...Nie przeprowadzałem wnikliwych i szczegółowych badań porównawczych, ale skłonny jestem twierdzić, że np. w Cakewalk Project 5 miks tych samych próbek audio brzmi zdecydowanie lepiej niz w ACID. Potrzebny byłby panel kilku ekspertów, którzy w oparciu o tzw. ślepy test potwierdzą tę tezę. Być może kiedyś do tego dojrzeję...
Panie Macieju, wygląda na to, że my dojrzeliśmy wcześniej
Taki test odbył się (w tej samej siedzibie) w ramach projektu
"Obalamy mity", gdy doszliśmy do wniosku, że czas przekonać się, który z programów "gra lepiej" i przetestowaliśmy Logic'a, Cubase/Nuendo, Samplitude i Pro Tools'a.
Wiele by o tym mówić. Najlepiej będzie jednak, jak przytoczę opinię jednego z obecnych z nami ekspertów:
"...myślę, że dyskusje nie tyle nad jakością brzmienia, co różnicami w brzmieniu oprogramowania służącego do nagrań wielośladowych będą pojawiały się tak długo, jak długo muzycy i realizatorzy będą korzystać z takiego software. Co więcej, oprogramowania typu audioworkstation powstaje coraz więcej, nie spodziewam się w związku z tym zaprzestania tego typu dysput.
Celem naszego spotkania miało być udowodnienie lub obalenie światowego mitu o różnicach w brzmieniu miksu tworzonego na różnych platformach softwareowych. Zakładając, iż dysponujemy takim samym przetwornikiem D-A i mamy dokładnie taki sam materiał w identycznych i nieskompresowanych (bezstratnych jakościowo) plikach medialnych, proces miksowania w każdym z konkurencyjnych programów mógłby wprowadzić zmiany w brzmieniu miksu tylko w wyniku błędnych algorytmów pracy miksera, złego engine odtwarzania śladów, czy nieprawidłowej konwersji importowanych plików medialnych do natywnych sesji każdego z programów.
Ponieważ arytmetyka wewnętrzna wykorzystywana dla wyliczeń miksera każdego współczesnego software jest nierzadko znacznie wyższa niż maksymalna rozdzielczość sygnałów audio (24 bity, w przypadku naszego testu ślady były "tylko" 16-bitowe), odpada też błąd wynikający z różnic przetwarzania stało-lub zmiennoprzecinkowego. Ewentualne różnice i tak będą poza rozdzielczością wynikowego sygnału wyjściowego audio.
Żadna z osób biorących udział w teście nie potrafiła wyłapać jakichkolwiek różnic brzmienia miksu pochodzącego z różnych platform programowych, co było do przewidzenia w rozważaniach teoretycznych. Ostatni test - wypuszczanie par miksów na zasadzie "każdy z każdym", gdzie drugi ma obróconą fazę tylko potwierdził nasze przypuszczenia - sygnał znosił się idealnie do cyfrowego zera - co definitywnie potwierdziło ślepe testy słuchowe.
Jeśli ktoś dalej twierdzi, iż słyszy różnice w brzmieniu, jedyne co przychodzi mi na myśl, to inaczej ustawione parametry Stereo Pan Law, efekt pracy ditheringu, czy po prostu siła sugestii ..."
Joachim Krukowski
Po wakacyjnej zawierusze cały materiał będzie do wglądu na wortalu
www.e-muzyk.pl.
[addsig]