OK.
Ze szkicu wynika, że pokój nie ma prostopadłych ścian, a odchyłka kątów od prostego przekracza 6%. To bardzo dobrze, w takim pomieszczeniu powstawanie fali stojącej jest znacznie utrudnione.
Dokładne wyznaczenie częstotliwości modów dla takiego pokoju jest znacznie trudniejsze. Z tego, co się ostatnio dowiedziałem, do obliczeń należy wziąć zastępcze rozmiary pomieszczenia prostokątnego o takiej samej średniej długości i szerokości. Internetowe kalkulatory modów pokazują, że gęstość rezonansów i ich rozmieszczenie na osi częstotliwości są bardzo równomierne, masz więc duże szczęście. Jedyny poważny problem jaki mogę sobie wyobrazić to równoległe powierzchnie sufitu i podłogi, jednak z wysokości 2,7m nie wynika rezonans ani na 110 ani 220Hz, tylko 124Hz oraz jego wielokrotności.
Mam propozycję: spróbuj jak najbardziej precyzyjnie wyznaczyć częstotliwości rezonansowe używając bardzo powoli przestrajanego generatora sinusoidalnego i dokładnie zidentyfikuj moment, gdy robi się najgłośniej. Następnie włącz generator nastrojony statycznie na te częstotliwości i poruszaj się po pokoju wsłuchując dokładnie, gdzie robi się głośniej a gdzie ciszej. Najprawdopodobniej w narożnikach pomieszczenia będzie zawsze najgłośniej, ale chodzi również o to, żeby sprawdzić jak jest przy ścianach oraz przy podłodze na środku pomieszczenia. Na podstawie wyników takich testów będzie można coś powiedzieć o optymalnym rozmieszczeniu pułapek basowych.
Przy okazji: panele z pianki widoczne na zdjęciach są umieszczone bez sensu. Takie pianki co najwyżej absorbują składowe wysokiej częstotliwości, a przykleiłeś je poza zasięgiem "widzenia" przetworników wysokotonowych monitorów, czyli miejsc gdzie takie fale potencjalnie odbijają się od ścian. Zwłaszcza w narożniku za prawym monitorem, gdzie ew. powinna być absorpcja niskich częstotliwości przyklejanie takich paneli jest bezcelowe. W zakresie niskich częstotliwości one kompletnie nie działają.
20 - 400 Hz acustic room
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Dziekuje MB za podejscie do mojego tematu moze uda mi sie polepszyć swoje warunki odsłuchowe. Co do pokoju to własnie jest taki dziwny.
Po pierwsze powiedz co mogę zrobic w rogu za monitorem które widzisz na zdjęciu? Chciałem dodać że ten monitor stoi od sciany prawej jakies 30 cm a od tyłu około 50cm.
Po drugie nie bardzo rozumiem co zrobic i skąd go wziąść (przestrajany generator sinusoidalny).
Ciężko mi bedzie wyznaczyc te częstotliwosci ale popracuje nad tym.
Z tego co wiem zawsze na etapie miksu miałem tendencje do cięcia czasami 112 Hz czasami 125 Hz i również około od 200 do 250 Hz.
To zależy jaki materiał , ale praktycznie zawsze jak podbije ostro okolice tych pasm to bardzo buczy i jest tzw (kibel)
.
Jeszcze sprawdze gdzie w pokoju najbardziej buczy. Wydaje mi sie ze około 1 metera od monitorów troszke dalej około 1,5 do 2 m było lepiej.
Po pierwsze powiedz co mogę zrobic w rogu za monitorem które widzisz na zdjęciu? Chciałem dodać że ten monitor stoi od sciany prawej jakies 30 cm a od tyłu około 50cm.
Po drugie nie bardzo rozumiem co zrobic i skąd go wziąść (przestrajany generator sinusoidalny).
Ciężko mi bedzie wyznaczyc te częstotliwosci ale popracuje nad tym.
Z tego co wiem zawsze na etapie miksu miałem tendencje do cięcia czasami 112 Hz czasami 125 Hz i również około od 200 do 250 Hz.
To zależy jaki materiał , ale praktycznie zawsze jak podbije ostro okolice tych pasm to bardzo buczy i jest tzw (kibel)

Jeszcze sprawdze gdzie w pokoju najbardziej buczy. Wydaje mi sie ze około 1 metera od monitorów troszke dalej około 1,5 do 2 m było lepiej.
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
generatory sa w formie wtyczek :) w cubase - Test TONE
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...generatory sa w formie wtyczek :) w cubase - Test TONE ...
**********************
Dzieki niestety lub stety pracuje na Logicu Express 8. Poszukam w nim.
Ewentualnie w necie pogrzebię.
**********************
Dzieki niestety lub stety pracuje na Logicu Express 8. Poszukam w nim.
Ewentualnie w necie pogrzebię.
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
wygeneruj sobie w jakims edytorze audio fale w zakresie w jakim chcesz(powiedzmy 20Hz-20kHz) i o dlugosci jakiej chcesz(powiedzmy 10 sekund) i wszystko
albo o mniejszym zakresie jak chodzi ci tylko o bas
albo:
http://www.nch.com.au/tonegen/
http://www.hitsquad.com/smm/mac/AUDIO_EDITORS/freeware/
albo o mniejszym zakresie jak chodzi ci tylko o bas
albo:
http://www.nch.com.au/tonegen/
http://www.hitsquad.com/smm/mac/AUDIO_EDITORS/freeware/
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...wygeneruj sobie w jakims edytorze audio fale w zakresie w jakim chcesz(powiedzmy 20Hz-20kHz) i o dlugosci jakiej chcesz(powiedzmy 10 sekund) i wszystko
albo o mniejszym zakresie jak chodzi ci tylko o bas
albo:
http://www.nch.com.au/tonegen/
http://www.hitsquad.com/smm/mac/AUDIO_EDITORS/freeware/
...
**********************
Racja, ja z koli zadam drobne pytanie w neico innym zakresie, mianowicie jezeli bierzemy pod uwage wymiary pomieszczenia i wstawiamy je do jakiegokolwiek kalkulatora typu Acoustic Calculator, to chodzi o wymiary zbudowanej konstrukcji w pomieszczeniu (np z plyt GK - karton-gips) czy o pomieszczenie pierwotne np cegła czy beton???
albo o mniejszym zakresie jak chodzi ci tylko o bas
albo:
http://www.nch.com.au/tonegen/
http://www.hitsquad.com/smm/mac/AUDIO_EDITORS/freeware/
...
**********************
Racja, ja z koli zadam drobne pytanie w neico innym zakresie, mianowicie jezeli bierzemy pod uwage wymiary pomieszczenia i wstawiamy je do jakiegokolwiek kalkulatora typu Acoustic Calculator, to chodzi o wymiary zbudowanej konstrukcji w pomieszczeniu (np z plyt GK - karton-gips) czy o pomieszczenie pierwotne np cegła czy beton???
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...OK.
Ze szkicu wynika, że pokój nie ma prostopadłych ścian, a odchyłka kątów od prostego przekracza 6%. To bardzo dobrze, w takim pomieszczeniu powstawanie fali stojącej jest znacznie utrudnione.
Dokładne wyznaczenie częstotliwości modów dla takiego pokoju jest znacznie trudniejsze. Z tego, co się ostatnio dowiedziałem, do obliczeń należy wziąć zastępcze rozmiary pomieszczenia prostokątnego o takiej samej średniej długości i szerokości. Internetowe kalkulatory modów pokazują, że gęstość rezonansów i ich rozmieszczenie na osi częstotliwości są bardzo równomierne, masz więc duże szczęście. Jedyny poważny problem jaki mogę sobie wyobrazić to równoległe powierzchnie sufitu i podłogi, jednak z wysokości 2,7m nie wynika rezonans ani na 110 ani 220Hz, tylko 124Hz oraz jego wielokrotności.
Mam propozycję: spróbuj jak najbardziej precyzyjnie wyznaczyć częstotliwości rezonansowe używając bardzo powoli przestrajanego generatora sinusoidalnego i dokładnie zidentyfikuj moment, gdy robi się najgłośniej. Następnie włącz generator nastrojony statycznie na te częstotliwości i poruszaj się po pokoju wsłuchując dokładnie, gdzie robi się głośniej a gdzie ciszej. Najprawdopodobniej w narożnikach pomieszczenia będzie zawsze najgłośniej, ale chodzi również o to, żeby sprawdzić jak jest przy ścianach oraz przy podłodze na środku pomieszczenia. Na podstawie wyników takich testów będzie można coś powiedzieć o optymalnym rozmieszczeniu pułapek basowych.
Przy okazji: panele z pianki widoczne na zdjęciach są umieszczone bez sensu. Takie pianki co najwyżej absorbują składowe wysokiej częstotliwości, a przykleiłeś je poza zasięgiem "widzenia" przetworników wysokotonowych monitorów, czyli miejsc gdzie takie fale potencjalnie odbijają się od ścian. Zwłaszcza w narożniku za prawym monitorem, gdzie ew. powinna być absorpcja niskich częstotliwości przyklejanie takich paneli jest bezcelowe. W zakresie niskich częstotliwości one kompletnie nie działają....
**********************
125 Hz buczy bezposrednio 1 m od monitorów
w odległości 2 m , 2,5 m wogóle nic nie słychac.
natomiast przy scianie nad sofa słychać buczenie.
250 Hz 1 m od monitorow wogole nie słychac
w odległości 2 m , 2,5 m bardzo słychac
przy scianie nad sofa nie słychać .
Ze szkicu wynika, że pokój nie ma prostopadłych ścian, a odchyłka kątów od prostego przekracza 6%. To bardzo dobrze, w takim pomieszczeniu powstawanie fali stojącej jest znacznie utrudnione.
Dokładne wyznaczenie częstotliwości modów dla takiego pokoju jest znacznie trudniejsze. Z tego, co się ostatnio dowiedziałem, do obliczeń należy wziąć zastępcze rozmiary pomieszczenia prostokątnego o takiej samej średniej długości i szerokości. Internetowe kalkulatory modów pokazują, że gęstość rezonansów i ich rozmieszczenie na osi częstotliwości są bardzo równomierne, masz więc duże szczęście. Jedyny poważny problem jaki mogę sobie wyobrazić to równoległe powierzchnie sufitu i podłogi, jednak z wysokości 2,7m nie wynika rezonans ani na 110 ani 220Hz, tylko 124Hz oraz jego wielokrotności.
Mam propozycję: spróbuj jak najbardziej precyzyjnie wyznaczyć częstotliwości rezonansowe używając bardzo powoli przestrajanego generatora sinusoidalnego i dokładnie zidentyfikuj moment, gdy robi się najgłośniej. Następnie włącz generator nastrojony statycznie na te częstotliwości i poruszaj się po pokoju wsłuchując dokładnie, gdzie robi się głośniej a gdzie ciszej. Najprawdopodobniej w narożnikach pomieszczenia będzie zawsze najgłośniej, ale chodzi również o to, żeby sprawdzić jak jest przy ścianach oraz przy podłodze na środku pomieszczenia. Na podstawie wyników takich testów będzie można coś powiedzieć o optymalnym rozmieszczeniu pułapek basowych.
Przy okazji: panele z pianki widoczne na zdjęciach są umieszczone bez sensu. Takie pianki co najwyżej absorbują składowe wysokiej częstotliwości, a przykleiłeś je poza zasięgiem "widzenia" przetworników wysokotonowych monitorów, czyli miejsc gdzie takie fale potencjalnie odbijają się od ścian. Zwłaszcza w narożniku za prawym monitorem, gdzie ew. powinna być absorpcja niskich częstotliwości przyklejanie takich paneli jest bezcelowe. W zakresie niskich częstotliwości one kompletnie nie działają....
**********************
125 Hz buczy bezposrednio 1 m od monitorów
w odległości 2 m , 2,5 m wogóle nic nie słychac.
natomiast przy scianie nad sofa słychać buczenie.
250 Hz 1 m od monitorow wogole nie słychac
w odległości 2 m , 2,5 m bardzo słychac
przy scianie nad sofa nie słychać .
Logic express 8,RME FF400, Akai Mpc2000xl,Virus Ti,Roland JP8000,FM 8,Surge,Tc Electronic Finalizer,Tl Audio 5013 mk2, 2 x 1176 clone, 2 x pultec clone,SSL4000 bus compressor clone with external sidechain,
2176 Stereo Clone.
2176 Stereo Clone.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Nie, to zbyt nieprecyzyjne i zbyt wyrywkowe informacje.
Odległość 1m od monitorów nic mi nie mówi i w zasadzie dla określania modów nie jest istotna - ważne są odległości od ścian i narożników pokoju.
Istotne jest jak zmienia się natężenie przy poruszaniu się od środka pokoju wzdłuż, w kierunku frontowej i tylnej ściany (oraz przy samej ścianie), i tak samo w poprzek, w kierunku lewej i prawej ściany (oraz przy samej ścianie).
Najlepiej przemieszczać się powoli, stając bokiem do kierunku przemieszczania, wtedy słychać różnicę głośności w lewym i prawym uchu. Chodzi o to, żeby zidentyfikować, z którą osią pokoju związany jest dany rezonans, co objawia się naprzemiennymi miejscami gdy jest głośno i cicho w danym kierunku, a w kierunku poprzecznym nie powinno być tego efektu.
Istotne jest również, jak zmienia się intensywność z wysokością, tzn. jak jest przy podłodze w porównaniu ze środkiem pokoju, oraz przy suficie (trzeba wejść na wysokie krzesło lub drabinkę).
Odległość 1m od monitorów nic mi nie mówi i w zasadzie dla określania modów nie jest istotna - ważne są odległości od ścian i narożników pokoju.
Istotne jest jak zmienia się natężenie przy poruszaniu się od środka pokoju wzdłuż, w kierunku frontowej i tylnej ściany (oraz przy samej ścianie), i tak samo w poprzek, w kierunku lewej i prawej ściany (oraz przy samej ścianie).
Najlepiej przemieszczać się powoli, stając bokiem do kierunku przemieszczania, wtedy słychać różnicę głośności w lewym i prawym uchu. Chodzi o to, żeby zidentyfikować, z którą osią pokoju związany jest dany rezonans, co objawia się naprzemiennymi miejscami gdy jest głośno i cicho w danym kierunku, a w kierunku poprzecznym nie powinno być tego efektu.
Istotne jest również, jak zmienia się intensywność z wysokością, tzn. jak jest przy podłodze w porównaniu ze środkiem pokoju, oraz przy suficie (trzeba wejść na wysokie krzesło lub drabinkę).
Re: 20 - 400 Hz acustic room
Racja, ja z koli zadam drobne pytanie w neico innym zakresie, mianowicie jezeli bierzemy pod uwage wymiary pomieszczenia i wstawiamy je do jakiegokolwiek kalkulatora typu Acoustic Calculator, to chodzi o wymiary zbudowanej konstrukcji w pomieszczeniu (np z plyt GK - karton-gips) czy o pomieszczenie pierwotne np cegła czy beton??? ...
**********************
Dla niskich częstotliwości istotne są odległości ścian twardych, dla wysokich częstotliwości - płyt GK.
**********************
Dla niskich częstotliwości istotne są odległości ścian twardych, dla wysokich częstotliwości - płyt GK.
Re: 20 - 400 Hz acustic room
...Racja, ja z koli zadam drobne pytanie w neico innym zakresie, mianowicie jezeli bierzemy pod uwage wymiary pomieszczenia i wstawiamy je do jakiegokolwiek kalkulatora typu Acoustic Calculator, to chodzi o wymiary zbudowanej konstrukcji w pomieszczeniu (np z plyt GK - karton-gips) czy o pomieszczenie pierwotne np cegła czy beton??? ...
**********************
Dla niskich częstotliwości istotne są odległości ścian twardych, dla wysokich częstotliwości - płyt GK. ...
**********************
Dzieki MB, rozwiales moje watpliwosci
**********************
Dla niskich częstotliwości istotne są odległości ścian twardych, dla wysokich częstotliwości - płyt GK. ...
**********************
Dzieki MB, rozwiales moje watpliwosci
