20 - 400 Hz acustic room
...Nie, to zbyt nieprecyzyjne i zbyt wyrywkowe informacje.
Odległość 1m od monitorów nic mi nie mówi i w zasadzie dla określania modów nie jest istotna - ważne są odległości od ścian i narożników pokoju.
Istotne jest jak zmienia się natężenie przy poruszaniu się od środka pokoju wzdłuż, w kierunku frontowej i tylnej ściany (oraz przy samej ścianie), i tak samo w poprzek, w kierunku lewej i prawej ściany (oraz przy samej ścianie).
Najlepiej przemieszczać się powoli, stając bokiem do kierunku przemieszczania, wtedy słychać różnicę głośności w lewym i prawym uchu. Chodzi o to, żeby zidentyfikować, z którą osią pokoju związany jest dany rezonans, co objawia się naprzemiennymi miejscami gdy jest głośno i cicho w danym kierunku, a w kierunku poprzecznym nie powinno być tego efektu.
Istotne jest również, jak zmienia się intensywność z wysokością, tzn. jak jest przy podłodze w porównaniu ze środkiem pokoju, oraz przy suficie (trzeba wejść na wysokie krzesło lub drabinkę)....
**********************
W kierunku poprzecznym od lewej do prawej sciany nie ma zmian jedynie delikatnie przy samej scianie tylko lewej a ewidentnie zmienia sie głośność gdy chodze wzdłuż od frontowej sciany z monitorami do tylnej
również są różnice jesli chodzi o wysokosc przy podłodze na której jest gruba wykładzina słychac buczenie na wysokosci kolan juz mniej i na wysokosci monitorów bardzo nastepnie 70 cm nad monitorami znow cisza i lekko buczy pod sufitem kasetony na suficie.
Ciężko mi to opisać dokładnie gdzie buczy a gdzie nie , może pokieruj mnie co mam zrobic dalej jak znam te miejsca , z tym ze inne miejsca sa dla 125 Hz i dla 250.
Co do tego narożnika z prawym monitorem czy wsadzic tam ćwiartkę walca od góry do samego dołu?
Odległość 1m od monitorów nic mi nie mówi i w zasadzie dla określania modów nie jest istotna - ważne są odległości od ścian i narożników pokoju.
Istotne jest jak zmienia się natężenie przy poruszaniu się od środka pokoju wzdłuż, w kierunku frontowej i tylnej ściany (oraz przy samej ścianie), i tak samo w poprzek, w kierunku lewej i prawej ściany (oraz przy samej ścianie).
Najlepiej przemieszczać się powoli, stając bokiem do kierunku przemieszczania, wtedy słychać różnicę głośności w lewym i prawym uchu. Chodzi o to, żeby zidentyfikować, z którą osią pokoju związany jest dany rezonans, co objawia się naprzemiennymi miejscami gdy jest głośno i cicho w danym kierunku, a w kierunku poprzecznym nie powinno być tego efektu.
Istotne jest również, jak zmienia się intensywność z wysokością, tzn. jak jest przy podłodze w porównaniu ze środkiem pokoju, oraz przy suficie (trzeba wejść na wysokie krzesło lub drabinkę)....
**********************
W kierunku poprzecznym od lewej do prawej sciany nie ma zmian jedynie delikatnie przy samej scianie tylko lewej a ewidentnie zmienia sie głośność gdy chodze wzdłuż od frontowej sciany z monitorami do tylnej
również są różnice jesli chodzi o wysokosc przy podłodze na której jest gruba wykładzina słychac buczenie na wysokosci kolan juz mniej i na wysokosci monitorów bardzo nastepnie 70 cm nad monitorami znow cisza i lekko buczy pod sufitem kasetony na suficie.
Ciężko mi to opisać dokładnie gdzie buczy a gdzie nie , może pokieruj mnie co mam zrobic dalej jak znam te miejsca , z tym ze inne miejsca sa dla 125 Hz i dla 250.
Co do tego narożnika z prawym monitorem czy wsadzic tam ćwiartkę walca od góry do samego dołu?
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
OK, z tego wynika, że te dwie przeszkadzające częstotliwości są związane z rezonansami osiowymi pomieszczenia, odpowiednio wzdłużnym i pionowym.
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...OK, z tego wynika, że te dwie przeszkadzające częstotliwości są związane z rezonansami osiowymi pomieszczenia, odpowiednio wzdłużnym i pionowym.
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
...
**********************
Serdecznie dzieki za pomoc !!!
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
...
**********************
Serdecznie dzieki za pomoc !!!
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
......OK, z tego wynika, że te dwie przeszkadzające częstotliwości są związane z rezonansami osiowymi pomieszczenia, odpowiednio wzdłużnym i pionowym.
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
...
**********************
Serdecznie dzieki za pomoc !!!...
**********************
Jeszcze jedno pytanie czy jest rozwiązaniem zrobic Panele z wełny mineralnej stojące na kółkach i podczas pracy stawiać je przed meblościanką ?
W obu przypadkach receptą jest instalacja paneli pochłaniających niskie częstotliwości. Jeden panel powinien być umieszczony na tylnej ścianie na przeciwko monitorów (niestety, to oznacza, że meblościanka nie może tam stać, możesz ją ew. zamienić miejscami z sofą). Drugi panel powinien wisieć poziomo pod sufitem w połowie drogi między monitorami a fotelem, czyli m/w nad biurkiem. Oba panele, żeby były skuteczne muszą mieć sporą powierzchnię, co najmniej 2x1,5m, albo więcej (chodzi o przykrycie 25% powierzchni ściany).
Masz dwie możliwości: albo panele szerokopasmowe bazujące na prasowanej wełnie mineralnej (zapomnij o piance akustycznej - jest nieskuteczna w tym zakresie częstotliwości) albo strojone pułapki basowe (rezonatory). W tym drugim przypadku konieczne będzie precyzyjne wyznaczenie częstotliwości rezonansu przy pomocy dedykowanego programu i mikrofonu, ale za to masz większe szanse na precyzyjne wyeliminowanie problemu.
W przypadku absorberów szerokopasmowych możesz skorzystać z gotowych rozwiązań firmowych (np. takich) albo zbudować je samemu (np. w
ten sposób). Rezonatory strojone raczej trzeba będzie zamówić w specjalizowanej firmie (np. tutaj). Rozwiązanie firmowe będzie Cię kosztować około 1,5-2 tyś zł. Absorber własnej konstrukcji zamknie się w 300zł.
W narożniku za monitorami najlepiej wstawić szerokopasmową pułapkę basową. Dobrym rozwiązaniem może być konstrukcja tubowa, taka jak opisana tutaj.
...
**********************
Serdecznie dzieki za pomoc !!!...
**********************
Jeszcze jedno pytanie czy jest rozwiązaniem zrobic Panele z wełny mineralnej stojące na kółkach i podczas pracy stawiać je przed meblościanką ?
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Jeszcze jedno pytanie czy jest rozwiązaniem zrobic Panele z wełny mineralnej stojące na kółkach i podczas pracy stawiać je przed meblościanką ?
**********************
Tak, takie rozwiązanie również bywa używane z dobrym skutkiem, choć przy dużym rozmiarze może być niewygodne. Nie zapomnij o wiszącym panelu nad stanowiskiem, tego raczej nie zrobisz w formie przenośnej.
**********************
Tak, takie rozwiązanie również bywa używane z dobrym skutkiem, choć przy dużym rozmiarze może być niewygodne. Nie zapomnij o wiszącym panelu nad stanowiskiem, tego raczej nie zrobisz w formie przenośnej.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...Jeszcze jedno pytanie czy jest rozwiązaniem zrobic Panele z wełny mineralnej stojące na kółkach i podczas pracy stawiać je przed meblościanką ?
**********************
Tak, takie rozwiązanie również bywa używane z dobrym skutkiem, choć przy dużym rozmiarze może być niewygodne. Nie zapomnij o wiszącym panelu nad stanowiskiem, tego raczej nie zrobisz w formie przenośnej....
**********************
OK dzieki , no nic trzeba wybrać sie na zakupy do castoramy i wszystko dokładnie zaplanować.
**********************
Tak, takie rozwiązanie również bywa używane z dobrym skutkiem, choć przy dużym rozmiarze może być niewygodne. Nie zapomnij o wiszącym panelu nad stanowiskiem, tego raczej nie zrobisz w formie przenośnej....
**********************
OK dzieki , no nic trzeba wybrać sie na zakupy do castoramy i wszystko dokładnie zaplanować.
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
OK dzieki , no nic trzeba wybrać sie na zakupy do castoramy i wszystko dokładnie zaplanować.
...
**********************
Z Castoramą jest problem. Dostępność płyt z prasowanej wełny mineralnej o odpowiedniej gęstości jest kiepska, zazwyczaj mają tylko kilka typów lekkiej wełny, która się średnio nadaje na absorbery (np. Aku-Mata lub Aku-płyta wbrew swojej nazwie ma bardzo kiepskie właściwości). Podobnie niestety w sklepach Leroy Merlin. A tutaj potrzebna jest wełna o gęstości 45-90kg/m3, najlepiej Isover PT80 lub PT100.
Polecam rozejrzeć się w swojej okolicy za jakąś specjalistyczną hurtownią z materiałami izolacyjnymi.
...
**********************
Z Castoramą jest problem. Dostępność płyt z prasowanej wełny mineralnej o odpowiedniej gęstości jest kiepska, zazwyczaj mają tylko kilka typów lekkiej wełny, która się średnio nadaje na absorbery (np. Aku-Mata lub Aku-płyta wbrew swojej nazwie ma bardzo kiepskie właściwości). Podobnie niestety w sklepach Leroy Merlin. A tutaj potrzebna jest wełna o gęstości 45-90kg/m3, najlepiej Isover PT80 lub PT100.
Polecam rozejrzeć się w swojej okolicy za jakąś specjalistyczną hurtownią z materiałami izolacyjnymi.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
**********************
Z Castoramą jest problem. Dostępność płyt z prasowanej wełny mineralnej o odpowiedniej gęstości jest kiepska, zazwyczaj mają tylko kilka typów lekkiej wełny, która się średnio nadaje na absorbery (np. Aku-Mata lub Aku-płyta wbrew swojej nazwie ma bardzo kiepskie właściwości). Podobnie niestety w sklepach Leroy Merlin. A tutaj potrzebna jest wełna o gęstości 45-90kg/m3, najlepiej Isover PT80 lub PT100.
Polecam rozejrzeć się w swojej okolicy za jakąś specjalistyczną hurtownią z materiałami izolacyjnymi....
**********************
MB, a jaka bedzie roznica w dzialaniu takich paneli akustycznych, jezeli poza sama konstrukcja drewniania i welna, od frontu nalozy sie na calosc sklejke z duza perforacja w postaci duzych okrąglych nawiertow, tak ze sama sklejka bedzie miala jakies 25% calej powierzchni takiego panelu lub identycznie ale wersja z blacha z perforowana?
z gory dzieki za odpowiedz
pozdrawiam
[addsig]
Z Castoramą jest problem. Dostępność płyt z prasowanej wełny mineralnej o odpowiedniej gęstości jest kiepska, zazwyczaj mają tylko kilka typów lekkiej wełny, która się średnio nadaje na absorbery (np. Aku-Mata lub Aku-płyta wbrew swojej nazwie ma bardzo kiepskie właściwości). Podobnie niestety w sklepach Leroy Merlin. A tutaj potrzebna jest wełna o gęstości 45-90kg/m3, najlepiej Isover PT80 lub PT100.
Polecam rozejrzeć się w swojej okolicy za jakąś specjalistyczną hurtownią z materiałami izolacyjnymi....
**********************
MB, a jaka bedzie roznica w dzialaniu takich paneli akustycznych, jezeli poza sama konstrukcja drewniania i welna, od frontu nalozy sie na calosc sklejke z duza perforacja w postaci duzych okrąglych nawiertow, tak ze sama sklejka bedzie miala jakies 25% calej powierzchni takiego panelu lub identycznie ale wersja z blacha z perforowana?
z gory dzieki za odpowiedz
pozdrawiam
[addsig]
Proszę zanotować! "odmawia wypisania spisu sprzętu studyjnego w sygnaturce"
Re: 20 - 400 Hz acustic room
MB, a jaka bedzie roznica w dzialaniu takich paneli akustycznych, jezeli poza sama konstrukcja drewniania i welna, od frontu nalozy sie na calosc sklejke z duza perforacja w postaci duzych okrąglych nawiertow, tak ze sama sklejka bedzie miala jakies 25% calej powierzchni takiego panelu lub identycznie ale wersja z blacha z perforowana?
**********************
Z tego co mi wiadomo, jeśli sklejka lub blacha będą dotykać wełny mineralnej, to taki panel będzie tłumić głównie składowe niskich częstotliwości, a średnie i wysokie będzie odbijać i częściowo rozpraszać (w zależności od stopnia perforacji).
**********************
Z tego co mi wiadomo, jeśli sklejka lub blacha będą dotykać wełny mineralnej, to taki panel będzie tłumić głównie składowe niskich częstotliwości, a średnie i wysokie będzie odbijać i częściowo rozpraszać (w zależności od stopnia perforacji).
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Jak zawsze bardzo poreczne rady MB, dodatkowo w ksiazce A. Everesta jest masa opisów takich paneli (perforowanych, walcowych), nie zapominajmy tez o artykulach archiwalnych EiS dotyczacych akustyki;
Ja natomiast polecam by wziac pod uwage zastosowanie polwalca na tylnej scianie - motywuje to tym ze przy odpowiednio duzych gabarytach bedzie on ladnie pochlanial niskie czestotliwosci, natomiast wysokie beda rownomiernie promieniowane/ rozpraszane dzieki czemu pomieszczenie nie zostanie przegluszone.
W Everescie w tabeli koncowej mamy informacje ze panel o cieciwie ok 120 cm i wysokosci w najwyzszym punkciie od sciany wynoszacej 40 cm skutecznie pochlania czestotliwosci w zakresie 125 - 500 Hz, mozna go z latwoscia wykonac z pilśni, pozdrawiam
Ja natomiast polecam by wziac pod uwage zastosowanie polwalca na tylnej scianie - motywuje to tym ze przy odpowiednio duzych gabarytach bedzie on ladnie pochlanial niskie czestotliwosci, natomiast wysokie beda rownomiernie promieniowane/ rozpraszane dzieki czemu pomieszczenie nie zostanie przegluszone.
W Everescie w tabeli koncowej mamy informacje ze panel o cieciwie ok 120 cm i wysokosci w najwyzszym punkciie od sciany wynoszacej 40 cm skutecznie pochlania czestotliwosci w zakresie 125 - 500 Hz, mozna go z latwoscia wykonac z pilśni, pozdrawiam
