Muzykant w drugą stronę

Jeśli masz pomysł jak usprawnić sprzęt lub pracę i chcesz się nim podzielić, pisz tutaj śmiało.
Awatar użytkownika
JankoMuzykant
Posty:497
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
Kontakt:
Muzykant w drugą stronę

Post autor: JankoMuzykant » piątek 03 kwie 2009, 09:43

Ponieważ szykuje mi się znowu poważniejsza robótka na mikrokontrolery będę chciał się rozgrzać, a najlepiej zrobić coś przyjemnego i pożytecznego na raz. Wiele osób pytało mnie o układ ''odwrotny'' względem serii muzykantów (http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/n/0.htm) czyli urządzenie, które czyta midi i wystawia poziomy sterujące np. przekaźnikami w piecach, pętlach efektów itd. Chciałbym zatem zrobić coś takiego, możliwie najbardziej uniwersalnego do zastosowań jako ''klocek'' sterujący własnymi rozwiązaniami. Wymyśliłem na dziś następującą koncepcję - mamy 31 wolnych portów do rozdysponowania i proponuję tak:

Osiem wyjść reagujących na note on/off mogących sterować np. analogową perkusją,

Osiem wyjść sterowanych program change - czyli zawsze jeden z ośmiu zgodnie z numerem programu - coś takiego może np. przełączać analogowe efekty,

Siedem wyjść do podłączenia przetwornika d/a, który umożliwia wystawienie siedmiobitowej rozdzielczości napięcia (zgodnie z midi) - do podpięcia pod jakiś cc (jaki?) - możemy z tego zrobić analogowy potencjometr,

Wyjście sustain,
Wyjście sustain/2 czyli raz włączony, raz wyłączony,
Wyjście modulation albo aftertouch (a może inne?), jeśli zero, to nieaktywne, jeśli nie zero to aktywne - te trzy umożliwią prostą realizaję np. dwukanałowego pieca przełączanego midi.

Nastawnik kanału midi (1 z 16) - cztery wejścia.

I koniec, porty się skończyły. Ponieważ jest to na razie koncepcja chętnie wysłucham uwag i propozycji. Przewidywany czas realizacji - nie wiadomo :) Ale pewnie się doczekamy.

Przy okazji - jest mi miło, ponieważ wiele muzykantów pracuje już także zawodowo, począwszy od estrady i domowych studiów, na kościołach (jako sterowniki organów) skończywszy. Nawet na allecośtam widziałem zmontowane układy sprzedawane komercyjnie (bez mojego błogosławieństwa, ale pal ich licho). Oczywiście, zgodnie z moimi prognozami, najbardziej cieszą się wzięciem proste układy umożliwiające zrobienie przełączników midi do efektów.
Myślę, że coś, co opisałem tu, a będące stopniem skomplikowania porównywalne do muzykanta pierwszego wzbudzałoby zainteresowanie właśnie z powodu prostoty.
[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)

Awatar użytkownika
JankoMuzykant
Posty:497
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Muzykant w drugą stronę

Post autor: JankoMuzykant » wtorek 05 maja 2009, 20:47

He, entuzjazm niewielki, ale to nic, bo najwięcej prywatnych zapytań miałem właśnie o taki układ dekodujący sygnały midi.
A więc urządzenie jest już prawie gotowe i dekoduje:
8 noteon/noteoff - można tym wyzwalać jakąś e-perkusję itp.
Sustain, sostenuto, soft i cztery pierwsze PC czyli programy - tym znowu można przełączać za pomocą przekaźników tory audio w piecach czy w pętlach efektów.
Zaimplementowałem też osiem wyjść ''analogowych'' czyli PWM sterowanych kontrolerami, aftertouchem i pitch benderem. Można tam podłączyć fototranzystory sterowane ledami czy żarówkami i w ten sposób sterować torami analogowymi. Można także podłączyć żarówki dużej mocy albo reflektory led i zrobić sobie prosty sterownik świateł sterowany midi. Można sobie zrobić nawet robota midi jak się komuś nudzi :)
Częstotliwość pracy PWM to ponad 400Hz - może nie duża, ale do sterowania elektronicznymi potencjometrami wystarczy. Szybciej się nie da, bo to softwarowo robione.
Do tego mamy cztery kanały (1, 10, 11, 16) do wyboru, więc można takie układy zestawić cztery.
Tak piszę, może ktoś jeszcze coś wymyśli zanim to skończę i zamknę.

[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)

Awatar użytkownika
AdamZ
Posty:810
Rejestracja:sobota 30 gru 2006, 00:00

Re: Muzykant w drugą stronę

Post autor: AdamZ » wtorek 05 maja 2009, 20:57

Mój entuzjazm byłby większy gdybym zrozumiał chociaż ze 2 słowa z tego wszystkiego

A tak poważnie to podziwiam takie tęgie głowy. Cholerka , wychowałem się w mieście w którym były jedne z największych zakładów radiowych w kraju. 1/3 ludności w nich pracowała i miałem dostęp do wszystkiego co tylko było sobie wymyślić ... wszelkie elektroniczne podzespoły były na wyciągnięcie ręki.Jak nie wujek to sąsiad ... każdy mógł coś załatwić. Żałuję jak cholera , że mój zapał do elektroniki zgasł tak szybko jak się pojawił teraz pewnie połowa mojej graciarni byłaby "custom made" Ile ja już rzeczy popaliłem z własnej głupoty i niewiedzy ...


AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...

Awatar użytkownika
JankoMuzykant
Posty:497
Rejestracja:czwartek 14 mar 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Muzykant w drugą stronę

Post autor: JankoMuzykant » środa 06 maja 2009, 10:27

...Mój entuzjazm byłby większy gdybym zrozumiał chociaż ze 2 słowa z tego wszystkiego
**********************
Tym razem jest to układ dla majsterkowiczów, gdyż sam z siebie nie ma za bardzo sensu. Najlepiej zacytuję z własnej strony, po co to komu może się przydać:

* Gitarzysta budujący wielokanałowy wzmacniacz chciałby zdalnie przełączać kanały za pomocą kontrolera midi czy też sekwencera. Dekoder pozwoli mu przełączać do czterech kanałów.

* Gitarzysta budujący analogowy efekt chciałby w prosty sposób włączać i wyłączać go w tor audio. Dekoder umożliwi mu sterowanie efektem, czy to za pomocą wyboru programu czy jednego z typowych pedałów: „sustain”, „sostenuto” albo „soft”.

* Właściciel analogowych układów efektowych czy też syntezatorów może sprzęgnąć je z systemem midi. Oprócz kontroli dwustanowej „Muzykant 10” umożliwia regulowanie do ośmiu wartości analogowych w zakresie siedmiu bitów oferowanych przez standard midi. Innymi słowy, możemy stworzyć do ośmiu potencjometrów kontrolowanych przez midi.

* Budowniczy analogowej elektronicznej perkusji otrzymuje gotowy dekoder do wyzwalania i kontroli ośmiu brzmień. Mapowanie brzmień jest kompatybilne ze standardem General Midi.

* Konstruktor amatorskiego oświetlenia sceny w prosty i tani sposób może sterować jasnością ośmiu źródeł światła za pomocą sterowników midi czy sekwencera. Jest to najprostsza i najtańsza droga do zaawansowanej synchronizacji światła z muzyką wykorzystująca oświetlenie pasywne (pozbawione automatyki).

A na resztę zapraszam tu:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/n/muzykant10/muzykant10.htm
gdzie można znaleźć już dokładny opis Muzykanta 10.

**********************
A tak poważnie to podziwiam takie tęgie głowy. Cholerka , wychowałem się w mieście w którym były jedne z największych zakładów radiowych w kraju. 1/3 ludności w nich pracowała i miałem dostęp do wszystkiego co tylko było sobie wymyślić ... wszelkie elektroniczne podzespoły były na wyciągnięcie ręki.Jak nie wujek to sąsiad ... każdy mógł coś załatwić. Żałuję jak cholera , że mój zapał do elektroniki zgasł tak szybko jak się pojawił teraz pewnie połowa mojej graciarni byłaby "custom made" Ile ja już rzeczy popaliłem z własnej głupoty i niewiedzy ...
**********************
Nigdy nie jest na nic zbyt późno :)

[addsig]
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)

ODPOWIEDZ