopot, bo zaleznosc pomiedzy widmem sygnalu bez znieksztalconej fazy i ze znieksztalcona jest bardzo nieliniowa. Sytuacje mozna troche porownac do syntezy waveshaping, gdzie przeksztalca sie nieliniowo sygnal (np. sinusoidalny) dla uzyskania przebiegu bogatego w harmoniczne. Tam aby uniknac aliasingu przeksztalcenie nieliniowe musi byc takie, zeby gwarantowalo ograniczone widmo produkowanych harmonicznych. Przykladowo mozna taki efekt uzyskac stosujac wielomiany Czebyszewa, ktore sa funkcjami generujacymi tylko harmoniczne rzedu N (o ile wielomian jest N-tego stopnia). W przypadku waveshaping problem chyba mozna odwrocic, rozwijajac przebieg znieksztalcony fazowo w szereg Taylora i urywajac go na N-tym elemencie. Przypuszczam, ze konstruktorzy Casio nie za bardzo przejmowali sie problemem i wypuscili instrumenty produkujace mase znieksztalcen aliasowych.
Re: Sampler za 4 złote
W przypadku waveshaping problem chyba mozna odwrocic, rozwijajac przebieg znieksztalcony fazowo w szereg Taylora i urywajac go na N-tym elemencie.
Najprościej chyba byłoby znajdować współczynniki wielomianu "waveshaping'owego" w oparciu o wielomiany Czebyszewa. Pojedynczy wielomian Czebyszewa stopnia N przekształca sinusoidę o częstotliwości f na sinusoidę o częstotliwości Nf. Wystarczy więc przeprowadzić zsumowanie (ważone) współczynników wielomianu Czebyszewa, by uzyskać falę zawierającą więcej niż jedną harmoniczną.
Pytanie tylko czy nie prościej będzie tworzyć przebieg przez zwyczajne zsumowanie N harmonicznych (synteza addytywna)...
Re: Sampler za 4 złote
(...) zsumowanie (ważone) współczynników wielomianu Czebyszewa (...)
Przepraszam, miało być: "wielomianów Czebyszewa". Na każdą harmoniczną przypada jeden wielomian Czebyszewa.
Przy okazji ja również przepraszam JankaMuzykanta za odejście od tematu...
- JankoMuzykant
- Posty:497
- Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
- Kontakt:
Re: Sampler za 4 złote
Ależ ja się nie gniewam. Najwyżej procesorek 8051 dostanie kompleksów jak usłyszy o wielomianach Czebyszewa :)
[addsig]