20 - 400 Hz acustic room
płyta pilśniowa stroną spodnią bo wierchnia jest gładziutka i pieknie odbija wysokie(i nieładnie sie jej farba trzyma)
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Sama płyta pilśniowa, ugięta czy nie, nie pochłonie niskich częstotliwości, a w tym konkretnym przypadku chodzi przede wszystkim o te częstotliwości. Żeby to działało jako absorber, musi być w środku wypełnione gęstą wełną mineralną. Problem polega na tym, że prasowana wełna mineralna potrzebna do takiego wypełnienia jest sprzedawana tylko w formie płyt, zatem potrzebna byłaby obróbka (cięcie, ugniatanie), które jest średnio przyjemne i może być szkodliwe dla zdrowia.
Oczywiście, ustroje akustyczne oparte na ugiętej płycie są używane do rozpraszania (tzw. polycylindrical diffusor), zwracam jednak uwagę, że kształt takiej powierzchni to nie jest ani półwalec ani nawet wycinek walca, tylko krzywa paraboliczna wynikająca z rozkładu naprężeń. W przypadku tego pomieszczenia nie polecałbym jednak stosowania tego rozwiązania z tego powodu, że po prawej stronie słuchacza jest okno. Część energii odbitej od dyfuzora trafiać będzie w szybę i może powodować nieprzewidziane efekty uboczne.
Inna sprawa, że ugięta płyta z wiotkiego materiału może przynieść więcej szkody niż pożytku, bo będzie wibrować z pewną częstotliwością wynikającą z masy i sztywności i zadziała jak rezonator bez tłumienia. Dobry dyfuzor powinien być zrobiony ze sklejki lub dobrego HDF i wsparty wewnątrz w sposób uniemożliwiający wibracje (polecam dokładne przestudiowanie ilustracji w książce Everesta). Ostatecznie okazuje się więc, że taki ustrój jest znacznie trudniejszy w konstrukcji od zwykłego płaskiego absorbera.
Oczywiście, ustroje akustyczne oparte na ugiętej płycie są używane do rozpraszania (tzw. polycylindrical diffusor), zwracam jednak uwagę, że kształt takiej powierzchni to nie jest ani półwalec ani nawet wycinek walca, tylko krzywa paraboliczna wynikająca z rozkładu naprężeń. W przypadku tego pomieszczenia nie polecałbym jednak stosowania tego rozwiązania z tego powodu, że po prawej stronie słuchacza jest okno. Część energii odbitej od dyfuzora trafiać będzie w szybę i może powodować nieprzewidziane efekty uboczne.
Inna sprawa, że ugięta płyta z wiotkiego materiału może przynieść więcej szkody niż pożytku, bo będzie wibrować z pewną częstotliwością wynikającą z masy i sztywności i zadziała jak rezonator bez tłumienia. Dobry dyfuzor powinien być zrobiony ze sklejki lub dobrego HDF i wsparty wewnątrz w sposób uniemożliwiający wibracje (polecam dokładne przestudiowanie ilustracji w książce Everesta). Ostatecznie okazuje się więc, że taki ustrój jest znacznie trudniejszy w konstrukcji od zwykłego płaskiego absorbera.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
okno mozna tez wykorzystac :)
zrobic wlasnie taki polwalec(a raczej wycinek) na zawiasach - jak pracujesz mozesz sobe to zamknac na okno :)
a jak potrzeba dostęp zawsze jest
oczywiscie musi to byc zrobione tak zeby zamykane bylo na sztywno bo nic gorszego nie ma od niechcianych rezonansow
zrobic wlasnie taki polwalec(a raczej wycinek) na zawiasach - jak pracujesz mozesz sobe to zamknac na okno :)
a jak potrzeba dostęp zawsze jest
oczywiscie musi to byc zrobione tak zeby zamykane bylo na sztywno bo nic gorszego nie ma od niechcianych rezonansow
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...okno mozna tez wykorzystac :)
zrobic wlasnie taki polwalec(a raczej wycinek) na zawiasach - jak pracujesz mozesz sobe to zamknac na okno :)
a jak potrzeba dostęp zawsze jest
oczywiscie musi to byc zrobione tak zeby zamykane bylo na sztywno bo nic gorszego nie ma od niechcianych rezonansow...
**********************
Nie, to niestety też niedobry pomysł. Po pierwsze dyfuzor musi być umieszczony w odległości od słuchacza minimum 3x większej od długości fali , które rozprasza, w przeciwnym razie powstaje bardzo przykry efekt filtracji grzebieniowej. Polecam demonstracje na stronie Ethana Winera (realtraps.com). A ze szkicu pokoju wynika, że okno jest bardzo blisko słuchacza. Po drugie, tej wielkości ustrój wypełniony wełną mineralną conajmniej 45kg/m3 będzie ważył naprawdę sporo.
zrobic wlasnie taki polwalec(a raczej wycinek) na zawiasach - jak pracujesz mozesz sobe to zamknac na okno :)
a jak potrzeba dostęp zawsze jest
oczywiscie musi to byc zrobione tak zeby zamykane bylo na sztywno bo nic gorszego nie ma od niechcianych rezonansow...
**********************
Nie, to niestety też niedobry pomysł. Po pierwsze dyfuzor musi być umieszczony w odległości od słuchacza minimum 3x większej od długości fali , które rozprasza, w przeciwnym razie powstaje bardzo przykry efekt filtracji grzebieniowej. Polecam demonstracje na stronie Ethana Winera (realtraps.com). A ze szkicu pokoju wynika, że okno jest bardzo blisko słuchacza. Po drugie, tej wielkości ustrój wypełniony wełną mineralną conajmniej 45kg/m3 będzie ważył naprawdę sporo.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Wczoraj byłem pytac w pobliskiej hurtowi o produkty isover.
Panowie wywalili na mnie oczy.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
Co do PT80 również nie mają.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
Panowie wywalili na mnie oczy.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
Co do PT80 również nie mają.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...Wczoraj byłem pytac w pobliskiej hurtowi o produkty isover.
Panowie wywalili na mnie oczy.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
Co do PT80 również nie mają.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
**********************
gabka raczej sie nie nada do zrobienia walca, predzej gruby dywan - ale to tez baaaaardzo posrednie rozwiazanie dalekie od idealnego.
Co do dostepnosci tych Isoverow znam twoj bol, jestem z Bialegostoku i w calym miescie welna ta jest niedostepna (obdzwonilem okolo 30 sklepow i hurtowni), znalazlem zatem rozwiazanie posrednie - Techrock 100 ktory prawdopodobnie jest gorszy ale ma zblizona gestosc do Isover PT100, jak przyjdzie do mnie i wykonam panele powiem czy da rade
.
Co do obicia sprawa ma sie tak ze im grubsza tkanina np jakas bawelniana - pochlonie ci wiecej sopranu a raczej nie o to chodzi, proponuje poszukac czegos o sporym zageszczeniui wlokiej zeby zminimalizowac prawdopodobienstwo pylenia. W necie widzialem ze niektorzy nawet dwa razy kryją materialem. Ja nabylem zdajsie satyne na okrycie zewnetrzne, a nad pierwsza warstwa jeszcze pomysle, moze przescieradla.
Panowie wywalili na mnie oczy.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
Co do PT80 również nie mają.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
**********************
gabka raczej sie nie nada do zrobienia walca, predzej gruby dywan - ale to tez baaaaardzo posrednie rozwiazanie dalekie od idealnego.
Co do dostepnosci tych Isoverow znam twoj bol, jestem z Bialegostoku i w calym miescie welna ta jest niedostepna (obdzwonilem okolo 30 sklepow i hurtowni), znalazlem zatem rozwiazanie posrednie - Techrock 100 ktory prawdopodobnie jest gorszy ale ma zblizona gestosc do Isover PT100, jak przyjdzie do mnie i wykonam panele powiem czy da rade

Co do obicia sprawa ma sie tak ze im grubsza tkanina np jakas bawelniana - pochlonie ci wiecej sopranu a raczej nie o to chodzi, proponuje poszukac czegos o sporym zageszczeniui wlokiej zeby zminimalizowac prawdopodobienstwo pylenia. W necie widzialem ze niektorzy nawet dwa razy kryją materialem. Ja nabylem zdajsie satyne na okrycie zewnetrzne, a nad pierwsza warstwa jeszcze pomysle, moze przescieradla.

Re: 20 - 400 Hz acustic room
Na samym dole tej strony:
http://www.studiotips.com/files/
zobaczcie sobie Brendan Minish's honeycomb port resonator. Zwlaszcza w malych pomieszczeniach, gdzie czestotliwosci sa wieksze, skrzynki wychodza mniejsze. Troche sie trzeba urobic, ale efekty IMO lepsze niz panele szerokopasmowe. Polecam. Dziala
http://www.studiotips.com/files/
zobaczcie sobie Brendan Minish's honeycomb port resonator. Zwlaszcza w malych pomieszczeniach, gdzie czestotliwosci sa wieksze, skrzynki wychodza mniejsze. Troche sie trzeba urobic, ale efekty IMO lepsze niz panele szerokopasmowe. Polecam. Dziala

Re: 20 - 400 Hz acustic room
...Wczoraj byłem pytac w pobliskiej hurtowi o produkty isover.
Panowie wywalili na mnie oczy.
**********************
Gratuluję, natknąłeś się na podstawowy problem w tym kraju, który dotyka wszystkich parających się majsterkowaniem. Większość sklepów i hurtowni ma na stanie wyłącznie produkty mainstreamowe i nie interesują ich potrzeby klientów poza tymi, na których najwięcej zarabiają.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
**********************
Moim zdaniem powinieneś zacząć od płaskich absorberów, tak jak pisałem wcześniej.
Co do PT80 również nie mają.
**********************
PT80 nie jest jedynym rodzajem wełny mineralnej, która nadaje się na absorber niskich częstotliwości. Można wykorzystać też inne płyty (ale nie maty zwijalne) z prasowanej wełny szklanej lub skalnej o podobnej gęstości. Większość z nich ba zbliżone właściwości akustyczne. Ważne, żeby układ włókien był podłużny a nie lamelowy.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
**********************
Nie wiem jaka to dokładnie gąbka, ale typowo w okolicach 16kg/m3. Takie małe kawałki z cienkiej pianki można jedynie wykorzystać do tłumienia wysokich częstotliwości, bo tylko w tym zakresie pasma one działają. Nie wiadomo jednak na ile takie tłumienie jest Ci potrzebne, to trzeba by zmierzyć w Twoim pokoju. Pamiętaj, że przetłumiając wysokie częstotliwości powodujesz, że pomieszczenie brzmi głucho i w naturalny sposób będzie wpływać na to, że Twoje miksy będą miały wyeksponowane soprany.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
**********************
Mata? NIE. Zwróć uwagę na prawidłową terminologię gdy pytasz w sklepach z materiałami budowlanymi, bo mieszając pojęcia kupisz źle albo zostaniesz odesłany z kwitkiem. PT80 i podobne materiały mają formę płyt, zazwyczaj pakowane w prostokątne bloki po kilka szt. Mata to miękka wełna, którą zwija się w rulony.
Kwestia obicia.:
Dla niskich częstotliwości rodzaj tkaniny zastosowanej do obicia panelu jest bez znaczenia. Ma ona wpływ na właściwości absorpcyjne lub odbijające w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. Jeśli chcesz uzyskać bardzo szerokopasmowy panel, to najlepiej zastosować płótno bawełniane dobrze przepuszczające powietrze (sprawdza się to próbując oddychać przez taki materiał), może też być flanela albo np. kaszmir. Tkaniny o gęstym splocie i gładkie (błyszczące) takie jak wspomniana tafta odbijają wysokie częstotliwości. Taki efekt może być pożądany lub nie, wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć.
Obicie podwójne panelu z wełny mineralnej to dobry sposób na zabezpieczenie przed włóknami fruwającymi w powietrzu. Dobrym rozwiązaniem jest warstwa fizeliny lub tzw. agrowłókniny pod zewnętrznym materiałem.
Panowie wywalili na mnie oczy.
**********************
Gratuluję, natknąłeś się na podstawowy problem w tym kraju, który dotyka wszystkich parających się majsterkowaniem. Większość sklepów i hurtowni ma na stanie wyłącznie produkty mainstreamowe i nie interesują ich potrzeby klientów poza tymi, na których najwięcej zarabiają.
Otulina isover 7300 alu jest do sciągnięcia ale nie wiedza jak to jest pakowane. (służy do zrobienia Tuby )
Trzeba kupować oczywiscie całe zgrzewki.
**********************
Moim zdaniem powinieneś zacząć od płaskich absorberów, tak jak pisałem wcześniej.
Co do PT80 również nie mają.
**********************
PT80 nie jest jedynym rodzajem wełny mineralnej, która nadaje się na absorber niskich częstotliwości. Można wykorzystać też inne płyty (ale nie maty zwijalne) z prasowanej wełny szklanej lub skalnej o podobnej gęstości. Większość z nich ba zbliżone właściwości akustyczne. Ważne, żeby układ włókien był podłużny a nie lamelowy.
Wracająć do mojej gąbki na ścianach (piramidki) ,czy jestem wstanie je jakos wykorzystać nie mozna z takiej gąbki zrobic walca? Jaką gęstość posiada taka gąbka.
**********************
Nie wiem jaka to dokładnie gąbka, ale typowo w okolicach 16kg/m3. Takie małe kawałki z cienkiej pianki można jedynie wykorzystać do tłumienia wysokich częstotliwości, bo tylko w tym zakresie pasma one działają. Nie wiadomo jednak na ile takie tłumienie jest Ci potrzebne, to trzeba by zmierzyć w Twoim pokoju. Pamiętaj, że przetłumiając wysokie częstotliwości powodujesz, że pomieszczenie brzmi głucho i w naturalny sposób będzie wpływać na to, że Twoje miksy będą miały wyeksponowane soprany.
Jeszcze wracając do maty PT80 czy obojętne jest jakim materiałem zostanie obszyta ? Płótno? Co jest najlepsze?
Igs na swojej stronie przedstawił budowe z materiału TAFTA wyglądą fajnie.
http://www.igsaudio.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=14
**********************
Mata? NIE. Zwróć uwagę na prawidłową terminologię gdy pytasz w sklepach z materiałami budowlanymi, bo mieszając pojęcia kupisz źle albo zostaniesz odesłany z kwitkiem. PT80 i podobne materiały mają formę płyt, zazwyczaj pakowane w prostokątne bloki po kilka szt. Mata to miękka wełna, którą zwija się w rulony.
Kwestia obicia.:
Dla niskich częstotliwości rodzaj tkaniny zastosowanej do obicia panelu jest bez znaczenia. Ma ona wpływ na właściwości absorpcyjne lub odbijające w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. Jeśli chcesz uzyskać bardzo szerokopasmowy panel, to najlepiej zastosować płótno bawełniane dobrze przepuszczające powietrze (sprawdza się to próbując oddychać przez taki materiał), może też być flanela albo np. kaszmir. Tkaniny o gęstym splocie i gładkie (błyszczące) takie jak wspomniana tafta odbijają wysokie częstotliwości. Taki efekt może być pożądany lub nie, wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć.
Obicie podwójne panelu z wełny mineralnej to dobry sposób na zabezpieczenie przed włóknami fruwającymi w powietrzu. Dobrym rozwiązaniem jest warstwa fizeliny lub tzw. agrowłókniny pod zewnętrznym materiałem.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Własnie kobieta w innej hurtowni powiedziała ze są dostępne płyty PT80 czyli to by było to.
http://www.caldo.com.pl/?module=Default&action=Index&id_p=141&id_c=38
Przyznam szczerze że mnie schiza złapała z tymi czestotliwosciami , że az mi sie produkcji muzycznej odechciało , ale przejdzie za jakis czas.
Co do sufitu to musze przeprowadzic wiekszy remont.
http://www.caldo.com.pl/?module=Default&action=Index&id_p=141&id_c=38
Przyznam szczerze że mnie schiza złapała z tymi czestotliwosciami , że az mi sie produkcji muzycznej odechciało , ale przejdzie za jakis czas.
Co do sufitu to musze przeprowadzic wiekszy remont.
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Pine: Zwróć jeszcze uwagę na tabelkę ze współczynnikiem pochłaniania dźwięku alfa. Ten współczynnik decyduje o skuteczności absorbera. W zakresie niskich częstotliwości duże wartości alfa są dopiero dla płyt o grubości co najmniej 10cm.
Matiz: jestem trochę sceptycznie nastawiony do samodzielnego budowania ustrojów rezonansowych strojonych, przez kogoś, kto nie ma doświadczenia i możliwości zmierzenia efektu. Trochę to ryzykowne. Na dodatek ten arkusz do obliczania rezonatora honeycomb jest podejrzany, bo manipulując danymi można uzyskać projekty o bardzo różnej powierzchni i objętości i w zasadzie nie wiadomo jaką mają dobroć i skuteczność. Tobie się udało, ale czy wiesz dokładnie jaki uzyskałeś efekt? Ja mam za sobą dwie nieudane konstrukcje perforowanych rezonatorów Helmholtza, które wcale nie chcą działać zgodnie z teoretycznymi wzorami. Dlatego budowę rezonatora jednak zleciłbym specjaliście.
Z drugiej strony absorbery szerokopasmowe mają tę zaletę, że od razu załatwiają wiele problemów, a nie tylko jedną częstotliwość. Oczywiście jest za to cena - mniejsza absorpcja dla konkretnej częstotliwości, co powoduje, że trzeba nimi pokryć większą powierzchnię ściany.
Matiz: jestem trochę sceptycznie nastawiony do samodzielnego budowania ustrojów rezonansowych strojonych, przez kogoś, kto nie ma doświadczenia i możliwości zmierzenia efektu. Trochę to ryzykowne. Na dodatek ten arkusz do obliczania rezonatora honeycomb jest podejrzany, bo manipulując danymi można uzyskać projekty o bardzo różnej powierzchni i objętości i w zasadzie nie wiadomo jaką mają dobroć i skuteczność. Tobie się udało, ale czy wiesz dokładnie jaki uzyskałeś efekt? Ja mam za sobą dwie nieudane konstrukcje perforowanych rezonatorów Helmholtza, które wcale nie chcą działać zgodnie z teoretycznymi wzorami. Dlatego budowę rezonatora jednak zleciłbym specjaliście.
Z drugiej strony absorbery szerokopasmowe mają tę zaletę, że od razu załatwiają wiele problemów, a nie tylko jedną częstotliwość. Oczywiście jest za to cena - mniejsza absorpcja dla konkretnej częstotliwości, co powoduje, że trzeba nimi pokryć większą powierzchnię ściany.